Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 hours ago, Snowleopard said:

Er nok veldig vanskelig med sånne websider...! 🫣😁

Nærmere sannheten enn du trur her, mange av store nettsider du er på heng sammen med gaffateip på ein god dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

Her er hans skjema for biltester.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?gid=735351678#gid=735351678

358km med EQB 350, men da på vinter (0 grader) men tørt.

Ser det er en EQB 300 og med i testen. Er lite kjent med de bilene så kansje det er helt andre enn den du tenkte på.

Takk for linken, søkte på youtube og fant videoen hans om EQB300. 350km rekkevidde om vinteren er jo ikke all verden, men alle/de fleste elbiler har vel drastisk kortere rekkevidde om vinteren antar jeg?

Litt kjipt med 100kwh maks kapasitet, så ut som man fort kunne måtte bli en god stund hvis man blir/er nødt til å lade på veien til/fra et sted for å få nok rekkevidde

Skrevet
wampster skrev (29 minutter siden):

Takk for linken, søkte på youtube og fant videoen hans om EQB300. 350km rekkevidde om vinteren er jo ikke all verden, men alle/de fleste elbiler har vel drastisk kortere rekkevidde om vinteren antar jeg?

Litt kjipt med 100kwh maks kapasitet, så ut som man fort kunne måtte bli en god stund hvis man blir/er nødt til å lade på veien til/fra et sted for å få nok rekkevidde

Jo, men husk også at EQB er en forholdsvis stor og tung bil, i tillegg til ekstremt lite aerodynamisk. Treg lading også som du nevner. Du får biler med rekkevidde på over 500 km WLTP til ca samme pris i dag, så ville holdt meg unna denne med mindre du liker alt annet med den.  

Skrevet

Av nysgjerrighet, er det lov å konvertere ICE bil til elektrisk? Ser det var tydeligvis vanskelig eit par år sida, antar det ikkje har forandret seg?

https://www.tu.no/artikler/det-er-nesten-umulig-a-fa-godkjent-en-ombygd-elbil-i-norge/467061

Såg berre på ein Smart Roadster, og den girkassa får meg nesten til å undres om EV konvertering, men det er ikkje store vitsen å tenke på det om det i praksis ikkje er lovlig.

Skrevet (endret)
Drunkenvalley skrev (26 minutter siden):

Av nysgjerrighet, er det lov å konvertere ICE bil til elektrisk? Ser det var tydeligvis vanskelig eit par år sida, antar det ikkje har forandret seg?

https://www.tu.no/artikler/det-er-nesten-umulig-a-fa-godkjent-en-ombygd-elbil-i-norge/467061

Såg berre på ein Smart Roadster, og den girkassa får meg nesten til å undres om EV konvertering, men det er ikkje store vitsen å tenke på det om det i praksis ikkje er lovlig.

Er ikke ulovlig, du må bare bruke noen millioner for å få div. i drivlinja (batterier etc) vurdert som sikkert...! 🫣

Nei, det er tragisk at Norge er så mot strømmen og bakstrebersk med dette. Selv om du tar batterier, motor, inverter etc fra f.eks. en TMS, så må du få godkjent dette som om de aldri har vært testet i sammenheng og individuelt før... Altså enheter som er/var fullt lovlig å bruke på en Tesla fra før, men ikke når du f.eks. skal bygge det inn i en Ford Transit, for å ta et eksempel!

Skulle ønske det kom noen nyheter på dette snart. Eneste muligheten er å få det godkjent i EU-land, og få bilen på skilter der. Først da kan du hente den tilbake til Norge og få den godkjent pga godkjenningen fra et annet land.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Skrevet (endret)
8 minutes ago, Snowleopard said:

...

Enormt kjedelig. Smart Roadster hadde vore veldig morsomt med EV motor og uten heile girkasse-tullet den er kjent for.

Så folk hadde konvert til elektrisk så langt tilbake som i ~2009. Då var det ikkje mykje rekkevidden. Mistenker man kan få til litt bedre i dag når bilen veg 800 kg før evt endring. 👀

Forøvrig fekk eg ikkje prøvekjørt fordi samme girkassa daua mens han skulle starte den. 🤣

Endret av Drunkenvalley

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...