Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Jarmo skrev (13 minutter siden):

Lastebiler?

Effekten passer nok lastebiler, men de er jo ikke så vekt-sensitive som hypersportsbiler og el-fly så jeg regner med de prioriterer andre egenskaper enn verdensrekord i effekt/vekt-forhold (som sikkert har en del bieffekter).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vekten av batteriene er et langt større problem på lastebiler enn selve motoren, siden det er snakk om så høy kapasitet.

En lastebilmotor benytter også høyere spenning for å begrense varmetap under kontinuerlig høy belastning.

Motoren som er nevnt i artikkelen er beregnet for sports og gt biler.

Skrevet

Hvor mye dreiemoment er det i den?

jeg mener hvis det er 40nm så er den jo ikke så imponerende.

Ser jo ut til å være dårlig plass til både magneter og kobbervindinger i den. 
 

Men er kanskje det som er det revolusjonerende?

Skrevet
bzzlink skrev (2 timer siden):

Hvor mye dreiemoment er det i den?

Det spiller egentlig ingen rolle ettersom man bare girer det til det man ønsker.

Motoreffekt = dreiemoment * turtall

"Dårlig plass" kan oversettes til kompakt og lettvektig. Begge deler er fordeler, så "dårlig" er nok et misvisende/feil ord i den sammenhengen. For meg ser det ut som denne motortypen eliminerer behovet for en tung laminert jern-rotor og jern-stator "dødvekt". Dvs. det kun er kraftige neodym-magneter og kobber igjen etter slankingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...