Gå til innhold

Reaksjonstråd - Presidentvalget i USA 2016 (Les førstepost)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Kom over en artikkel som sier at Trump får opptil 309 valgmenn. Og at han leder nå i stemmer totalt. Fant dette på alternative nettsider. Den eneste msm nettsiden er nytimes som viser en oversikt som viser at Trump har pr. i dag 306 valgmenn..

 

Her i fra nytimes: http://www.nytimes.com/elections/forecast/president

Her fant jeg en av sidene som omhandler det «endelige resultatet»: https://70news.wordpress.com/2016/11/12/final-election-2016-numbers-trump-won-both-popular-62-9-m-62-7-m-and-electoral-college-vote-306-232-hey-change-org-scrap-your-loony-petition-now/ 

Lenke til kommentar

 

Så når du sier han fikk "soleklart flertall i de øvre 49 statene", så mente du slett ikke det? Han fikk ikke flertall i alle de 49 andre statene?

AtW

Du forstod det som om jeg hevdet han fikk flertall hver og en av de øvrige 49 statene? I så fall er svaret nei.

 

 

Det var det du skrev, og om det ikke var det du mente, så er spørsmålet du stiller ekstremt lite innsiktsfullt:

 

"Du mener det likevel hadde vært mest fair dersom denne ene staten fikk bestemme hvem som ble president når de 49 andre ville noe annet? "

 

Det er omtrent like saklig som å si "Trump vant i Texas, mener du det er fair at denne ene staten skal bestemme, når de 49 andre ville noe annet".

 

AtW

Lenke til kommentar

Kom over en artikkel som sier at Trump får opptil 309 valgmenn. Og at han leder nå i stemmer totalt. Fant dette på alternative nettsider. Den eneste msm nettsiden er nytimes som viser en oversikt som viser at Trump har pr. i dag 306 valgmenn..

 

Her i fra nytimes: http://www.nytimes.com/elections/forecast/president

Her fant jeg en av sidene som omhandler det «endelige resultatet»: https://70news.wordpress.com/2016/11/12/final-election-2016-numbers-trump-won-both-popular-62-9-m-62-7-m-and-electoral-college-vote-306-232-hey-change-org-scrap-your-loony-petition-now/ 

 

Det vil vise seg, har sett endel forskjellige tall, og det virker ikke som det er endelig telt opp enda, sånn i praksis har det ikke så mye å si denne gangen, men det illustrerer hvor tåpelig valgsystemet er i USA, uansett om clinton vinner litt eller taper litt (men det visste man jo fra før)

 

AtW

Lenke til kommentar

Det var det du skrev, og om det ikke var det du mente, så er spørsmålet du stiller ekstremt lite innsiktsfullt:

 

"Du mener det likevel hadde vært mest fair dersom denne ene staten fikk bestemme hvem som ble president når de 49 andre ville noe annet? "

 

Det er omtrent like saklig som å si "Trump vant i Texas, mener du det er fair at denne ene staten skal bestemme, når de 49 andre ville noe annet".

 

AtW

Nei det var ikke det jeg skrev, jeg skrev ikke hver enkelt stat jeg skrev flertall i de øvrige statene, altså totalt sett.

 

Du har helt rett i at man kanskje kunne brukt Texas og snudd på det, på den annen side fikk Trump flest stemmer i langt flere stater enn Hillary, så hvis vi hadde fortsatt etter at jeg brukte California og du brukte Texas hadde jeg vunnet denne "konkurransen" uansett.

 

Nå ser det ut til at Trump også vinner på antall stemmer uansett.

Lenke til kommentar

Michael Moore mener:

 

Michael Moore Predicts Donald Trump Won't Last The Full 4 Years

Documentary filmmaker Michael Moore, who in July correctly predicted Donald Trump would win the White House, now says the president-elect’s first term will end in either his resignation or impeachment

https://www.google.com/amp/m.huffpost.com/us/entry/us_58261464e4b0c4b63b0c6dee/amp?client=safari

Lenke til kommentar

 

 

Om det er noe som valgte Trump så var det systemet, ikke folket. Clinton fikk fleste stemmer. Et gammelt utdatert politisk system ga Trump seieren. Trump bare vant de riktige stedene for at han skulle vinne.

Korrigert for alle som stemte Hillary fordi de var redde for represalier, eller hadde blitt hjernevasket av media eller venner og bekjente basert på feilaktig informasjon så hadde nok tallet sett svært annerledes ut uansett.

 

Til dette kommer selvsagt også det faktum at dersom systemet hadde vært annerledes hadde valgkampanjene vært lagt opp helt annerledes også. Å trekke frem dette som om det skulle være et argument for noe som helst viser bare hvor lite man forstår.

Ingen vet helt sikkert hvilken kandidat jeg stemte på. Hvordan får jeg represalier hvis det er en hemmelighet?

 

Media hjalp Trump mye mer enn de hindret ham.

 

https://www.youtube.com/watch?v=BmljpCj27tk

Jepp den tolerante venstresiden....

Lenke til kommentar

 

Michael Moore mener:

 

Michael Moore Predicts Donald Trump Won't Last The Full 4 Years

Documentary filmmaker Michael Moore, who in July correctly predicted Donald Trump would win the White House, now says the president-elect’s first term will end in either his resignation or impeachment

https://www.google.com/amp/m.huffpost.com/us/entry/us_58261464e4b0c4b63b0c6dee/amp?client=safari

Michael Moore mener så mye, og varierende ting, at det ikke er overraskende at han iblandt får rett

 

The Jesse Ventura Effect. Finally, do not discount the electorate’s ability to be mischievous or underestimate how any millions fancy themselves as closet anarchists once they draw the curtain and are all alone in the voting booth. It’s one of the few places left in society where there are no security cameras, no listening devices, no spouses, no kids, no boss, no cops, there’s not even a friggin’ time limit. You can take as long as you need in there and no one can make you do anything. You can push the button and vote a straight party line, or you can write in Mickey Mouse and Donald Duck. There are no rules. And because of that, and the anger that so many have toward a broken political system, millions are going to vote for Trump not because they agree with him, not because they like his bigotry or ego, but just because they can. Just because it will upset the apple cart and make mommy and daddy mad.

http://michaelmoore.com/trumpwillwin/

 

Amerikanerne har med andre ord valgt en klovn for å trosse "the establishment", ikke fordi de tror klovnen vil gjøre noen forskjell.

 

Godt mulig de har rett. ;)

 

Vel verdt tiden å lese M Moores artikkel over, han fikk rett i mye.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

Amerikanerne har med andre ord valgt en klovn for å trosse "the establishment", ikke fordi de tror klovnen vil gjøre noen forskjell.

 

Godt mulig de har rett. ;)

 

 

Eller skal vi si killer-klovn?

 

Two thirds of Brits think Donald Trump will make the world a more dangerous place In the first UK-wide poll since Mr Trump’s astonishing victory, many Brits believe he is destined to be a bad president

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/two-thirds-brits-think-donald-9248694

 

Eks. Iran. både George Bush Jr. og Obama har holdt zionistene i øret når det gjaldt Israels langvarige ønske om å åpne en væpna konflikt mot Iran. Tilslutt vurderte zionistene å gjøre det på egenhånd, uten USA backing, hvilket også ble frarådet på det sterkeste fra Washington. Med Trump og folkene han omgir seg med til potensielle ministerposter, ser dette plutselig mye skumlere ut.

Lenke til kommentar

I California fikk Hillary 2,6 millioner flere stemmer enn Trump. Ser man bort fra denne ene staten fikk altså Trump soleklart flertall i hele befolkningen i de øvrige 49 statene.

 

Du mener det likevel hadde vært mest fair dersom denne ene staten fikk bestemme hvem som ble president når de 49 andre ville noe annet?

Eh... Hva snakker du om her? Jeg har jo ikke sagt noe om dette.
Lenke til kommentar

Din analyse er at trump stort sett ikke gjør noen ting, utover å prøve å få noen bedre avtaler med reforhandling? VI får se, jeg håper du har rett, det er bedre enn alternativet.

Han kommer forhåpentligvis til å innfri så mye som et demokratisk system tillater ham. Og det er blant annet å reforhandle en del avtaler, ja, han har aldri sagt noe annet om akkurat det.

 

Når det gjelder innvandrere er det store sjokket i kveld at han vil deportere 3 millioner umiddelbart. Igjen vil jeg understreke at det er snakk om ulovlige innvandrere. Gjengs politikk at disse skal ut. Sjokket kan altså ikke være at disse blir geleidet ut, men at det skjer så effektivt. Men Trump har jo lovet å effektivisere forvaltningen, i alle ledd. Jeg tar for gitt at det skjer i tråd med demokrati og menneskerettigheter.

 

Samtidig kommer meldingen om at AP-byrådet i Oslo bryter valgløftet om å ikke beskatte OBOS-leiligheter. Kontrasten er påtakelig.

 

Ser vi allerede nå fordelen av at Trump ikke er politiker? Han har faktisk tenkt å gjennomføre valgløftene.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

 

Din analyse er at trump stort sett ikke gjør noen ting, utover å prøve å få noen bedre avtaler med reforhandling? VI får se, jeg håper du har rett, det er bedre enn alternativet.

Han kommer forhåpentligvis til å innfri så mye som et demokratisk system tillater ham. Og det er blant annet å reforhandle en del avtaler, ja, han har aldri sagt noe annet om akkurat det.

 

Når det gjelder innvandrere er det store sjokket i kveld at han vil deportere 3 millioner umiddelbart. Igjen vil jeg understreke at det er snakk om ulovlige innvandrere. Gjengs politikk at disse skal ut. Sjokket kan altså ikke være at disse blir geleidet ut, men at det skjer så effektivt. Men Trump har jo lovet å effektivisere forvaltningen, i alle ledd. Jeg tar for gitt at det skjer i tråd med demokrati og menneskerettigheter.

 

Samtidig kommer meldingen om at AP-byrådet i Oslo bryter valgløftet om å ikke beskatte OBOS-leiligheter. Kontrasten er påtakelig.

 

Ser vi allerede nå fordelen av at Trump ikke er politiker? Han har faktisk tenkt å gjennomføre valgløftene.

De aller fleste politikker tenker å gjennomføre deres valgløfter men motstanden ofte stanser dem.

trump ønsker å reforhandle frihandel avtalen, det har du rett i, men han vil begrense frihandel ikke ha større frihandel. Han vill mot en mer proteksjonistisk retning. Hvor langt han vil gå den retning vet vi ikke. Det har media forklaret.

 

Det ser ut som latinoer i USA har god grunn til å frykte Trump. Alle latinoer kan mistenkes.

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Her er eit kart som syner fleirtal pr. county. Trump dominerer ganske kraftig.

electoral-small.png

Trump dominerer ganske kraftig geografisk, utvilsomt, men kartet sier lite om velgertall. Kartet viser ikke differanser i fylkenes folketall. Noen har kun noen få tusentalls innbyggere, mens andre har mange millioner. Med forskjeller i 1000-gangeren mellom visse fylker gir et slikt kart et svært mangelfullt bilde.

Lenke til kommentar

- Har Trump sagt at han skal kaste Clinton i fengsel? Nei, det han sa, var at hvis han var president, ville hun sittet i fengsel. Underforstått at under ham blir det likhet for loven. Det Clinton har gjort medfører nemlig fengselsstraff for vanlige mennesker. Dumskaller tror Trump mente at han personlig skulle gripe inn og få Clinton fengslet. Det er det motsatte av hans budskap. Han har jo rettet søkelyset mot Obama-administrasjonens utilbørlige press mot FBI, da er det meningsløst å tro at han sier at han skal gjøre det samme. Likhet for loven er budskapet.

 

 

Det han sa var: "If I win, I am going to instruct my attorney general to get a special prosecutor to look into your situation."

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Trump dominerer ganske kraftig geografisk, utvilsomt, men kartet sier lite om velgertall. Kartet viser ikke differanser i fylkenes folketall. Noen har kun noen få tusentalls innbyggere, mens andre har mange millioner. Med forskjeller i 1000-gangeren mellom visse fylker gir et slikt kart et svært mangelfullt bilde.

Med tanke på at Trump har stor oppslutning på den amerikanske landsbygda, så gir det god mening det du sier der.
Lenke til kommentar

Det han sa var: "If I win, I am going to instruct my attorney general to get a special prosecutor to look into your situation."

 

Geir :)

Er du sikker?

 

Jeg hadde intrykket at han ville sende Hillary til Guantanomo, eller noe slikt, samme dag som han blir innsatt som president.

 

Ikke noe behov for rettsak eller noe slikt mot statens fiender. ;)

 

PS. Om Obama skal stenge Guantanomo før Hillary blir sendt dit, må han skynde seg.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...