Gå til innhold

Dagens middag


*NORGE*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja jaggu her også! Hadde lyst på kyllingbrystfilet men det var ikke jeg som bestemte kjøttet i dag ^^

 

Taco må vel være noe av det sunneste som er mulig å oppdrive? Hvis man bruker rene kjøtt-typer.

 

https://imgur.com/a/pfvc3C9

Tror faktisk jeg går for lørdags"taco" også. I dag med strimlet kyllingfilet. Det er jo ikke så verst sunnhetsmessig med taco, man får i seg mye næring og grønnsaker. I tillegg til +- standard norsk tacooppskrift så bruker jeg også ekte chili og bønner, helst kidneybønner. Et tips fra meg; prøv å skvis litt saft fra en sitron eller lime over, det setter en ekstra spiss på smaken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Som følge av turen eldstegutten - siste året i ungdomsskolen - og jeg hadde mandag (#56) etterfylte vi proviantlageret en smule, noe som for ekte bygdefolk som oss vil si totalt ca 300 kg: Ca 100 kg var poteter/grønnsaker ca 100 kg var diverse mel og andre bakeartikler, ca 50 kg var erter, gryn, ris og andre lagringsdyktige tørrvarer + tomater, ananas, sardiner etc nedlagt hermetisk og ca 50 kg var ferskvarer. 
 
....

 

 

 

Er dere distrikskontor for Stabburet, Findus OG prior eller? :p ...

 

Neida, Neonex, abolutt ikke. Faktisk hadde vi med oss presis 0 kg fra alle disse. Findus tror jeg aldri vi har brukt noe fra, Stabburet er begrenset til et par bokser i sommerferien og siste fra Prior (og eneste så langt i 2018) var et par kalkunbryst i juni - ett til diverse påleggsalater og ett til to middager. 

 

* * *

 

Har ellers fått vært alfor lite innom her forrige uke pga reisefravær, men nå er det på tide å melde seg igjen. I dag hadde vi (til 6 personer) 3/4 kg lammelever skåret omtrent som tykt skinkepålegg, panert i hvetemel/salt/pepper og stekt to minutter på hver side. Tilbehør var 1/2 kg bløtstekt løk fra fryseboksen (der kom lammeveren fra også, da etter skiving og før panering), saus av utkoket i pannen + en tekopp kokekraft + vanlig jevning + en dl (seter)rømme + et par spiseskjeer finhakket paprika , et lite glass egensyltet sylteagurk i sterk eddiklake, en bunt persille fra hagen “frityrstekt” i rapsolje og to liter små Kerrs Pink-poteter kokt nesten i stykker (og sammen med litt dill og olje på slutten),. Desserten droppet siden det er “bestilt” eplepai til teen om en times tid. Den lages av 200 gram mel, 1 dl rapsolje, 3 spiseskjeer melis, 1 spiseskje melk og 1 teskje bakepulver som så fylles med resten av seterrømmen og tre medium epler i tynne båter før det drysses med en skje kanel, en skje brunt sukker og et par teskjeer olje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mente jo ikke som konsumenter, mente mer som produsenter ;) ....

 

50-60 kg (foruten mel og grønnsaker)? Blir nok ikke produksjon for annet enn egen fryseboks av slikt småttei når man er fire i familien, Neonex :) 

 

I dag blir det fiskepinner laget av ordnetlig vare. Man tager 12 biter a 40-50 gram seifilet skåret til side fra diverse tidligere seimåltider, en tallerken med en kopp barnegrøtmel (fin sammalt hvete) blandet med litt salt/pepper (den blandingen står fra gang til gang hos oss, så vi blander likegodt en liter mel og noen skjeer salt/pepper), en tallerken med to utvispede egg og en tallerken med to grovbrødskiver ikke bare tørre, men enda en del dager tørrere og så finknust. Dypp fiskebitene i tallerken 1-2-3 og stek noen minutter på glovarm panne med rikelig rapsolje og så blir det “fiskepinner” som smaker fisk og ikke mel. Som tilbehør potetmos av gårsdagens poteter et kokt spisskål fra hageavlingen og en tekopp yoghurt naturell tilsatt en skje eddik + flere skjeer dill. 

Lenke til kommentar

Bare vi som spiser middag i disse tider? I dag blir den enkel: Danske seikrebinetter (lages av åtte deler grovhakket seifilet, to deler hakket løkl, fire deler hakket gulrot, to deler modset velkokt potet, en del egg og en del mel + en dose urter) lagt i fryseboksen for noen uker siden da vi hadde 7-8 kg seifilet å håndtere, kokte Kerrs Pink-poteter, yoghurtsaus med urter og litt grønne erter vendt i smør og (veldig) finhakket bacon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lagde spaghetti med hjemmelaget tomatsaus og kikerter i dag. Ikke at jeg er noen utstrakt vegetarianer, men hvis man kan finne næringsrike alternativer, så ser jeg ingenting galt med å lage en vegetarmiddag fra tid til annen.

 

 

Bare vi som spiser middag i disse tider? I dag blir den enkel: Danske seikrebinetter (lages av åtte deler grovhakket seifilet, to deler hakket løkl, fire deler hakket gulrot, to deler modset velkokt potet, en del egg og en del mel + en dose urter) lagt i fryseboksen for noen uker siden da vi hadde 7-8 kg seifilet å håndtere, kokte Kerrs Pink-poteter, yoghurtsaus med urter og litt grønne erter vendt i smør og (veldig) finhakket bacon. 

 

Morsom idé! Har en del frosne urter dyrket i sommer som jeg lurer på hva jeg skal gjøre med. Dette virker som en god idé.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...