Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

2 hours ago, Hanhijnn said:

Og mange liker det sånn.

Ingenting i mot det, men for min del er vel litt av sjarmen at det føles kjapt ut om ytelsen er eit vesentlig poeng. Så er ein balanse-gang. 😛 Ikkje at e-Tron var dum altså, hadde det ikkje vore for at prisen lett er dobbelt eller tre-dobbelt av kva eg opprinnelig var villig til å bruke hadde den vore veldig attraktiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

For meg så kommer vi til å beholde en "gøy" bil ved siden av e-tronen, jeg ønsker den komfortable følelsen når jeg kjører mellom byen og gården hvor bilen flyter avgårde i fred og ro enten det går i 50 eller 90 km/t (vi har ikke 100-sone eller mer her i Bergen og omegn).

Jeg ser helt tydelig hva @Drunkenvalley mener med at e-tron ikke gir så mye sports-følelse som man kunne tro, da det lave lydnivået i kupéen og vekten ikke er det som innbyr til fart- og sports-følelse. Jeg har prøvekjørt e-tron 50, 55 og den som skal gi mer sportsfølelse; 60 S. Ingen  av de er utpreget sporty, selv 60 S med sine tre motorer og over 500 hk blir grunnet vekten ((2,6 tonn) på bilen aldri noe du føler du kan presse for mye inn i en sving og dra på ut igjen slik du kan med en mindre og lettere bil. 

Det blir uansett veldig avhengig av hvilken erfaring du har fra før med andre biler. Min mor som er vant med en Audi A3 med 105 hk diesel syntes e-tron 55 var som å kjøre en fullblods sportsbil, mens min svoger som kjører Audi RS3 til daglig opplever den som en oljetanker på hjul når den kommer i en sving men som gjør det greit nok 0-100. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke egentlig et litt dårlig tegn at en bil oppleves raskere enn den er? 

Jeg erfarte det motsatte etter å ha bytta bil, da den akselerere mye raskere enn jeg var vant til. Kikka ned og hadde 80 i 60-sona jeg hadde svingt innpå. 

Har blitt glad i "limit"-funksjonen på landeveiskjøring. Ved å sette den til 90 mister man i alle fall ikke lappen fordi man glemte å følge med på sin egen fart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (2 minutter siden):

Er det ikke egentlig et litt dårlig tegn at en bil oppleves raskere enn den er? 

Jeg erfarte det motsatte etter å ha bytta bil, da den akselerere mye raskere enn jeg var vant til. Kikka ned og hadde 80 i 60-sona jeg hadde svingt innpå. 

Har blitt glad i "limit"-funksjonen på landeveiskjøring. Ved å sette den til 90 mister man i alle fall ikke lappen fordi man glemte å følge med på sin egen fart. 

Ja det er litt skummelt. Selv tar jeg av og til varsel på. Altså bilen lager sykt irriterende lyd om jeg passerer X antall over fartsgrense.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Jo mer "polstret" bilen er, jo mindre fartsfølelse får man. Og typisk er at man får mer fartsfølelse desto nærmere asfalten man sitter. Så det er helt logisk at man ikke får så mye fartsfølelse i en "luksus-SUV" som eTron. Og mange liker det sånn.

Lyd er også bidragsytende for fartsfølelse. Det er rimelig stor forskjell mellom V8 lyd og elbilene angående fartsfølelse bare der. Samt noen elbiler isolerer bedre enn andre igjen. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (Akkurat nå):

Lyd er også bidragsytende for fartsfølelse. Det er rimelig stor forskjell mellom V8 lyd og elbilene angående fartsfølelse bare der. Samt noen elbiler isolerer bedre enn andre igjen. 

Ja husker i ungdommen, en kompis hadde en crx som bråket som en orkan. Virket som han kjørte i 200 til enhver tid mens han i realiteten kjørte i mopedist hastigheter 😅 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Ja husker i ungdommen, en kompis hadde en crx som bråket som en orkan. Virket som han kjørte i 200 til enhver tid mens han i realiteten kjørte i mopedist hastigheter 😅 

Hehe, jeg hadde ei Sierra med kappede fjerer, doble webere og litt for åpen eksos. Føltes kjapt nok det. Fikk prøve ei 2CV med rustet hull i gulvet der man så asfalten! Man får ikke særlig mer fartsfølelse enn det, der man hele tiden i sidesynet så asfalten fyke forbi der nede. 😎

Lenke til kommentar
45 minutes ago, oophus said:

Lyd er også bidragsytende for fartsfølelse. Det er rimelig stor forskjell mellom V8 lyd og elbilene angående fartsfølelse bare der. Samt noen elbiler isolerer bedre enn andre igjen. 

Egentlig ikkje opplevd det så mykje. Min ioniq syns eg ikkje har vesentlig annleis fartsopplevelse frå bensin- og diesel-biler of old. Det er jo openbart ein annleis opplevelse, men eg trur ikkje det er så fundamentalt for fartsopplevelsen egentlig.

10 minutes ago, Gavekort said:

Jeg har vært inne på noe av det samme selv med at jeg vil ha det mer moro i en MX-5 enn en 911 GT3. Sistnevnte går bare fort.

Minne meg på at eg undres om det går å få prøvekjørt ein hos forhandleren nede i gata. Trur det er ein MX-5 frå ~2017 dei har der, framleis basically uberørt 

Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (22 minutter siden):

Da kan man bremse med fotsålene, Flintstone-style! 

Hadde hullet vært rett ned fra setet, så hadde man hatt fothjulsstrek som hjelp, og fått hjulpet til om man satt fast på vintern, men hullet var dessverre på passasjersiden. ^^
En kamerat som eide den kjørte ut i grøfta ei gang. Det var nok med 5 folk å bare løfte den opp på veien igjen, hehe. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (57 minutter siden):

Hehe, jeg hadde ei Sierra med kappede fjerer, doble webere og litt for åpen eksos. Føltes kjapt nok det. Fikk prøve ei 2CV med rustet hull i gulvet der man så asfalten! Man får ikke særlig mer fartsfølelse enn det, der man hele tiden i sidesynet så asfalten fyke forbi der nede. 😎

Haha det tror jeg på! Litt av en tid😅 Personlig gikk jeg for det "kjipe/kjedelige" valget når jeg fikk min første bil. Skoda Octavia 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus said:

Hehe, jeg hadde ei Sierra med kappede fjerer, doble webere og litt for åpen eksos. Føltes kjapt nok det. Fikk prøve ei 2CV med rustet hull i gulvet der man så asfalten! Man får ikke særlig mer fartsfølelse enn det, der man hele tiden i sidesynet så asfalten fyke forbi der nede. 😎

Sierra var jo ikke så treg da. Iallefall om den var trimma litt.

Jeg hadde en 92 DOCH 4x4 og den klarte vel 0-100 på ca 9.5 sekunder. Masse lyd av motoren (powerfilter selvfølgelig) og med en ufrivillig bråkete eksos (rustet hull over alt i den) føltes den temmelig hissig ut.

Men bilen var jo snekret sammen av blekkplater. Veide jo bare 1100kg eller noe 😅 nesten rart man turte å kjøre rundt i en sånn.

Min var dog hevet og ikke senket. Var ganske god på vinteren med unntak av åpne differensialer..

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Sierra var jo ikke så treg da. Iallefall om den var trimma litt.

Neida, den var god den. Vi hadde en tradisjon i nærheten hos ungdommen med "breisladd" konkurranser oppe på et industriområde. Politiet på den tiden var fult ut klar over det, og tillot det pga de syntes det var mye bedre at vi hadde ei "lekeplass" uten mye risiko, enn at man rånet rundt i gatene og gjorde det samme. Vant min andel av slike konkurranser med Sierran. Til og med mot folk som hadde Cosworth versjonen. 

Har sagt det før, men nå som elbilene kommer, så trur jeg slike områder og tilbud faktisk hadde vært genialt. Mens vi lekte med 100-200hk, så kommer det altså snart en generasjon 18 åringer som får kjøpt sin første brukte elbil med det dobbelte - minst av hestekrefter. Det å f.eks lage ei kjegle-bane, med tidtager utstyr kunne vært litt hva bilcrossen er bare uten bulking og ødeleggelser av bilene sine som er registrert for veiene. Kjempe gøy, og kjempe god læring for hvordan en bil oppfører seg på kanten. 

Lenke til kommentar

Med dreiemomentet i en elbil så er det veldig lett å rive løs hjula på selv en e-golf. Det er vel snarere et spørsmål om man kan slå av antispinn og ESC. En ulempe med dagens biler er elektronisk håndbrekk, noe jeg tror har en betydelig innvirkning på fertilitetsraten blant ungdommen på bygda.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 time siden):

Egentlig ikkje opplevd det så mykje. Min ioniq syns eg ikkje har vesentlig annleis fartsopplevelse frå bensin- og diesel-biler of old. Det er jo openbart ein annleis opplevelse, men eg trur ikkje det er så fundamentalt for fartsopplevelsen egentlig.

Jeg føler denne videoen viser godt forskjellen da den ene ser ut til å kjøre en casual søndagstur og den andre kjører med livet som innsats. Nå er dette riktignok ytterpunkter som møtes, men det gir en god ide på hva lydbildet gjør. 

 

 

oophus skrev (35 minutter siden):

Neida, den var god den. Vi hadde en tradisjon i nærheten hos ungdommen med "breisladd" konkurranser oppe på et industriområde. Politiet på den tiden var fult ut klar over det, og tillot det pga de syntes det var mye bedre at vi hadde ei "lekeplass" uten mye risiko, enn at man rånet rundt i gatene og gjorde det samme. Vant min andel av slike konkurranser med Sierran. Til og med mot folk som hadde Cosworth versjonen. 

Har sagt det før, men nå som elbilene kommer, så trur jeg slike områder og tilbud faktisk hadde vært genialt. Mens vi lekte med 100-200hk, så kommer det altså snart en generasjon 18 åringer som får kjøpt sin første brukte elbil med det dobbelte - minst av hestekrefter. Det å f.eks lage ei kjegle-bane, med tidtager utstyr kunne vært litt hva bilcrossen er bare uten bulking og ødeleggelser av bilene sine som er registrert for veiene. Kjempe gøy, og kjempe god læring for hvordan en bil oppfører seg på kanten. 

Ja, det har jo vist seg ganske mange ganger at man ikke alltid trenger det råeste eller sprekeste for å ha det moro. Ofte var terskelen lavere til å prøve dumme ting når kostnaden var 10k, fremfor når ting kostet over 100k.. 

 

Det skal bli spennendes å se hvilken vei ulykkestastistikken går når det blir mer normalt å ha 300+ gamp i første bil. 

Lenke til kommentar

 

All denne utprøving og prat om elbiler har gjort at jeg vurderer å bytte ut bil nummer to eller tre med enda en elbil i tillegg til e-tron'en Det er noe ved Tesla som pirrer bil-interessen min, både teknologiaspektet (OTA, ny funksjonalitet, autopilot o.l.) og at de er spreke som bare det. 

Hva er folk sin oppfatning av Tesla Model 3 Performance i 2021-utgave. Har en bekjent som vurderer å selge sin som han fikk før jul grunnet barn nummer to på vei og behov for større bagasjeplass.  Tenkte å høre her i den mer generelle tråden før jeg tar turen inn i Model 3-kaféen.

Vi har to garasje-plasser i byen med Zaptec-ladere men kun en Wallbox-lader på gården. Så eneste er at det kan bli litt tungvint med kun en lader på gården om begge bilene er der og trenger påfyll med strøm. Vi har ekstra oppgradert strømnett til gården grunnet produksjon som skjer i driftsbygningen så jeg vurderer å se på om vi kan få installert en ekstra ladeplass. 

Er det noen ladere som er bedre på å takle både en e-tron og en Tesla. Har skjønt at Tesla sine vegg-ladere ikke er like glad i andre elbiler og muligens omvendt? 

Lenke til kommentar
Hedonism skrev (10 minutter siden):

Hva er folk sin oppfatning av Tesla Model 3 Performance i 2021-utgave. Har en bekjent som vurderer å selge sin som han fikk før jul grunnet barn nummer to på vei og behov for større bagasjeplass.  Tenkte å høre her i den mer generelle tråden før jeg tar turen inn i Model 3-kaféen.

Risikoen rundt Tesaler syns jeg er høyest på nybilene. Så om du kan kjøpe en brukt fra en kamerat, hvor du kan vite alt av skavanker om de er der, eller mangelen på dem, så er det jo mye bedre. 

Lenke til kommentar

 

Det er sant @oophus. Jeg var med på tur første dagen han fikk bilen, vet om de småtingene som han har fått fikset på den og den ser veldig bra ut både i lakken og ikke noe panel gaps å snakke om. Så jeg tror det er et trygt kjøp. 

Skal låne den neste helg på langtur og vil jo få enda bedre inntrykk av dens gode og eventuelt dårlige sider men jeg er optimistisk til at det kan være et greit kjøp om vi bestemmer oss for å gå inn i forhandlinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...