Gå til innhold

Er det feil å være hvit i dagens samfunn?


Anbefalte innlegg

Nei jeg har visse problemer å skjønne det. Fordi jeg skjønner godt at det er blitt slik, at svarte gjør mye kriminalitet pga av hvordan hvite har laget det til for dem i Usa. Uten at jeg mener det unnskylder kriminaliteten

 

(var svar til Buffy)

Det kan argumenteres for at det er selvforsynt, ihvertfall til en viss grad. Ikke av enkelte individer, men ukulturen hvor de vil ha masse penger kjapt, hvor du er kul hvis du er en ''ganstah'' og teit hvis du er ''streit'' og får gode karakterer. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nei jeg har visse problemer å skjønne det. Fordi jeg skjønner godt at det er blitt slik, at svarte gjør mye kriminalitet pga av hvordan hvite har laget det til for dem i Usa. Uten at jeg mener det unnskylder kriminaliteten

 

(var svar til Buffy)

Det kan argumenteres for at det er selvforsynt, ihvertfall til en viss grad. Ikke av enkelte individer, men ukulturen hvor de vil ha masse penger kjapt, hvor du er kul hvis du er en ''ganstah'' og teit hvis du er ''streit'' og får gode karakterer.
Tvunget segregering og undertrykkelse ofte skaper ukultur. Folk som mener at afroamerikanere er ansvarlig for det mesteparten av kriminalitetet i USA bidrar til denne ukulturen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er galt dette? At mørkhudet folk har "større makt" over hvite har jeg ingen problemmer med. Tenk tilbake til:

 

- British commonwealth, da var det kun hvite som var herskere og mørkhudet folk var deres slaver.

- Slavetiden i USA fra Afrika: Hvite menn kjøpte mørkhudet folk fra Afrika, og vi (hvite folk) behandlet dem elendig.

 

Og NÅ er deres tur, medisinen smaker vondt, når vi smaker vår egen medisin.

 

Trossalt har vi voldtatt og misbrukt deres kvinner i flere hundreår, noe de mørkhudene ikke er i nærheten av.

 

Så skyld følger rase? hvor mange nordmenn kjenner du som har voldtatt og misbrukt mørkhudede kvinner i flere hundre år? Jeg kjenner ingen, og ifølge historieboka så var norge en koloni under danmark med sult og nød her til langt innpå 1900 tallet, som er noe av grunnen til at nordmenn er en av de største innvandrergruppene i USA ved siden av folk fra irland i forhold til folketall, der mange slo seg ned som bønder i nordlige deler av midtvesten (north/south dakota, michigan, minnesota, wisconsin og rundt der). Er det noen som har lidd rasemessig urett pga nordmenn - ivertfall med etterkommere her til lands, så er det vel i tilfelle folk fra spesielt irland under vikingetiden. Stripen langs sørlandskysten (kr.sand-bergen) har vel neppe høyere andel rødhårede enn andre deler av landet uten grunn.

 

Så det er en interessant raseteori at skyld følger hudfarge. Betyr det også at kinesere er skyld i ugjerningene til Djengis Khan? Burde kina og mongolia åpne grensene sine på vidt gap så de kan bli "satt på plass" og evt. ydmyket av innvandrere fra midtøsten og afrika en 40-50 år fram i tid, så raseregnskapet ditt ser bedre ut? Er det dette dere kaller "berikelse"?

 

Dessuten nevnes ikke det faktum at folk fra nordafrika og midtøsten drev med slaveri i like stor skala som europa, at koloniseringen startet pga at islam drev krig mot europa og tok europeiske slaver etc, det er jo et langt kapittel i seg selv som ikke er nødvendig å gå inn på her.

 

Jeg synes det er en morsom "logikk" ute og går blandt de som vi ofte kaller "politisk korrekte", spesielt når dere hisser dere så voldsomt opp når dere blir motsagt. For det dere kommer med, er jo stort sett tullprat. Dette svart/hvitt bildet dere presenterer er rett og slett falskt. Og for meg som kristen er det tydelig hvem dere har fått dette fra, men for meg som kristen så blir det og feil å hisse meg opp over det.

 

Så vi avrunder med en sang om Brian Boru, som handler om vikingenes herjinger på Irland, mest som et noe ironisk stikk til tråden. Er det noen norske rettferdighetskjempere burde felle en tåre for på vegne av sine forfedres ugjerninger, så er det nettopp irene, langt mer enn f.eks afrikanere eller pakistanere som våre forfedre knapt var borte i:

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Brian_Boru

 

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

Nei jeg har visse problemer å skjønne det. Fordi jeg skjønner godt at det er blitt slik, at svarte gjør mye kriminalitet pga av hvordan hvite har laget det til for dem i Usa. Uten at jeg mener det unnskylder kriminaliteten

 

(var svar til Buffy)

Det kan argumenteres for at det er selvforsynt, ihvertfall til en viss grad. Ikke av enkelte individer, men ukulturen hvor de vil ha masse penger kjapt, hvor du er kul hvis du er en ''ganstah'' og teit hvis du er ''streit'' og får gode karakterer.
Tvunget segregering og undertrykkelse ofte skaper ukultur. Folk som mener at afroamerikanere er ansvarlig for det mesteparten av kriminalitetet i USA bidrar til denne ukulturen.
Lenke til kommentar

 

 

Nei jeg har visse problemer å skjønne det. Fordi jeg skjønner godt at det er blitt slik, at svarte gjør mye kriminalitet pga av hvordan hvite har laget det til for dem i Usa. Uten at jeg mener det unnskylder kriminaliteten

 

(var svar til Buffy)

Det kan argumenteres for at det er selvforsynt, ihvertfall til en viss grad. Ikke av enkelte individer, men ukulturen hvor de vil ha masse penger kjapt, hvor du er kul hvis du er en ''ganstah'' og teit hvis du er ''streit'' og får gode karakterer.
Tvunget segregering og undertrykkelse ofte skaper ukultur. Folk som mener at afroamerikanere er ansvarlig for det mesteparten av kriminalitetet i USA bidrar til denne ukulturen.

 

Afroamerikanere har flere rettigheter for å veie opp for dette. Fremdeles ser vi liten forandring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Nei jeg har visse problemer å skjønne det. Fordi jeg skjønner godt at det er blitt slik, at svarte gjør mye kriminalitet pga av hvordan hvite har laget det til for dem i Usa. Uten at jeg mener det unnskylder kriminaliteten

 

(var svar til Buffy)

Det kan argumenteres for at det er selvforsynt, ihvertfall til en viss grad. Ikke av enkelte individer, men ukulturen hvor de vil ha masse penger kjapt, hvor du er kul hvis du er en ''ganstah'' og teit hvis du er ''streit'' og får gode karakterer.
Tvunget segregering og undertrykkelse ofte skaper ukultur. Folk som mener at afroamerikanere er ansvarlig for det mesteparten av kriminalitetet i USA bidrar til denne ukulturen.

Afroamerikanere har flere rettigheter for å veie opp for dette. Fremdeles ser vi liten forandring.
Fremgang er vanskelig når arbeidsgivere mistenker deg for kriminelle pga hudfarge
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nei jeg har visse problemer å skjønne det. Fordi jeg skjønner godt at det er blitt slik, at svarte gjør mye kriminalitet pga av hvordan hvite har laget det til for dem i Usa. Uten at jeg mener det unnskylder kriminaliteten

 

(var svar til Buffy)

Det kan argumenteres for at det er selvforsynt, ihvertfall til en viss grad. Ikke av enkelte individer, men ukulturen hvor de vil ha masse penger kjapt, hvor du er kul hvis du er en ''ganstah'' og teit hvis du er ''streit'' og får gode karakterer.
Tvunget segregering og undertrykkelse ofte skaper ukultur. Folk som mener at afroamerikanere er ansvarlig for det mesteparten av kriminalitetet i USA bidrar til denne ukulturen.
Afroamerikanere har flere rettigheter for å veie opp for dette. Fremdeles ser vi liten forandring.
Fremgang er vanskelig når arbeidsgivere mistenker deg for kriminelle pga hudfarge

 

Det er ikke ett stort problem lenger. Du prøver å gjøre det til ett problem, ved å ''skille'' rasene. Det er det dummeste du kan noensinne gjøre. Er å be om krig og uro.

Lenke til kommentar

 

Hva er galt dette? At mørkhudet folk har "større makt" over hvite har jeg ingen problemmer med. Tenk tilbake til:

 

- British commonwealth, da var det kun hvite som var herskere og mørkhudet folk var deres slaver.

- Slavetiden i USA fra Afrika: Hvite menn kjøpte mørkhudet folk fra Afrika, og vi (hvite folk) behandlet dem elendig.

 

Og NÅ er deres tur, medisinen smaker vondt, når vi smaker vår egen medisin.

 

Trossalt har vi voldtatt og misbrukt deres kvinner i flere hundreår, noe de mørkhudene ikke er i nærheten av.

Merkelig nok er de eneste landene som fortsatt har slaveri er i afrikanske og arabiske land. Det var da langt fra bare hvite som var slaveeiere og svarte som var slaver. En av de første slaveeierene i amerika var en svart mann som hadde svarte slaver. De fleste slavene ble fraktet til Brazil som ikke avskaffet slaveriet før 23 år etter at USA gjorde det.

 

Skal liksom svarte få ta over hvite europeiske land som ikke en gang fordi noen få europeiske land drev med kolonisering for godt over hundre år siden og vel så det? Visste du at tyrkiske og arabiske pirater dro helt til Island og kidnappet uskyldige landsbybeboere og solgte dem som slaver i Nord Afrika? 

 

Vi i europa har også en mye mer traumatisk historie enn disse "stakkarslige svartskallene" som enkelte for en hver pris skal beskytte mot oss "hvite djevler".

 

Dette har jeg som er etnisk norsk ikke lært på skolen, tross for at jeg har meget høy utdanning. Jeg påpekte at argumentet over at "hvite" folk ikke som har vært "snille" gjennom tidene (ut ifra hva jeg har lært på skolen, jmf. hitler, KKK, hvit valgallianse etc..) mot "svart, brune" folk. 

 

Ut fra hva jeg har lært har fåtall av mørkhudet folk vært "vonde" mot hvite folk (for noen hundre år siden), noe som er annerledes idag. 

 

Jeg har truffet svært mange nerver i denne tråden ser det ut som, ettersom jeg påpeker det som stemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tvunget segregering og undertrykkelse ofte skaper ukultur. Folk som mener at afroamerikanere er ansvarlig for det mesteparten av kriminalitetet i USA bidrar til denne ukulturen.

Negrene står for mesteparten av kriminaliteten i USA.
Prøv igjen

 

https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/2014/crime-in-the-u.s.-2014/tables/table-43

 

Så svarte amerikanere står altså får 11% av befolkningen 27% av kriminalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Tvunget segregering og undertrykkelse ofte skaper ukultur. Folk som mener at afroamerikanere er ansvarlig for det mesteparten av kriminalitetet i USA bidrar til denne ukulturen.

Negrene står for mesteparten av kriminaliteten i USA.
Prøv igjen

 

https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/2014/crime-in-the-u.s.-2014/tables/table-43

Så svarte amerikanere står altså får 11% av befolkningen 27% av kriminalitet.
Men ikke mesteparten av kriminalitet
Lenke til kommentar

Men dersom en gruppe er overrepresentert i en slik statistikk er det jo en korrelasjon et sted. Men det kan jo like gjerne være at rettsystemet dømmer fargede hyppigere enn hvite.

Det Korrelerer med fattigdom. Fattige hvite overrepresenteres også.

Even with that fact documented, it's it interesting that when you control for poverty for poor urban blacks, that the actual rate of violence is slightly higher for poor urban whites at 56.4 incidents per 1000 white persons vs. 51.3 per 1000 black persons. It may not be more than a statistical anomaly, but it does go directly against the prevailing narrative.

http://www.bjs.gov/index.cfm?ty=pbdetail&iid=5137

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig så har USA skutt seg selv i foten med hele systemet sitt. Systemet er ikke ute etter å hjelpe folket sitt, men å tjene penger på dem, og da blir det lite empati til overs for de som virkelig kunne trengt det. Bare det at de har store innsamlingsaksjoner hele tiden for å mate de fattige burde være ett stort hint for at de trenger å bevege seg mer mot ett system som faktisk er interessert i å hjelpe befolkningen sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig så har USA skutt seg selv i foten med hele systemet sitt. Systemet er ikke ute etter å hjelpe folket sitt, men å tjene penger på dem, og da blir det lite empati til overs for de som virkelig kunne trengt det. Bare det at de har store innsamlingsaksjoner hele tiden for å mate de fattige burde være ett stort hint for at de trenger å bevege seg mer mot ett system som faktisk er interessert i å hjelpe befolkningen sin.

Mye lettere å gjøre i små homogene land med felles historier og kulturer og stort antall innvandrere

Folk kommer ikke til USA til å bli hjulpet. Usa er den mest individualistisk land i vesten.

Lenke til kommentar

At en hvit, høylytt mann i 70-årene med flere milliarder på bok etterfølger USAs første svarte president ses på som regressivt og et slag for likestillingen - spesielt når motkandidaten kunne blitt deres første kvinnelige statsleder. Jeg er uenig, men det er nå i alle fall budskapet man forsøker å formidle.

 

Paradoksalt nok er det akkurat denne tankegangen og ordlyden som i betydelig grad bidro til at han vant.

Bør ikke folk få være president fordi de er hvite mener du? Isåfall er DU rasist. Virklieg eikke-rasister er 100% likegyldig til hva slags hudfarge folk har. Martin Luther King sa at hudfarge måtte være irrelevant; men at personligheten måtte være det viktige. Men du er sikkert ikke enig siden du mener at mennesker med lysere hudpigmenter ikke må få være presiden. Du er med andre ord rasist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...