Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
trikola skrev (16 minutter siden):

Jeg har siden omtrent 1975 med ett unntak bare eid/kjørt automatbiler og gikk derfor rett på "Creep" med Teslaen.

Min ryggmargsrefleks var også Creep.

Men etter hvert så kom jeg til at Hold er så mye sikrere at jeg tvang meg over. Og jeg har aldri angret.
Etter noen skumle opplevelser med veldig lite visuelle referanser utenfor bilen der jeg trodde bilen sto stille, men der jeg fikk en dårlig følelse og hugget inn bremsene, og kjente så på rykket at bilen faktisk var i fart, begynte jeg å tenke...
Dette var et par ganger i snøfokk, og en gang i totalt mørke på skogsvei.

Så nå er jeg trygg på at hvis jeg slipper gassen så vil bilen før eller siden stå stille uansett helling på veien.
Når jeg nå har vent meg til Hold, så grøsser jeg ved tanken på å kjøre med Creep eller Roll.
 

Endret av ozone
Lenke til kommentar
1 hour ago, ozone said:

Så nå er jeg trygg på at hvis jeg slipper gassen så vil bilen før eller siden stå stille uansett helling på veien.
Når jeg nå har vent meg til Hold, så grøsser jeg ved tanken på å kjøre med Creep eller Roll.
 

En god vane er å alltid ha foten på bremsen om man mener å stå stille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (1 time siden):

Min ryggmargsrefleks var også Creep.

Men etter hvert så kom jeg til at Hold er så mye sikrere at jeg tvang meg over. Og jeg har aldri angret.
Etter noen skumle opplevelser med veldig lite visuelle referanser utenfor bilen der jeg trodde bilen sto stille, men der jeg fikk en dårlig følelse og hugget inn bremsene, og kjente så på rykket at bilen faktisk var i fart, begynte jeg å tenke...
Dette var et par ganger i snøfokk, og en gang i totalt mørke på skogsvei.

Så nå er jeg trygg på at hvis jeg slipper gassen så vil bilen før eller siden stå stille uansett helling på veien.
Når jeg nå har vent meg til Hold, så grøsser jeg ved tanken på å kjøre med Creep eller Roll.
 

Jeg stoler ikke helt på "hold" for å være ærlig, og min erfaring er at det heller ikke lurt å ha den på "hold" om vinteren. Jeg har min TM3 kun på "rull" om vinteren, på den måten får jeg aktivert bremsene mer selv og det er visstnok den de anbefaler å bruke om vinteren også. 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (34 minutter siden):

En god vane er å alltid ha foten på bremsen om man mener å stå stille.

Enig!

Iterion skrev (19 minutter siden):

Jeg stoler ikke helt på "hold" for å være ærlig, og min erfaring er at det heller ikke lurt å ha den på "hold" om vinteren. Jeg har min TM3 kun på "rull" om vinteren, på den måten får jeg aktivert bremsene mer selv og det er visstnok den de anbefaler å bruke om vinteren også. 

Alle må bare gjøre det de føler er best for dem selv!
Jeg har innsett ar jeg ikke er en maskin som alltid gjør det riktige til en hver tid. Derfor bruker jeg "Hold"☺️

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var betenkelig, roaming ladeappene som jeg har på telefonen sporer veldig mye informasjon om brukeren ut fra personverninformasjonen om de på App Store.

Elton, Plugsurfing, Fortum Charge & Drive, Volkswagen, Northe kan tillate seg å samle inn mye brukerdata.
 

Elbilforeningens Ladeklubb og ElbilAppen virker mest personvernvennlig, men også Circle K, Mer og Bilkraft lagrer lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
rockPaperScissors() skrev (10 minutter siden):

Det var betenkelig, roaming ladeappene som jeg har på telefonen sporer veldig mye informasjon om brukeren ut fra personverninformasjonen om de på App Store.

Elton, Plugsurfing, Fortum Charge & Drive, Volkswagen, Northe kan tillate seg å samle inn mye brukerdata.
 

Elbilforeningens Ladeklubb og ElbilAppen virker mest personvernvennlig, men også Circle K, Mer og Bilkraft lagrer lite.

Er du på Android eller iOS nå?

Lenke til kommentar
8 hours ago, rockPaperScissors() said:

Det var betenkelig, roaming ladeappene som jeg har på telefonen sporer veldig mye informasjon om brukeren ut fra personverninformasjonen om de på App Store.

I tilfelle noen lurte på hvorfor ladeoperatørene ikke vil ha kortbetaling på ladestasjonen. Dette er en viktig del av svaret.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Syar-2003 said:

Og hva gjør/gjorde «de» for å få tillatelser og tilkopling , (bestikkelser?) eller bygger de og kopler opp ladestasjoner uten tillatelse fra de spanske myndigheter.

Det er vel ikke kun Spania hvor det er byråkrati. Jeg siktet til at det er en formidabel jobb som er lagt ned av Tesla for å bygge ut det nettverket de har gjort. 
 

Det går vel på vilje til å bygge uten å vente og lobbyere for statlige tilskuddsordninger tenker jeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (På 29.11.2023 den 8:30 PM):

@Evil-Duck Det er nedtonet gassrespons i pedal med Eco Pro (må større bevegelse til). Kjørte stort sett hele forrige vinter når det var glatt med det kjøreprogrammet og i adaptiv D.
Prøv det .

Dette var ett godt tips, holdt meg unna Eco Pro da jeg tenkte at at ett eco fokusert program ville bety at bilen ville i større grad fokusere på drift på bakhjulene slik som eco programmet på IONIQ 5 og EV6 gjør, men bilen oppleves faktisk som mindre "tail happy" i eco pro enn comfort. Adaptiv D bruker jeg hele året, fantastisk behagelig funksjon i små bygater og lignende :)

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 time siden):

Skulle likt litt mer kjøtt på beinet i eksemplene de kommer med. Jeg skjønner jo at man ikke bare koble på hundrevis av hurtigladere sånn uten videre, men byråkratiet er der ofte av en god grunn. Støyundersøkelser kan gjerne være reelle, men for å forstå må man jo nesten kjenne saken eller få noen uttalelser fra folk som kjenner hele saken.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (18 minutter siden):

Det er vel ikke kun Spania hvor det er byråkrati. Jeg siktet til at det er en formidabel jobb som er lagt ned av Tesla for å bygge ut det nettverket de har gjort. 
 

Det går vel på vilje til å bygge uten å vente og lobbyere for statlige tilskuddsordninger tenker jeg

Uten tvil formidabel jobb av Tesla å bygge sitt nåværende nettverk.
Men ser ikke sammenhengen da de også skal måtte forholde seg til de samme byråkratene for å bygge. Hvordan har de i såfall fått til det ?
Det var Spania og Tyskland omtalt i motor artikkelen med byråkrati som årsak til forsinkelser av bygging for operatør x, y, z.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Dette var ett godt tips, holdt meg unna Eco Pro da jeg tenkte at at ett eco fokusert program ville bety at bilen ville i større grad fokusere på drift på bakhjulene slik som eco programmet på IONIQ 5 og EV6 gjør, men bilen oppleves faktisk som mindre "tail happy" i eco pro enn comfort. Adaptiv D bruker jeg hele året, fantastisk behagelig funksjon i små bygater og lignende :)

Bmw sin xDrive har aldri hatt permanent firehjulsdrift. Og den elektriske xDrive er ikke noe unntak. 
Men følsom gasspedal med 540hk i sport gir rask alle hk (og da inkluderes front motoren). Noen føler vel at dette er trekk på alle fire , men ser man på forbruket på en rolig langtur er det lite eller ingen forskjell fra comfort eller eco uten kupe, defrosting reduksjon. Dette kan du stille i Eco individual 🙂

IMG_0054.jpeg

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (26 minutter siden):

Skulle likt litt mer kjøtt på beinet i eksemplene de kommer med. Jeg skjønner jo at man ikke bare koble på hundrevis av hurtigladere sånn uten videre, men byråkratiet er der ofte av en god grunn. Støyundersøkelser kan gjerne være reelle, men for å forstå må man jo nesten kjenne saken eller få noen uttalelser fra folk som kjenner hele saken.

Helt enorm trafikk gjennom hele/innen EU når vi teller med tungtransport og vareflyt i løpet av et år. Hvis alt skal over til El-system så vil jeg gjerne vite noe mer også..

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Jarmo said:

Hvis alt skal over til El-system så vil jeg gjerne vite noe mer også..

Ja, men det skjer jo ikke på få år.

Husker et professoralt foredrag på YT hvor vedkommende sa sånn omtrentlig, at det er helt umulig at 100% bilelektrifisering kan fungere på dagens elsystem.

Mye annet kommer også til å skje samtidig, men det glemmer mange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikkje akkurat overflod av straum i utgangspunktet. Hadde det berre vore fleire atomkraftverk i Europa…

Syar-2003 skrev (37 minutter siden):

Uten tvil formidabel jobb av Tesla å bygge sitt nåværende nettverk.
Men ser ikke sammenhengen da de også skal måtte forholde seg til de samme byråkratene for å bygge. Hvordan har de i såfall fått til det ?
Det var Spania og Tyskland omtalt i motor artikkelen med byråkrati som årsak til forsinkelser av bygging for operatør x, y, z.

Kanskje det var lettare i starten då det knapt var ladestasjonar i landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...