Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 hours ago, bzzlink said:

Mercedes EQV?

Bz4x kanskje

Batteriet vil beskytte seg selv, det er eneste formål.  Jeg syns ikke dette hørtes ut som noe spesielt stor fjellovergang. 380 meter høyt eller noe. Er vel mer som vidda, flatt og forblåst. At 69 % ikke skal holde 5-6 mil er jo ganske rart, med mindre det var en 24 kwh Leaf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
trikola skrev (3 timer siden):

Man kan iaf gå ut fra at det IKKE var en Tesla. Ellers hadde det stått 'Tesla' i artikkelen, ikke 'elbil'. 😁

Der oppe er det vel en fordel med taxier som man kan åpne dørene på om vinteren?

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Trestein skrev (53 minutter siden):

Der oppe er det vel en fordel med taxier som man kan åpne dørene på om vinteren?

🤣 Jeg husker den gangen jeg ikke fikklåst opp min Model 3 på vanlig måte noen år tilbake. Verken førerdøren eller passasjerdøra høyre fremme. Jeg måtte da bruke den manuelle bryteren som er litt gjemt og det endte med at dørlisten fikk seg et lite hakk fordi den egentlig ikke skal brukes. Dette ville Tesla aldri dekke husker jeg, men de tilbydde meg en ny list for 2k da 🤣 Skjedde riktignok kun 2-3 ganger på litt over 4 år, men fortsatt…

Skrevet
1 hour ago, kremt said:

Bz4x kanskje

Batteriet vil beskytte seg selv, det er eneste formål.  Jeg syns ikke dette hørtes ut som noe spesielt stor fjellovergang. 380 meter høyt eller noe. Er vel mer som vidda, flatt og forblåst. At 69 % ikke skal holde 5-6 mil er jo ganske rart, med mindre det var en 24 kwh Leaf

Kan godt også være en Mustang, modellen i størrelse under VITO, PSA varianten av Ducato/Jumper/Boxer/Movano/ProAce, etc.
Det kan også være en Tesla med 21toms felger, kombinert med feil på forstilling så kan du få så lav rekkevidde. 

Dog, argumentet må være at bileier har valgt å kjøpe den spesifikke modellen for å videreføre forholdet til forhandler. Gjerne fordi i det yrket kjører de langt nok til å se om det er noe poeng i å videreføre et forhold til service og reparasjon. 
Men holder nok en knapp på at den er kjøpt med for store og brede felger(ekstremt forbrukøkning i snø), og kanskje tilogmed underdimensjonert varmepumpe eller kun elvarming. 

Skrevet
del_diablo skrev (22 minutter siden):

Kan godt også være en Mustang, modellen i størrelse under VITO, PSA varianten av Ducato/Jumper/Boxer/Movano/ProAce, etc.
Det kan også være en Tesla med 21toms felger, kombinert med feil på forstilling så kan du få så lav rekkevidde. 

Dog, argumentet må være at bileier har valgt å kjøpe den spesifikke modellen for å videreføre forholdet til forhandler. Gjerne fordi i det yrket kjører de langt nok til å se om det er noe poeng i å videreføre et forhold til service og reparasjon. 
Men holder nok en knapp på at den er kjøpt med for store og brede felger(ekstremt forbrukøkning i snø), og kanskje tilogmed underdimensjonert varmepumpe eller kun elvarming. 

Om vi antar at bilen har et normalt batteri på 70kWh så vil 67% være 47kWh At det ikke skule holde til 35km er bare helt utrolig. Det er jo mere enn 1kWh pr km? 

Observerer at ID7 ofte er taxi. Disse har CO2 varmepumpe og 86kWh batteri. 

Skrevet
9 minutes ago, Trestein said:

Om vi antar at bilen har et normalt batteri på 70kWh

Det blir feil antagelse.
Mer rett blir å regne på hvor langt du klarer å kjøre på 400-600wh/km for at du ikke skal klare å komme deg 150km.

Skrevet

Total tur 150 km

Passasjer sier 67 % igjen når turen var halvveis, dvs 75 km igjen.

Tipper det var 67 km igjen, ikke %. Dvs dette ble 2-3 mil for kort. Her er det mest sannsynlig sjåfør som er amatør og ikke kjenner til biltypen

Skrevet
del_diablo skrev (17 minutter siden):

Det blir feil antagelse.
Mer rett blir å regne på hvor langt du klarer å kjøre på 400-600wh/km for at du ikke skal klare å komme deg 150km.

Nå har jeg kjørt el bil med 64kWh batteri og -15grader. Mulig jeg leste feil men forsto den ikke klarte å kjøre 35km med 67% på batteriet. Det er helt unikt. Tror man måtte hatt en henger med fastfrossne hjul (Som min i dag) for å komme så høyt

Skrevet
1 hour ago, kremt said:

Passasjer sier 67 % igjen

Da velger jeg å tolke "Halvveis så Eriksen at det var 69 prosent strøm igjen på batteriet. Foran seg hadde de Sennalandet: en seks mil lang fjellovergang mot Alta." som at detaljer har gått tapt i forenklingen, altså at man setter likhetstegn mellom 1/3 og 1/2. Poenget som lages retorisk, er at det er langt nok fra Hammerfest til fjellovergangen til at det er en betydlig distanse. Det er et poeng som lages retorisk for å gi litt tillit til taxisjåføren. Og ser man på kartet så ser Hammerfest -> Skaidi ut som 1/3 av distansen til Alta, men kanskje er det bedre kjøreforhold på sommeren som gjør at man øker farten forbi Skaidi og da føles det ut som 1/2 på den tiden av året. 

Vis vi antar at sjåføren er rasjonell og artikkelen stemmer, så er ikke å kjøre 50km for å nå 67% så ille.

1 hour ago, Trestein said:

Med et forbruk på 400wh/km så klarer du 150km på 60kwh.
Sier du at bilen egentlig har et batterie rundt 70kwh, og du starter du ikke på 100% så virker det ikke usannsynlig. 

Min erfaring er også at 300wh/km er ikke usannsynlig med for brede felger og lett snødrev.

Skrevet (endret)
kremt skrev (3 timer siden):

Total tur 150 km

Passasjer sier 67 % igjen når turen var halvveis, dvs 75 km igjen.

Tipper det var 67 km igjen, ikke %. Dvs dette ble 2-3 mil for kort. Her er det mest sannsynlig sjåfør som er amatør og ikke kjenner til biltypen

Jeg har adressen på både startpunkt og slutt. Det er totalt 140 km.

Fra Hammerfest sykehus til siste lader før fjellovergangen er det 58 km

Da er det 82 km igjen til mål. Og i følge artikkelen er det 69% igjen på batteriet da, ikke 67.

Batteriet gikk tomt 25 km før mål. Det vil si at det gikk fra 69-0% på bare 57 km over fjellet.

Sennalandet (385 moh) kan forresten godt sammenlignes E6 Dovre (1026 moh), Saltfjellet (689 moh), og E16 Filefjell (1004 moh). Er det storm motvind og -15°C så er det en vanskelig og risikabel tur for de fleste, uansett drivstoff. Egentlig rart at fjellovergangen ikke ble stengt eller kolonnekjørt under de forholdene.

Hvis @kremt sitt rykte stemmer, bz4x, så har den nyeste og største varianten 69 kWh netto og 569 km WLTP. NAF testet vinterrekkevidden på 460 km-varianten til å være bare 313,5 km (-31,8%). Testen ble utført ved -2 til -10°C. 69% av 313 km er 216 km. I ennå kaldere temperaturer over Sennalandet kan man vente kortere rekkevidde enn 216 km. Jeg vil anta det var mer motvind der enn under NAF sin test også, så det virker ikke helt usannsynlig at bilen rett og slett knelte under de forholdene og bare klarte 57 km.

Endret av Simen1
Skrevet
Complexity skrev (På 9.1.2026 den 19.06):

Så to kinesiske biler og en amerikansk som blir laget i Kina? 😅

De fleste Tesla her til lands lages dog i Tyskland, men feks den nye ekstra store Model Y blir laget i Kina.

Også en god del av den "bølgen" med Model Y Juniper som kom før nyttår kom fra Kina. Håpte at min nye også skulle komme fra Kina, for min forrige 2022-modell Y fra Kina var helt problemfri. Men denne gangen fikk jeg bil fra Berlin.

Skrevet

Er det sånn at alle fabrikantene har tatt ut høye marginer her i Norge? Altså effektivt putta endel av det som skulle vært mva i egen lomme, siden betalingsviljen til kjøperne er høyere enn prisen?

Så nå setter bare alle ned prisene for å holde seg på prispunktet folk er villig til å betale, og lever fortsatt fett?

Eller er det nå slik at vi vil se en initiell priskrig, men etterhvert så må de gi seg med å selge med tap?

https://www.tv2.no/broom/starter-aret-med-kraftige-priskutt/18433844/

image.thumb.png.962a969b00003b2a19162f2c6cbc1582.png

Skrevet
57 minutes ago, bzzlink said:

Er det sånn at alle fabrikantene har tatt ut høye marginer her i Norge? Altså effektivt putta endel av det som skulle vært mva i egen lomme, siden betalingsviljen til kjøperne er høyere enn prisen?

Så nå setter bare alle ned prisene for å holde seg på prispunktet folk er villig til å betale, og lever fortsatt fett?

Eller er det nå slik at vi vil se en initiell priskrig, men etterhvert så må de gi seg med å selge med tap?

https://www.tv2.no/broom/starter-aret-med-kraftige-priskutt/18433844/

image.thumb.png.962a969b00003b2a19162f2c6cbc1582.png

Tror nok en del har melket norske markedet spesielt kineserne når de samme modellene er halv pris borti der så er det nok noen spesielt europeerne som sliter med lønnsomheten, sjekket sjøl med lokale Citroën forhandleren ang c5, ingen ting å få der verken matter eller service avtale, attpåtil så skal de ha 36 000 for vinterhjul 19 tommer.

Skrevet

Husker enda hyundai kona som tok 10k for takluke som ekstrautstyr på elbil varianten og 4k på bensin varianten. 

Utenom drivverk var det så godt som identiske. 

Nissan var også ekstreme på ekstra utstyr. 

Skrevet

Men er det virkelige tilbud, eller "liksom" kampanjer der de selger biler allerede registrert på lager i 2025. Det er jo lett å gi 50 tusen avslag på en pris som bilen aldri kostet.

Det blir verre og verre å finne ut hva bilen faktisk KOSTER. Sjekket Ford nå nettopp, umulig å finne noen priser. Det er bare "fra 4000 per måned, 100 tusen forskudd, 2.99%, bla bla bla". Skjønner godt at mange vender ryggen til slike "stealerships" som de kalles. Her skal man lures både på den ene og andre måten, pakke med matter og vinterhjul eller noe til 50 tusen, finansiering, forsikring, lakkforsegling, rustbeskyttelse, takboks, serviceavtale. Listen er uendelig lang. Det er svært mye enklere å kjøpe en bil via nett for de som tilbyr slik. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutes ago, kremt said:

Men er det virkelige tilbud, eller "liksom" kampanjer der de selger biler allerede registrert på lager i 2025. Det er jo lett å gi 50 tusen avslag på en pris som bilen aldri kostet.

Det blir verre og verre å finne ut hva bilen faktisk KOSTER. Sjekket Ford nå nettopp, umulig å finne noen priser. Det er bare "fra 4000 per måned, 100 tusen forskudd, 2.99%, bla bla bla". Skjønner godt at mange vender ryggen til slike "stealerships" som de kalles. Her skal man lures både på den ene og andre måten, pakke med matter og vinterhjul eller noe til 50 tusen, finansiering, forsikring, lakkforsegling, rustbeskyttelse, takboks, serviceavtale. Listen er uendelig lang. Det er svært mye enklere å kjøpe en bil via nett for de som tilbyr slik. 

Tesla sin rabatt gjelder nok nye biler iallefall. Levering mars om man kjøper Y nå, som ikke tilsier at det er en bil de har i landet.

Skrevet

Vi kjøpte nå en Kona Premium med vinterhjul til 420k i mars/april ink flytende kampanjerente på 1,99% (den har faktisk blitt lavere), så vil ikke si prisen er kuttet noe?

Skrevet
19 hours ago, kremt said:

Virker som endel av de bevisst lager en jungel av pakker og ektrautstyr, slik at du må innom en forhandler.

Og når du er der så snakker de kun månedsbeløp på kostnaden for ekstrautstyret.

For bare 250 ekstra i mnd. så får du sportsfelgene og autopark funksjonen....

Finansiering på 10 år, så ser regnestykket slik ut, for den virkelige kostnaden

image.thumb.png.bfaef248db2c3b41dc51200f36a27ec5.png

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
4 hours ago, bzzlink said:

Virker som endel av de bevisst lager en jungel av pakker og ektrautstyr, slik at du må innom en forhandler.

Og når du er der så snakker de kun månedsbeløp på kostnaden for ekstrautstyret.

For bare 250 ekstra i mnd. så får du sportsfelgene og autopark funksjonen....

Finansiering på 10 år, så ser regnestykket slik ut, for den virkelige kostnaden

image.thumb.png.bfaef248db2c3b41dc51200f36a27ec5.png

Tror dere trenger å finne dere noen bedre forhandlere. Sist jeg kjøpte så kontaktet jeg forhandler og sa sånn ca hva jeg var intressert i, de satte opp et tilbud som vi justerte litt på etter å vært innom og sett noen av de opsjonene med selvsyn (eller så nær man kunne på en bil som ikke var i landet enda). Jeg fortalte de at det ville være et kontant kjøp så jeg fikk priser for det og ikke noe råsalg av unødvendige opsjoner. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...