Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (3 timer siden):

Det er jo en veldig interessant diskusjon. I4 M50 er jo en av få direkte konkurrenter til Tesla Model 3 Performance. 

BMW har valgt å levere fossil og elbil i samme chassi, og det virker som de har vært veldig flinke til det.
Har Tesla fortsatt et overtak? Eller er BMW bedre på alt?
Forflytningshastighet
Ladehastighet i all slags vær
Toppfart
Akselerasjon
Vekt
Rundetid på bane

Dersom BMW slår Tesla på alt, så er det jo et bevis på at en dedikert elbil platform ikke er noe vits.
 

Det er vel ikke på disse punktene en dedikert elbilplattform har de største fordelene. Jeg ville heller sammenlignet ting som (spesielt) plassutnyttelse og forbruk. Det er nok en grunn til at TMY har mest innvendig plass og lavest forbruk i sin klasse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (5 timer siden):

Tviler påom bmw sliter med temperaturkontroll. Min bil gjør aldri rare ting som å kutte regenerering eller andre ring når den er kald. 

BMW kutter regenerering på kaldt batteri som alle andre. Du merker det bare ikke fordi bilen kompenserer med å bruke mekaniske bremser isteden når du bedriver enpedalkjøring.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (14 minutter siden):

BMW kutter regenerering på kaldt batteri som alle andre. Du merker det bare ikke fordi bilen kompenserer med å bruke mekaniske bremser isteden når du bedriver enpedalkjøring.

Godt mulig men den genererer strøm inn på batteriet hver morgen når jeg kjører fra huset mitt . Godt mulig at batteriet ikke er kaldt nok. Men jeg er takknemlig for at BMW har laget bilen slik at jeg ikke plutselig ikke har regenerering når jeg slipper pedalen. Det hadde vert irriterende og potensielt farlig. Slår man av enpedal så regenerer den når man bruker bremsepedalen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det tror jeg ikke stemmer helt (at det kuttes). 
Følger med på displayvisning om forbruk og regenbrems under kjøring og har til nå ikke observert/kjent dette. Det står også hvor mye kWh som er regenerert til batteriet etter hver tur, og det har aldri vært 0. Har mye småturer uten forvarming av bil og er parkert i kaldgarasje (kanskje to grader varmere enn ute i friluft)  
 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (24 minutter siden):

Det tror jeg ikke stemmer helt (at det kuttes). 
Følger med på displayvisning om forbruk og regenbrems under kjøring og har til nå ikke observert/kjent dette. Det står også hvor mye kWh som er regenerert til batteriet etter hver tur, og det har aldri vært 0. Har mye småturer uten forvarming av bil og er parkert i kaldgarasje (kanskje to grader varmere enn ute i friluft)  
 

Den kutter det nok ikke helt ut så sant batteriet ikke er grisekaldt da. Det jeg mener er at den kutter i mengden regenerering som er tilgjengelig. Og er ikke nok regenerering tilgjengelig så kompenserer den med mekanisk brems isteden.

Det samme skjer når batteriet er fulladet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (9 minutter siden):

Den kutter det nok ikke helt ut så sant batteriet ikke er grisekaldt da. Det jeg mener er at den kutter i mengden regenerering som er tilgjengelig. Og er ikke nok regenerering tilgjengelig så kompenserer den med mekanisk brems isteden.

Det samme skjer når batteriet er fulladet.

Har aldri sett dette. Bilen viser hvor mye den regenerer både i kwh og i effekt. Lader Skjelden til 100% men jeg er helt sikker på at den regenerer da også. Det er sikkert et topp buffer. Netto kapasitet er 81kwh mens brutto er 84. Det må være det som er forklaring. Eneste måten å ikke regenerer er å sette bilen i N. Da ser man det med en gang på forbruk. Øker som pokker. Må gjøre det om det er rust på bremseskiver etter lenge parkering utendørs i horisontalt regnver

Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 minutter siden):

Har aldri sett dette. Bilen viser hvor mye den regenerer både i kwh og i effekt. Lader Skjelden til 100% men jeg er helt sikker på at den regenerer da også. Det er sikkert et topp buffer. Netto kapasitet er 81kwh mens brutto er 84. Det må være det som er forklaring. Eneste måten å ikke regenerer er å sette bilen i N. Da ser man det med en gang på forbruk. Øker som pokker. Må gjøre det om det er rust på bremseskiver etter lenge parkering utendørs i horisontalt regnver

De med IX (stort batteri med buffer og lik drivlinje) sier også det samme. I3 eiere derimot har merket at regenbrems har avtatt under kulde som -10°C og/eller med høy soc. 

Jeg kopler ofte bilen til hjemmelader ved 40% (kald ubrukt bil i ca -10 til -15°C) ladeboksen+bil sier den benytter 7kW umiddelbart (tror varmeanlegget er max 3kW). 
Lader alltid til 80% til vanlig.

 

Lenke til kommentar

Adaptiv regenerering både på E-Soul'en og på i4'en har vært en velsignelse som gjør kjøring i litt mer krokete strøk hvor adaptive cruice ikke egner seg veldig mye mer avslappende, da ordner bare bilen opp og jeg slipper å tenke på det, og om den da bruker mekaniske bremser eller ren regenerering er litt ett fett for resultatet blir det samme, varmt, kaldt, fult eller lavt batteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (9 minutter siden):

Adaptiv regenerering både på E-Soul'en og på i4'en har vært en velsignelse som gjør kjøring i litt mer krokete strøk hvor adaptive cruice ikke egner seg veldig mye mer avslappende, da ordner bare bilen opp og jeg slipper å tenke på det, og om den da bruker mekaniske bremser eller ren regenerering er litt ett fett for resultatet blir det samme, varmt, kaldt, fult eller lavt batteri.

For meg som kun har el motor på bakhjulene er faktisk helt greit med B modus på vinterføre også. Eneste gangene jeg merker forskjell er når det er klinkis eller nullføre. Da bremser den akkurat det hjulene klarer å overføre. Akurat som på diesel og bensinbilene jeg har hatt. Den over bremser ikke slik at bakhjula slipper. Veldig fin når det er glatt nedover. Da bremser den til slippgrense med bakhjula. Må man bremse mere har man 50% mere kraft med forhjula om farten er lav

Lenke til kommentar
Trestein skrev (47 minutter siden):

For meg som kun har el motor på bakhjulene er faktisk helt greit med B modus på vinterføre også. Eneste gangene jeg merker forskjell er når det er klinkis eller nullføre. Da bremser den akkurat det hjulene klarer å overføre. Akurat som på diesel og bensinbilene jeg har hatt. Den over bremser ikke slik at bakhjula slipper. Veldig fin når det er glatt nedover. Da bremser den til slippgrense med bakhjula. Må man bremse mere har man 50% mere kraft med forhjula om farten er lav

Ja har testet det en del ned en veldig brattbakke som fort ble isbelagt når kulden trådde inn for et par uker siden, i4en håndterer det fantastisk bra, fin og kontrollert nedstigning ned bakken uten å låse noen hjul eller føles ustabil ut, til sammenligning ned samme bakken på samme føre i E-Soulen så bare slapp den opp regen/bremser fullstendig når den merket at den slet med grepet/holdt på å låse ett hjul, som kunne føre til litt skummel plutselig fartsøkning om en ikke var klar over det.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Oppsettet og kontrollen av blend bremsingen til BMW i ulike modus er nok medvirkende til at vi ikke merker om/når det er regen eller fysisk. Men jeg har til gode å se tilogmed ved korte turer i kulda at det ikke har vært regenerert noe tilbake til batteriet.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
12 hours ago, Trestein said:

På de 4 første punktene er det vel ganske likt. Støtter meg til TB regneark. Når man lader normalt 10-80 er BMW raskere. En M50 er raskere enn M3p fra 0-200. Toppfart har jeg kommentert lenger oppe. BMW klarer nok høyere fart kontinuerlig til batteri er tomt. (Et lite forbehold at jeg ikke har sjekket kontinuerlig effekt på begge) BMW I4 Idrive 40 har vel også med margin lenger rekkevidde enn noen M3. Teslabjørn kjørte den vel 670km på søndagskjøring på 18tomms hjul

På alt mulig annet vil jeg påstå BMW er bedre. Mye flere valg på interiør farger, setetyper, rattvalg,skinntyper lakkering ekstrautstyr. Så har man kjørekomfort,fjæringskomfort, lyder fra understell, lyder fra interiør ,vinteregenskaper reparerbarhet. Betjening er mye bedre med knapper for mange funksjoner, skjerm som både er tuch og kan styres med hjul. Fit and finish er også helt topp. Bilen ser ikke ut som om den kommer fra et afghansk karosseriverksted etter totalskade i kollisjon.  Helt subjektivt syntes jeg BMW I4 har bedre design enn M3 

Jeg er enig, og det er konkurranse som dette som gjør at bilene blir bedre, og det raskt.

Det er ingen tvil om at BMW er bedre enn Tesla på å bygge bil. I mine øyne så er de bedre enn alle andre i verden, med unntak av Porsche til å bygge bil.

Hvorfor jeg drar opp banekjøring er fordi jeg siden jeg tok mine første runder på Rudskogen for rundt 20 år siden, så har jeg hatt minst ett kjøretøy i stallen som er morsomt på bane. Og jeg har hatt det morsomt på bane med alt fra BMW z3 118hk til Panamera. Vet ikke om @AL123 vil kalle de sportsbiler, men det vil jeg.

Jeg har også vokst opp med Top Gear og Fifth gear hvor test av biler ofte innebar banekjøring.

Banekjøring får frem det best og verste i valgene til produsentene. Det er en kondensert måte å teste prestandaen, vektfordeling, motor og understell på en bil. Så kan man si at nei jeg bryr meg ikke om det, og hvorfor er det viktig, det er panel gaps og massasjen i setene som er viktig - og det er greit nok det. Men da er jo en BMW i4 M50 en uaktuell bil vil jeg tro. 

BMW har jo alltid profilert seg som en driving machine og satt kjøreglede øverst på prioriteringslisten. Bl.a. Ved å konsekvent holde på bakhjulstrekk på så godt som alle modeller de har lansert.

Med elbil så har de bare gitt faen i vekt, lansert en bil som hvis man skal legge TB sitt ark til grunn veier 2400kg inkludert Asian driver

Om de fortsatt slår TM3P på Rudskogen så er det bare å ta av seg hatten for de!

En BMW M3 har alltid blitt testet på bane mot konkurrentene. Hvorfor er det ikke relevant å teste en BMW i4 M50? Hvis man sier at resultater på bane er irrelevant, så trenger man jo ikke lenger å overengineere understell og bremser. Og det ville vært veldig trist for sånne som meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Trestein said:

Du må se videoen. Bilen til TB var begrenset til 262 pga dekkene. Man må ha veldig spesielle dekk for å kjøre 320km/h lenge. 

Vognkort kan du sjekke på nett. Bare finn bilnummer på en tesla og sjekk ytelse. Du finner det på vegvesen.no

Sa aldri at BMW var bedre. (Teslabjørn sin bil hadde feil på kjøling)

Det var hunday som var bedre

Er 175 km/h toppfarten til bilen din klarer den med under 70kw fra motoren

Tviler påom bmw sliter med temperaturkontroll. Min bil gjør aldri rare ting som å kutte regenerering eller andre ring når den er kald. At den ikke tåler mere enn ytelsen i vognkort er en annen sak. Hvorfor skulle den det?

Skal prøve å lime inn rett video. Tror jeg så på en livestream

 

 

Jeg fant ikke noe i denne videoen om overoppheting. Han snakker om testen han gjorde dagen før, hvor han hadde masse aksellerasjon først som overopphetet bilen.

Jeg er litt interessert i om det er noen regler for å oppgi toppfart.

En Bugatti Veyron f.eks. Klarer ikke holde toppfarten mer enn i 12 minutter. Da går den tom for bensin.

Jeg tror Tesla begrenset toppfarten sin på Model 3 Highland fordi de har gjort endringer i understellet, for å få mer komfort. Dette gjør at bilen ikke blir stabil nok i den toppfarten de hadde. Kan vel også muligens spare litt på dekkvalg de kan ta.

Når Model 3 ble lansert, så pekte Elon ut fossilbiler som konkurrenter, og spesifikt BMW M3 som en bil man skulle måle seg mot. Man måtte være like bra eller bedre på endel områder for å vinne over fossilbil folk til å kjøpe elbil. Jeg mistenker at det er derfor de satt 266 km/t som toppfart.

Men når du cheaper ut på understell og ikke lager det adaptivt, så må det være veldig stivt for å klare å ta opp unduleringer og brå ratt input uten å sende deg ut i periferien i 260 km/t.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Både prosjektdirektør og prosjektleder for kjøredynamikk for i4 for svarte følgende på spørsmål om en potensiell Nürburgring-tid for i4:  Driving Dynamics Manager Daniel Mögele sa at BMW ikke hadde planer om å gi ut en for i4. Banekjøring var ikke en  prioritet. "Det første trinnet var å elektrifisere den første M-modellen til BMW Group som en M-Performance car," sa de. Les: road car.

Skal du ha en BMW for banekjøring er det p.t M2/M3/M4 som gjelder. Og når de kommer med en reell elektifisert M-Car( IM3?) fra M divisjonen i 2025/2026?

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Jeg fant ikke noe i denne videoen om overoppheting. Han snakker om testen han gjorde dagen før, hvor han hadde masse aksellerasjon først som overopphetet bilen.

Jeg er litt interessert i om det er noen regler for å oppgi toppfart.

En Bugatti Veyron f.eks. Klarer ikke holde toppfarten mer enn i 12 minutter. Da går den tom for bensin.

Jeg tror Tesla begrenset toppfarten sin på Model 3 Highland fordi de har gjort endringer i understellet, for å få mer komfort. Dette gjør at bilen ikke blir stabil nok i den toppfarten de hadde. Kan vel også muligens spare litt på dekkvalg de kan ta.

Når Model 3 ble lansert, så pekte Elon ut fossilbiler som konkurrenter, og spesifikt BMW M3 som en bil man skulle måle seg mot. Man måtte være like bra eller bedre på endel områder for å vinne over fossilbil folk til å kjøpe elbil. Jeg mistenker at det er derfor de satt 266 km/t som toppfart.

Men når du cheaper ut på understell og ikke lager det adaptivt, så må det være veldig stivt for å klare å ta opp unduleringer og brå ratt input uten å sende deg ut i periferien i 260 km/t.

De må ha vert på livestream. Han overopphetet både plad og I4M50. Ikke rart når I4 M5o regenerer med 190KW og gir på med 400KW at det blir varmt. Den klarer bare 165KW i 30min. Teoretisk burde det være nok til 250km/h men her er nok BMW konservative. Har man 10m/s i motvind i 225km/h vil luftmotstanden tilsvare 260km/h og da er man på 165KW effekt

Plad har nok ganske lik motstandskurve. Samme vekt/frontareal og CW (Ich) og 240KW som kontinuerlig effekt. Dessuten virket det som den ikke regnererte like mye som BMW? I alle fall burde ikke tesla ha noe problem med 260km/h på motor siden. Bilen var nede i ca 200KW på det verste fra 700KW. BMW gikk fra 400KW til 200KW

Dessuten er rart det med understell. Mange bensin og diesel biler har høy nyttelst og kommer fint opp i vekten til en el bil fullastet. Vil som sagt tro at Tesla reduserer toppfart for å kunne holde den til batteriet er tomt. De aller fleste dekk i dag tåler fint 230-250km/h har aldri hørt om komfort dekk som kun tåler 200km/h

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (41 minutter siden):

Både prosjektdirektør og prosjektleder for kjøredynamikk for i4 for svarte følgende på spørsmål om en potensiell Nürburgring-tid for i4:  Driving Dynamics Manager Daniel Mögele sa at BMW ikke hadde planer om å gi ut en for i4. Banekjøring var ikke en  prioritet. "Det første trinnet var å elektrifisere den første M-modellen til BMW Group som en M-Performance car," sa de. Les: road car.

Skal du ha en BMW for banekjøring er det p.t M3/M4 som gjelder. Og når de kommer med en reell elektifisert M-Car( IM3?) fra M divisjonen i 2025/2026?

Her gledes det: BMW kommer med en svært sportslig elektrisk 3’er/4’er med ytelser på rundt 1000 hester. Alfa Romeo kommer også med en elektrisk Giulia Q med 1000hk og motor på hvert hjul, og hvis det er kjedelig snakkes det om en 7-800hk «standard» sak med bakhjulstrekk også i tillegg til basisversjonen med 4-500 hester og bakhjulstrekk. Uansett er dette biler som byr på reel kjøreglede og ikke følelsen av at man kjører et ti tonns lokomotiv med supersportytelser.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 minutter siden):

Ser ut som Toyota har tatt et blad fra boka til Musk på når ny teknologi kommer.

«Bare vent! Nå er det rett rundt hjørnet»

https://www.tv2.no/broom/batteri-revolusjonen-kan-vaere-langt-unna/16244398/

IMG_0379.thumb.jpeg.61dbfdb1831eb72ef9618aa1c2f0e1a8.jpeg
IMG_0380.thumb.jpeg.41375a690fc329634c6cf3e5f54b3ed9.jpeg

 

Det ser virkelig ikke ut som om Musk pusher batteri teknologi. Ser man på en Model S fra 2017 er vel svært lite skjedd.

Samme batterikapasitet rekkevidde , forbruk og vekt. Det samme gjelder vel for M3 også. Billigere er de kanskje.

Han kom vel etter med varmepume etter noen år som har hjulpet litt på rekkevidde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...