Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Complexity skrev (13 minutter siden):

Nei det sier jeg ikke. Har bare fått med meg at Skoda Enyaq eiere stusser på dette, og fant tilsvarende stussing om søsterbilen ID.4.
Sistnevnte fikk vel recall med nytt 12V batteri for noen år siden hvor alle måtte inn å bytte til ett med mere kapasitet siden orginalbatteriene gikk tom under OTA oppdateringer..

Carscanner virker å være ganske nøyaktig på disse bilene, men folk har selvfølgelig verifisert med voltmeter og.

615452824_10161947023152019_6643701078725545121_n.jpg

Your charger provides 14.4V to push current into the battery, but the battery's internal resistance and chemical state cause the measured voltage to rise as it accepts charge, reaching around 15.4V (or higher) at full charge, a normal process called absorption/topping charge to fully saturate cells before dropping to float voltage; the battery dictates the voltage during charging, not just the charger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Iterion skrev (6 timer siden):

Alle biler har sine svakheter da. Tesla har jo generelt dårlig byggekvalitet og bærearmene blant annet er en stor svakhet. Jeg har måttet bytte ladeporten, bærearmer, bakluke og AC-kabelen til høyvoltsbatteriet på en bil som knapt er 4 år gammel liksom.

Vår 4 år gamle Model Y (solgt) ble det kun byttet en baklykt på, p.g.a. fukt i den. Gulle god bil! Ingen problemer. Håper den nye er like god. Bra sålangt i hvertfall (2 mnd.).

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, Syar-2003 said:

Your charger provides 14.4V to push current into the battery, but the battery's internal resistance and chemical state cause the measured voltage to rise as it accepts charge, reaching around 15.4V (or higher) at full charge, a normal process called absorption/topping charge to fully saturate cells before dropping to float voltage; the battery dictates the voltage during charging, not just the charger.

Synes fortsatt det høres veldig høyt ut. Men kan være noe i det ettersom de fleste som har målt spenningen har gjort det fordi bilen har klaget på batteriet = det er degradert og har kansje høyere intern motstand enn det burde.

Fant en kilde som nevner det må ekstra høy spenning til når AGM batterier er kalde, men har ikke inntrykk av at de med høy ladespenning har relatert det med kulde. 

Screenshot_20260116-170456.Chrome.png

https://www.large-battery.com/blog/charge-voltage-of-agm-battery/

Endret av Complexity
Skrevet (endret)
53 minutes ago, nebrewfoz said:

Feil på en Skoda eller VW elbil: "designsvakhet".
Feil på en Tesla: "mandagsbil".

Er det riktig forstått?

Tja.. Greia er at Tesla endrer ting på produksjonslinjen kontinuerlig, så en designfeil på en bil levert februar kan være borte på en bil levert april.. eller motsatt 

Mens Skoda eller VW gjerne lanserer en modell og ikke gjør noe med den på par år før det kommer eventuell facelift.. så en designsvakhet den har vil kunne befinne seg der mye lenger.

Endret av Complexity
Skrevet
5 minutes ago, Complexity said:

Mens Skoda eller VW gjerne lanserer en modell og ikke gjør noe med den på par år før det kommer eventuell facelift.. så en designsvakhet den har vil kunne befinne seg der mye lenger.

Kilde?

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, nebrewfoz said:

Kilde?

De innfører "mid production changes" ved årsskifter og større endringer ved facelift. Har ikke noe kilde annet enn hva google sier.

Tesla kan endre på ting fra dag til dag. Jeg har andre dørlåser på min enn naboen sin identiske bil levert en måned før..

Og det er sjelden noe forandring med årsmodeller

Endret av Complexity
Skrevet
Syar-2003 skrev (2 timer siden):

Det er sikkert mulig at noe kjemi-elektrisk i et blybatteri får spenningen til å stige over tilført spenning.
Men i det øyeblikket stopper også det å gå noen strøm! og dermed stopper også videre "lading". (jeg skriver lading i anførselstegn siden batteriet jo er smekkfullt allerede)

Det kan ikke gå strøm fra et sted med lavere spenning til et sted med høyere spenning.
Strømmen ville gått andre veien. Men jeg går ut i fra at bilfabrikantene har en diode eller lignende til å hindre den muligheten.

Skrevet
Hanhijnn skrev (5 timer siden):

Vår 4 år gamle Model Y (solgt) ble det kun byttet en baklykt på, p.g.a. fukt i den. Gulle god bil! Ingen problemer. Håper den nye er like god. Bra sålangt i hvertfall (2 mnd.).

Vært heldig du da mens jeg har vært uheldig I guess 😅 Men når det blir så mye på en gang så får man ikke lyst til å kjøpe samme merke igjen dessverre. Hadde det vært et par ting bare så greit. Men min har hatt altfor mye og det er slitsomt å måtte kjøre så langt for service for min del. Dessuten litt diggere å ha en bil ikke alle andre har også 😉

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, nebrewfoz said:

Kilde?

Du kommer ikke til å få kilde for noe som ikke lengre stemmer. Det er noe som henger tilbake på måten tidlig Tesla skrudde sammen de første kitbilene, og så de første model S.
Jo lengre du kommer mot dags dato, jo mindre endringer er det snakk om. Eneste virkelig forskjellen mot f.eks VAG er at vis de oppdaterer en del, så blir ikke den eldre versjonen produsert, men den nye delen får heller ikke nye fester/kontakter og nye delenummer. 

Skrevet

Hvor vanlig er det å ha en 12V booster i bilen sin egentlig? Mange av dere som har det her inne? Jeg kunne trengt en for første gang idag. Nesten flaut å skrive, men jeg opplevde et dødt 12V batteri på min nye Ioniq 5 i dag, @Complexity😂🫠 Skulle jo ikke trodd at det var mulig på så ny bil. Dårlig start det må jeg si. Veihjelpen fikk start på det igjen så kjørte jeg en litt lenger tur, men må få bytta det til uka…

• Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, Iterion said:

Hvor vanlig er det å ha en 12V booster i bilen sin egentlig? Mange av dere som har det her inne? Jeg kunne trengt en for første gang idag. Nesten flaut å skrive, men jeg opplevde et dødt 12V batteri på min nye Ioniq 5 i dag, @Complexity😂🫠 Skulle jo ikke trodd at det var mulig på så ny bil. Dårlig start det må jeg si. Veihjelpen fikk start på det igjen så kjørte jeg en litt lenger tur, men må få bytta det til uka…

Har en liggende i garasjen fra jeg eide dieselbil for 6 år siden og faktisk trengte en 😅 ikke vært brukt siden..

Men hadde jeg eid en Ioniq 5 ville jeg definitivt tatt den ut av garasjen 

Skrevet
Jotun skrev (46 minutter siden):

Hadde alltid liggende i diesel bilen. Ikke i elbilene. Kun på ferie til annet bruk 😅

Haha ikke sant, jeg tror faktisk jeg må ha en liggende i bilen i tilfelle fra nå av faktisk. Blir litt hjelpesløs uten. 

Complexity skrev (22 minutter siden):

Har en liggende i garasjen fra jeg eide dieselbil for 6 år siden og faktisk trengte en 😅 ikke vært brukt siden..

Men hadde jeg eid en Ioniq 5 ville jeg definitivt tatt den ut av garasjen 

😂 Ja tror det kan være en god ide selv etter dagens hendelse. Lurer på hvordan det kan skje på så ny bil selv etter en del del langturer og med masse strøm på hovedbatteriet.. Får håpe de får bytta til et mer solid et i det minste..

Skrevet
Iterion skrev (12 timer siden):

Hvor vanlig er det å ha en 12V booster i bilen sin egentlig?

Spør du folk på en tilfeldig parkeringsplass tipper jeg under 10% har det.

Spør du folk i en bil-tråd på i bil-delen av et forum, så tipper jeg rundt 50%.

Antagelig en høyere andel av bensin/hybrid/diesel-bilister som har det enn elbilister.

Antagelig en høyere andel av menn har det enn kvinner, osv.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Plussartikkel i Nordlys og iHarstad:

Screenshot2026-01-17at11-30-32Nordlys.png.79530db9b292953065d36d5b50937836.png

– El-bil kan ta sæ en bolle – med kokt vann, servert i brødpose, skrev hun til bildet.

___

Bilen på bildet er en Skoda. Dama får støtte fra en/ei med e-golf.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Plussartikkel i Nordlys og iHarstad:

Screenshot2026-01-17at11-30-32Nordlys.png.79530db9b292953065d36d5b50937836.png

– El-bil kan ta sæ en bolle – med kokt vann, servert i brødpose, skrev hun til bildet.

___

Bilen på bildet er en Skoda. Dama får støtte fra en/ei med e-golf.

Og er posene varme nok kan man vel få vekk isen slik at dørene kan åpnes også?

Skrevet
Trestein skrev (4 minutter siden):

Og er posene varme nok kan man vel få vekk isen slik at dørene kan åpnes også?

Poenget er vel at det i det hele tatt sksl være nødvendig?

Skrevet

Det hadde helt klart vært en fordel ja.

Ideelt sett burde det være kommunale krav om nok innendørs parkering (garasje etc) i nye reguleringsplaner, enn så lenge bilene ikke er designet for arktisk klima.

Hadde jeg med arktisk erfaring designet en bil spesifikt for arktiske forhold ville jeg hatt en egen luke a la "cabriolet-lokk" bak på bilen, der det ligger en varmematte som dekker alle vinduer, lykter, håndtak, speil og vindusviskere. Når man parkerer så trekker man bare varmematta over. Da tenker jeg ikke på disse tynne greiene man får kjøpt for en femtilapp og som bare dekker en liten frontrute, men mye mer dekkende og med bedre festepunkter. Så lenge bilen står tilkoblet strøm bør varmeapparatet produsere varme som går til et fordelende kanalsystem under varmematta. Varme må også fordeles til batterier.

Kommer vi noen sinne til å se en sånn arktisk bil? - neppe.

Skrevet
Duriello skrev (1 minutt siden):

Poenget er vel at det i det hele tatt sksl være nødvendig?

Det er vel også en sak. Selv har jeg ikke isskrape i bilen en gang. Har aldri hatt problemer om vinteren. Men jeg kjøper biler jeg vet er testet i skikkelig også i streng kulde før jeg kjøper. 

Nå skal det legges til at biler som står ute i alslagsvær gjerne får fuktig luft inn på iskalde steder. Fukten i lufta kondenserer og blir til is. Dette skjer typisk inni dører og andre steder. Da slutter alt å virke fordi der er is belagt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...