Gå til innhold

Er det feil å være hvit i dagens samfunn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener ikke det er "ok". Jeg mener det er mindre ille.

Det du EGENTLIG burde mene, gitt logikken i at det er slik, er at det er mindre ille at tre svarte er rasister enn to hundre hvite. Akkurat det går det an å se en fornuft i, men en hvit rasist gjør ingen stor skade mot svarte generelt, og det samme gleder motsatt vei. Det som gjør rasisme fra hvite til et større problem "kvantitativt sett" er at det er en stor majoritet hvite i bl.a. USA/Norge, og logisk nok også en stor majoritet hvite rasister. Men hva den enkelte gjør er derimot akkurat like ille, det er ingenting nevnt i tråden som tilsier at en enkelt svart rammes hardere av ett enkelt tilfelle av hvit rasisme enn motsatt - eller at tankegangen bak hvit rasisme er noe styggere enn svart rasisme.

Endret av Larzen_91
Sitatpyramide fjernet.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke uenig, men SJW-gjengen ser rasisme der oppegående mennesker ikke engang tenker tanken. Kan godt være vi er enige om at dette isolert sett ikke er rasisme, men dessverre har ikke alle et edruelig forhold til hva rasisme faktisk innebærer. Du har jo de som også mener at svarte ikke ka nvære rasister i det hele tatt - forstå det den som kan.

Siden svarte har det vanskelig å undertrykke, så er det vanskelig for rasistiske svarte å utøve rasisme, fordi rasisme gjelder makt.

Endret av Larzen_91
Sitatpyramide fjernet.
Lenke til kommentar

 

Beklager, men du kan ikke bøye definisjonen av rasisme til å passe dine argumenter. Rasisme er rasisme, spiller ingen rolle om det kommer fra en som er svart, hvit, lilla eller blå.

Og all rasisme ikke er like ille

 

https://juliacraven.files.wordpress.com/2014/09/img_2057.jpg

 

Hvorfor linker du meg til en blogg..? Jeg er ikke interessert i hva en rasistisk blogger som ønsker å unnskylde rasisme fra svarte mot hvite mener. 

 

Jeg kan fint spamme tråden med svarte som angriper hvite fordi de er hvite, men de kan du lett finne selv.. Hva sa du igjen om at ikke all rasisme er like ille? Stemmer nok det, er mer alvorlig når folk blir dratt ut av bilene sine og banket opp fordi de er hvite.

Lenke til kommentar

 

Beklager, men du kan ikke bøye definisjonen av rasisme til å passe dine argumenter. Rasisme er rasisme, spiller ingen rolle om det kommer fra en som er svart, hvit, lilla eller blå.

Og all rasisme ikke er like ille

 

https://juliacraven.files.wordpress.com/2014/09/img_2057.jpg

 

Tror jeg alt nevnte noe fra det bildet for noen minutter siden... men om man aksepterer at det som står der er riktig er ikke rasisme individuelt, da ingen vanlig enkeltperson har noen "institutional power" som tilsier at vedkommende er i stand til å undertrykke et helt folkeslag. Om jeg er rasist benytter jeg ingen "institutional power" til å undertrykke noen, jeg bruker min "personal power", or den er jevnbyrdig med enhver svart jeg måtte ramle borti.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg pleier å tenke meg om man snur situasjonen og sier "poor black people" med en sarkastisk tone om de opplever det samme, vil man da ha en grunn til å skrike om rasisme? Jeg er litt usikker på om jeg er enig i det, men jeg kan lett se at det kommer et hylekor på størrelse med den nordkoreanske hæren som vil påstå noe annet.

Å mene at en etnisk gruppe ikke har det så ille er ikke rasistiske. Ignoranse, kanskje, men ikke rasisme.

 

Makt? OK. Jeg kan fint kalle noen "nigger" uten å ha makt over dem på noe vis, det kan være folk jeg ser på t-banen jeg aldri møter igjen. Ergo er jeg ingen rasist.

Jeg er ikke uenig, men SJW-gjengen ser rasisme der oppegående mennesker ikke engang tenker tanken. Kan godt være vi er enige om at dette isolert sett ikke er rasisme, men dessverre har ikke alle et edruelig forhold til hva rasisme faktisk innebærer. Du har jo de som også mener at svarte ikke ka nvære rasister i det hele tatt - forstå det den som kan.

 

Siden svarte har det vanskelig å undertrykke, så er det vanskelig for rasistiske svarte å utøve rasisme, fordi rasisme gjelder makt.

 

Lenke til kommentar

Det du EGENTLIG burde mene, gitt logikken i at det er slik, er at det er mindre ille at tre svarte er rasister enn to hundre hvite. Akkurat det går det an å se en fornuft i, men en hvit rasist gjør ingen stor skade mot svarte generelt, og det samme gleder motsatt vei. Det som gjør rasisme fra hvite til et større problem "kvantitativt sett" er at det er en stor majoritet hvite i bl.a. USA/Norge, og logisk nok også en stor majoritet hvite rasister. Men hva den enkelte gjør er derimot akkurat like ille, det er ingenting nevnt i tråden som tilsier at en enkelt svart rammes hardere av ett enkelt tilfelle av hvit rasisme enn motsatt - eller at tankegangen bak hvit rasisme er noe styggere enn svart rasisme.

Spørsmålet er om individet har mer makt enn den andre. Når institusjonelle rasisme eksisterer har den den typisk hvite rasist mer makt enn den typisk svarte rasist, politiet, rettsystem og generelle rasisme gjør at den typisk hvit rasist har bedre sjanse til å utøve ens rasisme.

Endret av Larzen_91
Sitatpyramide fjernet.
Lenke til kommentar

Tror jeg alt nevnte noe fra det bildet for noen minutter siden... men om man aksepterer at det som står der er riktig er ikke rasisme individuelt, da ingen vanlig enkeltperson har noen "institutional power" som tilsier at vedkommende er i stand til å undertrykke et helt folkeslag. Om jeg er rasist benytter jeg ingen "institutional power" til å undertrykke noen, jeg bruker min "personal power", or den er jevnbyrdig med enhver svart jeg måtte ramle borti.

Angriper en svart mann på T banen en hvit mann så holder den hvit mann mer personal power fordi institusjonelle rasisme støtter han.

Endret av Larzen_91
Sitatpyramide fjernet.
Lenke til kommentar

Hvordan skal den 'institusjonelle rasismen' hjelpe han fra å få en på tygga? Enlighten me please

Da jeg var en ung gutt i North Carolina i 1968 satte jeg hjem alene på den hvite siden av byen når plutselig banket en svart mann på døra. Jeg ble advart tidligere å ikke snakke med ukjente og jeg hadde aldri sett en svart mann på den siden av byen og jeg ble skremt og ringte foreldrene mine. De ringte politiet og sa at en svart mann skremte meg. Han måtte sitte i fengsel i et par dager til å lære å ikke komme på den siden av byen igjen selv (det sa politiet)om han ikke gjorde noe galt. Jeg som ung hvitt gutt på den tiden hadde makten til å fengsle en svart mann som ikke gjorde noe galt

 

Det er mye bedre idag, selvsagt men maktbalansen ligger mer med hvite enn svarte i de fleste tilfeller. Likevel, når det finnes konflikt så har den typiske hvit mann større makt til å ødelegge den svarte mannens liv enn omvendt når politiet, arbeidsgivere og rettssystemet favoriserer hvite ovenfor svarte. Selv om den hvite mann klarer å banke meg opp, så har jeg bedre sjanse til å sette han i fengsel.

Lenke til kommentar

 

Hvordan skal den 'institusjonelle rasismen' hjelpe han fra å få en på tygga? Enlighten me please

Da jeg var en ung gutt i North Carolina i 1968 satte jeg hjem alene på den hvite siden av byen når plutselig banket en svart mann på døra. Jeg ble advart tidligere å ikke snakke med ukjente og jeg hadde aldri sett en svart mann på den siden av byen og jeg ble skremt og ringte foreldrene mine. De ringte politiet og sa at en svart mann skremte meg. Han måtte sitte i fengsel i et par dager til å lære å ikke komme på den siden av byen igjen selv (det sa politiet)om han ikke gjorde noe galt. Jeg som ung hvitt gutt på den tiden hadde makten til å fengsle en svart mann som ikke gjorde noe galt

 

Det er mye bedre idag, selvsagt men maktbalansen ligger mer med hvite enn svarte i de fleste tilfeller. Likevel, når det finnes konflikt så har den typiske hvit mann større makt til å ødelegge den svarte mannens liv enn omvendt når politiet, arbeidsgivere og rettssystemet favoriserer hvite ovenfor svarte. Selv om den hvite mann klarer å banke meg opp, så har jeg bedre sjanse til å sette han i fengsel.

 

Nope, det har du ikke. Kom tilbake til oss i 2016 fra 1968.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Før noen begynner å påstå at jeg påstår at det ikke finnes noen hvite rasister lenger så vil jeg bare legge ved at det ikke er tilfellet. Bare fordi du møter på en rasistisk politimann eller flerebetyr ikke at politiet generelt, som en instutisjon, er rasister.

Hvordan forklarer du disse rapporter?

https://www.google.com/amp/www.usnews.com/news/blogs/at-the-edge/2015/05/06/institutional-racism-is-our-way-of-life%3Fcontext%3Damp?client=safari

Lenke til kommentar

 

Jeg vet ikke hva jeg må forklare? Har allerede sagt at jeg ikke prøver å påstå at rasisme mot svarte ikke finnes.

Artikkelen peker på bevis på institusjonal rasisme, selv i 2016, bare mindre enn i 1968.

 

http://thoughtcatalog.com/dave-nappi/2014/04/a-logical-case-for-the-non-existence-of-white-privilege-and-institutional-racism/

 

Det er dette vi gjør nå ikke sant? Bare linker til artikler?

Lenke til kommentar

Når det finnes objektiv bevis på institusjonal rasisme som jeg linket til, så ødelegger det Nappis argumentet.

Endret av Larzen_91
Sitatpyramide fjernet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...