Gå til innhold

Er det feil å være hvit i dagens samfunn?


Anbefalte innlegg

 

Nei. Rasisme er ikke rasebetinget. Faen så rasistisk du er nå.

Rasisme er ikke rasebetinget- jeg er helt enig.

Alle rasisme, på andre hånd har det samme negative konsekvenser. Lærerens rasisme har større konsekvenser enn elevenes rasisme på ungdomsskolen, for eksempel

 

 

## sitatpyramide fjernet av ilpostino ##

 

 

Skal du dra en analog her må det bli at presidentens rasisme er verre enn Mike the Rednecks rasisme, ikke at hvites rasisme er verre enn svartes - eller what not. Just saying.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Nei. Rasisme er ikke rasebetinget. Faen så rasistisk du er nå.

Rasisme er ikke rasebetinget- jeg er helt enig.

Alle rasisme, på andre hånd har det samme negative konsekvenser. Lærerens rasisme har større konsekvenser enn elevenes rasisme på ungdomsskolen, for eksempel

 

 

## sitatpyramide fjernet av ilpostino ##

Skal du dra en analog her må det bli at presidentens rasisme er verre enn Mike the Rednecks rasisme, ikke at hvites rasisme er verre enn svartes - eller what not. Just saying.

Så lenge hvite dominerer maktposisjoner i samfunn har deres rasisme større konsekvenser. Og ja, Trumps rasisme er verre enn den typiske amerikaner, uansett rasen
Lenke til kommentar

Skal du dra en analog her må det bli at presidentens rasisme er verre enn Mike the Rednecks rasisme, ikke at hvites rasisme er verre enn svartes - eller what not. Just saying.

Så lenge hvite dominerer maktposisjoner i samfunn har deres rasisme større konsekvenser. Og ja, Trumps rasisme er verre enn den typiske amerikaner, uansett rasen

 

Du snakker om maktposisjoner vs vanlige folk. Der kan jeg være enig. Men at det er verre at en generell hvit person er rasist enn en generell svart er ikke riktig.

 

 

 

## sitatpyramide fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvite burde ha bedre evne til å unngå være rasister enn svarte. Hvite står i tillegg opptil halsen i synd når  det gjelder rasisme

 og maktmisbruk kan man si da.

I Usa: Hvite kom, så, bøllet, utryddet og vant. Og så hentet de mengder med svarte for å bruke til slaver.
Nei det er ikke vår tids hvites skyld, men de har arvet skylden. Derfor burde hvite ameriankere være ekstra kloke og ydmyke

kanskje be mer om unnskyldning enn de gjør, for å vise at de mener det. Det hadde muligens hjulpet hvertfall.
Det er til deres eget beste.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at "average Joe" skal fly rundt og unnskylde det vedkommendes oldeforeldre og tidligere generasjoner måtte ha begått av SKIKKELIG rasisme. Average Joe har ingen skyld, og skal følgelig ikke beklage en dritt. Ei heller er det akseptabelt å gi dagens "fargede" fripass til rasisme fordi oldefar ble utsatt for det samme.

Det beste hadde vært å legge stridsøksen død, men det er nioe BEGGE parter må gjøre - ikke bare den hvite mann.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skal du dra en analog her må det bli at presidentens rasisme er verre enn Mike the Rednecks rasisme, ikke at hvites rasisme er verre enn svartes - eller what not. Just saying.

Så lenge hvite dominerer maktposisjoner i samfunn har deres rasisme større konsekvenser. Og ja, Trumps rasisme er verre enn den typiske amerikaner, uansett rasen

 

 

Jeg har nettopp vist deg de to mektigste posisjonene i verden og de er holdt av ikke-hvite. Presidenten av USA og FN's leder.

 

Og nei "hvite" holder ikke maktiposisjonene i samfunnet. Hvilken makt har jeg f.eks?

 

Din rasistiske hatefulle propaganda er motbydelig jjkoggan. Og du er på NØYAKTIG samme sted som nazistene på 30 tallet når det gjelder jødene som de mente at holdt for mye mektige posisjoner og at det dermed var greit å diskriminere dem.

 

 

 

## sitatpyramide fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

 Nordmenn trenger ikke føle skyld. Og jeg mener ikke sånn direkte, men utvise mer forståelse og kanskje i passende situasjoner 

si at det er beklagelig at det ble sånn det ble pga hvite.

Jeg har mang en gang uttrykkt at jeg kjenner skam over å være hvit, og syns det gjør bra egentlig.

 

Hva slags forståelse? Akseptere at rasistiske holdninger eksisterer, og ikke slå ned på det?

 

Jeg vet ikke hva diu legger i dette med "beklagelig at det ble sånn pga hvite", men jeg har aldri tatt meg selv i å tenke tanken på å ytre noe slikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da jeg gikk på grunnskolen var det et enormt fokus å ikke dømme en bok på dets cover. En modell er ikke bare en modell, det er en hel person osv. Jeg får anta at Sigrid Hvidsten enten ikke fullførte grunnskolen, eller at pendelen har nådd andre enden på hvilken grunnlag det er greit å dømme andre.

Lenke til kommentar

Forsøke å være imøtekommende når mulig, og si noe sånt som at "man innser problemet, og skjemmes over det"

Noe litt sånt..
Syns selv jeg kommer langt med det. Men det er selvfølgelig ikke alltid det passer. Jeg vet at det  kan være onde svarte mennesker også, og de skal selvsagt ta følger av sine ugjerninger, også om det er rasistiske ytringer.

Cluet er egentlig at det er love å bruke huet. Å bare tenke at "han er dritt for han sa noe rasistisk" - og ferdig med det, er teit.

Apropos rase, så er det rart hvordan gule har unngått alt dette? De gule er de flinkeste, smarteste, kvikkeste, glupeste, dyktigste mennesker i verden. Vi har noe å lære av de. Kanskje noe å frykte fra de også. De fremhever seg ikke på samme (stupide) måte som hvite, og skaper ikke noenting dramatikk rundt sin rase, likevel er de vinnere med stor V. Et sant priviligert folkeferd, som virkelig er verd en studie.

Lenke til kommentar

Du snakker om maktposisjoner vs vanlige folk. Der kan jeg være enig. Men at det er verre at en generell hvit person er rasist enn en generell svart er ikke riktig.

Den generelt hvit person har mer makt enn en generell svart fordi de tjener mer penger og kan ekskludere svarte fra deres rikere samfunn. Det er det som hender i USA flere steder, hvite segregerere seg fra fattigere områder hvor mange svarte bor. Det gir lettere adgang til hvite ovenfor svarte til bedre skoler og naboer med mer makt/innflytelse.

 

Så nei, den typisk norsk amerikaner har mer makt enn den typisk afroamerikaner. Det gjør den norsk amerikanerens rasisme verre

 

 

 

 

 

 

## sitatpyramide fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

*snip*

 

En middelklasse hvit mann har ikke målbart mer makt enn en gjennomsnittlig farget. Det skal VELDIG mye mer enn beløp i størrelsesordenen man snakker om blant vanlige folk før slikt i nærheten kan snakkes om å være en faktor. Så har USA også en hel haug med fattige hvite, som fort kan ha vært så mange i antall at de ble tungen på vektskålen da Trump ble valgt til president.

 

En hvit person har ikke by default mer makt enn en farget, det er svært avhengig av hvem du velger fra begge leire.

 

 

 

 

 

 

## sitatpyramide fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

En middelklasse hvit mann har ikke målbart mer makt enn en gjennomsnittlig farget. Det skal VELDIG mye mer enn beløp i størrelsesordenen man snakker om blant vanlige folk før slikt i nærheten kan snakkes om å være en faktor. Så har USA også en hel haug med fattige hvite, som fort kan ha vært så mange i antall at de ble tungen på vektskålen da Trump ble valgt til president.

 

En hvit person har ikke by default mer makt enn en farget, det er svært avhengig av hvem du velger fra begge leire.

Du undervurderer segregering effekten som fører til ghettofisering. Gettofisering av hvite fører til økte levestandard fordi makten og fordelene konsentreres

 

Hvis du ikke har bodd i USA i flere år så er det vanskelig å forstå hvor mange fordeler typiske hvite har. Bedre skoler, bedre jobber, bedre leger, og mye mer politiske makt.

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Kanskje også fordi de fleste hvite ikke glorifiserer the cool ghetto gangstah life og oppsøker det med vilje for å finne svaret på livet, universet og allting?  :hm: Hvis de fargede vil passe inn i et distrikt med strenge gode skoler og pene hus må man faktisk ønske det selv også. Og det er det jo faktisk mange fargede som ønsker. Og mange kommer dit også.
Men det er en stor gruppe fargede som synes det er kult å være så gangsta som mulig og ikke passe inn i det velutdannede samfunnet.  :hmm:

Endret av Kablam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje også fordi de fleste hvite ikke glorifiserer the cool ghetto gangstah life og oppsøker det med vilje for å finne svaret på livet, universet og allting?  :hm: Hvis de fargede vil passe inn i et distrikt med strenge gode skoler og pene hus må man faktisk ønske det selv også. Og det er det jo faktisk mange fargede som ønsker. Og mange kommer dit også.

Men det er en stor gruppe fargede som synes det er kult å være så gangsta som mulig og ikke passe inn i det velutdannede samfunnet.  :hmm:

 

Fargede og "gangsta-life" er vel det samme som hvite og "white-trash-gangs".... Man har slike grupper mennesker overalt, og det har ingenting med hudfargen å gjøre. Feil fokus.

Lenke til kommentar

Jeg har ingenting å unnskylde for, så de får aldri en fra meg.

Enig. "Synd" gjelder vel også bare for Kristne i en religiøs sammenheng.

Jeg har ingen skyldfølelse for at svarte afrikanere solgte sine egne som slaver til Europeerne som tok dem med til Amerika.

Dette er også så mange år og generasjoner siden at det er lite relevant for noen av oss som lever her i dag.

 

Jeg har heller ingen skyldfølelse for hva som skjer i midtøsten i dag. Uansett hva jeg hadde stemt på ved valg hadde det garantert endt opp med det samme resultat.

Hadde det vært opp til meg hadde vi holdt oss utenfor konflikten. Gang på gang viser det seg at innblanding utenfra bare gjør vondt verre.

 

Litt off topic: Jeg er i Filippinene nå og merker litt "forskjellsbehandling". F.eks skal jeg ta taxi kan de finne på å kreve mer enn de gjør for sine egne. Ender ofte opp med at jeg gjemmer meg litt unna mens de andre finner Taxi og avtaler pris. ;)

 

Samme om jeg hadde reist til Boracay. Der måtte jeg betalt en "forsøpling skatt" for å få reist til øya. Uansett hvor mye penger turismen legger igjen på øya. Vil påstå at de som forsøpler mest er lokalbefolkningen. Den generelle Filippiner ser ut til å hive søppel hvor de står og går.

Lenke til kommentar

 

En middelklasse hvit mann har ikke målbart mer makt enn en gjennomsnittlig farget. Det skal VELDIG mye mer enn beløp i størrelsesordenen man snakker om blant vanlige folk før slikt i nærheten kan snakkes om å være en faktor. Så har USA også en hel haug med fattige hvite, som fort kan ha vært så mange i antall at de ble tungen på vektskålen da Trump ble valgt til president.

 

En hvit person har ikke by default mer makt enn en farget, det er svært avhengig av hvem du velger fra begge leire.

Du undervurderer segregering effekten som fører til ghettofisering. Gettofisering av hvite fører til økte levestandard fordi makten og fordelene konsentreres

 

Hvis du ikke har bodd i USA i flere år så er det vanskelig å forstå hvor mange fordeler typiske hvite har. Bedre skoler, bedre jobber, bedre leger, og mye mer politiske makt.

 

 

Du får ikke disse fordelene fordi du er hvit, men fordi du har penger. White trash trailer park-gjengen (nå var jeg faktisk en tanke rasistisk, men regner ikke med sanksjoner siden det var rett vei) sliter vel med det samme, de får ikke noen "hvit-mann-bonus".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Jeg har tidligere hatt flere runder hvor jeg har fjernet sitatpyramider og lagt igjen notis om dette. Siden dere ikke hører kommer jeg til å gå hardere til verks heretter. Hele innlegg med for nye sitering blir slettet i sin helhet. Brukere som gjentatte ganger bryter med dette kan også risikere kortere ferie fra forumet.

Et til to nivå med sitering er greit med tenk over hvor mye dere siterer fra nå av.

Endret av ilpostino
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...