Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
trikola skrev (19 minutter siden):

Fant ikke noe massedød. IBM og HP er vel i live VAX er vel borte men jeg trodde det var et produktnavn. At computerne ble mindre og at andre firma kom på markedet har vel ikke drept de store. Det var jo stort sett størrelse som ble endret. Vår HP hadde en disk på 120Mb og var like stor som en stor platespiller. Husker godt at vi kjøpte en hp vectra som vi brukte parallelt med minimaskinen fordi en pc var billigere enn en terminal.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Fant ikke noe massedød. IBM og HP er vel i live VAX er vel borte men jeg trodde det var et produktnavn. At computerne ble mindre og at andre firma kom på markedet har vel ikke drept de store. Det var jo stort sett størrelse som ble endret. Vår HP hadde en disk på 120Mb og var like stor som en stor platespiller. Husker godt at vi kjøpte en hp vectra som vi brukte parallelt med minimaskinen fordi en pc var billigere enn en terminal.

IBM har jeg kommentert lenger oppe 🤪.

VAX var et merkenavn av DEC som også er omtalt. Både DEC (som nevnt tidligere: den nest største av alle etter IBM -som VW etter Toyota på bilsiden), Tandem og Norsk Data hører med på listen under og er omtalt. Litt usikker om Nixdorf passer inn her. HP var vel bare minidatamaskin-leverandør sånn ved siden av men hovedsakelig stor på instrumenter.

Quote

Mini vendors began to rapidly disappear through this period. ..... By the end of the decade all of the classic vendors were gone; Data General, Prime, Computervision, Honeywell, and Wang, failed, merged, or were bought out.

Det hjelper å lese bedre.

Endret av trikola
  • Liker 3
Lenke til kommentar
trikola skrev (10 timer siden):

IBM har jeg kommentert lenger oppe 🤪.

VAX var et merkenavn av DEC som også er omtalt. Både DEC (som nevnt tidligere: den nest største av alle etter IBM -som VW etter Toyota på bilsiden), Tandem og Norsk Data hører med på listen under og er omtalt. Litt usikker om Nixdorf passer inn her. HP var vel bare minidatamaskin-leverandør sånn ved siden av men hovedsakelig stor på instrumenter.

Det hjelper å lese bedre.

Hva i granskauen har IBM og Packard med elbiler å gjøre?

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Casey said:

Hva i granskauen har IBM og Packard med elbiler å gjøre?

Du siterer det jo en liten bit av egentlig selv: "...som VW etter Toyota på bilsiden..."

Minidatamaskinprodusenter - på linje med Kodak og Nokia som nevnes oftere - hadde en skjebne som noen mener også en del bilprodusenter kan få om de ikke omstiller seg i tide. Dette hadde du lett funnet ut utenfor granskauen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Casey skrev (4 timer siden):

Hva i granskauen har IBM og Packard med elbiler å gjøre?

Jeg tror regelen er noe ala dette. Hvis noe har vært kjempebra og så gått dårlig så betyr det at det samme kommer til å skje med de store bilprodusentene fordi "reasons".

Har prøvd å finne noen analyse som går dypere enn det flere ganger, men foreløpig ikke sett noe annet enn at denne "analysen" gjerne fremsettes av de som ikke liker de store bilprodusentene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (På 8.7.2023 den 13.03):

 

Toyota har ført en strategi, med satsning på hybrid, hydrogen og faststoffbatterier, i stede for å hoppe rett på den "litiumelektriske" bølgen. Samtidig har de lobbyert svært aktivt for en mer gradvis overgang til ny teknologi. Dette ser man jo nå har vært en feilslått strategi, og derfor har de ikke like mye vind i seilene som de pleier.

Men Toyota er en ekstremt sterk merkevare, og de har enorme økonomiske muskler. I tillegg har de tørrstoffbatterier, som sakte men sikkert nærmer seg masseproduksjon. Å tro at Toyota er borte om 10 år, er mer en ønskedrøm for de som har lagt merket for hat etter all motstanden mot BEV skiftet, enn en sannsynlig spådom!

Å tro på Toyota er som å tro på julenissen. Hvis du med tørrstoffbatterier mener Solid State Batteries så har Toyota sagt at de skulle komme i 2020. Her er det en artikkel fra 2017:

https://www.forbes.com/sites/bertelschmitt/2017/07/25/ultrafast-charging-solid-state-ev-batteries-around-the-corner-toyota-confirms/amp/
 

Nå har det gått 5 år også har de kommet med nye lovnader om at det kommer til å skje ila de neste 5 årene? Slik at alle bør avvente med å kjøpe elbiler? Dette er en bevisst strategi fra Toyota som virker å ligge langt bak konkurrentene hva gjelder elbiler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Raude skrev (9 timer siden):

Å tro på Toyota er som å tro på julenissen. Hvis du med tørrstoffbatterier mener Solid State Batteries så har Toyota sagt at de skulle komme i 2020. Her er det en artikkel fra 2017:

https://www.forbes.com/sites/bertelschmitt/2017/07/25/ultrafast-charging-solid-state-ev-batteries-around-the-corner-toyota-confirms/amp/
 

Nå har det gått 5 år også har de kommet med nye lovnader om at det kommer til å skje ila de neste 5 årene? Slik at alle bør avvente med å kjøpe elbiler? Dette er en bevisst strategi fra Toyota som virker å ligge langt bak konkurrentene hva gjelder elbiler.

Ja for det har jo aldri før skjedd når man utvikler ny teknologi? At ting tar lengre tid enn man først trodde?

Man bør aldri avvente med å kjøpe noe fordi noen jobber på ny tech. Det er heller ikke hensikten. Hvorvidt de faktisk vil levere i 2027, eller om det går 5 år til, vil tiden vise. Dog det er mange andre som jobber med eller har eierinterresser i det samme (VW, BMW, Nissan, Hyundai, osv), så de kan ikke sitte på hendene.

Lenke til kommentar
Raude skrev (10 timer siden):

Å tro på Toyota er som å tro på julenissen. Hvis du med tørrstoffbatterier mener Solid State Batteries så har Toyota sagt at de skulle komme i 2020. Her er det en artikkel fra 2017:

https://www.forbes.com/sites/bertelschmitt/2017/07/25/ultrafast-charging-solid-state-ev-batteries-around-the-corner-toyota-confirms/amp/
 

Nå har det gått 5 år også har de kommet med nye lovnader om at det kommer til å skje ila de neste 5 årene? Slik at alle bør avvente med å kjøpe elbiler? Dette er en bevisst strategi fra Toyota som virker å ligge langt bak konkurrentene hva gjelder elbiler.

Finnes mange eksempel på det der, ikkje unikt for Toyota. 90% av alle solgte bilar har framleis ein forbrenningsmotor og Toyota har fem av topp ti mest solgte bilar.

Dei har fått bZ4 på veien. Ingen braksuksess, men ein heilt grei bil som får trufaste Toyota-kundar på banen. Med eller utan faststoffbatteri så er Toyota med i kampen om kundane, og står i dag solid i ICEV-marknaden samtidig som dei beveger seg inn på EV-marknaden.

Med all informasjon som finnes i dag og storleiken på Toyota så ser eg ikkje kvifor dei ikkje skal klare seg fint, men eg veit det like lite som alle andre som frå sofaen roper om Kodak og batterilovnader. Forutan nokre ytringar her og der veit me lite om kva som rører seg internt.

Eg ser ikkje kvifor det skal vere for seint å koma med elbilar no og dei neste fem åra. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Leaf til 199k vurderes....

Må vel være kurant matpakkefrakter det også.

Skal evt erstatte eup'n (reg april 2020) - slik jeg ser det er det i praksis sånn ca samme rekkevidde, like langsom hurtiglading(og chademo). Bare 3,6kw lading. Litt større plass i leaf'n.

Forespeilet 125k i innbytte - dvs mellomlegg på 75k (+vinterfelger 3-10k avhengig av om man kjøper nytt/brukt). Syntes ikke det er så ille for 5 nye år med garanti og 3 år til med service inkludert.

 

Noen tanker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (15 minutter siden):

Er det acc på billigste modellen? Kan evt gå ned til en 2019-2020 og få E+ tekna med stort batteri.

Nei det er ikke acc på den billigste utifra det jeg kan se.

For vår del er garanti hovedargumentet for bytte - så en 19-20 modell er ikke noe alternativ for oss ihvertfall... ☺️

Lenke til kommentar
daruu skrev (25 minutter siden):

Forespeilet 125k i innbytte - dvs mellomlegg på 75k (+vinterfelger 3-10k avhengig av om man kjøper nytt/brukt). Syntes ikke det er så ille for 5 nye år med garanti og 3 år til med service inkludert.

Jeg synes konfiguratoren til Leaf er frustrerende. Hadde den vært enklere så kunne den kanskje vært et alternativ for min del.

For din del ser jeg ikke helt poenget, siden E-up allerede er en helt grei bil i omtrent samme klasse og rekkevidde. Du har allerede 2 år igjen av garantien på E-up så det blir egentlig bare 3 år forlenget garanti ved å bytte til Leaf. Så kan man gjette, hva er sannsynligheten for at vedlikeholdet på E-up overstiger 75k i perioden april 2025 - juli 2028? (ignorerer for enkelhets skyld km-grensa på garantien). Jeg vil tippe ganske liten sannsynlighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (55 minutter siden):

Jeg synes konfiguratoren til Leaf er frustrerende. Hadde den vært enklere så kunne den kanskje vært et alternativ for min del.

For din del ser jeg ikke helt poenget, siden E-up allerede er en helt grei bil i omtrent samme klasse og rekkevidde. Du har allerede 2 år igjen av garantien på E-up så det blir egentlig bare 3 år forlenget garanti ved å bytte til Leaf. Så kan man gjette, hva er sannsynligheten for at vedlikeholdet på E-up overstiger 75k i perioden april 2025 - juli 2028? (ignorerer for enkelhets skyld km-grensa på garantien). Jeg vil tippe ganske liten sannsynlighet.

Ser absolutt hva du mener.

Er det verdt 75k(minus servicekostnader som nå kommer på eup'n+ sikkert noe dekk) ekstra for å få 3,5år ekstra med bilhold under garanti? Kanskje.

Hvem vet hva som skjer med (el)bilprisene de neste 1-3-5 årene? 

Inflasjon/renteoppgang/kronekollaps/"dårlige tider" - ingen vet vel egentlig hva som skjer de neste årene sånn sett...

Skal ihvertfall prøve en leaf så får vi se.

Zeph skrev (24 minutter siden):

Om det er snakk om Visia så er den ganske strippa. Ikkje ryggekamera eller parksensorar bla.

Ja, omtrent som på eup.

"Pakkene" til Nissan er omtrent like irriterende som de VW har hatt på (andre enn eup) biler...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...