Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

kremt skrev (Akkurat nå):

40 tusen fossilbiler eksportert i 2023 leste jeg i en artikkel. Går nok ikke mange år før de fleste av fossilbilene av en viss verdi her i landet forsvinner. Året før var det bare 3 tusen. Aldri sett noe slikt før, rekker av vogntog med fossilbiler langs veiene på tur sørover for å laste av biler i drammen. Tidligere kjørte biltransportene fulle nordover og omtrent tomme sørover. Det er vel flest store selskaper som driver med denne eksporten, sikkert ikke så lett for private?

Initiert av 3 ting!

1. Endring i reglene som gjør at man får tilbakebetalt avgifter innkrevd av Staten ved eksport, dog med bruksfradrag om jeg forstår det rett.

2. En svak krone som gjør norske biler billig, og ekstra billig i forhold til punkt 1.

3. Krigen i Ukraina. Det har riktignok vært mye rimeligere EV's som har gått ut, men mange kjøpere derifra er og sultne på brukte ice-biler.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jarmo skrev (19 minutter siden):

Temmelig mye har gått til Ukraina..

Fint lite eksport av fossilbiler dit. De får ikke tak i bensin og diesel, så det er elbiler de vil ha. Det har gått enorme mengder av eldre Leaf og i3 dit, og selv min gamle Tesla X75D ble eksportert til Ukraina etter at Tesla solgte den på auksjonen.no for tusen kroner mindre enn de ga meg i innbytte.

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (41 minutter siden):

Fint lite eksport av fossilbiler dit. De får ikke tak i bensin og diesel, så det er elbiler de vil ha. Det har gått enorme mengder av eldre Leaf og i3 dit, og selv min gamle Tesla X75D ble eksportert til Ukraina etter at Tesla solgte den på auksjonen.no for tusen kroner mindre enn de ga meg i innbytte.

https://www.nrk.no/norge/bruktbilmarkedet-snudd-pa-hodet-_-fossilbiler-mest-etterspurt-1.16469733

Ser det hver dag nå at flere vil ha fossilbiler i Ukraina, bla. FB er er full av annonser..

Edit: i grunn har det lite betydning, EUs ca 350 mill mot lille Norges ca. 5-6 mill.

Endret av Jarmo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trolig en stor endring fra nyttår da man ikke lenger får refundert like mye for fossilbiler. For 2023 og tidligere fikk man refundert veldig mye, på noen biler mer enn når bilen ble kjøpt ny. Det førte til at bilene ble kunstig billig for utenlandske kjøpere. Dette gjaldt først og fremst for biler fra 2014 til 2018 modell. Ut fra tall jeg har sett var det kanskje omtrent 50-50 mellom fossil og el for 2023. For 2024 går nok dette drastisk opp for el, kanskje 70 %.

Og fossilbiler blir heller eksportert når de blir eldre. 120 tusen nybiler solgt i fjor, 40 tusen eksportert. Noen sa at landet vil tømmes for biler etterhvert. Ser det på antall biler tilsalgs, før lå det gjerne melom 65-70 tusen, nå 54 tusen, inkludert mye elbiler som mange kjøpere ikke er interesserte i.  Det er bra noen vil ha de, her skal man jo helst ikke ha råd til bil skal man følge politikernes ønsker. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (3 timer siden):
Når skal Norge slutte å selge fossilbiler? Refererer seff til nybilsalg.
Det er nylig kommet frem at hele 73 prosent har liten tro på politikernes mål om slutt på nybilsalg av fossile biler innen 2025.

Noen bilmerker har allerede sluttet å selge fossilbiler i Norge og flere har ymtet frampå om at de vurderer det samme. Men for å stikke fingeren i jorda så er riktignok klima og miljø viktig - men fred og trygghet er faktisk mer prekært og ennå viktigere. Klimakampen ser ut til å ha blitt satt litt på vent og reorganiseres fram til Russland taper invasjonen.

Personlig tenker jeg mer beredskap enn før. Deriblant to egg i kurven, El+bensin, framfor å legge kun ett egg i kurven (el). Det samme gjelder varme i huset. Vedfyring + strøm framfor bare strøm. Jeg prøver å minimere ved og bensin-forbruket, men liker å ha det i bakcup i tilfelle rottefelle. Det virker som vi blir stadig flere som tenker beredskap, selv om vi fortsatt er et klart mindretall. Bevisstheten rundt beredskap øker og "preppere" blir ikke lengre ledd ut som gærne paranoide - de blir respektert som ganske normale. I industri og samfunnsberedskap tror jeg bevisstheten rundt beredskap også er klart økende, deriblant økt antall aggregat og bevissthet rundt selvforsyning, kriselager og sånt i tilfelle kriser. Derfor tror jeg plugin-hybrider styrker seg i det Europeiske markedet framover og blir "standard-alternativet" til ren elbil.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Tur med tilhenger i går. Endte på kun 35kwh/100km, med den stor tilhengeren så ender jeg på nærmere 40. Laderene på 175kw var opptatt, okkupert av biler som ikke kunne utnytte effekten. Måtte derfor bruke en 50kw lader som bare ga 40. Det var ganske mange steder å lade i Bergen, men dette var første og beste stedet der jeg kunne lade med tilhengeren på. Endte opp med å dra til en Tesla lader når jeg hadde nok strøm til å komme meg der. 

Det må bli flere ladestasjoner helt oppi Europaveier. Det må også bli betydelig mer effekt på lade punktene. 

 

Polestar 2 er en vanvittig god trekkbil. Kan varmt anbefales om du har tenkt å trekke mye tilhenger. Opplever den som betydelig bedre enn model Y. Ventilerte skinnseter gjør også turen veldig behagelig, selv om en kjører en hel dag. 

Screenshot_20240224-184558.png

Screenshot_20240225-084453.png

Endret av Sjørøver
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (53 minutter siden):

Polestar 2 er en vanvittig god trekkbil. Kan varmt anbefales om du har tenkt å trekke mye tilhenger. Opplever den som betydelig bedre enn model Y.

Hva er det som gjør den så betydelig bedre enn Model Y? Jeg har trukket med XC40 en del og Volvo har noen kule tilhengerfunksjoner som alle burde lære av. Spesifikk funksjon på ryggekamera for å treffe draget, samt en automatisk lyssjekk-funksjon blant annet. Utenom det synes jeg elbilene jeg har testet i den klassen er vanskelige å skille med tilhenger bakpå. Man kjenner knapt at den er på, forskjellene ligger mer i tilhengerne. XC40 og Model Y klarte jeg knapt å skille fra hverandre når jeg leter etter tilhengerspesifikk kjørekomfort.

Endret av Nimrad
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (14 minutter siden):

Man kjenner knapt at den er på,

Jeg synes model Y ble veldig mye mer påvirket av tilhengeren enn Polestar. Jeg tror polestaren er ett par hundre kilo tyngre også? Strømforbruket er også en del høyere hos Polestar. 

 

Nimrad skrev (19 minutter siden):

Spesifikk funksjon på ryggekamera for å treffe draget, samt en automatisk lyssjekk-funksjon blant annet

Dette er gull. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (58 minutter siden):

Hva er det som gjør den så betydelig bedre enn Model Y? Jeg har trukket med XC40 en del og Volvo har noen kule tilhengerfunksjoner som alle burde lære av. Spesifikk funksjon på ryggekamera for å treffe draget, samt en automatisk lyssjekk-funksjon blant annet. 

Hvordan fungere den "spesifikke funksjonen"? I Teslaen så ser jeg kula på draget i ryggekamerabildet så det er utrolig enkelt å plassere kula helt korrekt. Bare å sveive hengeren ned på kula hver gang. Den sier også i fra om det er feil på lysene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 time siden):

Polestar 2 er en vanvittig god trekkbil. Kan varmt anbefales om du har tenkt å trekke mye tilhenger. Opplever den som betydelig bedre enn model Y. Ventilerte skinnseter gjør også turen veldig behagelig, selv om en kjører en hel dag. 

Er det bare meg som ikke skjønner greia med ventilerte skinnseter? Sånn jeg har sett det er poenget med skinn/kunstskinn at man bare kan tørke enkelt av om noen søler noe. Men med en masse hull i trekket vil jo alt søl trekke rett ned i setet?

Synes man skinn blir for klamt uten ventilering kan jeg ikke skjønne annet enn stoffseter hadde vært en bedre løsning enn å styre med ventilasjon. Virker som en dyr løsning for å fikse problemene med dyrt setetrekk. 

Dessverre går ikke Model Y å få med stoffseter, ellers hadde jeg definitivt bestilt det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 minutter siden):

Er det bare meg som ikke skjønner greia med ventilerte skinnseter? Sånn jeg har sett det er poenget med skinn/kunstskinn at man bare kan tørke enkelt av om noen søler noe. Men med en masse hull i trekket vil jo alt søl trekke rett ned i setet?

Synes man skinn blir for klamt uten ventilering kan jeg ikke skjønne annet enn stoffseter hadde vært en bedre løsning enn å styre med ventilasjon. Virker som en dyr løsning for å fikse problemene med dyrt setetrekk. 

Dessverre går ikke Model Y å få med stoffseter, ellers hadde jeg definitivt bestilt det. 

Mørkt skinn blir varmt i solsteiken, så de blir aldri helt fri for klamhet. Dog, ventilerte seter med kjøling er så deilig, at jeg glatt ofrer det at matsøl og skitt kan trekke ned gjennom hullene. Det går dog an å ha mange små hull, så skal størrelsen på det som ellers ville trukket inn, fremdeles gjøre at svært mye forblir på utsiden om man oppdager det raskt nok.

Kunstskinn har tradisjonelt vært mye mer tett, og derfor blir man veldig raskt klam av disse. Generelt har plaststoffene også vært lettere å slite ut. Og er de allerede blitt slitt, så går det knapt å redde de. Skinnseter som behandles jevnlig, får det man kaller patina, men behandles det ikke, så blir det langt raskere slitt, og det skal fort mer til for å fikse. 

Stoffseter opplever jeg at stort sett er ødelagt/stygt slitt før man vet ordet av det. Og mat og skitt setter set styggfort i dette. Krever langt oftere renhold, og om ikke, så holder de veldig godt på skitt og smuss. ;am kan riktignok lure seg selv med å sette på trekk, og det kan jo friske opp et grusomt stofftrekk. Men skitten får jo bare mer plass til å trives.

Kunstseter er definitivt en negativ trend i mine øyne, og blir dessverre ikke bedre av at de blir laget av resirkulert plast i form at fiskegarn, gamle setebelter, plastflasker som ikke er naturlig nedbrytbare eller hva man nå mener egner seg å resirkulere fra.

Selvsagt bedre å gjenbruke/gjenvinne plast enn å bare komme med ny plast, men problemet er at vi bør bruke mindre plast. Ikke mere, selv om det er resirkulert. Man bør jo og spørre seg om plasten er faktisk 100 % gjenvunnet, eller om man rett og slett blander inn nytt plaststoff for å få det brukbart!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (28 minutter siden):

Kunstseter er definitivt en negativ trend i mine øyne

Det var faktisk en viktig ting når jeg kjøpte polestar, den får du med ekte skinn. Det trekker veldig ned når det er kunstskinn i mine øyne, selv om alle selgere mener det er noe av det beste som er lagd. 

 

Snowleopard skrev (30 minutter siden):

laget av resirkulert plast i form at fiskegarn,

Polestar kommer med resirkulerte fiskegarn matter, og de føles bare feil selv med sko på. Merkelig avgjørelse, synes jeg. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 time siden):

Jeg synes model Y ble veldig mye mer påvirket av tilhengeren enn Polestar. Jeg tror polestaren er ett par hundre kilo tyngre også? Strømforbruket er også en del høyere hos Polestar. 

Åh? Jøss. Jeg merker knapt skaphengeren jeg pleier å bruke i Model Y. Fikk lyst å prøve med Polestar nå. Btw, vi må nesten begynne å nevne modell når vi snakker om Polestar nå som de faktisk har flere.

Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Er det bare meg som ikke skjønner greia med ventilerte skinnseter? Sånn jeg har sett det er poenget med skinn/kunstskinn at man bare kan tørke enkelt av om noen søler noe. Men med en masse hull i trekket vil jo alt søl trekke rett ned i setet?

Ventilerte seter er fantastisk. Spesielt i skinnseter, og hvertfall i petroleumsbasert skinn (som noen smarte markedsførere har valgt å kalle "vegansk skinn"). Vi bor bare i Norge, men svette rumpeballer og svett rygg opplever jeg ofte om sommeren. Nytter ikke å kjøle ned bilen i forkant med svarte seter. For min del ville jeg faktisk valgt ventilerte seter foran oppvarma seter. Jeg var lenge ganske anti-skinn og pro-stoff på setefronten av samme grunn.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Spesielt i skinnseter, og hvertfall i petroleumsbasert skinn (som noen smarte markedsførere har valgt å kalle "vegansk skinn").

Fancy nyord for plastskinn. Må ikke la deg lure, så godt som all plast er basert på olje av "petroleumsbaserte" ingredienser. Selv Alcantara er i realiteten plast. At de dog er blitt mye flinkere til å imitere både vanlig skinn og semsket skinn (Alcantara), er dog rett. Men det er som sagt fremdeles oljebaserte plastprodukter.

Plastprodukter basert på planteprodusert olje, har fremdeles mye svakheter som man sliter med å overvinne. Og så er det i tillegg problematisk at man dyrker planter for å lage ikke-spiselige planter, der man heller kunne dyrket menneskefor. Da har jeg mer sansen for det som produseres på rester fra matproduksjon og restprodukter fra treforedling, dersom alternativet er å brenne det eller grave det ned.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 23.2.2024 at 10:51 PM, oldboy said:

Hallo! Sort eller hvit bil med sort skinninteriør. Get with the program 😂

Jeg var lenge på i4-jakt på Finn.no, og akkurat dette var det desidert største problemet med å finne noe brukbart. Bilen er helt objektivt finest i grønt med cognac interiør, men av en eller annen besynderlig grunn har 90% av norske kunder bestilt den i sort eller grått med sort interiør (og gyselig karbonfiber i midtkonsollen). Har lenge hørt forklaringen at det gjør et senere salg enklere, men er ikke det en form for sirkulær logikk? Og er virkelig folk som kjøper en M50 mer opptatt av annenhåndsverdi enn sin egen bilglede? Jeg foreslår at staten avgiftsbelegger trauste biler på lik linje som fossile biler, og med samme begrunnelse: de gjør verden gråere og tristere. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (14 minutter siden):

Jeg var lenge på i4-jakt på Finn.no, og akkurat dette var det desidert største problemet med å finne noe brukbart. Bilen er helt objektivt finest i grønt med cognac interiør, men av en eller annen besynderlig grunn har 90% av norske kunder bestilt den i sort eller grått med sort interiør (og gyselig karbonfiber i midtkonsollen). Har lenge hørt forklaringen at det gjør et senere salg enklere, men er ikke det en form for sirkulær logikk? Og er virkelig folk som kjøper en M50 mer opptatt av annenhåndsverdi enn sin egen bilglede? Jeg foreslår at staten avgiftsbelegger trauste biler på lik linje som fossile biler, og med samme begrunnelse: de gjør verden gråere og tristere. 

Min I4 edrive 40 er grå med cognac interiør. Ville vel helst hatt grått interiør men det fantes ikke. Pianolakk og karbon kan man fint velge noe annet. Jeg har treverk. Driter i anhåndsverdi. Kom nettopp tilbake fra en kjempe helge tur som stadig ble lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var heldig nok til å finne min drømme i4 M50 konfigurasjon på bruktmarkedet, Supercharged med M-Sport Plus, Sanremo Green, Tacora Red skinn interiør og karbonfiber interiør lister 🤌 . Eneste jeg kanskje kunne funnet på å gjørt annerledes om jeg hadde konfigurert en ny bil var å gå for karbonfiber eksteriør pakken, men er litt i tvil om det kanskje kan være litt for grått som kontrastfarger mot den ganske mørke Sanremo green lakken. Uansett veldig glad i karbonfiber, og når en først skulle oppfylle barndom/ungdomsdrømmen om "M" bil så måtte det nesten være litt karbonfiber å spore :p

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konfigurerte min i4M50 selv «akkurat» slik jeg ville ha den. Både eksteriør, farge/bmw individual lakk, interiør stoltype , type skinn og farge og type interiørtrim og utstyr + eget valg av type s og v felger.
Men måtte vente i 16 mnd.

Samme eksteriørfargen som denne med tacora red skinn interiør og innvendig carbon-trim:

IMG_0379.jpeg

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Var på biltur nå i helgen, og kjørte forbi mange av de. Er fine biler ass!

Når man blir gammel er det litt morsomt å se at mote og bilfarger går i sirkler. Ikke mange år siden jeg aldri kunne tenkt meg «flaskegrønn metallic» igjen, men den dype grønnfargen på i4 med cognac interiør må vær min favoritt også. Hodet mitt er fortsatt ikke helt klart for treverk, men har heller ikke sett de forskjellige opsjonene. Så kanskje?

Leasing selskapene (førstehåndsinfo om Leasplan) trekker i restverdikalkylen om man ikke velger «standard» fargekombo og utstyr, så det er også med på å understøtte ordtaket «roser er røde, fioler er blå - biler er svarte, hvite eller grå»

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...