Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

ozone skrev (11 minutter siden):

Når jeg skifter til vinterdekk så setter jeg også bilen i "Chill-mode"!
Det er det eneste fornuftige med tanke på den myke gummien som slites lett, og glatt føre.

Egentlig synes jeg gasspedal-responsen blir for følsom og dermed rykkete kjøring selv om sommeren... Men jeg vil jo gjerne kunne benytte meg av den deilige aksellerasjonen bilen er bygget for av og til, så jeg får meg ikke til å bruke Chill om sommeren selv om det hadde vært behageligere, hehe😅

Kunne kanskje ønsket en chill-mode for når man låner bort bilen, men bør jo uansett ha en eco-mode der man kan dra på om det er nødvendig og/eller ønskelig. Men chillmode bør jo være der man kan legge inn profiler, og ha dette på for "gjestebrukere" eller noen brukerprofiler, som for ungene. 

Polestar og Volvo har jo denne gule nøkkelen som automatisk gir chill-mode.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ozone skrev (15 minutter siden):

Når jeg skifter til vinterdekk så setter jeg også bilen i "Chill-mode"!
Det er det eneste fornuftige med tanke på den myke gummien som slites lett, og glatt føre.

Egentlig synes jeg gasspedal-responsen blir for følsom og dermed rykkete kjøring selv om sommeren... Men jeg vil jo gjerne kunne benytte meg av den deilige aksellerasjonen bilen er bygget for av og til, så jeg får meg ikke til å bruke Chill om sommeren selv om det hadde vært behageligere, hehe😅

Bmw sin Eco Pro og Tesla sin Chill mode er nok ikke helt det samme. Man kan fremdeles gi «full» aks signal med pedal kick-down på gamlemåten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (2 minutter siden):

Krypdrift er at bilen ruller når bremsen ikke er holdt opp til ca 5km/t. I.o.f.s en glimrende egenskap når man skal finmanøvrere siden man da kan modulere farten med bremsen, men altså ikke hva vi har diskutert her.

Det vi snakker om ovenfor er å slippe gassen når man ønsker å roe farten uten at det medfører at man bremser kraftig slik man opplever med enpedalskjøring. Det er slikt man gjør når man ser biler foran seg som kjører saktere, eller kommer mot et lyskryss etc. Man vil bare roe farten og være klar til å bremse, ikke nødvendigvis bremse kraftig med en gang. Med enpedalskjøring kan du ikke slippe gassen og ha den klar over bremsen i en slik situasjon.

Nei, men det er jo fordi man ikke har det samme behovet. Med 1-pedal bremser du med å slippe pedalen, og kan bremse ekstra ved nød, ved å trykke inn bremsepedalen. Men bremseeffekten er jo så stor at i så lav fart får man i de aller fleste tilfeller bremset fort nok ned.

Liten vits i å klage på noe som ikke er et problem i praksis, selv om man kan teorisere/konstruere et tenkt problem.  Men det baserer seg jo da på feil oppfattelse/manglende erfaring med skikkelig 1-pedal. Jeg har aldri hatt opplevelsen av at "fasan, der skulle jeg hatt bremseberedskap for det ville hjulpet meg", selv om jeg har hatt nok av idioter som kaster seg inn foran meg og så tråkka inn bremsen.

Om noe, så har problemet vært at nødbrems har slått inn når jeg har tatt igjen saktegående/stillestående trafikk fordi ACC tenker det er fare, selv om foten min har vært på veil bort til bremsepedalen. Men da snakker vi altså i type fart over 70 km/t. Altså har problemet ikke vært med 1-pedal-kjøring, der funker det alltid å slippe pedalen, selv om jeg har lagt venstefoten over bremsepedalen for sikkerhets skyld.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snowleopard said:

Polestar og Volvo har jo denne gule nøkkelen som automatisk gir chill-mode.

Tesla har tilsvarende pinkode-kontrollert valet-modus som innebærer en rekke begrensninger.

 

2 minutes ago, Syar-2003 said:

Bmw sin Eco Pro og Tesla sin Chill mode er nok ikke helt det samme. Man kan fremdeles gi «full» aks signal med pedal kick-down på gamlemåten.

På BMW-en ? Har ikke lagt merke til det hos Tesla.

Men for ikke så lenge siden fikk vi mulighet å skifte med litt klikk-og-rull med høyre hjul på rattet.

Lenke til kommentar
trikola skrev (1 minutt siden):
Snowleopard skrev (11 minutter siden):

Polestar og Volvo har jo denne gule nøkkelen som automatisk gir chill-mode.

Tesla har tilsvarende pinkode-kontrollert valet-modus som innebærer en rekke begrensninger.

Ja det stemmer. Men samtidig har du "chill-mode" som det virker her som at man ikke får full guffe ved kick-down.

Min bil har verken chill-mode eller valet mode, men er i utgangspunktet mer dempet i eco-mode. Er kanskje en liten ekstra forsinkelse ved kick-down, men så guffer den på med det bilen har om jeg bånner pedalen, som jeg sjeldent gjør for da spinner fremhjulene med svært stor sannsynlighet! :thumbs:

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Hvor mange biler har egentlig denne funksjonen, vet Leaf har e-pedal, men det er vel ikke spesielt vanlig å bremse ved å slippe gassen. 

Alle som har regenerering har dette. Men det er sterkere og helt til full stopp med 1-pedal.

Biler uten 1-pedal, der MÅ man bruke bremsen ved nødstopp/nødnedbremsing og kraftige fartsreduksjoner, og der er gjerne blended brakes som hos noen gir stor forskjell på når det bare er regen og når mekaniske bremser slår til.

Her bør egentlig forskjellen være glidende, for bedre komfort og mer kontroll og større sikkerhet for sjåføren. Plutselig innhugg av mekaniske bremser, så lenge det ikke er antikollisjonssystemet/antipåkjørselsystemet som slår inn, er i mine øyne konstruksjonsfeil. Det burde ikke forekomme.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 minutt siden):

Kan du gå tilbake i tråden å lese på nytt. Dette blir bare å gå i sirkler.

Bruker som regel å bli det, når man må gjenta punkter for at det skal bli oppfattet slik man opprinnelig skrev det. Les bedre til å begynne med, så slipper du å skrive innlegg som baserer seg på at du ikke leste godt nok.

Da slipper jeg å poengtere og gjenta meg selv, til glede for alle, og i særdeleshet for meg. Er nemlig slitsomt når man må gjenta flere ganger, ting som allerede er beskrevet utfyllende allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, kremt said:

Hvor mange biler har egentlig denne funksjonen, vet Leaf har e-pedal, men det er vel ikke spesielt vanlig å bremse ved å slippe gassen. 

Ganske mange, men bremseeffekten er begrenset til hva motor/invertersystemet kan dumpe tilbake i batteriet, så det er ikke i stand til å erstatte de mekaniske bremsene. Min bil har temmelig kraftig maks regenerering på 200kW, men de mekaniske bremsene er MYE kraftigere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (7 minutter siden):

Ganske mange, men bremseeffekten er begrenset til hva motor/invertersystemet kan dumpe tilbake i batteriet, så det er ikke i stand til å erstatte de mekaniske bremsene. Min bil har temmelig kraftig maks regenerering på 200kW, men de mekaniske bremsene er MYE kraftigere.

Dette er delvis opp til produsentene, men ennå er det krav om mekaniske bremser som sikkerhetssystem. Men er ingenting som egentlig hindrer produsentene å lage systemer som regenerer så kraftig at mekaniske bremser overflødiggjøres.

Man kan f.eks. hive på kraftige superkondensatorer som kan ta langt mer energi til seg på langt raskere tid, enn de fleste elbil-batteriene. Men disse er som regel ikke gode nok til å holde på energi over tid, og bør helst få lov å kvitte seg med energi igjen rimelig raskt.

Dette kan løses ved at superkondensatorer tar initial effekt/energi eller topplast, mens resten dyttes inn i batteriene. Noen legger og batterier ment for hybrider i linja her, da de er en mellomting på egenskaper mellom superkondensatorer og gode elbil-batterier når det kommer til bruksområder.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Syar-2003 said:

Ingen ?

Mjo, det er nok en del biler som legger på de mekaniske bremsene i enpedalmodus siden regenbremsene har en del operasjonelle begrensinger. Så istedet for å la regenbremsene variere i ytelse med batteritemperatur og ladetilstand kompenserer man med de mekaniske bremsene. Dette er også nyttig for å sørge for at bremsene holdes tørre og fri for rust om de ellers skulle finne på å bli lite brukt.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Snowleopard said:

Dette er delvis opp til produsentene, men ennå er det krav om mekaniske bremser som sikkerhetssystem. Men er ingenting som egentlig hindrer produsentene å lage systemer som regenerer så kraftig at mekaniske bremser overflødiggjøres.

Kun den vanlige grunnen: Kostnad og kompleksitet. Regenerative bremser kan ikke i seg selv låse hjulene eller stoppe helt. Skal man gjøre dette elektrisk må man bruke energi på det ikke bare tappe av den kinetiske energien, og man er uansett begrenset av motorene selv om man skulle gjøre ekstraordinære tiltak på å håndtere energien elektrisk.

Bremser kan håndtere MYE mer effekt enn hva motorene kan i enhver bil, og her støter man også på et sikkerhetsaspekt: Bremsene skal kunne holde igjen motorene i tilfelle feil som gjør at man mister kontroll på de. Det blir vanskelig å se hvordan man skal ha en slik fail-safe om motorene også er bremser, da må man ha redundante motorsystemer med redundante motorkontrollere.

Ingen grunn til å gjøre slike tiltak når mekaniske bremser er enkle, pålitelige og lite kompliserte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (5 timer siden):

Vet ikke hvor mye den første Priusen(1997) skal stå som referanse her. Som andre sier så har mange fått til dette og "brake-by-wire" er  alle tilfelle en garanti for konsistens.

Jeg synes enpedalskjøring er noe slitsomt herk, spesielt på langtur og å være passasjer er verst med den rykkete kjøringen. I tillegg mistenker jeg at alle disse tilfellene hvor elbiler dundrer inn i butikkvinduer skyldes at alt blir feil når man skal bremse med gasspedalen og at gammelt muskelminne slår til når man ikke tenker bevisst på det. 

Men det fine med alt utenom Tesla er at man kan velge så man slipper å overbevise seg selv om at det bilprodusenten har valgt for deg er det absolutt beste og at man kan aldri kunne tenkt seg noe annet. Tenk å ikke kunne slå av regen selv på vinteren. Man slipper gassen og får bråbrems på bakhjulene og null ABS. Ikke rart mange klager og egentlig er det rart at det er tillatt på veien.  Som å kjøre på motorveien med 6000 RPM i andregiret på en bensinbil.

 

Det er ikke noe problem å slå av regen på min, kan velge mellom 0%, 25%, 50%, 75% og 100% i app. Men bruker det aldri. Man lærer seg fort at man ikke slipper gassen helt om man skal bremse litt på glatt føre. ABS? Det har man da. Det er umulig for regen å låse hjuene, bremseeffekten til en elmotor avtar kraftig med turtallet. Slipp gassen på en Tesla så vil du merke at den bremser ned til ca. 5-8km/t, under det triller den fritt. Man kan selvsagt bruke motoren til å stoppe helt, men da må den tilføres energi. Stikk motsatt av det som skjer når man bruker regen. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Dette er delvis opp til produsentene, men ennå er det krav om mekaniske bremser som sikkerhetssystem. Men er ingenting som egentlig hindrer produsentene å lage systemer som regenerer så kraftig at mekaniske bremser overflødiggjøres.

Man kan f.eks. hive på kraftige superkondensatorer som kan ta langt mer energi til seg på langt raskere tid, enn de fleste elbil-batteriene. Men disse er som regel ikke gode nok til å holde på energi over tid, og bør helst få lov å kvitte seg med energi igjen rimelig raskt.

Dette kan løses ved at superkondensatorer tar initial effekt/energi eller topplast, mens resten dyttes inn i batteriene. Noen legger og batterier ment for hybrider i linja her, da de er en mellomting på egenskaper mellom superkondensatorer og gode elbil-batterier når det kommer til bruksområder.

I Formula E foregår mesteparten av bremsingen ved regenerering, de har noen puslete bremseskiver på fremakslingen men ingen på bakakslingen, imponerende teknologi uten tvil, men det har og vist seg å ha sine utfordringer som har forårsaker noen stygge ulykker i motorsport grenen. For hva skjer om en drivaksling ryker? En motor brenner seg? Eller andre katastrofale feil skjer i drivverket? Jo en mister bremsene, har selvfølgelig en viss redundans med en motor fremme og bake men har uansett potensiale til å gå ille som det har gjorte ett par ganger for formula e, selv om de har bremsene på fremakslingen som en nødløsning.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
sverreb skrev (59 minutter siden):

Kun den vanlige grunnen: Kostnad og kompleksitet. Regenerative bremser kan ikke i seg selv låse hjulene eller stoppe helt. Skal man gjøre dette elektrisk må man bruke energi på det ikke bare tappe av den kinetiske energien, og man er uansett begrenset av motorene selv om man skulle gjøre ekstraordinære tiltak på å håndtere energien elektrisk.

Bremser kan håndtere MYE mer effekt enn hva motorene kan i enhver bil, og her støter man også på et sikkerhetsaspekt: Bremsene skal kunne holde igjen motorene i tilfelle feil som gjør at man mister kontroll på de. Det blir vanskelig å se hvordan man skal ha en slik fail-safe om motorene også er bremser, da må man ha redundante motorsystemer med redundante motorkontrollere.

Ingen grunn til å gjøre slike tiltak når mekaniske bremser er enkle, pålitelige og lite kompliserte.

Er du helt sikker på dette? I og med at poenget med 1-pedal er nettopp det at bilen kan gå i en total stopp, så får jeg ikke dette til å stemme. 

Og det med stoppeffekt, denne artikkelen skriver:

"Although regenerative brakes are entirely different than friction brakes, it achieves the same goal of slowing down and stopping a moving car. Since it has the same effect as regular brakes, the brake lights still come on when using regenerative brakes as a safety measure – meaning when you lift your foot off the accelerator, the regenerative brakes activate automatically and the brake lights on the back of the car turn on like they would if you were to depress the brake pedal."

https://www.energy.gov/energysaver/how-regenerative-brakes-work

Det største problemet har faktisk med hvor mye energi man kan putte tilbake i batteriet, og her kan superkondensatorer hjelpe til ved de største effektene.

Evil-Duck skrev (4 minutter siden):

I Formula E foregår mesteparten av bremsingen ved regenerering, de har noen puslete bremseskiver på fremakslingen men ingen på bakakslingen, imponerende teknologi uten tvil, men det har og vist seg å ha sine utfordringer som har forårsaker noen stygge ulykker i motorsport grenen. For hva skjer om en drivaksling ryker? En motor brenner seg? Eller andre katastrofale feil skjer i drivverket? Jo en mister bremsene, har selvfølgelig en viss redundans med en motor fremme og bake men har uansett potensiale til å gå ille som det har gjorte ett par ganger for formula e, selv om de har bremsene på fremakslingen som en nødløsning.

Også mekaniske bremser har sine helt klare problemer, gjerne pga varmgang. Bremser som skjærer seg, skiver/klosser som går i stykker og lekkasje av bremsevæske som gjør at man er helt uten bremse-effekt.

Slike problemer har normalt sett ikke elbiler, med mindre der er andre sære feil som skaper problemer, slik som f.eks. med kjølevæske-problemene som oppstod på Mach-E. Her var vel problemet at det kunne oppstå vannlåser og/eller at motoren ble høyeste punkt i kjølesløyfen når det ble bratt nok, og derved ble ikke motor tilstrekkelig kjølt.

Ryker drivaksling eller motor brenner seg, så vil vel den i utgangspunktet føre til total låsing, da den ikke klarer å dra rundt. Altså vil du mest sannsynlig stoppe hardt og brutalt, igjen med mindre konstruktørene har gjort en brøler ett eller annet sted.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 time siden):

Dette er også nyttig for å sørge for at bremsene holdes tørre og fri for rust om de ellers skulle finne på å bli lite brukt.

Jeg vet om brake disk wiping. Det er laget som sikkerhetsfunksjon for å holde bremseskivene frie for vannfilm i regn og våt vei for sikre bremsekraft. Og det patentet er vel flere tiår gammelt og mener det har opprinnelse hos en som jobbet for Bosch. 

 Hvis sjåføren ikke bremser innen fem minutter, vil systemet forsiktig presse bremseklossene til skiven for å tørke av vannfilmen som har bygget seg opp. Sjåføren legger ikke merke til prosessen og den stopper når vindusviskerne slås av. Å holde bremseskiven fri for vann forbedrer bremseytelsen når bremsene faktisk er nødvendige.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...