Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
19 minutes ago, bzzlink said:

Tipper det nærmeste man kommer et inntrykk av hvordan BYD / Zeekr er å leve med er å bli med i Facebook gruppene. 

På forum ser du bare de som har problemer eventuellt bare evangelister, avhengig av hvem som får overtaket på det aktuelle forumet. Du må gjøre en statistisk analyse av faktiske feil og problemer i hele populasjonen av biler for å få et reellt inntrykk av pålitelighet. 

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg kjøper Kona 2020-modell (gått 105 000 km) tenkte jeg kjøre full test hos NAF først.

Men så sier selger at han har gjort garantiutløpstest nylig uten store feil / mangler. 

Jeg spurte om batteri ble sjekket, og det ble ikke det (selger oppgir at batteri er tilnærmet som ny, ikke merker degradering). 

Hvis jeg får kopi fra testen som har blitt gjort, holder det med en batteritest hos NAF? Ville folket gjort noe annerledes?

 

Takk!

Skrevet

Ja byd tror eg de gjør klokt i. Og eg tror nok de aller helst skulle hatt Peugeot også. De kommer med et par elbiler som ser fornuftige ut.

Så handler nok mest om at Peugeot krevde sånn og sånn areal samtidig som de ønsket å selge byd også.

  • Liker 1
Skrevet
onkel_jon skrev (1 time siden):

Forhandler kutter Peugeot - starter med BYD, Suzuki og Isuzu

https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=13263

Skjønner godt, byd er jo allerede større enn flere tradisjonelle merker her som bla peugeot.

Tipper vi ser mere av dette fremover, etter å ha testkjørt flere elbiler i det siste så var ikke peugeot øverst på lista

 

Spoiler

Screenshot2025-06-26at10-23-12ElectricVehicleregistrationsinEurope15countriesmajorityofBEVmarket.thumb.png.599245525264b72ede3c6bcd39c53a2b.png

 

Peugeot er jo et av merkene som selger ganske godt, så jeg skjønner ikke helt hvorfor noen vil kaste en godtselgende merke under bussen. Det høres ut som en slags bortforklaring fra Bertel O Steen. Jeg tipper det var like mye Peugeot som valgte bort disse pga dårlig salgsarbeid i Øvre Årdal. Jeg tipper Peugeot finner en annen og bedre løsning for det distriktet og dem selv. Hvis problemet ligger i omdømme, dårlig service/verksted eller noe sånt så kan det hende det er BYD, Suzuki og Isuzu som ender opp med katta i sekken framover. Tiden vil vise.

Skrevet
9 minutes ago, DJViking said:

Antall elbiler i nybilsalget nærmer seg nå 100%
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/5Eave1/bilsalget-juni-2025

Står at i Juni var 96,9% solgte biler elektrisk.

https://elbil.no/om-norsk-elbilforening/i-2025-blir-hele-nybilsalget-elektrisk/

Betyr dette at fra neste år er det ikke lenger mulig å kjøpe nye biler på bensin/diesel?

Det har vel ligget temmelig fast på den andelen en god stund nå. Nei det er ingen tegn til at bensin og diesel ikke blir tilgjengelig, men du må vel regne med at de fleste forhandlere bare tar de inn på bestilling, og noen vil kanskje ikke selge sine bensin og dieselversjoner her for å slippe å måtte oppdatere servicekompetansen sin for noen biler som ville blitt solgt i svært små antall

Skrevet
3 hours ago, BenWhittaker said:

Hvis jeg kjøper Kona 2020-modell (gått 105 000 km) tenkte jeg kjøre full test hos NAF først.

Men så sier selger at han har gjort garantiutløpstest nylig uten store feil / mangler. 

Jeg spurte om batteri ble sjekket, og det ble ikke det (selger oppgir at batteri er tilnærmet som ny, ikke merker degradering). 

Hvis jeg får kopi fra testen som har blitt gjort, holder det med en batteritest hos NAF? Ville folket gjort noe annerledes?

 

Takk!

Kopi av testen. Ville jeg vært fornøyd med om det er typ 3 mnd siden. 

Når det gjelder batteri, er dette en av de som har fått byttet batteri? Om det er papirer på det, så hadde jeg ikke vært veldig bekymret. 

  • Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (6 minutter siden):
BenWhittaker skrev (3 timer siden):

Hvis jeg kjøper Kona 2020-modell (gått 105 000 km) tenkte jeg kjøre full test hos NAF først.

Men så sier selger at han har gjort garantiutløpstest nylig uten store feil / mangler. 

Jeg spurte om batteri ble sjekket, og det ble ikke det (selger oppgir at batteri er tilnærmet som ny, ikke merker degradering). 

Hvis jeg får kopi fra testen som har blitt gjort, holder det med en batteritest hos NAF? Ville folket gjort noe annerledes?

 

Takk!

Ekspander  

Kopi av testen. Ville jeg vært fornøyd med om det er typ 3 mnd siden. 

Når det gjelder batteri, er dette en av de som har fått byttet batteri? Om det er papirer på det, så hadde jeg ikke vært veldig bekymret. 

Er det forhandler selv som har utført testen, så ville jeg egentlig bedt om å få tatt test hos 3.part (NAF) uansett. Bare for å ha dobbeltsjekket at de ikke holder ting skjult, eller rett og slett har oversett noe. Er ikke snakk om å mistro forhandler, men å sikre seg. Selv om man tror og tenker det er en seriøs forhandler, så vet man jo egentlig ikke for sikkert. 

Reaksjonen i seg selv er uansett et godt grunnlag for å si om man tar den testen eller ikke. Er forhandler trygg på egen jobb, har han selvsagt ingen problemer med det. Useriøse forhandlere vil dog fort blåse seg opp eller på annen måte fraråde deg dette.

 

Kjører selv en 19-mdell, og er ganske sikker på at den med jevnlig vedlikehold vil glatt holde i 10-12 år før rusten ev. begynner å merkes mer enn ønskelig. Selv har jeg beregnet med 10 år i budsjettet, og tar ett hvert år over det som bonus budsjettmessig.

Skrevet

Kommer an på bil og forhandler men eg fikk fortsatt beskjed om at batteriet var 100% på leafen etter 4 års service. 

Så er ikke alltid forhandler har peiling på sine egne biler.

Skrevet
Snowleopard skrev (1 time siden):

Er det forhandler selv som har utført testen, så ville jeg egentlig bedt om å få tatt test hos 3.part (NAF) uansett. Bare for å ha dobbeltsjekket at de ikke holder ting skjult, eller rett og slett har oversett noe. Er ikke snakk om å mistro forhandler, men å sikre seg. Selv om man tror og tenker det er en seriøs forhandler, så vet man jo egentlig ikke for sikkert. 

Reaksjonen i seg selv er uansett et godt grunnlag for å si om man tar den testen eller ikke. Er forhandler trygg på egen jobb, har han selvsagt ingen problemer med det. Useriøse forhandlere vil dog fort blåse seg opp eller på annen måte fraråde deg dette.

 

Kjører selv en 19-mdell, og er ganske sikker på at den med jevnlig vedlikehold vil glatt holde i 10-12 år før rusten ev. begynner å merkes mer enn ønskelig. Selv har jeg beregnet med 10 år i budsjettet, og tar ett hvert år over det som bonus budsjettmessig.

Takk for input! Bilen ble registrert november 2020, og slik jeg har skjønt det var den da utenfor batteriproblemene (?). I så fall er det kanskje ikke vits med noe mer batteritest såfremt jeg får kopi fra en slik garantiutløpstest som er utført hos NAF. Enig i det. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...