Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Trestein skrev (3 minutter siden):

For ikke å snakke om gressklippeere. De er visst nesten umulig å elektrifisere

Har ikke sett så mange gressklipper-roboter med V6-motor, for å si det sånn! 😁

Men, er nok av de som har 2/4-takts "traktorer, de helst vil kjøre søndags grytidlig morgen! 😎

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Trestein skrev (4 timer siden):

For ikke å snakke om gressklippeere. De er visst nesten umulig å elektrifisere

Og de må helst brukes på søndager, til alle tider på døgnet, og helst når nabo har besøk og sitter ute. 🤣

Endret av Jalla21
  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Har ikke sett så mange gressklipper-roboter med V6-motor, for å si det sånn! 😁

Men, er nok av de som har 2/4-takts "traktorer, de helst vil kjøre søndags grytidlig morgen! 😎

Lyd trykket fra motorer avtar gjerne med antall sylindre. En 4 syl lager mindre lyd en 2 syl osv om effekten er noe lunde lik. Det er ofte derfor man bruker flere sylindre at man vil minske støy og vibrasjoner. Hadde en BMW på 90 tallet som var 6 sylindret. Det var umulig å høre inni bilen om motoren gikk eller ikke. Så det er ikke antall sylindre som avgjør støyen men lydbølgen/trykkbølgen som oppstår når eksosventilen åpener. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, SqueakyAlphabet7302 said:

Noe innihelvete bråkete til tider.

Biler er ganske sjelden noe problem. Men horder med lett mc uten potte, atv, utv og mopedbil bråker noe enormt. Virker som det er ingen krav eller kontroll til disse og lydnivå. Mens biler har ekstreme krav til utslipp, støy etc og kontrolleres ofte.

• Liker 1
Skrevet
kremt skrev (2 minutter siden):

Biler er ganske sjelden noe problem. Men horder med lett mc uten potte, atv, utv og mopedbil bråker noe enormt. Virker som det er ingen krav eller kontroll til disse og lydnivå. Mens biler har ekstreme krav til utslipp, støy etc og kontrolleres ofte.

Hjelper ikke på at de fleste av de små kjøretøyene er åpne og luftkjølte (kan være i kombinasjon med liten radiator), ikke har et motor-rom som kan dempe en god del av lyden, i tillegg til det du nevner om forskjellige krav. Tror ikke det hadde vært umulig å få de stillere, men det blir fort en god del fordyrende...

Trestein skrev (7 minutter siden):

Lyd trykket fra motorer avtar gjerne med antall sylindre. En 4 syl lager mindre lyd en 2 syl osv om effekten er noe lunde lik. Det er ofte derfor man bruker flere sylindre at man vil minske støy og vibrasjoner. Hadde en BMW på 90 tallet som var 6 sylindret. Det var umulig å høre inni bilen om motoren gikk eller ikke. Så det er ikke antall sylindre som avgjør støyen men lydbølgen/trykkbølgen som oppstår når eksosventilen åpener. 

Joda, klar over det. Men det var bare påpekt 2/4-taktsmotorer på små gressklipper-traktorer, fordi de stort sett bare kjøres i hagen til den naboen som eier de, så bråket fra de vil være i fra nabohagen ved siden av...

Den V6'ern eller V8'ern vil som regel bare bråke når den startes og kjører vekk, eller når den kommer tilbake!

Skrevet

Min rekkesekser på båten maler vesentlig finere enn tilsvarende fire sylindrede motorer av samme merke.

Men verstingene er allikevel totakterene selv om de har seks sylindre... De er det en grusom lyd på 😅

Skrevet

Versting for meg er Harley Davidson med åpen eksos. Hadde en nabo på Tøyen som sto opp 0630, må ha vekket hele nabolaget en sommer, men trimmet totakter moped kommer også høyt på lista.

At så lite krefter kan lage så mye lyd! 

Skrevet
DrAlban3000 skrev (11 minutter siden):

Versting for meg er Harley Davidson med åpen eksos. Hadde en nabo på Tøyen som sto opp 0630, må ha vekket hele nabolaget en sommer, men trimmet totakter moped kommer også høyt på lista.

Harlyer går jo ikke jevnt heller. Rar veivaksel etter det jeg husker

Skrevet
Trestein skrev (15 minutter siden):
DrAlban3000 skrev (26 minutter siden):

Hæ?

De lager en spess. lyd pga den nøyaktige vinkelen på V2-motoren den har (i tillegg til pottene da), som de vel har patent på etter det jeg mener å ha lest. Men aldri lest at de går i utakt. Det ville jo ha ødelagt motoren, ville jeg trodd!

Og, ja, jeg har lest såpass mye om HD siden jeg tenkte å bygge meg en selv, så det tror jeg faktisk jeg ikke hadde klart å unngå å få med meg!

Værste med 2-takter moped er ikke lyden, selv om det knatrer bra. Det er den røyken den ofte legger igjen pga urein forbrenning, som har flere årsaker utenom dårlig vedlikehold!

Skrevet
DrAlban3000 skrev (39 minutter siden):

Samme som med hunder, det er de minste som kager mest lyd...

• Hjerte 1
Skrevet
RJohannesen skrev (17 minutter siden):

Samme som med hunder, det er de minste som kager mest lyd...

Gjelder faktisk de fleste dyrearter, sånn jeg har fått med meg. Både hunder, katter, aper og mennesker! 😁

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Hæ?

De lager en spess. lyd pga den nøyaktige vinkelen på V2-motoren den har (i tillegg til pottene da), som de vel har patent på etter det jeg mener å ha lest. Men aldri lest at de går i utakt. Det ville jo ha ødelagt motoren, ville jeg trodd!

Og, ja, jeg har lest såpass mye om HD siden jeg tenkte å bygge meg en selv, så det tror jeg faktisk jeg ikke hadde klart å unngå å få med meg!

Værste med 2-takter moped er ikke lyden, selv om det knatrer bra. Det er den røyken den ofte legger igjen pga urein forbrenning, som har flere årsaker utenom dårlig vedlikehold!

Ja, garasjetrimmet moped grøss. Husker jeg bøyde Reed ventilene så de skulle åpne mer, gjorde med skrutrekker. Brakk jo selvfølgelig. 

Da jeg kjørte trial husker jeg hvor rent de gikk, totaktere altså. Tydelig at de hos GasGas ikke bøyde Reed ventiler med skrutrekker i dårlig belysning. 

EL trial sykkel må jo være optimalt, lydløs så du kan kjøre nesten hvor som helst. Elmotor er som skapt for trial. Får se om guttungen blir bitt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
DrAlban3000 skrev (12 minutter siden):

Ja, garasjetrimmet moped grøss. Husker jeg bøyde Reed ventilene så de skulle åpne mer, gjorde med skrutrekker. Brakk jo selvfølgelig. 

Da jeg kjørte trial husker jeg hvor rent de gikk, totaktere altså. Tydelig at de hos GasGas ikke bøyde Reed ventiler med skrutrekker i dårlig belysning. 

EL trial sykkel må jo være optimalt, lydløs så du kan kjøre nesten hvor som helst. Elmotor er som skapt for trial. Får se om guttungen blir bitt. 

Trial EL-(lett)MC eller EL-Moped hadde definitivt vært kjekt da jeg var ung! Et klart valg for solo-kjøring.

Jeg er nå mer fysen på en Touring eller Chopper-stil EL-MC for eget bruk. Forøvrig synd at Renault sin EL-MC Twizy ikke er mulig å få kjøpt ny, både i lett og tung utgave lengre. Men nå bør de ha CCS-plugg for lading, siden det er vanskelig å finne AC-ladere langs  veien. Håper det dukker opp noe lignende, gjerne med SS-batterier når de kommer!

Skrevet
Trestein skrev (3 timer siden):

Ikke så veldig rar, men uvanlig. Den karakteristiske lyden skapes av en kombinasjon av en smal 45 graders sylindervinkel og at begge råder/stempler er montert på en felles veivtapp. Det gir vibrasjoner som er bortimot like som på en ensylindret motor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...