Gå til innhold

Er det feil å være hvit i dagens samfunn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tanken slår meg at de klareste bevisene på rasisme i denne tråden er at hvite skal straffes hardere enn svarte for samme forbrytelse.

Men det er det motsatte som skjer I USA. En må være Ganske forsiktig når man kjøre bil I NJ hvis en har et mørkt hud!

 

A black man is three times more likely to be searched at a traffic stop, and six times more likely to go jail than a white person The numbers get ridiculous in certain parts of the country, the project found. On the New Jersey Turnpike, for instance, blacks make up 15 percent of drivers, more than 40 percent of stops and 73 percent of arrests – even though they break traffic laws at the same rate as whites.

 

If a black person kills a white person, they are twice as likely to receive the death sentence as a white person who kills a black person. Local prosecutors are much more likely to upgrade a case to felony murder if you’re black than if you’re white

 

Juries are stacked against you if you’re black. Racial bias in jury selection is ridiculous – qualified black jurors are illegally turned away as much as 80 percent of the time in the jury selection process

 

About a quarter of juries in death penalty cases have no black jurors, and more than two-thirds have two or less. When a black person is accused of killing a white person – and the jury consists of five or more white males – the odds go way up for a death penalty verdict. Defense lawyers, and prosecutors, know that having just a single black man on the jury substantially changes the odds Black people stay in prison longer than white people – up to 20 percent longer than white people serving time for essentially similar crimes. They get much harsher sentences – black people are 38 percent more likely to be sentenced to death than white people for the same crimes

 

And the color of the skin of the victims matters greatly in the punishment for capital crimes. Whites and blacks represent about half of murder victims from year to year, but 77 percent of people who are executed killed a white person, while only 13 percent of death row executions represent those who killed a black person

 

http://www.usnews.com/news/blogs/at-the-edge/2015/05/06/institutional-racism-is-our-way-of-life

Lenke til kommentar

Ja, her har du konsekvensene av den logikken som jeg kritiserer - nemlig at straffen for samme forbrytelse avhenger av rasen. Det går ikke an å være mot det du siterer, mens samtidig for at hvite skal straffes hardere for rasisme. Eller, det går jo an, men da er man fryktelig inkonsekvent.

En får hardere straff hvis man skader mere mennesker til større grad og slik bør det være.
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Sitatpyramide/pyramider er fjernet for en ryddigere tråd. Vennligst begrens sitering til helst ett eller maks to ledd bakover, noe mer er unødvendig. Dersom man siterer lange innlegg anbefales det å bruke spoilerfunksjonen. Innleggene er ikke redigert utover dette.

Reaksjoner på moderering tas på PM eller i tråd for tilbakemeldinger, ikke i tråden.

Lenke til kommentar

En får hardere straff hvis man skader mere mennesker til større grad og slik bør det være.

Hva har dette med den identiske skaden person A og B utfører når person A sier at person B er en 'jævla farge', og person B sier at A er en annen 'jævla farge'?

 

Du lurer ingen til å tro at problemet ved å kalle A rasist og B ikke, eller at det B sier på noen måte er mindre gale enn det A sier på grunn av en eller annen større trend. A og B er ikke en statistikk i seg selv, og skade mot A kan ikke avfeies på grunn av en statistikk som ikke gjelder A.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er galt dette? At mørkhudet folk har "større makt" over hvite har jeg ingen problemmer med. Tenk tilbake til:

 

- British commonwealth, da var det kun hvite som var herskere og mørkhudet folk var deres slaver.

- Slavetiden i USA fra Afrika: Hvite menn kjøpte mørkhudet folk fra Afrika, og vi (hvite folk) behandlet dem elendig.

 

Og NÅ er deres tur, medisinen smaker vondt, når vi smaker vår egen medisin.

 

Trossalt har vi voldtatt og misbrukt deres kvinner i flere hundreår, noe de mørkhudene ikke er i nærheten av.

Dette går begge veier.

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Saqaliba

Lenke til kommentar

 Nordmenn trenger ikke føle skyld. Og jeg mener ikke sånn direkte, men utvise mer forståelse og kanskje i passende situasjoner 

si at det er beklagelig at det ble sånn det ble pga hvite.

Jeg har mang en gang uttrykkt at jeg kjenner skam over å være hvit, og syns det gjør bra egentlig.

 

Hva med vikingraidene på britiske øyene, burde nordmenn i dag skamme seg over dette, og burde tippoldebarnet ditt få juling av naboens tippoldesønn fordi du var på epleslang i hagen deres når du var 10 år gammel, og døde uten å få straff for det?

 

Hvis rett skal være rett her, så burde jo nordmenn, sett bortifra det som foregikk i storbritannia, rette en anklagende pekefinger mot alle muslimske innvandrere, pga all slavehandel og kolonisering de var involvert i (Muhammed la jo under seg et areal på 7 ganger størrelsen av USA og 3 ganger så stort som romerriket, mener jeg å huske)

 

Ordet "slave" kommer jo fra "slavisk" er jeg og ganske sikker på å ha lest, og kom fra den slavehandelen vikinger (stort sett svensker riktignok) og muslimer holdt på med i østeuropa, der hvite østeuropeere ble fanget og solgt og holdt i harem og tvangsarbeid i byzantine og andre steder. Dessuten var det vel og endel norske sjømenn som endte opp i lenker i nord-afrika.

 

Mener du folk fra f.eks russland, polen e.l der store deler av befolkningen ble kidnappet og døde som slaver under grusomme forhold i muslimske land skal skamme seg over å være hvite, og at de skylder muslimene en unnskyldning fordi muslimene er brunere i ansiktet?

 

Eller faller hele dette konseptet om "arvesynd" som pålegges alle med hvit hudfarge, eller muslimer for den saks skyld, sammen som et korthus pga sin egen urimelighet og historieløshet / historieforfalskning?

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Jeg skrev "i passende situasjoner"  - ikke kontinuerlig, kan det være greit.og er veldig greit å kjenne på noen ganger, syns

som sagt jeg hvertfall.
Og tenkte mest på det som har vært i nyere tider da. Sånt som har skjedd i/ved vestlige hvit-dominerte samfunn og kultur m.e.m. slik vi kjenner det.

 

Lenke til kommentar

Skal man gå ut fra generell retorikk fra mennesker som leverer ymse kronikker og innlegg i mediene og "Internet memes" ( check your privelige greia, noen som fikk med deg den der? ) som det heter så kan man noen ganger få inntrykk av hvis du er hvit, og spesielt hvit heterofil mann, så er du et yndet hatobjekt for minoriteter, feminister, homofile aktivister og andre grupperinger som føler seg annerledes og/eller har ymse utfordringer i sin egen situasjon. Men dette blir nesten en slags hypotese eller egentlig en anekdote.

 

Et tankekors er dog; Er du hvit og sier at du liker rasen din, så er du rimelig kjapt stemplet som rasist. Mennesker fra andre raser kan si at de er stolte av være latino, svart, brun, asiat eller kanskje den kulturelle varianten; muslim, men en hvit person som sier noe lignende kan fort bli uglesett. Dessverre har vel den hvite verden litt seg selv å takke for dette, f.eks på grunn av slaveriet vi holdt på med ( ser man på historien så er dette noe "alle" raser har drevet med, når sant skal sies ) nazisme og "white power" opplegget til en viss gruppe hvitkledde ekstremister med spisse hodeplagg.

 

Sånn ellers bortsett fra det utgjør vel hele den hvite rasen "bare" 10 - 15% av hele jordens befolkning. Vi sitter dog på størsteparten av ressursene. Dette er et viktig punkt å ta med i debatter om forholdene mellom ulike raser, land og kontinenter, da dette kan være en stor kilde til misnøye. Så kan man alltids diskutere om velstanden og ressursene man sitter på er noe som den hvite rasen har generert 100 % for egen maskin eller om vi i hovedsak besitter disse ressursene på bekostning av andre. Det må vel i sistnevnte tilfelle nevnes at det er under 1% av verdens befolkning som eier mesteparten av av alle ressursene og verdiene i verden...dog har denne gruppen også en del mennesker som ikke er hvite, selvsagt.

 

Vi går videre mot en verden der velstanden er mer fordelt mellom kontinentene enn det det har vært tidligere, et stor potensiell kilde til problemer i fremtiden er at noen ekstremt få mennesker i verden sitter på enorme ressurser samtidig som kløftene i forhold til relativ velstand øker mellom ulike grupper mennesker. De siste årene har man begynt å skjønne at f.eks globalismen ikke er udelt positiv når det i hovedsak er en snever elite helt på toppen som høster nesten alle fruktene av dette, uten å gi så mye tilbake til samfunnet og f.eks lurer unna store verdier i rene skatteparadiser. 

 

Men alt i alt, at det er "feil" å være hvit, stemmer vel ikke akkurat. Det er vel generelt aldri "feil" å være en en del av en rase. :)

Endret av McIntosh
Lenke til kommentar

Ble det noen sinne eksemplifisert hva en "passende situasjon" kan være? Jeg skjønner ikke et kvidder av hvilken situasjon som kan gi at det er naturlig å beklage på enslik måte.

 

Ja nei det er forsåvidt et godt spøsmål. Det måtte vel dreie seg om settinger, sosiale sammenhenger, jobbpauser o.l. der et eller annet slikt diskuteres, og ulike rasepersoner er til stede. I eksemplevis relasjon til nyheter man hører om, og snakker om - bestående av hendelser og/eller/om politikk/innvandring etc som bringer tankene og samtaler i den retning. Noe sånt..

 

Det meste går an å forstå, selv om det oppleves riktig å være forlegen av det. For noen.

Feks hvor lenge har ikke bare Tyskere men mye av hvitmanns-kulturen unnskyldt WW2 og tendenser som leder/kan lede i tilsvarende retning?

Selv om det ikke er så stort problem å forstå hvordan Hitler og naziene så stor nytteverdi i sine terorier satt ut i praksis, og de mål man så for seg og håpet det skulle ende med for verden.

Vi kan jo tenke oss; hvis alle mennesker untatt hvite forsvant, feks døde ut pga av en spesiell sykdom som rammet alle raser untatt hvite.

Tror det er ganske mange da, som hadde tenkt noe sånt som. "Jøss for en nådegave, nå kan faktisk jorden likevel reddes og det kan bli en fantastisk framtid & utvikling for oss hvite som er igjen!" , selv om selvsagt ytterst få ville fått seg til å si det høyt.

For det er vel neppe tvil om, at da ville det sett veldig lyst og ryddig ut for kommende generasjoner. For da kunne det faktisk blitt den sivilisajonen og velstanden for alle som man i dag bare drømmer om, og ser som relativt urealistisk. Og man kunne brukt ressurser, forskning og fokus på en rekke ting som slik det er nå, ofte blir fullstendig underpriortert pga av all problematikk med befolkning og befolknings-konflikter. Feks slike livsviktige ting som forsking på aldring(den mest alvorlige sykdommen av alle) og gener.

 

Lenke til kommentar

Apropos tyskere, ingen av de jeg kjenner har beklaget seg over WW2 til meg, hverken generelt eller invasjonen i Norge. Det hadde vært usedvanlig kleint om de gjorde dette fra tid til annen.

Det hadde vært litt annerledes hvis tyskerne holdte på de fleste maktposisjoner i Norge idag og diskriminerte en del mot etnisk nordmenn, bare uten militær makt som tidligere
Lenke til kommentar

Hva har dette med den identiske skaden person A og B utfører når person A sier at person B er en 'jævla farge', og person B sier at A er en annen 'jævla farge'?

Hvis A og B har status som er ganske likt er det lite forskjell. Hvis A og B har ulik status og makt er skade ulikt

 

Rasistiske ytringer fra læreren til en elev på ungdomskolen er ulik lignende rasistiske ytringer fra eleven til læreren

Det samme gjelder sjefer -ansatte

 

Rasistiske ytringer har mindre effekt hvis vedkommende ikke har lite mulighet til å utøve rasisme/undertrykkelse selv om de er like galt fra et moralsk standpunkt

 

Du lurer ingen til å tro at problemet ved å kalle A rasist og B ikke, eller at det B sier på noen måte er mindre gale enn det A sier på grunn av en eller annen større trend. A og B er ikke en statistikk i seg selv, og skade mot A kan ikke avfeies på grunn av en statistikk som ikke gjelder A.

Rasistiske ytringer er like rasistiske uansett vedkommendes rase men konsekvensene av slike ytringer kan være forskjellige, selv på et individuellt basis
Lenke til kommentar

En person har akkurat den samme muligheten til å være undertrykkende som en annen, under normale forutsetninger. Det er ikke bestemt av hvem som er majoriteten eller minoriteten, fordi det ikke er gruppen som helhet som diskriminerer, men en enkeltperson. Dermed er også skaden den samme, i gjennomsnitt. Konsekvensen er også individuell, så sånn sett gir det ingen mening i å vurdere hva som er verst, da det like gjerne kan være slik at en svarts rasisme mot en hvit forårsaker større problemer enn motsatt vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ville vært noe sært, da befolkningen i all hovedsak er norsk. I en nasjon hvor befolkningen i hovedsak er hvit er det ikke annet å forvente enn at offentlige instanser domineres av hvite. Ei heller er det noen grunn til å fly rundt og beklage alt mulig når man selv ikke er deltagende part i hva det nå enn måtte være som er kritikkverdig.

Når noen blir såret av en eller annen grunn pleier jeg å beklage at det er synd at det skjedde selv om jeg hadde ingenting å gjøre med det. Når noen klager på diskriminering de erfarer gjør jeg det samme.

 

Jeg har aldri hørt noen si at de ønsker meg å beklage på noe jeg ikke skapte. Det jeg hører på ofte er at de ønsker meg å innrømme at diskriminering/rasisme skjer og at jeg hjelper med å eliminere det.

Jeg mener hvite ikke burde føle seg skyldig for det skjedde før, men skyldig hvis de ikke kjemper mot umoralske oppførselen som skjer idag, selv om vi ikke deltar direkte i denne oppførsel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...