Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (12 minutter siden):

Hadde meg nettopp en litt lenger tur med Polestar 2 og henger. 174km t/r, gjennomsnitt 60km/h og 36kwh/100km. Det var cirka 80% av batteriet. Henger på 400kg med grinder. God bil å trekke med, men det går mye strøm.

Merkes ekstra godt hvor mye energi en tilhenger drar, når elbiler er så effektive i utgangspunktet. Merker merkostnaden mindre når man allerede har en bil som sløser energi.

Kjørte for noen år siden søstera mi sitt flyttelass fra Tromsø til Kongsberg, og bensinbilen jeg hadde da, en Mitsubishi Carisma sin forbruksmåler talte litt over 2 km brukt for hver km jeg dro. Ihvertfall opp mot Kilpisjärvi og Karesuando.

Klarte å passere bensinstasjonen i Skibotn som var den siste på norsk side, og var ikke noen før i Kilpisjärvi. Aldri har jeg kjent mer på rekkeviddeangst enn da, og jeg ble sittende å se på forbruksmåleren og tankmåleren mer intenst, jo nærmere Kilpisjärvi jeg kom.

Jeg dro et lettelsens sukk da jeg trillet inn på stasjonen, og den påstod det var 4 km igjen på tanken. Gitt at forbruket var over det dobbelte, så var det knapt 2 km før den hadde stoppet. Og frem til da, hadde jeg knapt sett noe form for sivilisasjon enn noen hytter og tollstasjonen...

Hadde faktisk vært lettere med elbil, for da kunne jeg trillet bilen opp til en av hyttene, for de hadde vel alle schuko på veggen som minimum. Og tror alle hadde latt meg lade, mange til og med gratis. Og bydd på en kaffetår i tillegg mens bilen ladet opp det nødvendige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Snowleopard said:

Merkes ekstra godt hvor mye energi en tilhenger drar, når elbiler er så effektive i utgangspunktet. Merker merkostnaden mindre når man allerede har en bil som sløser energi.

Kjørte for noen år siden søstera mi sitt flyttelass fra Tromsø til Kongsberg, og bensinbilen jeg hadde da, en Mitsubishi Carisma sin forbruksmåler talte litt over 2 km brukt for hver km jeg dro. Ihvertfall opp mot Kilpisjärvi og Karesuando.

Klarte å passere bensinstasjonen i Skibotn som var den siste på norsk side, og var ikke noen før i Kilpisjärvi. Aldri har jeg kjent mer på rekkeviddeangst enn da, og jeg ble sittende å se på forbruksmåleren og tankmåleren mer intenst, jo nærmere Kilpisjärvi jeg kom.

Jeg dro et lettelsens sukk da jeg trillet inn på stasjonen, og den påstod det var 4 km igjen på tanken. Gitt at forbruket var over det dobbelte, så var det knapt 2 km før den hadde stoppet. Og frem til da, hadde jeg knapt sett noe form for sivilisasjon enn noen hytter og tollstasjonen...

Hadde faktisk vært lettere med elbil, for da kunne jeg trillet bilen opp til en av hyttene, for de hadde vel alle schuko på veggen som minimum. Og tror alle hadde latt meg lade, mange til og med gratis. Og bydd på en kaffetår i tillegg mens bilen ladet opp det nødvendige.

Morsom historie! Jeg kjørte andre veien engang (Oslo - Tromsø) og skulle da tanke i Kilpisjärvi men pumpen funka ikke 😅

Kom oss heldigvis til skibotn da så gikk greit men eksosanlegget hadde detti av på turen så forbruket, lyden og luftkvaliteten inni bilen var ikke akkurat topp.

Er 22kW lader utenfor butikken i Kilpisjervi rett atmed bensinstasjonen og det har det vært i mange år nå så mulig du ville vært berget uansett.

Ang henger så går forbruket drastisk opp ja. Har kjørt litt med ca 1 tonn bakpå min Model 3 og forbruket er skyhøyt. Føles ut som man kjører e-tron.. 😛

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Morsom historie! Jeg kjørte andre veien engang (Oslo - Tromsø) og skulle da tanke i Kilpisjärvi men pumpen funka ikke 😅

Kom oss heldigvis til skibotn da så gikk greit men eksosanlegget hadde detti av på turen så forbruket, lyden og luftkvaliteten inni bilen var ikke akkurat topp.

Ang henger så går forbruket drastisk opp ja. Har kjørt litt med ca 1 tonn bakpå min Model 3 og forbruket er skyhøyt. Føles ut som man kjører e-tron.. 😛

Ouch og Ouch! Er heldigvis lettere når man kan trille/dyttes nedover enn å måtte krabbe i oppoverbakke. Men jævlig kjedelig å ikke få fylt, da det er en lang og øde strekning.

Sånn bare apropos. Den bilen brukte normalt ca 0,75 per liter i snitt om sommeren, så her var jeg nok over 1,5 liter. Riktignok først og fremst i slak klatring, så om jeg antar et snitt på 1,2 på turen i sin helhet (nå er jeg sikkert veldig snill, for det er ikke så bratt, men lang slak stigning), så kan man lett regne ekstraforbruket. Det er betydelig høyere enn å gå fra 1,8-2 kWh per mil og opp til ca 3,6 kWh på en elbil. Det er fremdeles nærmere halve merforbruket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Om du bor på sør-, vest, eller østlandet så er jo 1 kr/kWt usedvanlig billig sett med dagens øyne. Snittet den siste tiden har vel vært på 2,20 kr/kWt + nettleie, - strømstøtte eller deromkring. I mitt tilfelle har strømstøtten utgjort litt mer enn nettleien de siste månedene. Så om vi sier 2,10 kr/kWt er det nok mer riktig etter dagens situasjon. 

Jadå, stemmer det. Eg har ein god fastpris, så det hadde blitt rundt der, men ikkje heilt representativt. Uansett, 300 kr er ein femtedel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Complexity said:

Morsom historie! Jeg kjørte andre veien engang (Oslo - Tromsø) og skulle da tanke i Kilpisjärvi men pumpen funka ikke 😅

Kom oss heldigvis til skibotn da så gikk greit men eksosanlegget hadde detti av på turen så forbruket, lyden og luftkvaliteten inni bilen var ikke akkurat topp.

Er 22kW lader utenfor butikken i Kilpisjervi rett atmed bensinstasjonen og det har det vært i mange år nå så mulig du ville vært berget uansett.

Ang henger så går forbruket drastisk opp ja. Har kjørt litt med ca 1 tonn bakpå min Model 3 og forbruket er skyhøyt. Føles ut som man kjører e-tron.. 😛

Vekta utgjør ikke all verden. Kjørte tømmer bakpå min Model 3. Forbruket økte med 10-20 prosent. Det er vindmotstanden som utgjør majoriteten av økningen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (4 minutter siden):

Vekta utgjør ikke all verden. Kjørte tømmer bakpå min Model 3. Forbruket økte med 10-20 prosent. Det er vindmotstanden som utgjør majoriteten av økningen.

Derfor nevnte jeg ikke vekta. Men var vel en henger som hadde vekt opp til 1500 eller 1600 kg, som er i overkant når bilen bare er godkjent for 1200 kg på henger. Men vekta er vel innenfor på hva jeg har lov med B-sertifikatet, da maks tillatt totalvekt er 1805 kg. Så da er det viktig å komme under 1200 kg i faktisk antall kilo.

Det var i hovedsak masse esker med klær og ting, så uten å ha veid, tror jeg at jeg var innafor. Men valgte med vilje å ikke få de mange lange og høye bakkene ved å kjøre over Hammarøy og Saltfjellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (31 minutter siden):

Jadå, stemmer det. Eg har ein god fastpris, så det hadde blitt rundt der, men ikkje heilt representativt. Uansett, 300 kr er ein femtedel.

Ingen tvil om det. Strømmen kan bli rimelig dyr før det tar igjen bensin- og diesel-prisene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (8 timer siden):

Hvis det er sommer og sol, og man får stopp så lurer jeg på om hvor lang tid det vil ta å lade opp nok til å kunne kjøre videre igjen.

Det vil gå vesentlig tregere enn en treg hjemmelader. Det har neglisjerbar funksjon når man skal på langtur, men er en fin måte å redusere behovet for hjemmelading så fremt bilen står parkert i sola store deler av dagen og vi antar at det ikke øker AC-behovet. Så i solrike tempererte strøk bør det fungere ganske bra. 3000 km/år er nok under optimale forhold. Jeg ville sikkert betalt 10 000 ekstra for en bil med solceller. Å ha solceller på huset er nok mer effektivt, men nå henger ikke det fast i bilen til en hver tid så jeg ser på solcellene på bilen som mer nyttige.

Toseteren til Aptera er mer optimert for solcelle-bruk. Den har så lavt forbruk at solcellenes kraft rekker mye lengre enn på mer normale biler.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sliter med å bestemme meg for ny bil, 

Har prøverkjørt Model 3 LR, og Polestar 2. Og det er så vanskelig å gjøre et valg.

Vi har hatt Model X (Raven) før.

Fordelen med Model 3 er rekkevidde og litt luftigere kabin/bedre plass. 

Polestar 2 ser mye bedre ut, men litt skuff at matrix er borte enn så lenge på nye biler, trangt inni bilen uansett hvor du sitter, teit med tunnelen/humpen i baksetet. Ellers en veldig sexy bil, men dog veldig høy forbruk.

 

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (11 minutter siden):

Nå er det ikke lenger lov å lade elbilen i stikkontakten.

https://www.tv2.no/nyheter/14831207/

 

Hanhijnn skrev (4 minutter siden):

Og den regelen trer i kraft med øyeblikkelig virkning?

Min TWC ligger klar i pappesken hjemme, men elektrikeren kommer ikke før om et par uker...

Så vidt jeg vet er ikke NEK-reglene tilbakevirkende. Så om du allerede lader med stikkontakt (med type 2 jord etc.) så trenger du ikke å oppgradere. Men skal du legge ny ladekontakt, så  det vel nå være en ordentlig ladeboks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 minutter siden):

Så vidt jeg vet er ikke NEK-reglene tilbakevirkende. Så om du allerede lader med stikkontakt (med type 2 jord etc.) så trenger du ikke å oppgradere. Men skal du legge ny ladekontakt, så  det vel nå være en ordentlig ladeboks.

Som sagt, så venter jeg bare på elektrikeren, så skal ladingen bli på stell i h.t. regelverket.

Ladingen min fram til nå har også vært 100% trygg, på den dedikerte kursen med rett type jordfeilsikring. Temeperaturen i stikket har aldri vært over romtemeperatur.

Men det skal jo bli greit å få satt opp en TWC om et par uker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (53 minutter siden):

Og den regelen trer i kraft med øyeblikkelig virkning?

Min TWC ligger klar i pappesken hjemme, men elektrikeren kommer ikke før om et par uker...

NEK 400: 2022 blir gjeldende fra 1. juli. Etter all sannsynlighet blir det overgangsordning frem til 31. desember 2022. Dette betyr at NEK 400:2018 kan benyttes frem til dette.

NB. Dette gjelder helt nye bygg og bygg som gjennomgår såkalt hovedombygging*. For gamle bygg som flikkes på med mindre endringer, som en stikkontakt her og der, elbillader, ny varmtvannsbereder osv så gjelder ikke de nye forskriftene, fordi det griper inn i hele det elektriske anleggets konstruksjon og vil utløse uforholdsmessige store utgifter for små oppgraderinger. Derfor gjelder det en annen regel i de tilfellene: Mindre ombygginger og tillegg skal ha minimum samme standard som gjaldt da det elektriske anlegget ble bygget. Så hvis huset ble bygget på 80-tallet og det ikke har gjennomgått hovedombygging siden da, så kan elektrofirmaet fint følge forskrifter fra 90-tallet. Det sagt så vil de selvsagt forsøke å selge inn mest mulig og gjerne vinkle det fra et litt overdrevet sikkerhetsperspektiv. Spille på følelser selger, spesielt om man har ei litt hysterisk kjerring og barn i huset. Da baller fort den ekstra stikkontakten på deg 100 000 kr - med mindre man er obs på forskriftene og unngår at elektrikeren treffer kjerringa.

* Med hovedombygging menes byggetiltak som etter kommunens skjønn er så omfattende at hele byggverket i det vesentlige blir fornyet. Å montere en elbillader er veldig langt unna begrepet hovedombygging.

Så jo - det er fortsatt lov å lade bilen fra stikkontakten. Det er til og med lov til å montere stikkontakt ment for elbillading (kriterier gjelder). Kjører du til innflyttingsfesten til Onkel Oscar sitt nye hus neste år, kan du fullt lovlig lade elbilen fra stikkontakten der også.  Ikke la dere lure av overforenklede klickbait-overskrifter.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Som sagt, så venter jeg bare på elektrikeren, så skal ladingen bli på stell i h.t. regelverket.

Ladingen min fram til nå har også vært 100% trygg, på den dedikerte kursen med rett type jordfeilsikring. Temeperaturen i stikket har aldri vært over romtemeperatur.

Men det skal jo bli greit å få satt opp en TWC om et par uker.

Viktig det med at loven ikke har tilbakevirkende kraft, så om du satte opp schuko til lading etter gamle regler, så vil den fremdeles være lovlig.

Dog, det defineres som bruksendring om man skal lade elbil på en Schuko som ikke er satt opp som elbilladerklar, og da er det reglene etter dagens normer som gjelder. Med de unntak som @Simen1 nevner.

Et annet viktig punkt å få med seg, er at dette er regler for fast ladeplass. "Nødlading" som det blir mens du venter på elektriker eller besøk andre steder omfattes ikke av disse reglene, og blir derfor bare som anbefalinger å anse.

Og akkurat det er det mange som glemmer når de prøver å fortelle hva NEK sier...

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

En ting til om når NEK400:2022 begynner å gjelde. Overgangsordningen fra 1. juli til 31. desember vil si at anlegg som er detaljprosjektert (får første revisjon arbeidstegninger) i perioden 1. juli til 31. desember, kan velge hvilken standard de skal legge seg på. For store prosjekt der det vil være omfattende å endre standard kan det være hensiktsmessig å beholde 2018-standarden. Byggestart må være før 31. desember for at det skal være mulig å velge. Montasje etter 2018-standarden kan skje også etter 31. desember 2022 så fremt byggestart er erklært innen 31. desember. Det foretrekkes og anbefales av NK64-komiteen og entreprenørene at bygg følger én standard og ikke skifter standard under veis i byggeprosessen. Er det fare for at byggestart utsettes til etter 31. desember bør det detaljprosjekteres etter 2022-standarden jo før jo heller, så man slipper at re-prosjektering etter 2022-standarden kommer som julekvelden på kjerringa.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...