Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, Trestein said:

Blir verditapet det samme på en bil som har fått sjekket karroseri, bremser og hjuloppheng jevnlig samt fått sjekket varmepumpe osv?

Verditapet er jo ganske enormt uansett, og det florerer gjerne på markedet så det har nok ikke allverdens å si lenger som før.

De sjekker vel gjerne ikke noe varmepumpe på service. De sparker litt i dekkene, fyller spylevæske og oppdaterer software (kan ta dagesvis på noen biler).

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Complexity skrev (49 minutter siden):

Verditapet er jo ganske enormt uansett, og det florerer gjerne på markedet så det har nok ikke allverdens å si lenger som før.

De sjekker vel gjerne ikke noe varmepumpe på service. De sparker litt i dekkene, fyller spylevæske og oppdaterer software (kan ta dagesvis på noen biler).

De sjekker mye fra bremser understell kjøleveske bremseveske, lysjustering osv osv. Jeg hadde ikke kjøpt en bil som var kjørt i 5 år uten service eller annen dokumentasjon på utført sjekk og vedlikehold. Men det er sikkert nok folk som gjør det

Skrevet (endret)
3 hours ago, sverreb said:

Det slår jo meg også at det meste av kinamerker jeg legger merke til i trafikken er taxier, og det er fint få å finne i parkeringsgarasjen på jobb. 

Det er jo imidlertid bare inntrykk og ikke noen robust statistikk.

Kinesiske biler hadde 13.3% markedsandel i fjor.

Da er ikke Volvo og Polestar regnet med tror jeg

Tar man med Volvo og Polestar som man bør i mine øyne, har Kinesiske biler 20% markedsandel i Norge

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/0VPxRA/naa-er-en-av-fem-elbiler-kinesiske-du-faar-mye-mer-for-pengene

Endret av bzzlink
Skrevet (endret)
8 hours ago, Elgen-Hansi said:

Sammenligningen med Tyske biler er forøvrig så dum at det ikke faller inn under whataboutism engang. Bare vås!

Hvordan det? Det er irrelevant at pengene sendes til Kina og Qatar bare fordi hovedkontoret til Mercedes og VW er i Europa?

Endret av John-B
  • Liker 1
Skrevet
8 hours ago, DrAlban3000 said:

Uten å krige med tastaturet så er jo andre verdenskrig over for en god stund siden og tankesettet om et tredje rike er dødt. 

Det at du trodde jeg siktet til 2. verdenskrig understrekte vel bare poenget mitt om at folk ikke bryr seg om hvor ting kommer fra eller hvem som eier produsentene 😆

Skrevet
bzzlink skrev (13 timer siden):

Tar man med Volvo og Polestar som man bør i mine øyne, har Kinesiske biler 20% markedsandel i Norge

Polestar er da en 100% kinesisk bil. Hvor bilen er designet har vel ikke noe å si på opphavet? Og heller ikke at eieren av Polestar også eier Volvo bør ha noe noe å si i den sammenheng.

• Liker 1
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (14 timer siden):

Kinesiske biler hadde 13.3% markedsandel i fjor.

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/0VPxRA/naa-er-en-av-fem-elbiler-kinesiske-du-faar-mye-mer-for-pengene

Volvo selger bra ja. Men Volvo oppfattes ikke som Kinesisk av de aller fleste i Norge. Det oppfattes som Svensk. I tillegg er det et merke med svært lang historie og meget høy tillit her på berget, så det oppleves trygt å kjøpe ifht deletilgang, verditap, garanti, osv.

Når de populære modellene da i tillegg produseres i Sverige, Belgia og USA, ikke Kina, så blir nok totalpakka for de fleste veldig annerledes enn de nye Kinesiske merkene.

Jeg tipper markedsandelen til de KInesiske vil stige noe videre de neste årene. Men ikke over ~20% med det første.

Endret av Elgen-Hansi
  • Liker 2
Skrevet
John-B skrev (9 timer siden):

Hvordan det? Det er irrelevant at pengene sendes til Kina og Qatar bare fordi hovedkontoret til Mercedes og VW er i Europa?

Haha, sorry! Her hoppet jeg tydeligvis til helt feil konklusjon. Beklager at jeg var litt krass, men syns det var så hinsides tåpelig å trekke inn 2. verdenskrig 😅

Men ok, hvorfor mener du det er problematisk å kjøpe VW eller Mercedes, hvis man ønsker å minimere støtte til Kina feks?

Dette er jo børsnoterte selskap på Frankfurt børsen. VW Group er overveldende tysk eid, mens Mercedes er veldig internasjonalt. Ja, største eier er Kinesisk, men kun med ~10% av aksjene. Begge merker produserer de fleste modellene for det Europeiske markedet her i Europa.

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (21 timer siden):

Tesla har 40-20-40% inndeling av bakseteryggen. Vil påstå at det er bedre / mer fleksibelt enn en trang skiluke.

Det stemmer sikkert på TMY, men på TM3 er det 60/40

Skrevet (endret)

@Hanhijnn Ikke noe vits å rapportere om allmennkunnskap. Det han sier burde ikke være kontroversielt lengre. Litt spissformulert, men sant og velkjent = allmennkunnskap.

@Trestein Det er veldig mange uvitende, nybegynnende, bruktbilkjøpere der ute som ikke vet å verdsette ting som ekstrautstyr, preimum utstyrsnivå, lakk-beskyttelse, understellsbehanding, god servicehistorikk, nye dekk etc etc. Og sikkert like mange uvitende selgere..

For å si det sånn, man kan gjøre noen kupp og man kan kjøpe katta i sekken. Det krever litt kunnskap og undersøkelser å gjøre et bra kjøp. Det kan bety mange tusenlapper spart eller tapt. Å selge sin forrige bil 10k over det jeg vil si er rettferdig pris og kjøpe sin nye 10k under er jo en netto "gevinst" på 20k relativt til bilens egentlige verdi. Gjør man motsatt så kan man gå i "tap" med 20k i stedet for. Differansen mellom et godt bilbytte og et dårlig et kan fort bli som i dette eksemplet 40k, etter skatt. Det er jo penger det også! Gjør man dårlige bilbytter til en vane så kan det helt klart påvirke ens formue over tid, sammenlignet med en annen som gjør gode bilbytter til en vane.

Dette er noe jeg har vært obs på ved flere bilbytter og mener jeg har forbedret meg fra gang til gang. Nå er jeg veldig nøye på å undersøke og verdivurdere før jeg kjøper. Jeg har også utviklet en "detektor" for hva som kan være gode kjøp og ikke sånn at jeg kan respondere svært raskt, nærmest kuppe, når det dukker opp et usedvanlig godt kjøp. Som f.eks nå på fredag når det dukket opp en bil jeg har hatt på søk i et par år, plutselig til både lav pris og i en stand som jeg mener var usedvanlig bra til prisen. Da responserte jeg på minutter og kunne kjøpt meg en bil jeg egentlig ikke trengte, men hvorfor ikke bytte når man først får "kastet penger etter seg"? Jeg var dessverre for sent ute allerede. Det var en annen som kuppet den før meg. At annonsen rakk å få 40+ favorittmerker før den ble merket som solgt (dagen etter salget) tar jeg som et tegn på at kupp-radaren min virker. Har man ute noen sånne søk, vet nøyaktig hva man skal se etter og responderer raskt, så får man napp før eller siden. Bil er ikke det eneste jeg har søk på på den måten, men jeg søker kun etter modeller jeg har godt over snittet god kunnskap om. Noen kjappe skryteeksempler:

Spoiler

-Premium dansk design-stoler med nypris over 40k, ble lagt ut for 3k. Jeg tok kontakt og kjøpte de umiddelbart og la ut mine IKEA-stoler til salgs. Fikk 3k for de. Designstolene ble antagelig ikke kuppet av andre fordi de måtte hentes ute i gokk, et par timers kjøring herfra. 

-En meget spesiell, lite solgt elektronisk dings som de færreste vet hva er, ble lagt ut for salg for 20 kr fra et dødsbo. Nypris 3700 kr. Jeg har ikke kjøpt tidligere siden den har vært for dyr og det er et "smalt" produkt jeg ikke har regnet med å finne brukt

- En bil jeg umiddelbart så var et svært godt kjøp. 30 minutter etter at annonsen ble lagt ut så var jeg ute og prøvekjørte den sammen med eier. Jeg foreslo litt rabatt på grunn av at hun ikke hadde rukket hverken utendig eller innvending renhold, fylling av væsker eller noe sånt, så 30 minutter senere var omregistreringsen i gang. Denne solgte jeg to år senere for 40% mer enn jeg kjøpte den for.

Jeg har drøssevis med andre eksempler, men poenget er at jeg har fått en materiell velstand som ligger langt over den prisen jeg har betalt for dette. Pengene ruger jeg på til større prosjekter / kupp i eiendsomsseksjonen til Finn. Holdt nesten på å kjøpe meg et hus til for litt siden, men jeg fikk det ikke for skambudet mitt så da fisker jeg vider etter neste kupp.

Endret av Simen1
Skrevet
PanserJohan skrev (18 minutter siden):

Det stemmer sikkert på TMY, men på TM3 er det 60/40

Det stemmer definitivt på TMY. Både den gamle modellen og den nye.

Men kanskje ikke på TM3 nei. Den kjenner jeg ikke så godt.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (18 minutter siden):

@Hanhijnn Ikke noe vits å rapportere om allmennkunnskap. Det han sier burde ikke være kontroversielt lengre. Litt spissformulert, men sant og velkjent = allmennkunnskap.

image.thumb.png.7c3f9044b4f71309b0c560961dd10888.png

Men ser jo at brudd på dette stilltiende aksepteres, så her får dere bare herje i fred.

Skrevet
Duriello skrev (10 minutter siden):

Fascinerende at alle andre biler en T er fritt vilt, men så fort noe negativt nevnes så.. Jah.. Såra og vonbråten. 😂

Ja jupt såra og vonbråten🤣🤣👍👍

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
John-B skrev (21 timer siden):

Det at du trodde jeg siktet til 2. verdenskrig understrekte vel bare poenget mitt om at folk ikke bryr seg om hvor ting kommer fra eller hvem som eier produsentene 😆

Haha, dessverre har det argumentet blitt plasser her jevnlig og av brukere man kanskje forventet bedre. Alle har nok sine svin på skogen, og man redder ikke verden på den måten.

Kjipt at visse brukere her inne ikke takler negativ omtale av bilmerket sitt. Bør kanskje gå opp i det stille sinn at når man krangler med 50 forskjellige brukere om de samme tingene... Det er en konstant faktor her liksom. 

• Liker 3
Skrevet
Jotun skrev (20 minutter siden):

Jaja... Det går nå flere veier enn kun mot Tesla 🤷

Har til gode å se negativitet mot f.eks Toyota bli skillt ut i egen tråd, eller fjernet uten annen grunn en at noen hadde risk for å føle seg krenket. 

Nå har jeg tidvis vært negativ mot Stellantis selv, men ble ikke egen tråd eller sletting utav det. 🙂

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Duriello skrev (9 minutter siden):

Har til gode å se negativitet mot f.eks Toyota bli skillt ut i egen tråd, eller fjernet uten annen grunn en at noen hadde risk for å føle seg krenket. 

Nå har jeg tidvis vært negativ mot Stellantis selv, men ble ikke egen tråd eller sletting utav det. 🙂

Syntes det har letnet litt. For noen år siden kalte jeg en viss bilkjøper gruppe en sekt. Da fikk jeg en advarsen(Eneste)

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Duriello skrev (12 timer siden):

Jepp. Toyota kan man si hva man vil om

Er man uheldig å nevner noe bmw ikke er best i verden på så kommer kongefamilien kjapt på banen for å fortelle hvor rææv Tesla er.

Hårsårheten går definitivt begge veier.....

Alle som eier Tesla er nemlig fanboys.

Når det gjelder dette nazi gnaget så står jo det tydelig i toppen her så ser ikke helt poenget. Den diskusjonen går jo an å ta i den tråden som er opprettet for det. Men det er vel ikke like moro tenker eg.

Er jo folk som kun har ett mål når de står opp på morgenen. 🤷

Endret av Jotun
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...