Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da var tiden inne for å flytte på seg gitt! Jøye meg, lenge siden jeg var logget inn her gitt :p 
Men ja, jeg flytter nærmere jobb (fra 50-55min en vei til 15-20min en vei) og min 23´ Tesla Model Y med 63k på telleren vurderes solgt, da jeg kikker litt på en mindre pendlerbil istedet. Hva med en Leaf mod. 18-22 - er ikke det veldig gode biler? Hvordan er kjørekomforten? Eller er det ikke verdt penga jeg sparer i fra salg av bil og forsikringer, dvs kommer jeg til å savne Teslaen såpass mon tro? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

40 kwh leafene har de vært noe uheldige med batteri kjemien så det har vært en del problemer med de uten at jeg har lest meg kjempemye opp på det. 62 kwh batteriene har dog vist seg å være veldig bra.  

• Liker 1
Skrevet
Evil-Duck skrev (34 minutter siden):

40 kwh leafene har de vært noe uheldige med batteri kjemien så det har vært en del problemer med de uten at jeg har lest meg kjempemye opp på det. 62 kwh batteriene har dog vist seg å være veldig bra.  

Hmm, det var ikke bra. Da er ikke gapet fra Yene og ned til en 62kwh pakke sååååå stor lenger, så bruktpris messig 🤔

Skrevet

Får Mazda Mx30 svært rimelig brukt. Sikkert fordi de har elendig rekkevidde, men om det går så får du bil til 130k som er mer komfortabel en Y'en. 

Minus er elendig lading, elendig rekkevidde og teite bakdører. Har du barn bør de være i stand til å sette seg inn selv, ellers blir det knot og banning. 

• Liker 1
Skrevet
DrAlban3000 skrev (6 minutter siden):

Får Mazda Mx30 svært rimelig brukt. Sikkert fordi de har elendig rekkevidde, men om det går så får du bil til 130k som er mer komfortabel en Y'en. 

Minus er elendig lading, elendig rekkevidde og teite bakdører. Har du barn bør de være i stand til å sette seg inn selv, ellers blir det knot og banning. 

Det hender jeg må en tur avgårde opp til bygda til moren min, så da kan den bli litt knapp på vinterstid. Kanskje jeg heller bare får beholde Teslaen inntil videre, det er kanskje ikke like mye å spare som jeg hadde håpet på 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
bshagen skrev (12 minutter siden):

Det hender jeg må en tur avgårde opp til bygda til moren min, så da kan den bli litt knapp på vinterstid. Kanskje jeg heller bare får beholde Teslaen inntil videre, det er kanskje ikke like mye å spare som jeg hadde håpet på 

Eneste fornuftige valget, utenom å bytte i en ny Tesla, så lenge det ikke er noen nye "features" du er ute etter som Tesla ikke har. Tenker å beholde Teslaen vil bli det billigste valget i det lange løp, om ikke det å ha garanti er viktig for deg, noe jeg ikke ser når du vurderer en billigere men dårligere bil! 😎

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (38 minutter siden):

Eneste fornuftige valget, utenom å bytte i en ny Tesla, så lenge det ikke er noen nye "features" du er ute etter som Tesla ikke har. Tenker å beholde Teslaen vil bli det billigste valget i det lange løp, om ikke det å ha garanti er viktig for deg, noe jeg ikke ser når du vurderer en billigere men dårligere bil! 😎

Nei, jeg ser den. Jeg kan spare litt ved at jeg får færre KM i året da - også er rekkevidden og all plassen selvsagt gull når vi trenger det. Jeg beholder! Takk for hjelpen alle sammen :)

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
bshagen skrev (39 minutter siden):

Nei, jeg ser den. Jeg kan spare litt ved at jeg får færre KM i året da - også er rekkevidden og all plassen selvsagt gull når vi trenger det. Jeg beholder! Takk for hjelpen alle sammen :)

Var på jakt etter en brukt el bil med 4 hjultrekk. Det var bare MG marvell og tesla Y som var billige. Så det er ikke sikkert du finner veldig gunstige biler å bytte y modellen med. Mazda er en. E golf er gammel og dyr. Generelt var bruktpriser ofte alt for høye i forhold til nytt.

• Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (44 minutter siden):

Var på jakt etter en brukt el bil med 4 hjultrekk. Det var bare MG marvell og tesla Y som var billige. Så det er ikke sikkert du finner veldig gunstige biler å bytte y modellen med. Mazda er en. E golf er gammel og dyr. Generelt var bruktpriser ofte alt for høye i forhold til nytt.

Jeg ser det samme når jeg ser på Finn også, så du har nok rett i det. Eneste alternativet mitt var nesten Leaf 40kwh men hvis det har vært litt tull med de, så lar jeg heller være :) 

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 hours ago, bshagen said:

Da var tiden inne for å flytte på seg gitt! Jøye meg, lenge siden jeg var logget inn her gitt :p 
Men ja, jeg flytter nærmere jobb (fra 50-55min en vei til 15-20min en vei) og min 23´ Tesla Model Y med 63k på telleren vurderes solgt, da jeg kikker litt på en mindre pendlerbil istedet. Hva med en Leaf mod. 18-22 - er ikke det veldig gode biler? Hvordan er kjørekomforten? Eller er det ikke verdt penga jeg sparer i fra salg av bil og forsikringer, dvs kommer jeg til å savne Teslaen såpass mon tro? 

Nissan har slått av servern til 2018 leaf og eldre så du må ha nyere om du trenger app. Nissan e-nv2000 mister app helt opp til 2022 modell. Folk er litt forbanna..

Og 40kWt batteriene er katastrofe og Nissan bare løfter på skuldrene til kundene som sliter så hold deg unna de batteriene iallefall.

Behold Y'en du. Fantastiske biler

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Forsikring er forøvrig heller ikke billig på leaf. For der tør ikke eg noe annet enn å ha maskinskade forsikring i tilfelle batteriet kneler.

Men vi har hatt nada tull med leafen..kun et par småting. Bare så synd den egentlig er en rævva elbil 🙄

• Liker 1
Skrevet
bshagen skrev (16 timer siden):

Velkommen tilbake! 🙂 Ikke bytt! Du kommer til å angre. Det blir som å gå et drastisk stort steg tilbake i tid og utvikling.

Spar heller penger på rimeligere forsikring med kortere årlig kjørelengde.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (6 minutter siden):

Velkommen tilbake! 🙂 Ikke bytt! Du kommer til å angre. Det blir som å gå et drastisk stort steg tilbake i tid og utvikling.

Spar heller penger på rimeligere forsikring med kortere årlig kjørelengde.

Jo takk :) 

Neida, har bestemt meg for å beholde den 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
3 minutes ago, bshagen said:

Jo takk :) 

Neida, har bestemt meg for å beholde den 

Kjenner folk som tjener syke summer på å leie ut bilen på f.eks get around. Så du kan tjene store penger på den når du ikke bruker den selv om ønskelig.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Ser "Tesla"-Bjørn Nyland har fått låne en Cybertruck om dagen. Egenltig litt imponerende hva de får til med FSD kjøringen selv i små nabolag med igjennsnødde veier, med hacket bil.

Men den må muligens ha den mest tragiske vindusviskeren som er laget når de kommer til det været som er nå. Den spruter mer spyleveske utenfor bilen enn på ruta.

Det er så dårlig at han laget egen kort video om hva den er bedre til også:

• Liker 2
Skrevet

Har en Enyaq 21-modell som går ut av garanti i år, og kunne tenkt meg ny bil da. Har fulgt veldig dårlig med på markedet de siste årene, så lytter gjerne om noen har gode forslag? Vil absolutt IKKE ha kina-bil, men god familiebil i ca tilvarende størrelse (evt ørlitt mindre) som ser noenlunde OK ut med god kvalitet. Hengerfeste er et must, ellers ikke så mange andre krav.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...