Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (2 minutter siden):

Software V12 2024.14.6

Fikk den for en god stund siden. Vet mange enda henger etter av en eller annen grunn. Veldig store endringer fra forrige version jeg hadde.

Ah ok da er du minst en oppdatering foran meg, hehe. Står at det er en sw update klar i appen men ikke i bilen, er nok fordi jeg ikke har vært kobla til wifi/mobildata på en stund nå. Kan sekke det ut idag for moro skyld. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
41 minutes ago, Iterion said:

Ah ok da er du minst en oppdatering foran meg, hehe. Står at det er en sw update klar i appen men ikke i bilen, er nok fordi jeg ikke har vært kobla til wifi/mobildata på en stund nå. Kan sekke det ut idag for moro skyld. 

Er nok bare å sjekke ja. Bilen min står parkert med wifi hele tiden så mulig derfor jeg fikk den raskt. Har og valgt at jeg vil ha oppdateringer tidlig.

Trykket og på klokken min at den sku installeres med en gang så de rakk ikke trekke den tilbake om det har skjedd

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (40 minutter siden):

Jeg fikk en av de siste model 3 med USsensorer, og de er uvurdelig når jeg rygger inn mot en mur eller lignende!
Da telles det ned centimeter på skjermen, og når den sier STOPP så er det ca. 25 cm igjen.
Klarer kameraløsningen det også?

Jupp, har tilhengerfeste som jeg ser på kamera, den stikker ut ca. 15-16 cm bak. Fin referansepunkt for meg. Men ikke alle som har det slikt.

Lenke til kommentar
3 hours ago, uname -i said:

En annen forskjell er at når Steve Jobs annonserte et produkt så kunne man kjøpe det uka etter. Elon Musk annonserer et produkt, tar forhåndsbetalt, pumper opp aksjekursen og 8 år etter så er det ennå ikke i nærheten av å materialisere seg.

Ligger endel lik i vaken til Jobs også, når han fikk Apple på bena igjen. 
 

Min påstand er at hadde ikke Elon gjort det du beskriver så hadde det gått samme veien som Lucid, Fisker, Jaguar, Rivian + mange av de Kinesiske jeg ikke klarer å stave

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Morsom video om lading av elbil på langtur i USA
De sliter med akkurat samme problemene med betalingsløsninger, defekte ladere, dårlige hastigheter, og selvsagt utbygginsgraden. Han tar så nøyaktig samme tur med en Tesla og lader kun på Superladere for sammenligningens skyld... (jepp, dere skjønner hvor dette bærer😁)
 

 

Lenke til kommentar

Aging Wheels er en fantastisk kanal. Den fyren finner på mye kult. Alt fra å skru på Trabant og Reliant Robin til å bygge sin egen elbil.

Virker innimellom som han angrer litt på at han gikk for polestar istedenfor Tesla.

Polestaren hans ble forøvrig kjøpt uten adaptiv cruisecontrol, men all hardware var der så han fikk bare noen til å Pilot Assist pakken med 3eparts diagnosesoftware.

Tips der om noen har polestar uten cruisecontrol/autosteer.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

Aging Wheels er en fantastisk kanal. Den fyren finner på mye kult. Alt fra å skru på Trabant og Reliant Robin til å bygge sin egen elbil.

Virker innimellom som han angrer litt på at han gikk for polestar istedenfor Tesla.

Polestaren hans ble forøvrig kjøpt uten cruisecontrol, men all hardware var der så han fikk bare noen til å akivere det med noe diagnosesoftware eller så.

Tips der om noen har polestar uten cruisecontrol.

Alle polestar har cruisecontrol, det var adaptiv han fikk aktivert

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Mag ne said:

Alle polestar har cruisecontrol, det var adaptiv han fikk aktivert

Korrekt. Vanlig cruise var det vist.

Var Pilot Assist pakken han fikk aktivert, så han fikk autosteer også. Samt Matrix lys.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
1 hour ago, ozone said:

Morsom video om lading av elbil på langtur i USA
De sliter med akkurat samme problemene med betalingsløsninger, defekte ladere, dårlige hastigheter, og selvsagt utbygginsgraden. Han tar så nøyaktig samme tur med en Tesla og lader kun på Superladere for sammenligningens skyld... (jepp, dere skjønner hvor dette bærer😁)
 

 

USA klarte det kunststykket å ikke kreve enhetlig standardbruk for ladere slik EU gjorde tilbake i 2014 og deromkring. Det førte til fragmentering av lademarkedet der som i sin tur nok har holdt kraftig igjen på utbredelse av elbiler i USA og dermed lavere utbyggingstakt for ladere siden det er generellt færre kunder. Ved at man tillot bruk av proprietære ladeløsninger klarte man altså å kraftig bremse utbredelse av elbiler i USA og med det får man naturlig nok også dårligere ladeløsninger.

Lading i europa er på ingen måte sammenlignbart. Her er fragmenteringen i stor grad elliminert og konkurransen mellom ladeoperatørene fungerer greit.

Vi savner fortsatt å bli kvitt dårlige og upålitelige proprietære autentiseringsløsninger basert på apper, NFC tagger eller ikke-standard autentisering direkte mot bil men det er også på vei.

Endret av sverreb
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vet ikke hva du mener med fragmentering, men her i Norge er det jo også et salig kaos av apper, brikker, mangel på kortbetaling, inkompatibilitet mellom bil og lader, defekte stolper og ladehastigheter som aldri oppnås...
Så jeg kjente meg godt igjen selv om det sikkert er verre i USA

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For bompenger klarer vi å ha et felles teknisk system som er kompatibelt over hele landet. Selv om det er en rekke faktureringsselskaper som utsteder brikkene og pengene skal fordeles til et utall konkrete prosjekter.

Det fremstår som utrolig tungvint at det ikke finnes noe lignende for hurtiglading.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, ozone said:

Vet ikke hva du mener med fragmentering, men her i Norge er det jo også et salig kaos av apper, brikker, mangel på kortbetaling, inkompatibilitet mellom bil og lader, defekte stolper og ladehastigheter som aldri oppnås...
Så jeg kjente meg godt igjen selv om det sikkert er verre i USA

USA har lenge hatt to gjensidig inkompatible ladesystemer. Teslas og alle andres. Ulikt for europa ble ikke tesla tvunget til å støtte standard CCS lading i USA dermed har man hatt to ladesystemer som ikke gir gjensidig synergi i å utvide ladetilbudet for brukerne. Det har begrenset viljen til å satse på elbiler i USA og dermed også tilbudet av elbiler.

Ting er imidlertid i ferd med å endre seg også der etter at tesla ble tvunget å standardisere sin ladekopling og nå til å støtte CSS over SAE J3400 (Som konnektoren nå vil hete) noe som over det neste året vil gjøre mesteparten av laderne i USA også alment tilgjengelige slik de har vært lenge i Europa.

Fragmentering av betalingsløsningene er et problem men et mindre problem siden man tross alt får betalt uansett hvilken bil man har.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (27 minutter siden):

For bompenger klarer vi å ha et felles teknisk system som er kompatibelt over hele landet. Selv om det er en rekke faktureringsselskaper som utsteder brikkene og pengene skal fordeles til et utall konkrete prosjekter.

Det fremstår som utrolig tungvint at det ikke finnes noe lignende for hurtiglading.

Hele forretningsidéen "Splitt og hersk" burde forbys globalt der en idé ofte har utspring i forsøk på monopolisering og enerett. Ser det svært tydelig innen multimedia, billading, strømmetjenester og der forbrukeren blir taperen i et kaosvirrvar av kjipe kundeuvennlige løsninger.

¿Demasiados estándares? Y seguro que así termina cualquier intento de ...

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Auto Asmodeus said:

Hele forretningsidéen "Splitt og hersk" burde forbys globalt der en idé ofte har utspring i forsøk på monopolisering og enerett. Ser det svært tydelig innen multimedia, billading, strømmetjenester og der forbrukeren blir taperen i et kaosvirrvar av kjipe kundeuvennlige løsninger.

¿Demasiados estándares? Y seguro que así termina cualquier intento de ...

Enig. XKCD'en din er imidlertid misvisende. Standarder er det viktigste siviliserende verktøyet man har for å begrense denne typen opptreden. Oftest kan de være helt frivillige hvor man skaper så mye merverdi ved interoperabilitet at det blir uaktuelt å stå utenfor, men noen ganger må man inn med reguleringer eller incentiver for å sørge for at standarder blir universelle. XKCDen er mer dekkende for proprietære løsninger som blir fremstilt som en standard til de som ikke vet hva en standard egentlig er. (En spesifikasjon utarbeidet av tekniske eksperter som samarbeider på tvers av virksomheter organisert av en anerkjent standardorganisasjon på en slik måte at standarden senere kan implementeres av tredjepart uten utilbørlige barriærer for inngang eller teknisk eller juridisk risiko)

Lenke til kommentar
sverreb skrev (51 minutter siden):

USA har lenge hatt to gjensidig inkompatible ladesystemer. Teslas og alle andres. Ulikt for europa ble ikke tesla tvunget til å støtte standard CCS lading i USA dermed har man hatt to ladesystemer som ikke gir gjensidig synergi i å utvide ladetilbudet for brukerne. Det har begrenset viljen til å satse på elbiler i USA og dermed også tilbudet av elbiler.

Ting er imidlertid i ferd med å endre seg også der etter at tesla ble tvunget å standardisere sin ladekopling og nå til å støtte CSS over SAE J3400 (Som konnektoren nå vil hete) noe som over det neste året vil gjøre mesteparten av laderne i USA også alment tilgjengelige slik de har vært lenge i Europa.

Fragmentering av betalingsløsningene er et problem men et mindre problem siden man tross alt får betalt uansett hvilken bil man har.

Nå har vel USA hatt 3 ladestandarder, for også de har en del ChaDeMo-ladere. Og også EU + EØS burde satt krav om CCS når de først valgte den løsningen. Dermed har vi og hatt 3 standarder (jeg regner gamle Tesla-laderen som en standard, selv om den er forskjellig fra den amerikanske Tesla-ladestandarden).

Forøvrig, var det ikke Tesla som valgte å endre litt på sin løsning, gjorde den åpen og kalte den NACS, og så er den i ettertid tatt inn som en standard de andre og kan bruke? Ja den som du refererer til som SAE J3400! På hvilken måte er Tesla tvunget her? Gjerne link til kilder!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Snowleopard said:

Nå har vel USA hatt 3 ladestandarder, for også de har en del ChaDeMo-ladere. Og også EU + EØS burde satt krav om CCS når de først valgte den løsningen. Dermed har vi og hatt 3 standarder (jeg regner gamle Tesla-laderen som en standard, selv om den er forskjellig fra den amerikanske Tesla-ladestandarden).

Forøvrig, var det ikke Tesla som valgte å endre litt på sin løsning, gjorde den åpen og kalte den NACS, og så er den i ettertid tatt inn som en standard de andre og kan bruke? Ja den som du refererer til som SAE J3400! På hvilken måte er Tesla tvunget her? Gjerne link til kilder!

ChaDeMo har vært en zombie i nesten et tiår nå, de finnes men teller knapt mer enn det ChaDeMo dør ut med Leaf. Hva tesla har brukt er ikke godt å vite, det er sannsynligvis mer enn ett system, men noen standard har det aldri vært. Standarder er offentliggjort og ratifisert av standardorganisasjoner.

Det er naturligvis ingen offisielle kilder på hva som ble diskutert på bakrommene, men hvis du ser på tidslinjen av hendelser så er det påfallende at tesla gav opp å holde konnektoren sin proprietær samtidig som at amerikanske myndigheter endelig valgte å gi incentiver til utbygging av ladeinfrastruktur med krav om at den utbygde infrastrukturen skulle ha en majoritet av standardbasert ladekonnektorer. De gav også opp å presse gjennom sin protokoll og gikk med på å bruke CCS fremover (Noe som de ganske sannsynlig har gjort en stund internt allerede)

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Snowleopard skrev (33 minutter siden):

Forøvrig, var det ikke Tesla som valgte å endre litt på sin løsning, gjorde den åpen og kalte den NACS, og så er den i ettertid tatt inn som en standard de andre og kan bruke?

Her ser det ut til at både GM og Ford går over til Teslas "standard" i det amerikanske markedet.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (34 minutter siden):

ChaDeMo har vært en zombie i nesten et tiår nå, de finnes men teller knapt mer enn det ChaDeMo dør ut med Leaf. Hva tesla har brukt er ikke godt å vite, det er sannsynligvis mer enn ett system, men noen standard har det aldri vært. Standarder er offentliggjort og ratifisert av standardorganisasjoner.

Det er naturligvis ingen offisielle kilder på hva som ble diskutert på bakrommene, men hvis du ser på tidslinjen av hendelser så er det påfallende at tesla gav opp å holde konnektoren sin proprietær samtidig som at amerikanske myndigheter endelig valgte å gi incentiver til utbygging av ladeinfrastruktur med krav om at den utbygde infrastrukturen skulle ha en majoritet av standardbasert ladekonnektorer. De gav også opp å presse gjennom sin protokoll og gikk med på å bruke CCS fremover (Noe som de ganske sannsynlig har gjort en stund internt allerede)

Så, ikke annet enn din spekulasjon på hva som har skjedd. Hvorfor ikke da bare skrive det litt mer nøytral istedet for å skrive på en negativ måte, og fremsette det som om det var motvillig?

Tesla har jo allerede hatt endel erfaring med CCS2, slik at dette ikke er ukjent for selskapet, selv om de og i Europa holdt ladenettverket sitt luket i lang tid! Tror du ikke de rett og slett har sett at de en eller annen gang ville (måtte) åpne, men at de samtidig ser det som en ekstra business-mulighet?

De har vokst seg til å bli det største selskapet på ladefronten, og med svært godt ry for god kapasitet, raske ladere og ikke minst viktig, et veldig stabilt produkt. Og det å få inn nye kunder i dette nettverket, og samtidig vise andre at ladeopplevelsen kan bli enda bedre med en Tesla, var en helt ukjent tanke for dem?

Selvsagt ble subsidiene fra myndighetene en god ekstra inntektskilde for dem, men så vidt jeg vet, har de søkt om langt mindre støtte enn flere av konkurrentene, men likevel for et langt større antall ladere. Rett og slett fordi de klare å lage laderne og ladestasjonene godt billigere enn konkurrentene.

Slettet-fsaSP0zV skrev (12 minutter siden):

Her ser det ut til at både GM og Ford går over til Teslas "standard" i det amerikanske markedet.

Ford var første som inngikk avtale med Tesla etter det jeg har fått med meg. Og nå har vel bortimot alle bilprodusenter som lager eller skal lage elbiler, valgt å gjøre det samme. Mulig det er noen få igjen, men mesteparten er "med på festen".

https://www.businessinsider.com/how-to-charge-non-tesla-ev-at-supercharger-models-adapters-2023-7

I tillegg har Tesla og solgt ladere til ihvertfall ett selskap (sikkert flere andre og) som da vil bygge SuC-lignende ladestasjoner med V4-ladere, men da med annen logo på.

De første var BP!

https://electrek.co/2023/10/26/tesla-selling-superchargers-bp/

Men flere ser ut til å følge!

https://electrek.co/2024/03/21/first-non-tesla-branded-v4-superchargers-are-being-deployed/

Jøss, til og med i Europa, men annen aktør! 😎

https://electrek.co/2023/11/13/tesla-signs-deal-gas-station-operator-sell-supercharger-directly/

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...