Gå til innhold

Nintendo Switch: Informasjon og generell diskusjon


Gjest Slettet-NIoHlfL

Anbefalte innlegg

Bare en kort om nye Pokemon generasjonen og spill. Ingen releasedatoer eller info om hva tittelen betyr

Dette var jo akkurat det hardcore fansen har ventet på? Nytt fullblods pokemon-spill, og det kommer i år.

 

Dessverre ser det ikke ut til at det er så mye nytt annet enn bedre grafikk. De har tydeligvis gått tilbake til random encounters, selv om jeg har inntrykk av at folk var fornøyde med at de var borte i Let’s go.

Endret av Buddy Dakota
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er veldig, veldig spent på Pokémon Sword/Shield. Men hopper ikke akkurat i taket av det som ble vist frem. Så temmelig røft ut, men er vel sikkert tidlig i utviklingen enda.

 

Det som skuffer meg mest var at det som ble vist frem så nøyaktig ut som det samme gamle, bare en noe mer fancy 2D verden med 3D elementer. Satt med et håp om at The Pokémon Company og GameFreak endelig skulle ta steget og faktisk levere et JRPG som kanskje er noe mer moderne ala Dragon Quest XI, Persona 5, Ni No Kuni osv.. Men det ser ikke ut som vi får noe i nærheten av noe sånt.

 

Ser også ut som de går tilbake til traving i høyt gress og tilfeldig Pokémon bare popper opp fremfor å kunne se Pokémon i oververdenen som vi hadde i Pokémon Let's Go Pikachu/Eevee. Det er jo helt absurd om de faktisk går tilbake på det.

 

 

Jeg håper på en langt mer modernisert spillopplevelse nå som spillet kjører på langt mer kapabel maskinvare. Drømmen var at de benyttet samme spillmotor som Zelda: Breath of the Wild og gav oss en skikkelig åpenverden opplevelse, med Pokémon synlig i oververdenen, med justerbar vanskelighetsgrad og hvor det inkorporeres skikkelig verdensoppbygging, karakterdialoger og historiefortelling med noen solide cutscenes.

 

Vet jo at det nok er litt for mye å håpe på. Men dette virket ikke spesielt imponerende i det hele tatt, fremstår som akkurat det man kunne forvente av en ny generasjon i et nytt området med grafikk oppskalert en smule for passe på en spillkonsoll som Nintendo Switch.

Lenke til kommentar

Syns det var veldig bra uten random encounters, så slipper man å bli angrepet annahvert second i huler man bare vil komme seg til neste nivå til og fra. Og jeg likte å lage chains med samme pokemon, se hvor mange jeg greide på rad før den ble brutt etc..men jeg antar S&S har vært i utvikling leeeeeeeeenge, sikkert parallellt med Let's Go, så det har ikke samme features.

Lenke til kommentar

Var forsåvidt litt forberedt på at det bare skulle være en inkrementell forbedring fra tidligere, så er nesten overrasket over hvor skuffa jeg er. Av det vi fikk ser har de ikke gjort noe som helst for å få det til å se ut som noe nytt og annerledes, er bare en litt finere versjon av 3DS-spillene. Forhåpentligvis er det noen spennende gameplay-greier vi ikke vet om. I det siste har det vært sånn at jeg har blitt skuffa til å begynne med, men begynt å like det greit nok etter hvert (når det gjelder Pokemon). Håper det skjer denne gangen også.

 

Ikke særlig imponert over starterne heller. Men det betyr ikke så ekstremt mye for meg i utgangspunktet - jeg hadde gladelig tatt sokkepokemonen Sockfire, posepokemonen Bagrainy og krussedullpolemonen Doodleaf i bytte mot et litt freshere spill.

Endret av Serjiously
Lenke til kommentar

Ser ut som sun & moon HD, bare uten hawaii-stilen.

 

BTW, hva slags navn er pokemon sverd og skjold lmao

Jeg kan forstå hvorfor du kan synes det, men hvis du ser etter så er det relativt store forandringer i forhold til Sun/Moon. Kamera er mer bak deg, detaljnivået er som natt og dag, størrelsen på verdenen er noe helt annet, byer ser ut som byer (ikke bare 2-3 hus) og bygninger og miljøet er gigantisk og mer realistisk i forhold til din størrelse, gymene ser ut som skikkelige pokémon stadioner, pokémon-angrepene er mye mer animerte, og dette er bare det jeg kan se fra denne korte traileren. De kommer garantert til å vise mer. Men det ser ut som et Pokémon-spill, det gjør det. Og det er en god ting. ;)

 

 

Angående navnet har jeg hørt rykter om at det egentlig skulle hete King og Queen, men at Nintendo var bekymret for anklager om kjønnssegregering, og endret til Sword og Shield. Høres absolutt troverdig ut i disse dager. :shrug:

 

Er veldig, veldig spent på Pokémon Sword/Shield. Men hopper ikke akkurat i taket av det som ble vist frem. Så temmelig røft ut, men er vel sikkert tidlig i utviklingen enda.

 

Det som skuffer meg mest var at det som ble vist frem så nøyaktig ut som det samme gamle, bare en noe mer fancy 2D verden med 3D elementer. Satt med et håp om at The Pokémon Company og GameFreak endelig skulle ta steget og faktisk levere et JRPG som kanskje er noe mer moderne ala Dragon Quest XI, Persona 5, Ni No Kuni osv.. Men det ser ikke ut som vi får noe i nærheten av noe sånt.

 

Ser også ut som de går tilbake til traving i høyt gress og tilfeldig Pokémon bare popper opp fremfor å kunne se Pokémon i oververdenen som vi hadde i Pokémon Let's Go Pikachu/Eevee. Det er jo helt absurd om de faktisk går tilbake på det.

 

 

Jeg håper på en langt mer modernisert spillopplevelse nå som spillet kjører på langt mer kapabel maskinvare. Drømmen var at de benyttet samme spillmotor som Zelda: Breath of the Wild og gav oss en skikkelig åpenverden opplevelse, med Pokémon synlig i oververdenen, med justerbar vanskelighetsgrad og hvor det inkorporeres skikkelig verdensoppbygging, karakterdialoger og historiefortelling med noen solide cutscenes.

 

Vet jo at det nok er litt for mye å håpe på. Men dette virket ikke spesielt imponerende i det hele tatt, fremstår som akkurat det man kunne forvente av en ny generasjon i et nytt området med grafikk oppskalert en smule for passe på en spillkonsoll som Nintendo Switch.

Jeg er egentlig både enig og uenig med deg. Skulle gjerne sett et spill med det meste av det du nevner, samtidig kan de ikke endre for mye av spillet før de rissikerer at det ikke lengre er et Pokémon-spill. Spesielt en helt åpen verden ville være et hæ****e å få balanseringen godt til i. Verdenen måtte også krympes betydelig inn for å unngå enorme områder uten noen ting av betydning i. Dette ville ikke passe et Pokémon-spill, som alltid har tilbudt umiddelbar morro.

 

Pokémon i overworld var en ok ting, men jeg foretrekker det egentlig slik som i traileren. Beholder mysteriet og overraskelseselementet, og kanskje litt vanskelighetsgrad.

 

Vil absolutt ikke kalle det absurd at de går tilbake på det. Kan se for meg mange logiske grunner. Den aller største er at det i dette spillet vil være betydelig flere forskjellige pokémon. At de fikk det til i Let's Go er en ting, der er det så og si bare er generasjon 1 pokémon, og selv der ser det rimelig stygt, unaturlig og tettpakket ut. Det finnes 900 pokémon, ikke inkludert de som vil være nye i Sword/Shield. Med Switch hardware vil de lett kunne ha 15-20 forskjellige pokémon i et lite område gress (hvis de vil). Skulle alle vandret rundt ville det overbelastet arealet noe ekstremt, eller så måtte de fjerne mange.

 

En annen grunn kan være for å skille Let's Go ut som en egen serie med egne mekanikker. Og rent personlig synes jeg overworld pokemon må gjøres betydelig bedre enn i Let's Go Pikachu/Eevee, ellers ødelegger det det visuelle inntrykket og flyten i spillet (for meg). Da er jeg mye mer skuffet over å ikke ha sett "ride-pokémon" eller pokémon som følger deg. Kan jo håpe de viser det senere. :p

 

Verdenen ser VELDIG pen ut synes jeg da, og hvis vi ser på mer enn bare oppløsning, så fremstår det for meg som en ganske betydelig oppgradering fra 3DS-spillene. Spesielt virker omfanget, bredden og høyden i spillet som noe helt annet enn jeg er vant til. Selvfølgelig, synes også det er mye potensiale for forbedring, men det er bedre for meg om de gjør det gradvis i stedet for en sjokkendring (som BotW). Ikke at jeg egentlig tror Game Freak noen gang vil stå for noen form for sjokkendring. :lol:

 

Syns det var veldig bra uten random encounters, så slipper man å bli angrepet annahvert second i huler man bare vil komme seg til neste nivå til og fra. Og jeg likte å lage chains med samme pokemon, se hvor mange jeg greide på rad før den ble brutt etc..men jeg antar S&S har vært i utvikling leeeeeeeeenge, sikkert parallellt med Let's Go, så det har ikke samme features.

De har nok vært utviklet parallelt ja, så det kan ha hatt noe med det å gjøre, men tror det er minst like mye pga det jeg svarer til RamGuy. Jeg foretrekker det egentlig sånn.

 

Ikke særlig imponert over starterne heller.

Når det kommer til starterene så skal jeg si meg enig med deg, de er ikke noe å skryte av, men de passer vel inn i Game Freaks "system". Kona ble derimot umiddelbart med i Team Sobble (Vannstarteren). :p

Lenke til kommentar

Syns det var veldig bra uten random encounters, så slipper man å bli angrepet annahvert second i huler man bare vil komme seg til neste nivå til og fra. Og jeg likte å lage chains med samme pokemon, se hvor mange jeg greide på rad før den ble brutt etc..men jeg antar S&S har vært i utvikling leeeeeeeeenge, sikkert parallellt med Let's Go, så det har ikke samme features.

På videoen ser det ut til at karakterer går rundt i gresset å leter. Kanskje man kun møter encounters ved å aktivt se etter dem i gresset? Det var i hvert fall det jeg tenkte første gang jeg så det.

Lenke til kommentar

Kanskje man kun møter encounters ved å aktivt se etter dem i gresset?

Ja, det ser litt ut som DexNav funksjonen i Omega Ruby/Alpha Sapphire. Der bruker du den til å lete etter "spesielle" pokémon, synlig som mørke flekker, eller risting i gresset. Du kunne da finne unike versjoner av pokémon i det området, for eksempel en med ekstra høyt level, shiny, eller med spesielle angrep den normalt ikke kan lære.

Lenke til kommentar

Må innrømme jeg er litt skuffet over at det er tilbake til random encounters altså... Men ellers så traileren interessant ut; store byer (ikke bare noen få hus), herlig vanngrafikk, nice dag/nattsyklus og vær. Ikke helt den BotW-makeoveren jeg håpet på, men virker ganske decent.

Lenke til kommentar

Må innrømme jeg er litt skuffet over at det er tilbake til random encounters altså... Men ellers så traileren interessant ut; store byer (ikke bare noen få hus), herlig vanngrafikk, nice dag/nattsyklus og vær. Ikke helt den BotW-makeoveren jeg håpet på, men virker ganske decent.

 

Ganske enig her. Jeg tenker at det er en start, og så blir det spennende å se hva de finner på med neste spill igjen, når de har fått mer erfaring med utvikling til Switch. Som andre har nevnt så har dette spillet kanskje vært i utvikling siden før man fikk BotW, og på en måte skjønner jeg også at det kan være en litt for stor risiko knyttet til å forandre radikalt på en formel som har fungert i så mange år. Sånn sett er Pokémon-spillene et litt tveegget sverd. Jeg digger de og hopper jo på hvert nye spill som kommer og koser meg med de omtrent like mye hver gang. Likevel skulle jeg jo ønske at de kom med et spill som var noe helt nytt, kanskje en litt høyere vanskelighetsgrad, litt nye gameplaymekanikker, oppgradert grafikk og en mer spennende og levende historie. 

 

Men en ting jeg håper og forventer at de gjør, er å gi oss Pokémon Bank til Switch. 

Lenke til kommentar

Jeg liker random encounters. Synes alltid det er synd når spill skal "modernisere" seg ved å fjerne random encounters. Ref Final Fantasy, Dragon Quest, Pokemon, etc. Det samme gjelder trenden med å gå bort i fra turbaserte kamper. Når de begynner med sånt, så gir jeg opp spillserien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Turok er gøy, skal sjekkes ut om prisen er riktig, noe porter til Switch sjeldent er.

 

 

Ellers er jeg veldig enig med Scott the Woz som har en veldig god oppsummering av Switch sitt andre leveår i denne videoen. 2018 var skuffende, spesielt om man ikke var interessert i Smash.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen som har prøvd Dark Souls på Switch? Vet at lyden visstnok er komprimert, men det bryr meg lite siden jeg kun spiller håndholdt uansett.

 

Prøvde betaen i høst. Var artig å prøve noe slikt på Switch i håndholdt modus, men jeg klarer ikke helt å kjøpe det siden det har 60 fps på PC. Switch versjoen gir mest mening hvis Switch er eneste mulighet evnt at man er mye ute å reiser.

Endret av cuberen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...