Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

7 hours ago, Salvesen. said:

Jepp, det tok altså ikke lengre tid enn ett kvartal å være "tilabke" til gamle dager. Hadde nok forventet litt mer tid, men heller ikke veldig overrasket. 

Siden Model Y har ca 40% markedsandel (av alt bilsalg hittil i år), så kan det virke som det skjer noe helt nytt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (19 minutter siden):

Jeg klarer ikke helt å skjønne de som velger den, når Y koster det samme

Men bra folk er forskjellig

Ventilasjon i seter kanskje?

 

CA562722-3571-4425-8029-7B9D81D85A55.png

Ja jeg forstår heller ikke folk som kjøper MG marvel, syns det er lite bil for pengene. Y med firehjulstrekk koster fra 507k, og da får man mye bedre rekkevidde for 35k ekstra vs marvel.

Endret av OC-Freak
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (39 minutter siden):

Ja jeg forstår heller ikke folk som kjøper MG marvel, syns det er lite bil for pengene. Y med firehjulstrekk koster fra 507k, og da får man mye bedre rekkevidde for 35k ekstra vs marvel.

Folk er forskjellige og har forskjellige behov. Hvis en ikke har behov for den rekkevidden vil en kanskje føle at det blir å kaste 35k ut vinduet...

 

Lenke til kommentar

Det kan godt hende at kjørekomfort og seter er bedre i Marvel enn modell Y, det har jeg ikke noe grunnlag for å uttale meg om. Men teknikk, infotainment og rekkevidden til modell Y er klart bedre, og vel verdt 35k ekstra slik jeg ser det.

Nå skal det sies at jeg venter på MG 4 selv, så jeg har ikke noe imot MG, men alt må sees i forhold til pris.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (6 minutter siden):

Det kan godt hende at kjørekomfort og seter er bedre i Marvel enn modell Y, det har jeg ikke noe grunnlag for å uttale meg om. Men teknikk, infotainment og rekkevidden til modell Y er klart bedre, og vel verdt 35k ekstra slik jeg ser det.

Nå skal det sies at jeg venter på MG 4 selv, så jeg har ikke noe imot MG, men alt må sees i forhold til pris.

MG4 er en av de få elbilene som har fått genuint skryt av selv de mest erfarne biljournalistene, så den tror jeg er mye bil for pengene iallefall. Selv hadde jeg ikkje kjøpt et kinensisk merke, men ville heller ikke virdert MY i det prisområdet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Salvesen. said:

S og X har jo blitt biler for de med mye penger eller spessielt interesserte. Så det er vell ikke så galt? Hvordan er det med EQS og slikt? 

Med utleveringsfesten som var før jul så er det alt for tidlig å si noe om markedet fremover.. 

Men nordmenn er jo alltid mer tesla frelste mot slutten av et kvartal.

Lenke til kommentar
Marzo skrev (Akkurat nå):

Med utleveringsfesten som var før jul så er det alt for tidlig å si noe om markedet fremover.. 

Men nordmenn er jo alltid mer tesla frelste mot slutten av et kvartal.

Klart det var fest før avgifter, det var det hos alle. 

Frelst er vell feil ord, gode tilbud er vell rett. Var innom min leverandør denne uken, var klagjorte biler overalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Salvesen. said:

 Var innom min leverandør denne uken, var klagjorte biler overalt. 

Da skal du ha vært heldig om du så en Tesla S eller X. 

EQS har solgt 5x så mye som Model X i år. 
Det er solgt dobbelt så mange Porsche Taycan som Model S og X til sammen i 2023!  

Lenke til kommentar
Marzo skrev (6 minutter siden):

Da skal du ha vært heldig om du så en Tesla S eller X. 

EQS har solgt 5x så mye som Model X i år. 
Det er solgt dobbelt så mange Porsche Taycan som Model S og X til sammen i 2023!  

Nei var lite model S, det er helt rett. 

 

Hvorfor sammenligner du eqs mot X? Er vell naturlig med S? 

gjør dog ingen forskjell når jeg sjekker. utrolig lite S solgt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (4 minutter siden):

Poenget er at det er helt feil å sammenligne med noe som helst i dette kvartalet.. 

Tja, vet ikke med det. Men at markedet er bananas? Helt enig. Og at det sier ingenting om fremtiden? enig. Det er en kamp om salget om dagen, og tesla kaster seg ut i det. Men jeg tror de strammer inn igjen snart, og da vill salget gå ned såklart. 

Vi lever rett og slett i en rar verden om dagen. 

Lenke til kommentar

Tesla model Y selger bra pga pris, starter fra 430k for SR eller 507k for LR/AWD. Man kan ta omtrent hvilken som helst tilsvarende stor elbil og prisen ender opp høyere for samme pakke.

Det er klart at om man vil ha andre farger enn hvit så blir regnestykket litt mer komplisert, da Tesla generelt sett tar mer betalt for fargevalg enn flere konkurrenter. (F.eks Rød model Y LR er 27k ekstra, fant ut dette da jeg sjekket rundt i forbindelse med bestilling av ny bil).

Så med mindre Tesla øker prisene, eller andre senker prisene så ser jeg det som urealistisk at markedsdominansen til Tesla endres i løpet av året.

Endret av OC-Freak
  • Liker 3
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (12 minutter siden):

Tesla model Y selger bra pga pris, starter fra 430k for SR eller 507k for LR/AWD. Man kan ta omtrent hvilken som helst tilsvarende stor elbil og prisen ender opp høyere for samme pakke.

Det er klart at om man vil ha andre farger enn hvit så blir regnestykket litt mer komplisert, da Tesla generelt sett tar mer betalt for fargevalg enn flere konkurrenter. (F.eks Rød model Y LR er 27k ekstra, fant ut dette da jeg sjekket rundt i forbindelse med bestilling av ny bil).

Så med mindre Tesla øker prisene, eller andre senker prisene så ser jeg det som urealistisk at markedsdominansen til Tesla endres i løpet av året.

Jeg tipper vi ser en økning i pris ila neste uke fra Tesla sin side.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig spent på når tipping point kommer i de store markedene. Europa skal innføre Euro 7 standarden i 2025, grenseverdiene er ikke satt, men forslagene som ligger på bordet hvor man skal måle faktisk utslipp på vei, og med last, så er legacy auto redd for at det er spikeren i kista for stempel motoren.

Kina har også blitt strengere på utslipp, og innfører sin China 6b nå til sommeren, men den gir vel fortsatt rom for stempelmotorer.

Hvis VAG, Stellantis og gjengen fortsatt er 7 år unna å produsere elbiler de tjener penger på, så kan Tesla og de Kinensiske merkene bli veldig store på kort tid.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (52 minutter siden):

Jeg er veldig spent på når tipping point kommer i de store markedene. Europa skal innføre Euro 7 standarden i 2025, grenseverdiene er ikke satt, men forslagene som ligger på bordet hvor man skal måle faktisk utslipp på vei, og med last, så er legacy auto redd for at det er spikeren i kista for stempel motoren.

Det vil bare føre til at det blir flere gamle Euro6 biler på veien.

Enda ikke kommet noen verdig erstatter på batteri, og det finnes knapt ladestasjoner. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...