Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Zeph skrev (10 minutter siden):

Det er ikkje akkurat overflod av straum i utgangspunktet. Hadde det berre vore fleire atomkraftverk i Europa…

Kanskje det var lettare i starten då det knapt var ladestasjonar i landet.

Spania og sør-Europa generelt er jo velsignet med sol i store deler av året, også vinterstid som heller ikke blir veldig kaldt om man ikke er i høyden. Og skulle tro solceller-farmer over vinranker og annen dyrking av grønnsaker og frukt ville være en perfekt kombo. Viser seg jo at det øker fuktnivået og gir vann til plantene, samtidig som det virker avkjølende og gir gode forhold for mange typer frukt og grønnsaker.

Og i tillegg er det billig energi som produseres til de tidene av dagen hvor strømforbruket er høyest, altså når folk bruker strøm på å kjøle ned hus og bygninger så det er mulig å bo og oppholde seg. Og på husene, kan man bruke solceller som pergola som både produserer elektrisitet, og demper oppvarmingen av husene.'

Hadde man i tillegg hatt husbatteri, kunne mye av kveldens og nattens forbruk bli dekket opp av energi som ble fanget på dagtid, tilnærmet gratis. Så kan vannkraft, vindkraft og atomkraft supplere der det er behov for dette, og spesielt for bedriftene og offentlige byggverk.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (1 time siden):

Spania og sør-Europa generelt er jo velsignet med sol i store deler av året, også vinterstid som heller ikke blir veldig kaldt om man ikke er i høyden. Og skulle tro solceller-farmer over vinranker og annen dyrking av grønnsaker og frukt ville være en perfekt kombo. Viser seg jo at det øker fuktnivået og gir vann til plantene, samtidig som det virker avkjølende og gir gode forhold for mange typer frukt og grønnsaker.

Og i tillegg er det billig energi som produseres til de tidene av dagen hvor strømforbruket er høyest, altså når folk bruker strøm på å kjøle ned hus og bygninger så det er mulig å bo og oppholde seg. Og på husene, kan man bruke solceller som pergola som både produserer elektrisitet, og demper oppvarmingen av husene.'

Hadde man i tillegg hatt husbatteri, kunne mye av kveldens og nattens forbruk bli dekket opp av energi som ble fanget på dagtid, tilnærmet gratis. Så kan vannkraft, vindkraft og atomkraft supplere der det er behov for dette, og spesielt for bedriftene og offentlige byggverk.

Var nettop i Spania en uke. Så sol ca 30 min. 2 ladestasjoner på 750km kjøring- Snitt temperatur 10 grader. En masse vindturbiner som bråkte når de gikk. 1 tesla og en I4 på motorvejen. El biler er helt uinterresant der nede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Syar-2003 said:

Uten tvil formidabel jobb av Tesla å bygge sitt nåværende nettverk.
Men ser ikke sammenhengen da de også skal måtte forholde seg til de samme byråkratene for å bygge. Hvordan har de i såfall fått til det ?
Det var Spania og Tyskland omtalt i motor artikkelen med byråkrati som årsak til forsinkelser av bygging for operatør x, y, z.

Det er ikke bare byråkrati på forbrukssiden. Det er like ille også på produksjonssiden.

Skal visst være haugevis med ferdiginstallerte solcellepanelsystemer i DE som det ikke er lov å tilkoble av byråkratiske årsaker.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
Trestein skrev (32 minutter siden):

Var nettop i Spania en uke. Så sol ca 30 min. 2 ladestasjoner på 750km kjøring- Snitt temperatur 10 grader. En masse vindturbiner som bråkte når de gikk. 1 tesla og en I4 på motorvejen. El biler er helt uinterresant der nede.

Elbil var ikke nevnt i innlegget mitt, men helt klart at solcellepaneler og kan lade til disse.

Men altså, du vet da at solcellepaneler ikke trenger direkte sollys for å virke? De fungerer og i vanlig dagslys, selv om de produserer mest når de får direkte lys å jobbe med. Varme er dog et problem, da panelene blir varme og må kjøles ned, noe som reduserer effektiviteten.

Finnes og paneler som virker tosidig, så om lys reflekteres f.eks fra vann eller hvit maling, så kan det gi mer produksjon. 

Angående populariteten til elbiler, så vokser den etterhvert som bilene blir mer modne og kan gi bra rekkevidde selv på mindre biler. Og enda mer når disse går ned i pris. Den jevne spanjol bruker langt mindre på bil enn oss, og nå er elbiler i hovedsak for dyre.

Dette endrer seg, og da vil nok og spanjoler og andre sør-europeere komme etter.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (35 minutter siden):

Elbil var ikke nevnt i innlegget mitt, men helt klart at solcellepaneler og kan lade til disse.

Men altså, du vet da at solcellepaneler ikke trenger direkte sollys for å virke? De fungerer og i vanlig dagslys, selv om de produserer mest når de får direkte lys å jobbe med. Varme er dog et problem, da panelene blir varme og må kjøles ned, noe som reduserer effektiviteten.

Finnes og paneler som virker tosidig, så om lys reflekteres f.eks fra vann eller hvit maling, så kan det gi mer produksjon. 

Angående populariteten til elbiler, så vokser den etterhvert som bilene blir mer modne og kan gi bra rekkevidde selv på mindre biler. Og enda mer når disse går ned i pris. Den jevne spanjol bruker langt mindre på bil enn oss, og nå er elbiler i hovedsak for dyre.

Dette endrer seg, og da vil nok og spanjoler og andre sør-europeere komme etter.

Poenget mitt var vel at gråvær og vinstille er helt vanlig i Spania også. Nå var jeg ikke på noe turiststed men oppe i fjellene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Hvor mye da? 80%?

 

Hvor langt er et tau? Det er et like adekvat spørsmål som gir ca samme presisjon i svaret.

Det kommer selvsagt an på både panelene, og ikke minst hvor kraftig skylaget er, og dermed hvor mye det demper lyset. Det er det mest presise svaret jeg orker å gi nå, så seint på kvelden.

Men du klarer å google selv, om du ikke har tålmodighet nok til å vente på at jeg skal google for å gi deg et mer presist svar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Hvor langt er et tau? Det er et like adekvat spørsmål som gir ca samme presisjon i svaret.

Det kommer selvsagt an på både panelene, og ikke minst hvor kraftig skylaget er, og dermed hvor mye det demper lyset. Det er det mest presise svaret jeg orker å gi nå, så seint på kvelden.

Men du klarer å google selv, om du ikke har tålmodighet nok til å vente på at jeg skal google for å gi deg et mer presist svar.

Det er ikke mye. 20-40% Pluss at det ikke er midnattsol der nede. Du ender fort ut med ca 10% av Watt kapasitet i døgnsnitt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Det er ikke mye. 20-40% Pluss at det ikke er midnattsol der nede. Du ender fort ut med ca 10% av Watt kapasitet i døgnsnitt

Så må du og ta med hvor mange dager i løpet av året man har slike forhold. Klar over at det er lokale variasjoner, men det er jo mange steder hvor man har over 300 soldager i året. ALtså betyr det lite om det er noen dager med overskyet og noe lavere solproduksjon. Og de dagene er det dessuten ikke like stort behov for å bruke masse energi på å avkjøle hus og heim.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Trestein said:

Det er ikke mye. 20-40% Pluss at det ikke er midnattsol der nede. Du ender fort ut med ca 10% av Watt kapasitet i døgnsnitt

Det betyr jo bare at man trenger 10 ganger så mye installert effekt og lagringsmuligheter for 'dunkelflaute'. Og takinstallert-effekt trenger ikke noe ekstra areal, bare takflater.

Endret av trikola
  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Trestein said:

Sitter å regner på mitt hus. Det koster 1900kr pr måned å lage 6400kWh i året. 

Det nytter ikke å regne på ditt hus nå. Vi skal ikke 10-doble kapasiteten før nyttår.

Du er som han østerrikske (tror jeg det var) professoren som slo fast at det er umulig å bytte ut hele bilparken med elbiler med strømnettet fra 2019.

Og den gangen den første bensinbilen rullet ut på veiene var det også umulig å erstatte alle hester med bensinbiler - fantes jo null bensinstasjoner.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (5 minutter siden):

Det nytter ikke å regne på ditt hus nå. Vi skal ikke 10-doble kapasiteten før nyttår.

Du er som han østerrikske (tror jeg det var) professoren som slo fast at det er umulig å bytte ut hele bilparken med elbiler med strømnettet fra 2019.

Og den gangen den første bensinbilen rullet ut på veiene var det også umulig å erstatte alle hester med bensinbiler - fantes jo null bensinstasjoner.

Nå er det vel heller ingen land som har byttet ut hele bilparken med el biler

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Trestein said:

Nå er det vel heller ingen land som har byttet ut hele bilparken med el biler

Da tror jeg du har fattet poenget mitt:

du kan ikke trekke konklusjoner med en blanding av betingelse hvor noen gjelder i dag og andre først om 30 år. Av dagens betingelser gjelder mange ikke lenger om 30 år og 'bil-populasjonen' om 30 år finnes ikke idag som du selv skriver.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 timer siden):

Sitter å regner på mitt hus. Det koster 1900kr pr måned å lage 6400kWh i året. 

Det var jo et labert regnestykket. Her koster det meg 740 kroner pr. måned å produsere 13.000kWh i året. 

Forutsetning: 15,2kWp anlegg montert i 2013, totalkost 115k NOK etter Enova-støtte. Tillagt 35.000,- i ett inverterbytte etter 10-15 år, lånefinansiert over 25 år med i gjennomsnitt 3,5% rente. 

En kamerat fikk montert 32,85kWp i år, produserer ca. 27.000kWh per år. Kostnad 270k NOK, legg på 60k for inverterbytte og regn gjennomsnittsrente på 4,5% så ender regnestykket på drøye 1500,- per måned. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, trikola said:

Det er ikke bare byråkrati på forbrukssiden. Det er like ille også på produksjonssiden.

Skal visst være haugevis med ferdiginstallerte solcellepanelsystemer i DE som det ikke er lov å tilkoble av byråkratiske årsaker.

Byråkrati (I.e at noen ikke har signert på et papir) eller teknisk (at nødvendig utstyr ikke er installert)?

Lenke til kommentar
12 hours ago, Zeph said:

Elbiler har en tendens til å være gaske store, ihvertfall om de skal komme seg litt avstand. Parkering i spania er notorisk trangt og krever både lave biler, bakkeklaring og kort hjulbase. Og selv om akkurat din hjemmeparkering er romslig nok så skal du gjerne parkere bilen andre steder også. Så da blir utvalget elbiler fort litt begrenset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...