Gå til innhold

Reaksjonstråd - Presidentvalget i USA 2016 (Les førstepost)


Anbefalte innlegg

 

Jeg tror det er en viss riktighet i å plassere tilhengere som ikke klarer å se noen som helst feil eller nyanser hos sin kandidat i en bås. 

 

Når det gjelder den øvrige befolkningen er jeg enig med deg.

 

Her er problemet igjen at vi ikke vet hvem disse personene er. Hvor mange er det av de, hvilken innflytelse har de, hva kjennetegner disse? Å rette kritikken mot noen vi ikke vet hvem er, gjør at kritikken ikke treffer noen. Men det kan gjentas i det uendelige fordi grupper som er mot Clinton er helt enig i at denne typen personer ikke er bra, uavhengig av hvorvidt de eksisterer, altså kan det fremdeles virke samlende på motstanderne.

 

 

Jeg er enig med deg.

 

Likevel er det jo lett å kjenne igjen noen av dem (på begge sider, men de mest konservative har en tendens til å rope høyest) både på sosiale medier, i nyheter og til og med her inne.

 

Selv om Trumps rasistiske utsagn kan avfeies som valgflesk er det for meg oppsiktsvekkende at en bruker her inne velger å ha Trump som profilbilde. For meg er dette det samme som å støtte oppunder hat og rasisme. Selv om det sikkert er ment mest for å provosere.

 

Den "vanlige, gjennomsnittlige" velgeren er nok hverken fanatisk eller blind. Men det jeg synes er skremmende er hvor mange som har stemt på, eller støtter Trump til tross for uttalelsene hans både om Putin, muslimer, meksikanere og kvinner. Det har betydd mindre enn alle trodde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Trump’s Cabinet: Yeah, It’s Probably Even Worse Than You Imagined"

http://www.slate.com/blogs/bad_astronomy/2016/11/11/trump_s_cabinet_candidates_are_precisely_wrong_for_the_job.html

 

:(

 

Det er helt grusomt. Et vaskeekte skrekkabinett. Skrev tidligere i tråden om de heteste kandidatene til justis, utenriks og energiminister. En lite populær gjeng også i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La meg se om jeg har forstått rett: Det finnes altså folk her som tok alt som ble sagt i valgkampen bokstavelig? Og dere kan både lese og skrive?

 

Da nytter det Kanskje ikke å forklare, men valgkamp dreier seg altså om å sette ting på spissen, snakke i store bokstaver, unngå nyanser. Ingen får frem budskapet sitt om de tar hensyn til alle mulige forutsetninger og nyanseringer som er nødvendig i praktisk politikk.

 

Når du må vente til du er 18 for å stemme, så er det fordi da er du kommet i en alder hvor det kan forventes at du har skjønt akkurat dette.

Lenke til kommentar

La meg se om jeg har forstått rett: Det finnes altså folk her som tok alt som ble sagt i valgkampen bokstavelig? Og dere kan både lese og skrive?

 

Da nytter det Kanskje ikke å forklare, men valgkamp dreier seg altså om å sette ting på spissen, snakke i store bokstaver, unngå nyanser. Ingen får frem budskapet sitt om de tar hensyn til alle mulige forutsetninger og nyanseringer som er nødvendig i praktisk politikk.

 

Når du må vente til du er 18 for å stemme, så er det fordi da er du kommet i en alder hvor det kan forventes at du har skjønt akkurat dette.

 

This. Hvor lang er løftebruddlisten til Obama? Vi husker vel alle disse svømmebassengene som skulle fylles her hjemme, og ikke minst fattigdommen som skulle utryddes med et pennestrøk. Jeg kan ikke helt se at våre folkevalgte er noe bedre enn The Donald kan forventes å bli, og at Hillary plutselig skulle blitt en sannhetens apostel er stikk i strid med all praksis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror du misforstod. Det jeg understreker er at jeg ikke er overrasket over at Trump tok en helomvending på saker han tok sterke standpunkter i under valgkampen.

 

Dette er ikke et trump card, men en joker. Han har flip-floppet i politikken siden han først begynte å innta det på 90-tallet, og allerede nå så ser vi en fløtepus som skryter av Hillary og vil beholde deler av Obamacare.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Derav er det lett å ende opp på hans side.

Det er lett å høre det du vil høre med Trump. Man fyller inn tomrommet med sine egne tanker, og når realiteten kommer, ser vi hva han egentlig mener.

 

Uansett, så må han fylle opp "lobbyen" sin med "the establishment", og han må jo tilfredsstille de skal han få igjennom noe.

Endret av Nerowulf
Lenke til kommentar

Jeg tror du misforstod. Det jeg understreker er at jeg ikke er overrasket over at Trump tok en helomvending på saker han tok sterke standpunkter i under valgkampen.

 

Dette er ikke et trump card, men en joker. Han har flip-floppet i politikken siden han først begynte å innta det på 90-tallet, og allerede nå så ser vi en fløtepus som skryter av Hillary og vil beholde deler av Obamacare.

Da er vi enige. Jeg har også sagt hele veien at jeg tror Trump blir vesentlig bedre enn det folk frykter. Heller Trump enn Cruz, Carson eller Rubio ihvertfall.

Lenke til kommentar

Jeg er også redd for Trump sin administrasjon.

 

Men Trump sine kontroversielle utsagn er... Kontroversielle. Det er fort gjort å tro at det federale styret i USA er omnipotent, men stater kan sanksjonere andre stater, opprette lover og reguleringer på statlig nivå, og en proteksjonistisk økonomi vil miste USA sin innflytelse og gjøre politisk sanksjonering mer aktuelt, noe som kommer til å bite Trump og Co hardt i ræva når han har store løfter å oppfylle.

 

Jeg tror ikke Trump er dum. Jeg tror han har drevet med valgkampen sin veldig strategisk, og han har i likhet med Bernie alliert seg med store folkebevegelser (Teaparty og OWS i henhold), men han er klar over at folkebevegelsen krever mye mer fra han enn det som er mulig å opprette, spesielt om det kommer et senat-skifte i November, noe som kan være veldig betydelig om Trump-bakfylla blir hard på det amerikanske folket.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 


 

Vel, for min egen del så jeg på Trump-kandidaturet som en mer eller mindre ren protestaksjon mot Washington frem til jeg fikk servert den hundredagersplanen hans. Når jeg nå ser hva han faktisk ønsker å gjøre så har jeg tro på at han vil utrette langt mer, spesielt rettet opp mot korrupsjonen i WDC og utenriks, enn Clinton hadde fått til. Det første punktet sier jo selvsagt seg selv, regner med det ikke tar mange år før folk ser hva disse donasjonene til Clinton Foundation egentlig var ment for.

 

(f.eks 20 mill dollar fra saudiarabiske prinser har sikkert veldig mye å gjøre med denne prinsens ønske om en bedre verden for alle)

 

Er mer og mer overbevist om at USA har gjort det rette valget - nå kan kanskje korporativ innflytelse i Washington marginaliseres, og nå kan kanskje forholdet til Putin forbedres. Ifølge Kreml selv var valget av Trump visstnok det som avverget WWII, og selv om det både er en overdrivelse og en fryktelig partisk uttalelse, så skjønner jeg hvorfor de sier det.

 

Vi får se, jeg er langt mindre optimistisk, Trump er en koroporativ korrupsjonsivrig fyr. Jeg tviler på at han kommer til å utrette særlig mye mot bedrifter innflytelse og makt, snarere tvert imot.

 

AtW

 

 


 

 

 


En feilaktig nedskyting er selvfølgelig ikke bra for forholdet, men folk starter som oftest ikke ufattelig kostbare kriger på grunnlag av et uhell. AtW

Så du tror Russland og Putin kun ser på det som et lite uhell om USA strategisk skyter ned alle deres fly. Hvorfor er du så bastant på å fornekte at en no flight politikk er bekymringsverdig?

 

USA kommer ikke til å skyte ned alle russlands fly, russland kommer ikke til å vilje fly over slike soner om USA skyter ned fly der, tror du være verdensledere er helt 100% idiot? Og slutt å vri på ting, jeg har benektet at TREDJE VERDENSKRIG er høyst sannsynlig, slutt å lat som det er det samme som å synes no-fly zones er greit. Stå for det du sier istedet for å late som du har sagt noe annet.

 

AtW

 

 


 

La meg se om jeg har forstått rett: Det finnes altså folk her som tok alt som ble sagt i valgkampen bokstavelig? Og dere kan både lese og skrive?

 

Da nytter det Kanskje ikke å forklare, men valgkamp dreier seg altså om å sette ting på spissen, snakke i store bokstaver, unngå nyanser. Ingen får frem budskapet sitt om de tar hensyn til alle mulige forutsetninger og nyanseringer som er nødvendig i praktisk politikk.

 

Når du må vente til du er 18 for å stemme, så er det fordi da er du kommet i en alder hvor det kan forventes at du har skjønt akkurat dette.

 

Det er jo fint du istedet for å late som Trump har sagt noe annet enn han har gjort, faktisk begynner å si det som det er, at han bryter løftene.

 

Men du som er over 18 og så oppegående, kan du ikke si hva vi faktisk bør forvente av trump, angående feks, vegg, innvandring, skatt, tollmurer, religion, vitenskap og lobbyvirksomhet?

 

AtW

Endret av Gavekort
Flettet trippelpost
Lenke til kommentar

Men en del Clinton-supportere har vel fremdeles ikke gitt opp. Det finnes viss nok ett slags "smutthull"

http://www.tv2.no/nyheter/8720708/

 

Noen har også opprettet en slags kampanje, for å samle underskrifter - og få valgmennene til å stemme på Hillary Clinton i stedet. :confused:

 

https://www.change.org/p/electoral-college-electors-electoral-college-make-hillary-clinton-president-on-december-19

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...