Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
obygda skrev (Akkurat nå):

Å lage statlige løsninger der folk nærmest oppfordres til å bytte jobb bærer preg av kommunisme og tvang. Dessuten så ønsker folk flest å jobbe med noe en trives med..det er ikke en buffe av jobber der man kan  velge og vrake. Valg av bosted er også noe man gjør av flere hensyn. Jeg pendler sydover, min samboer nordover..mao har vi bosatt oss midt mellom 2 ulike arbeidsplasser. Det er ikke enkelt å bare bytte jobb sånn uten videre. For egen del har jeg en ekstrem spesialisert bakgrunn og å bytte jobb innenfor mitt fagfelt er umulig..da må jeg begynne med noe helt annet. 7 års universitetets utdannelse rett i dass på en måte..

Nei..dette med å "tvinge" folk til å bytte jobb høres ut som Putin politikk

Ingen som har sagt at du skal tvinges til å bytte jobb... Jizes. Tenk å ha så lang utdannelse og tyde så dårlig. Det er imponerene det! 

Poenget er at man får støtte for å pendle i dag, og det må en gjerne fortsette med som sagt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Falfal skrev (1 minutt siden):

Vurderer sterkt om jeg skal bestille meg en Model 3 nå med nullrentekampanje og håpe at jeg får den før nyttår... Har ikke elbil men planen var å skaffe. Litt vel kort frist fra regjeringen spør du meg. Forsvinner nullrentekampanjen, OG det kommer ekstra avgifter, så er det jo fort veldig mye dyrere. Skulle egentlig ha en billigere elbil men verditapet blir jo redusert noe med stigende avgifter.

Tja, det er ca null risk for deg å gjøre dette. I værstefall ryker depositumet. Men de fleste får det igjen er min oppfatning. Dog skal en også ha litt is i magen. Sist det kom moms så ble det tilnærmet ingen forskjell, jeg hev meg rundt og kjøpte en plaid. Tesla justerte bare prisene og vipps så var det tilnærmet ingen forskjell i pris. Gikk vell faktisk ned i pris om jeg ikke husker helt feil. 

Skrevet
6 minutes ago, Salvesen. said:

Tja, det er ca null risk for deg å gjøre dette. I værstefall ryker depositumet. Men de fleste får det igjen er min oppfatning. Dog skal en også ha litt is i magen. Sist det kom moms så ble det tilnærmet ingen forskjell, jeg hev meg rundt og kjøpte en plaid. Tesla justerte bare prisene og vipps så var det tilnærmet ingen forskjell i pris. Gikk vell faktisk ned i pris om jeg ikke husker helt feil. 

Sliter litt med å se for meg at de skal redusere prisene igjen, om disse avgiftene blir gjennomført. Tesla er jo allerede suverent billigst for den kombinasjonen av pris+rekkevidde man får. Hadde det vært mer konkurranse, så kanskje... Men trenger de det? Kanskje hvis konkurrentene reduserer pris veldig. 

  • Liker 1
Skrevet
Falfal skrev (Akkurat nå):

Sliter litt med å se for meg at de skal redusere prisene igjen, om disse avgiftene blir gjennomført. Tesla er jo allerede suverent billigst for den kombinasjonen av pris+rekkevidde man får. Hadde det vært mer konkurranse, så kanskje... Men trenger de det? Kanskje hvis konkurrentene reduserer pris veldig. 

ja det blir vanskelig å si. Kommer an på reaksjonen fra alle og hvor mye de ønsker å selge. Men som sagt, din risiko er veldig lav så jeg hadde bare bestilt. Men, du kan bite i det sure eplet slik jeg følte på 😛

Skrevet
Falfal skrev (3 minutter siden):

Vurderer sterkt om jeg skal bestille meg en Model 3 nå med nullrentekampanje og håpe at jeg får den før nyttår... Har ikke elbil men planen var å skaffe. Litt vel kort frist fra regjeringen spør du meg. Forsvinner nullrentekampanjen, OG det kommer ekstra avgifter, så er det jo fort veldig mye dyrere. Skulle egentlig ha en billigere elbil men verditapet blir jo redusert noe med stigende avgifter.

Velger du en TM3 bakhjulsdrift, så koster den nå 354 919 inkludert vekt-avgift, vrakpant og destinasjons&dokumentavgift, 10K mer med tilhengerfeste.

Du får vel kun mva på tilhengerfestet og pris eks disse tilleggene som er mva på allerede, og da bare av det som går over 300K. Altså vil du få en merkost på mva på de nesten 25/35K over 300K, så hhv. 6 250,- eller 8 750,- i ekstra mva-utgifter.

Med en LR bakhjulsdrift, så er det 17 497,50 (+2 500 for tilhengerfestet) ekstra i mva, og 27 497,50 (+2 500 for tilhengerfestet) for LR firehjulsdrift. Vinterdekka har du vel alltids måtte betale mva for hos Tesla, selv om de kunne bakt det inn kjøpsprisen man ellers kunne fått det mva-fritt for hos andre forhandlere.

Selvsagt gitt at Tesla ikke reduserer eller øker prisen i 2026...

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (51 minutter siden):

Av og til må bilen rense EGR-filteret, og da slipper den ut godt mer enn det den er godkjent for. Og det utslippet er ikke med i "regnskapet" av utslippene.

Nå har jeg heller ikke tiltro til at NOx og CO--utslippet er null selv med katalysator, så jeg tror ikke det vil gå så mye bedre med en bil med dette, det vil bare ta noe lengre tid.

Men uansett, om det skjer at bilen må rense EGR-filteret mens den står med motoren i gang i den garasje-testen, så tipper jeg du er ferdig, om du ikke kommer deg ut av garasjen i tide.

Googles "AI-oversikt" regner det til over 90 % reduksjon, ikke 100%

 

"AI-oversikt

Nei, biler med katalysator har ikke null utslipp av karbonmonoksid (CO) og nitrogenoksider (NOx), men de reduserer disse skadelige gassene drastisk. En katalysator omdanner CO til karbondioksid (\(CO_{2}\)) og NOx til nitrogen (\(N_{2}\)) og oksygen (\(O_{2}\)).

Moderne bensinbilers treveiskatalysatorer reduserer utslipp av CO, NOx og hydrokarboner (HC) med over 90 %.

Katalysatorens funksjon: En katalysator bruker edelmetaller som platina, palladium og rhodium til å utføre kjemiske reaksjoner i eksosanlegget.Omdannelse av gasser:Karbonmonoksid (\(CO\)) omdannes til karbondioksid (\(CO_{2}\)).Nitrogenoksider (\(NOx\)) omdannes til nitrogen (\(N_{2}\)) og oksygen (\(O_{2}\)).

Uforbrente hydrokarboner (\(HC\)) omdannes til vann (\(H_{2}O\)) og karbondioksid (\(CO_{2}\)).

Fortsatt utslipp av klimagasser: Prosessen omdanner CO til \(CO_{2}\), som fortsatt er en klimagass. I tillegg vil det fortsatt være en viss restutledning av de originale gassene, selv om mengden er sterkt redusert."

Hvor finner man egr filter i en bil?

Og dette egr filteret blir renset av bilen når den står i garasjen? Har du spurt AI om dette?

  • Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (2 minutter siden):

Hvor finner man egr filter i en bil?

Og dette egr filteret blir renset av bilen når den står i garasjen? Har du spurt AI om dette?

OK, jeg tenkte på partikkelfilteret, ikke egr-ventilen, som du sikkert forstod allerede. Altså rett og slett en uvesentlig begrepsfeil, men som ikke forandret på hovedpoenget.

Men det er jo ikke første gangen du velger å fremstå uvitende, helt til du triumferende kan forklare noe alle andre skjønte allerede.

  • Hjerte 1
Skrevet
Snowleopard skrev (27 minutter siden):

OK, jeg tenkte på partikkelfilteret, ikke egr-ventilen, som du sikkert forstod allerede. Altså rett og slett en uvesentlig begrepsfeil, men som ikke forandret på hovedpoenget.

Men det er jo ikke første gangen du velger å fremstå uvitende, helt til du triumferende kan forklare noe alle andre skjønte allerede.

Og diesel motorer har plutselig høyt co utslipp? Slik var det ikke før. Det må være nytt

Vi mennesker tåler fint ca 20 ppm co i lufta runt oss. Du kan prøve med en måler å se hvilke verdier du går i garasjen enten det er en moderne bensin eller diesel bil

Skrevet
Trestein skrev (2 minutter siden):

Og diesel motorer har plutselig høyt co utslipp? Slik var det ikke før. Det må være nytt

Vi mennesker tåler fint ca 20 ppm co i lufta runt oss. Du kan prøve med en måler å se hvilke verdier du går i garasjen enten det er en moderne bensin eller diesel bil

Dieselbiler har lavere COx-utlsipp enn tilsvarende bensinbiler, men er fremdeles ikke lavt eller null...

Snittet ser ut til å ligge på ent sted mellom 130 og 158 gram per km for dieselbiler avhengig av målemetoder, mens snittet for bensinbiler havnet på 160 g/km. 

Var vel stort sett hybrider som klarte å komme seg under EU-snittet på 95 gram CO2 per km for å slippe bøter, og de måtte derfor ha stor nok andel elbiler for å veie opp for bensin og dieselbilers merutslipp for å slippe milliardbøter, helt til bilprodusentene klarte å få gjennom en utsettelse.

Denne 2023-modellen Passat ligger på 155g/km.

https://www.finn.no/mobility/item/432271955

Klarte ikke finne en Golf nyere enn 2020 på finn.no for å sammenligne. men denne 1,5 TSI ligger på 123-128 g/km.

https://www.automoli.com/no/vehicles/volkswagen/golf/golf-viii-facelift-2024-9898/

Skrevet
Fckbutton skrev (2 minutter siden):

https://www.theguardian.com/environment/2025/oct/16/plug-in-hybrids-pollute-almost-as-much-as-petrol-cars-report-finds
 

Hva produsent rapporterer og hva som er faktisk utslipp er ikke det samme visstnok. Hvor har jeg sett dette før…

Linken ligger beskyttet bak reklamemur, så får ikke sett den uten å akseptere ufyselig mye reklame og dertil sporing... 🤐

Men, ja. lab-øvelse og realitet er sjeldent samsvarende, selv om målestandardene (WLTP og EPA) liksom skal demme opp for forskjellene. EPA er visstnok langt bedre enn WLTP her, men heller ikke de er perfekte!

Forskjellene på tallene for hybrider ligger i at testsyklusen ikke stemmer overens med snittet på bruk for de fleste brukerne. Noen (de som betaler drivtoffet selv) klarer gjerne å oppnå langt bedre tall enn de offisielle tallene.

De som gjerne får drivstoff-forbruket dekket av firma og derved lader svært lite om noe i det hele tatt, og derfor kjører bilene som rene bensinbiler og gjerne kjører langt mere langkjøring enn testene tar høyde for, de får som en konsekvens et langt høyere utslipp.

Da blir tallene forferdelige sammenlignet med måltallene de er godkjent etter. Men de kan altså kjøres langt mer elektrisk og derved langt lavere utslippsfritt, enn hva WLTP-testen tilsier.

Skrevet
Snowleopard skrev (40 minutter siden):

Dieselbiler har lavere COx-utlsipp enn tilsvarende bensinbiler, men er fremdeles ikke lavt eller null...

Det var du som tok opp CO-utslippene. Ikke "COx" som er et begrep som ikke brukes fordi det er enorm forskjell på CO og CO2. Det er to vidt forskjellige ting.

Snowleopard skrev (40 minutter siden):

Denne 2023-modellen Passat ligger på 155g/km.

Nå tar du det et skritt lengre og forsøker å vri det over på CO2. Hold deg til CO som var temaet her.

Skrevet

Kvifor prate me egentlig om bensin- og dieselbiler her? Eg trur ikkje dette er heilt tråden for det. Litt meir relevant å diskutere kor strømmen til elbiler kjem fra, men eg trur ikkje mange her inne er særdeles fornøgd når strøm kjem fra kullkraftverk og liknande. Dei er jo i praksis alle problemene hysterisk assosiert med atomkraftverk.

Trur dei fleste som ser etter elbil ser etter ein strømproduksjon som også er grønn. Skjønt, mtp effektivitets-forskjeller er det hakket bedre om me bruk samme fossilstoffet på strømnettet heller enn i enkelt-biler.

Skrevet
Fckbutton skrev (38 minutter siden):

https://www.theguardian.com/environment/2025/oct/16/plug-in-hybrids-pollute-almost-as-much-as-petrol-cars-report-finds
 

Hva produsent rapporterer og hva som er faktisk utslipp er ikke det samme visstnok. Hvor har jeg sett dette før…

Omtrent like unøyaktig i real lifte som WLTP rekkevidde for elbiler. 
Samme wltp metodikk og enviroment for utslippsmåling av biler med forbrenningsmotor og hybdide. Det er ikke bilprodusentenes feil at rammer for wltp testene er slikt definert.

Skrevet
Snowleopard skrev (48 minutter siden):

Dieselbiler har lavere COx-utlsipp enn tilsvarende bensinbiler, men er fremdeles ikke lavt eller null...

Snittet ser ut til å ligge på ent sted mellom 130 og 158 gram per km for dieselbiler avhengig av målemetoder, mens snittet for bensinbiler havnet på 160 g/km. 

Var vel stort sett hybrider som klarte å komme seg under EU-snittet på 95 gram CO2 per km for å slippe bøter, og de måtte derfor ha stor nok andel elbiler for å veie opp for bensin og dieselbilers merutslipp for å slippe milliardbøter, helt til bilprodusentene klarte å få gjennom en utsettelse.

Denne 2023-modellen Passat ligger på 155g/km.

https://www.finn.no/mobility/item/432271955

Klarte ikke finne en Golf nyere enn 2020 på finn.no for å sammenligne. men denne 1,5 TSI ligger på 123-128 g/km.

https://www.automoli.com/no/vehicles/volkswagen/golf/golf-viii-facelift-2024-9898/

Har du regnet ut ditt eget utslipp av giftig co2 gass?

Du dør av ren co2 gass også. Så om den er farlig bør mennesker og dyr avlives og elektrifiseres

Som sagt du surrer mellom kullos og karbondioksid. Prøv å vær seriøs

  • Liker 1
Skrevet

Det jeg finner interessant er at de fleste her synes økte avgifter og kostnader for folk er en selvfølge, en naturlov. Ville det ikke være bedre og senke utgiftene og redusere det sinnsyke kostnadsnivået i Norge? Eller er det en umulig tanke?

  • Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Det var du som tok opp CO-utslippene. Ikke "COx" som er et begrep som ikke brukes fordi det er enorm forskjell på CO og CO2. Det er to vidt forskjellige ting.

Nå tar du det et skritt lengre og forsøker å vri det over på CO2. Hold deg til CO som var temaet her.

Det har alltid vært CO og CO2 i avgasser fra forbrenningsmotorer, og jeg bruker konsekvent COx som et velkjent begrep fra kjemisk lære, der man snakker om avgasser der flere former kan oppstå, og der x representerer både CO og CO2. Jeg har ikke vridd noe som helst her, har forholdt meg til det samme. CO2 er altså en av variantene av COx.

Og alt var et svar på @Trestein sin repetisjon av det såkalt "ufarlige" forsøket med eksos i en garasje så lenge bilen har bilen har en velfungerende katalysator. Jeg ville bare få frem at det eksperimentet er dødelig farlig fremdeles, det bare tar litt lengre tid.

Trestein skrev (12 minutter siden):

Har du regnet ut ditt eget utslipp av giftig co2 gass?

Du dør av ren co2 gass også. Så om den er farlig bør mennesker og dyr avlives og elektrifiseres

Som sagt du surrer mellom kullos og karbondioksid. Prøv å vær seriøs

Nei jeg har ikke regnet det ut. Ser ingen grunn til å gjøre det, for å få frem poenget jeg presiserer her som svar til @Simen1.

Nei, jeg surrer absolutt ikke her, selv om miljøforskere fokuserer på CO2 og No2-utslippet i miljøsammenheng. Men i avgasser opptrer som antydet både Co og Co2, og NO og NO2. Det er nok større fare for at både CO, NO og NO2 blir et problem for den som står i garasjen, enn at CO2-konsentrasjonenm blir så høy at det blir giftig for deg.

CO og NO vil binde seg til blodlegemene i blodet ditt og vil effektivt forhindre kroppen i å ta opp oksygen, og problemet er at det gjerne gir mer langvarige effekter enn midlertidig Co2-forgiftning.

Det useriøse oppi denne diskusjonen, var altså ditt gjentatte forsøk på å si at det er trygt å stå i en lukket garasje der en bilmotor er i gang, så lenge bilen har katalysator. Det er det altså ikke.

Det er dessuten andre gasser som og oppstår, men som dessverre får mye mindre fokus enn disse to/4 gassene, delvis fordi konsentrasjonen er langt lavere, og fordi man ikke i like stor grad har forsket på farene de utgjør, fordi CO og NO i seg selv er så store farer.

Men ser det murrer fra andre, så stopper nå for min del med dette siste innlegget i den side-diskusjonen.

Skrevet
agvg skrev (17 minutter siden):

Det jeg finner interessant er at de fleste her synes økte avgifter og kostnader for folk er en selvfølge, en naturlov. Ville det ikke være bedre og senke utgiftene og redusere det sinnsyke kostnadsnivået i Norge? Eller er det en umulig tanke?

Prøvd å ta det opp flere ganger, men er dessverre mange som har latt seg lure til å tro vi må ta inn masse avgifter til Staten fra bilistene, og for denne trådens hovedtema, elbiler og elbilister.

At byråkratiet eser ut og vi bruker masse penger på slikt, fremfor å prøve å slanke og forenkle, og derved spare masse penger, virker å være en diskusjon folk ikke vil ta tak i. Man ser kanskje ikke dette som en del av debatten for en tråd som dette. selv om dert helt klart henger sammen.

For eksempel kan man sette et flatt bunnfradrag på inntekter til f.eks. 400 000,- (indeksjustert) og sette flatt 10-15-20 % på all overskytende inntekt etter faste steg, og fjerne alle slags forskjellige andre fradragsordninger, og vipps, vi har fjernet en god del stillinger i det offentlige. Men det skjer nok dessverre ikke med det første.

Men som sagt, det er nok neppe tema for denne tråden!

  • Liker 1
Skrevet

Eg er på ingen måte glad i avgifter og økte avgifter, men eg er obs på at når ICE kjøretøy i stor grad forsvinn så vil det vera nesten uungåelig at avgifter kjem for å kreve inn gapet i inntekt. 🫠 Det skulle ikkje vore sånn, men sånn er det.

Skrevet
Drunkenvalley skrev (7 minutter siden):

Eg er på ingen måte glad i avgifter og økte avgifter, men eg er obs på at når ICE kjøretøy i stor grad forsvinn så vil det vera nesten uungåelig at avgifter kjem for å kreve inn gapet i inntekt. 🫠 Det skulle ikkje vore sånn, men sånn er det.

Hvorfor? Vi kan ikke skatte og avgiftsblegge til himmelen og forbi.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...