Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
DJViking skrev (7 minutter siden):

Nå kommer Rivian med både R1T og R1S med Quad (4) motorer
https://rivian.com/quad

Det meste jeg har sett hittil er 3 motorer (Hammer EV).

Jeg har tydeligvis sovet i timen. Jeg trodde de første som kom, var med 4 motorer der hver av de var plassert i/ved hvert hjul...! Trodde det var det som var litt av kravet for å klare "tank turn".

Tenkt og trodd at de billigere versjonene ville komme senere når de dyreste begynte å bremses salget av! ;) 

Skrevet
Snowleopard skrev (14 minutter siden):

Jeg har tydeligvis sovet i timen. Jeg trodde de første som kom, var med 4 motorer der hver av de var plassert i/ved hvert hjul...! Trodde det var det som var litt av kravet for å klare "tank turn".

Tenkt og trodd at de billigere versjonene ville komme senere når de dyreste begynte å bremses salget av! ;) 

4WD flest som jeg har sett har Dual Motors.
Er ikke kjent med noen som har (eller har hatt) flere enn 3 motorer enn Hammer.

Jeg spurte ChatGPT om elbiler med 4 motorer
 

EV Model Country Notes
Rivian R1T USA Originally quad-motor; now also available in dual-motor variants
Rivian R1S USA Same quad-motor setup as R1T; also sold in dual-motor versions
Tesla Cybertruck (Cyberbeast) USA The top-tier "Cyberbeast" version has tri-motor; quad-motor version has been teased but not released
Yangwang U8 (BYD sub-brand) China Luxury off-roader with 4 motors and tank turn ability
Yangwang U9 China Hypercar with quad motors, extremely fast
Zeekr 001 FR China Performance liftback with quad motors (FR = Fully Raced)
Drako GTE USA Electric supercar based on Fisker Karma chassis, quad motors
Drako Dragon USA Upcoming electric luxury SUV with quad motors
Lotus Evija UK (owned by Geely, China) Hypercar with 4 motors, ~2000 hp
Skrevet
DJViking skrev (26 minutter siden):

4WD flest som jeg har sett har Dual Motors.
Er ikke kjent med noen som har (eller har hatt) flere enn 3 motorer enn Hammer.

Jeg spurte ChatGPT om elbiler med 4 motorer
 

EV Model Country Notes
Rivian R1T USA Originally quad-motor; now also available in dual-motor variants
Rivian R1S USA Same quad-motor setup as R1T; also sold in dual-motor versions
Tesla Cybertruck (Cyberbeast) USA The top-tier "Cyberbeast" version has tri-motor; quad-motor version has been teased but not released
Yangwang U8 (BYD sub-brand) China Luxury off-roader with 4 motors and tank turn ability
Yangwang U9 China Hypercar with quad motors, extremely fast
Zeekr 001 FR China Performance liftback with quad motors (FR = Fully Raced)
Drako GTE USA Electric supercar based on Fisker Karma chassis, quad motors
Drako Dragon USA Upcoming electric luxury SUV with quad motors
Lotus Evija UK (owned by Geely, China) Hypercar with 4 motors, ~2000 hp

Ja, det stemmer at de fleste BEV og PHEVs/HEVs bruker to motorer for å drive hver sin aksel, og noen få har kommet med tre motorer, der 2 er normalt plassert på bakakselen, selv om det også kan gjøres motsatt. For rene ICE-kjøretøy er det normalt sett bare en motor, så da må denne levere kraft til begge drivaksler via en kardang, noe som fort fordyrer og kompliserer sammenlignet med et to-motors-oppsett.

For PHEV/HEV-kjøretøy kan ene motoren være elektrisk, mens den andre er vanlig ice-motor, mens FCHEVs så kan f.eks. ene motoren driver av en FV-FuelCell altså hydrogenbasert motor (likevel en elektrisk motor, der energien leveres ved å omgjøre hydrogerngass til strøm bia en FC og inn på ry lite batteri som sender energien til motoren) og en BEV-motor som får strøm fra et større hovedbatteri.

Rivians quad-engine design står derfor litt ut fra hva de fleste har gjort. De var, så vidt jeg vet de første som kom med quad-motor-oppsett der hver motor driver hvert sitt hjul. Dette er spesielt nyttig for vinterkjøring og offroad, da det med god elektronisk styring, gir optimal kontroll over hvert av de fire hjulene, som f.eks. ved at hjulene kan spinne i forskjellig retning (tank turn) på samme aksel.

Du kan lese mer her:

image.thumb.png.b02f7e7c7d7600054f19c4649e75dea9.png

https://rivian.com/en-GB/newsroom/article/rivian-launches-worlds-first-electric-adventure-vehicles

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Krysspost fra bilkafeen. Er alt for sjeldent innom forumet, tenkte ikke på at det var egen elbilkategori her inne. 😄
 

Er diskusjon.no det forumet med mest bilrelatert-aktivitet om dagen?

Facebook-gruppene per bilmodell blir et ekkokammer. Var også en tur innom elbilforum, men der var det traust aktivitet og jeg så igjen den samme brukeren som stadig anbefalte elektrisk Berlingo i en haug av tråder... 


Nettopp solgt Tesla Model 3. Var for lav, bakhjulstrekk og dårlig utformet bagasjerom til barnevogn. Har en Kia Soul på lån frem til ny bil er kjøpt, bør ha ny bil på plass innen 2-3 uker.

Shoppe etter ny bil har alltid vært spennende - frem til de siste årene, hvor det har føltes ut som å shoppe etter ny telefon. Tenkte derfor å utelukke Tesla i denne omgangen, og i det minste teste et annet bilmerke. Lang liste med kriterier, men kommet frem til at EQB og ioniq 5 er gode valg for vår del. Skulle ønske vi hadde tid til å teste Kia EV5 også, men den ser ut til å la vente på seg i Europa. 

Blir ikke helt klok på hvor mye "dyrere" det er å kjøpe splitter ny vs. en 2-3 år gammel ioniq 5 eller EQB, og hva som er det fornuftige valget totalt sett?
Bruktprisene på EQB virker koko (400-450k for 22/23-modell) vs. nypris (530k for 2026-modell). Bruktpriser på ioniq 5 er noe mer edruelig (280-350k) og med større utvalg. 

 

Skrevet
spinkeljaevel skrev (36 minutter siden):

Krysspost fra bilkafeen. Er alt for sjeldent innom forumet, tenkte ikke på at det var egen elbilkategori her inne. 😄
 

Er diskusjon.no det forumet med mest bilrelatert-aktivitet om dagen?

Facebook-gruppene per bilmodell blir et ekkokammer. Var også en tur innom elbilforum, men der var det traust aktivitet og jeg så igjen den samme brukeren som stadig anbefalte elektrisk Berlingo i en haug av tråder... 


Nettopp solgt Tesla Model 3. Var for lav, bakhjulstrekk og dårlig utformet bagasjerom til barnevogn. Har en Kia Soul på lån frem til ny bil er kjøpt, bør ha ny bil på plass innen 2-3 uker.

Shoppe etter ny bil har alltid vært spennende - frem til de siste årene, hvor det har føltes ut som å shoppe etter ny telefon. Tenkte derfor å utelukke Tesla i denne omgangen, og i det minste teste et annet bilmerke. Lang liste med kriterier, men kommet frem til at EQB og ioniq 5 er gode valg for vår del. Skulle ønske vi hadde tid til å teste Kia EV5 også, men den ser ut til å la vente på seg i Europa. 

Blir ikke helt klok på hvor mye "dyrere" det er å kjøpe splitter ny vs. en 2-3 år gammel ioniq 5 eller EQB, og hva som er det fornuftige valget totalt sett?
Bruktprisene på EQB virker koko (400-450k for 22/23-modell) vs. nypris (530k for 2026-modell). Bruktpriser på ioniq 5 er noe mer edruelig (280-350k) og med større utvalg. 

For egen del er nok Ioniq 5, KIa EV6 og EV5 mest aktuell som neste bil. Ioniq 5 har fått endel oppdateringer med bl.a litt (minimalt) større batteri og litt rundere i formen, samt endelig bakrutevisker, som tydeligvis burde vært på første årgang og. Spesielt mer avrundet form mistenker jeg har endel og si for forbruket, spesielt i hastigheter over 80 km/t, selv om bedre elmotor og litt mer batteri hjelper på for faktisk rekkevidde.

KIA sine modeller er attraktive i seg selv, dog noe høyt priset og dessuten er man avhengig av forhandlere som vet å ta seg betalt for service, som tydeligvis og kunne trengt seg en oppstramming. EV6 er jo bortimot tvillingen til Ioniq 5, men de er tydeligvis ikke eneggede, ser nesten ut som de har forskjellig "far". :D 

KIA EV5 virker å være på trappene nå i høst. Har visstnok vært mindre aktuelt å ta inn pga produksjon i Kina, men skal vel (er sikkert begynt) produksjon i Europa. Er endelig dukket opp som nyhet på BOS sine sider, men er ikke offisielt lansert her, så finner den ikke blant biler som man kan lese seg opp på, bestille eller "bygge" i konfigurator. Dert kan tyde på lansering noe seint på høsten, og sikkert ikke leveringsstart før veldig seint i 25, eller mest sannsynlig i Q1 -26. Er veldig spent på hvor den legger seg i pris hos KIA.

https://www.bos.no/aktuelt/nye-elbiler-i-2025

Skrevet

KIA sin EV6 var lenge aktuell, spesielt pga. 7 års garanti, men hverken jeg eller samboer ble komfortabel med utvendig og innvendig design / rom. Føltes ut som at bilen var "dratt" i lengden. Ble aldri prøvekjøring hos forhandler.
Skal sies at etter fire år med Model 3 er vi i overkant positiv til firkantet design mht. lasting av bil. Bananeske-testen til TB (8 esker) gir også en pekepinn på at designet til EV6 spiser mye reell lagring, tross relativt like ytre mål som ioniq 5 (11 esker) og større enn EQB (12 esker). 

Skrevet (endret)

Ja, "boks-design" har noen fordeler....

I går lastet jeg inn 2x stressless-stoler med tilhørende fotskamler inn i min lille 2019 Kona, samtidig som jeg hadde en Ikea hylle (sammenskrudd) av typen "Trofast", samt bagasjeroms-skilleren. Fremme satt jeg og broren min som handlet de to stolene. Jegg hadde i utgangspunktet tenkt å ta bare en stol og de to krakkene i første omgang, og så komme tilbake for den andre stolen, men jammen fikk vi ikke plass til alt! :thumbs:

PS! Stolene var ikke i esker, men ferdig sammenskrudd allerede!

TROFAST Veggoppbevaring, hvit/hvit, 99x21x30 cm

Endret av Snowleopard
Lagt til siste setning
  • Liker 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (3 timer siden):

Mangler nok utstyr til en verdi av +/- 200k i en utenlandsk leiebil av i5 ;) 
De norske fully charged og super charged editions (norsk spesifikke) er faktisk rikelig utstyrt. 
Leiebiler generelt er vel kun basis utstyrt.

Ja den mangler nok mye! Det var stort sett hardplast og billig "skinn". Plassen var også ganske liten. Og software var helt på tur, plinget på altslags greier som ikke stemte som "keep in the lane" eller hva det var når vi var plantet midt i midten 😛

Skrevet
spinkeljaevel skrev (49 minutter siden):

KIA sin EV6 var lenge aktuell, spesielt pga. 7 års garanti, men hverken jeg eller samboer ble komfortabel med utvendig og innvendig design / rom. Føltes ut som at bilen var "dratt" i lengden. Ble aldri prøvekjøring hos forhandler.
Skal sies at etter fire år med Model 3 er vi i overkant positiv til firkantet design mht. lasting av bil. Bananeske-testen til TB (8 esker) gir også en pekepinn på at designet til EV6 spiser mye reell lagring, tross relativt like ytre mål som ioniq 5 (11 esker) og større enn EQB (12 esker). 

Hvis du ser etter elbil med en viss høyde, så er det disse som jeg selv har sett på som eneste med over 1.7 meter høyde
Kia EV9
Mercedes‑Benz EQS SUV
VW ID.Buzz
Hongqi E‑HS9

Noen er også litt skeptiske generelt til Kinabiler. Noen boikotter dem pga. kommunistregimet som styrer Kina.
Men sett bort fra dette, så har jeg lest mange har hatt problemer med Hongqi.

Skrevet (endret)

Må ærlig innrømme at jeg har snust litt på Zeekr 7X, ettersom behovet for en mer praktisk og høyere bil begynner å melde seg. Jeg er skeptisk til kinesiske biler, men samtidig får man jo ekstremt mye for pengene – en tilsvarende BMW iX koster fort 3–400 000 kroner mer.

Jeg meldte meg inn i Zeekr 7X-gruppen på Facebook for å følge med på hva folk skriver, og ble raskt minnet på hvorfor jeg er litt avmålt til disse Kina-bilene. Eksempler som dukket opp: Folk som ikke får aktivert appen fordi en eller annen tilfeldig bruker har fått tilgang til bilen deres via sin egen app – og Zeekr Norge sliter med å løse det. Problemer med lading på 1-fase IT-nett, der bilen viser én effekt, mens laderen viser noe helt annet. Cruise control som aktiveres automatisk hvis man drar i girspaken én gang for mye fra stillestående – noe som høres ut som en ulykke som bare venter på å skje. Skiltgjenkjenning som er helt på bærtur og tolker 80-skilt som 30, og dermed bråbremser midt i 80-sonen.

Så nå er jeg vel tilbake til litt mer "fornuftige" tanker igjen. Det er jo ofte de misfornøyde som roper høyest i slike grupper, men det virker som det er flere reelle og repeterbare problemer her. Zeekr lover programvareoppdateringer for å fikse ting etter hvert, men jeg er ikke helt komfortabel med å være testpilot for en bil 😅

Så vi får se – kanskje det bare er å smøre seg med litt mer tålmodighet og heller vente på Neue Klasse iX3 til høsten/vinteren.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DJViking skrev (7 minutter siden):

Hvis du ser etter elbil med en viss høyde, så er det disse som jeg selv har sett på som eneste med over 1.7 meter høyde
Kia EV9
Mercedes‑Benz EQS SUV
VW ID.Buzz
Hongqi E‑HS9

Noen er også litt skeptiske generelt til Kinabiler. Noen boikotter dem pga. kommunistregimet som styrer Kina.
Men sett bort fra dette, så har jeg lest mange har hatt problemer med Hongqi.

Takk for tips! Men alle de nevnte er dessverre utelukket pga. lengde på bil. Garasjen er fra en tid hvor bilene var generelt mindre, så vi har også en lengdebegrensning på ca. 4,8m før vi må bygge om og forlenge garasjen - håper å utsette dette noen år til.

Har som nevnt en lang liste med kriterier, og står egentlig kun igjen med EQB og ioniq 5. Det som gjenstår er å finne ut hva som er mest fornuftig / riktig med dagens bruktmarked: Brukt EQB/ioniq 5 eller splitter ny EQB/ioniq 5. 
Heller mot brukt ioniq, men frister også veldig med helt ny Mercedes...

Skrevet
Jotun skrev (På 2.7.2025 den 10.34):

Når det er sagt: mener du at selve byttingen av olje på girkassen på en model y er svæææært komplisert som krever lang utdannelse? (Eg aner ikke, eg lurer) Eller er det mer vurderingene som krever denne kunnskapen?

Nei, det mener jeg overhodet ikke. Tvert i mot så anser jeg bilteknisk utdannelse i Norge for å ha så lav verdi at man bør stille spøsmål ved poenget. Det gjelder forøvrig de andre yrkesfaglige utdannelsene også.

Det med vurderinger er et mer interessant spørsmål, for når man leser ut av en manual, og tror at det betyr at det nødvendigvis beyr smooth sailing, evt tror man får levert en reparasjonsløsning ved å lese ut feilkoder, så er det tydelig at man ikke har veldig mye praktisk erfaring på noensomhelst fagområde. Og da er vi ved litt av poenget mitt. Hver gang noen lenker til en artikkel om et kostbart Teslaproblem, så avviser denne brukeren det og forklarer at dette kan man fikse lett selv, siden det ligger litteratur på nett. Jeg har tatt i mot nok biler i bæreposer fra folk med overdreven selvtillit til å vite at det sjelden er helt slik. 

Det som gjør det enda mer påfallende, er at for alle andre merker er det stikk motsatt At Audi har et potensiellt problem med en motor, betyr at bilen må hugges etter få år, det samme med div Jaguarproblemer.

Jeg har aldri skiftet girolje på en Model Y, men tipper de fleste kan klare det helt fint, bare de investerer i en løftebukk og noen tusenlapper i utstyr. Den saken er imidlertid en av ganske mange.

Skrevet

Litt interessert i den andre biten også. Dette med vurderingen av oljen du nevnte. 

Gjør verkstedene det? Gjør de noe annet enn å se på olja og gjør de i det hele tatt det? Har ikke inntrykk av at de gjør noe som helst med den.

Spurte Kverneland etter den møkkdyre oljeskiften på power shiften. Den er latterlig dyr fordi de bruker et helt volum av oljen og sirkulerer x antall ganger, for så å helle på riktig antall liter. 

Spurte hvordan den gamle oljen såg ut for eg var litt nervøs for kassen. Ryktet var ikke akkurat sykt bra på disse kassene. Han såg bare dumt på meg. Etter det har eg spurte hver gang. Aldri fått noe fornuftig svar.

Bare tenkte siden du snakket om sponmengde.... 

Skrevet
Jotun skrev (3 minutter siden):

Litt interessert i den andre biten også. Dette med vurderingen av oljen du nevnte. 

 

Tror du misforstod litt. Mente generellt vurderinger gjennom arbeidets utførelse. Og nei. Ingen bilverksteder gjør oljeanalyser, tror ikke knden ville vært særlig interessert i å betale for det. Når det er sagt, så vil alle oppegående mekanikere ta en kjapp visuell vurdering av oljen, spesiellt dersom det kan være kritisk mtp kmstand eller type kasse.

Skrevet
AL123 skrev (14 minutter siden):

Tror du misforstod litt. Mente generellt vurderinger gjennom arbeidets utførelse. Og nei. Ingen bilverksteder gjør oljeanalyser, tror ikke knden ville vært særlig interessert i å betale for det. Når det er sagt, så vil alle oppegående mekanikere ta en kjapp visuell vurdering av oljen, spesiellt dersom det kan være kritisk mtp kmstand eller type kasse.

Må innrømme at jeg flere ganger har levert inn oljeprøve når jeg har kjøpt bruktbil. Koster bare ca 500kr. Utrolig mye informasjon. Har også levert inn oljeprøve før jeg har solgt bil for å dokumentere motorens tilstand

Skrevet
AL123 skrev (21 minutter siden):

Tror du misforstod litt. Mente generellt vurderinger gjennom arbeidets utførelse. Og nei. Ingen bilverksteder gjør oljeanalyser, tror ikke knden ville vært særlig interessert i å betale for det. Når det er sagt, så vil alle oppegående mekanikere ta en kjapp visuell vurdering av oljen, spesiellt dersom det kan være kritisk mtp kmstand eller type kasse.

Dette ante meg.

👍

Skrevet
spinkeljaevel skrev (22 timer siden):

Takk for tips! Men alle de nevnte er dessverre utelukket pga. lengde på bil. Garasjen er fra en tid hvor bilene var generelt mindre, så vi har også en lengdebegrensning på ca. 4,8m før vi må bygge om og forlenge garasjen - håper å utsette dette noen år til.

Har som nevnt en lang liste med kriterier, og står egentlig kun igjen med EQB og ioniq 5. Det som gjenstår er å finne ut hva som er mest fornuftig / riktig med dagens bruktmarked: Brukt EQB/ioniq 5 eller splitter ny EQB/ioniq 5. 
Heller mot brukt ioniq, men frister også veldig med helt ny Mercedes...

Av de du nevner der, ville jeg gått for ioniq. Har en kjenning som kjører taxi, og kjørte EQB et års tid. Han var mindre fornøyd. Rasjonalet den gangen var vel at det var 7-seter, og han fikk flere turer. 

Naboen har en ioniq 5. Er meget fornøyd med bilvalget. 

Selv tipper jeg at jeg lander på enten nye BZ4X eller C-HR+ fra Toyota. 

  • Liker 2
Skrevet
51 minutes ago, PanserJohan said:

Av de du nevner der, ville jeg gått for ioniq. Har en kjenning som kjører taxi, og kjørte EQB et års tid. Han var mindre fornøyd. Rasjonalet den gangen var vel at det var 7-seter, og han fikk flere turer. 

Naboen har en ioniq 5. Er meget fornøyd med bilvalget. 

Selv tipper jeg at jeg lander på enten nye BZ4X eller C-HR+ fra Toyota. 

Ankepunktet til MQB er vel at det er litt begrenset rekkevidde og ikke superbra ladehastiget, men det betyr jo ikke allverdens for alle.

Verdt å merke seg at man ikke får hengerfeste på 7 seter versjonen, som de kunne opplyst litt tydeligere på nettsiden sin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...