Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Folk som ikke har prøvd bilferie med to bagasjerom burde prøve. Det er svært praktisk og gull verdt. Bedre enn ett stort med samme totalvolum vil jeg si siden man får to adkomster til volumet. Bedre enn takboks pga luftmotstand. Bedre enn tilhenger av samme grunn (+ noen flere).

Om man ikke får et helt bagasjerom foran burde i hvert fall biler som har ladeport foran ha plass til ladekabelen der.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Men har du sett størrelsen på panseret? Jeg er sikker på at de kunne ordnet litt plass der om de bare hadde tenkt seg bittelitt om når det gjaldt plassering av ting.

De utnytter en eksisterende platform og mye utsyr fra eksisterende produksjonslinjer. Det er naturlig at panser o.l. blir like stort som hos ICEV variantene. 

Det ville vært mer interessant å sett under plastikkcoveret for å se hvor mye plass de har igjen, for jeg regner med de har dyttet alt av BE utstyr innunder der, og kanskje har de måttet dytte ting litt opp pga fremtidige planer for litt sprekere versjoner med større inverter og motor under alt sammen. 

 

Complexity skrev (1 time siden):

Så om Mercedes fortsetter å levere slik lukus når de kommer med "ekte" elbiler så blir det nok veldig bra ja.

Er nok alt som tyder på det når man ser på hva som foregår rundt EQS. Teknologifrelste vil jo få nok der også, siden den har mer teknologi enn noen andre eksisterende elbiler. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (54 minutter siden):

Har 2 store i min Hilux Diesel

Får plass til en europalle bak ++  og mye plass bak setet da jeg ikke har bakseter (Fittenorge/avgifter)

Jeg hadde også plass til europall i min forrige bil. Svært praktisk det også. :thumbup: Men den brukte diesel og det var noe herk så..

oophus skrev (35 minutter siden):

De utnytter en eksisterende platform og mye utsyr fra eksisterende produksjonslinjer. Det er naturlig at panser o.l. blir like stort som hos ICEV variantene.


Det ville vært mer interessant å sett under plastikkcoveret for å se hvor mye plass de har igjen, for jeg regner med de har dyttet alt av BE utstyr innunder der, og kanskje har de måttet dytte ting litt opp pga fremtidige planer for litt sprekere versjoner med større inverter og motor under alt sammen.

Det ser ut som det er veldig mye "luft" der framme og at komponentene er plassert på en idiotisk måte som kaster bort volumet. Det er åpenbart kun designet for eksosvarianten og ikke løftet en finger for å tilpasse det til el-varianten. Det avslører hvor trasig lavt prioritert el-varianten er.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Det ser ut som det er veldig mye "luft" der framme og at komponentene er plassert på en idiotisk måte som kaster bort volumet. Det er åpenbart kun designet for eksosvarianten og ikke løftet en finger for å tilpasse det til el-varianten. Det avslører hvor trasig lavt prioritert el-varianten er.

image.png.bbe025f2b90c21019b3f6d85d28b2cd2.png 
Syns det ser rimelig trangt ut jeg. 

Samt hvorfor bruke ekstra tid og penger på et produkt som vil ha ei begrenset levetid før den uansett erstattes av mer egnet plattform? 
Jeg tenker at EQV får en oppdatering før EQC dog, siden den kanskje havner rett på plattformen som EQS ligger ved angående akselavstand. 
 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Jeg hadde også plass til europall i min forrige bil. Svært praktisk det også. :thumbup: Men den brukte diesel og det var noe herk så..

Derfor har jeg lyst på Cybertruck, og kommer den til Norge så blir det elbil
Må nok registrere den som lett lastebil, som ikke er noe problem da jeg kjører lastebil..

Cybertruck er eneste elbil som klaffer på alle punkter

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
Dubious skrev (21 minutter siden):

Derfor har jeg lyst på Cybertruck, og kommer den til Norge så blir det elbil
Må nok registrere den som lett lastebil, som ikke er noe problem da jeg kjører lastebil..

Cybertruck er eneste elbil som klaffer på alle punkter

Joda, den fasinerer, men den er jo stygg som f., latterlig u-aerodynamisk og har et latterlig teit format der lasteplanet ikke er en del av kupeen. Hele pickup-formatet er jo dust. For ikke å snakke om vekt, størrelse og C/CE-sertifikat.

Jeg liker noen sider ved Nissan e-NV200 men den er jo håpløs på rekkevidde, ladehastighet, plugg og er litt vel kjip og utdatert. Mercedes EQV er jo fin, men for dyr og for kort rekkevidde. Samme med Opel Vivaro-e. Jeg har bare konkludert med at det ikke finnes noen bra elbil i det segmentet ennå.

Edit: E-transit og Renault Master bør vel også nevnes men de mener jeg har for få seter og er så høye at forbruket blir for høyt for batteriene deres.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

EQC har jo en falsk girkasse 😅 gjort alt for å kunne bruke karosseriet uten å modifisere det.

Skaper nok rigiditet, og er gjort for en grunn når man prøver å lage BE på en ICE plattform. 
Alternativet er å ikke ha en EQC og at man måtte ventet. 

Merkelig at man fokuserer på dette, når bilen i seg selv for min del har vært den elbilen som har vært mest nydelig å kjøre av dem alle jeg har testet. Selv om den er en "halvfabrikat". Hakket over e-Tron rundt kvalitetsfølelse og stillheten man får nytt i dem. 

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg er så stor fan av dette renhetsargumentet. De fleste kompromissene som inngår i en delt plattform er ikke noe den gjennomsnittlige personen bryr seg om, og til gjengjeld slipper man å retoole produksjonslinjen, men i stedet kan skalere opp den som allerede eksisterer, noe som gir en massiv fordel på produksjonskostnader og pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Vet ikke om jeg er så stor fan av dette renhetsargumentet. De fleste kompromissene som inngår i en delt plattform er ikke noe den gjennomsnittlige personen bryr seg om, og til gjengjeld slipper man å retoole produksjonslinjen, men i stedet kan skalere opp den som allerede eksisterer, noe som gir en massiv fordel på produksjonskostnader og pris.

Godt poeng. Nå som jeg har plumpet ut i det med et standhaftig renhetsargument som du så treffende kaller det, så står jeg på litt til: Jeg tror kombi-produksjon er optimalisert for eksosbilene og dermed ikke gir ulemper for de, men at de vil hegne såpass etter sine rene elbilplattform-konkurrenter at de vil slite med konkurransen og dermed like gjerne kunne spart seg hele innsatsen. De burde heller lagt innsatsen i å få ut en ren elbilplattform tidligere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Godt poeng. Nå som jeg har plumpet ut i det med et standhaftig renhetsargument som du så treffende kaller det, så står jeg på litt til: Jeg tror kombi-produksjon er optimalisert for eksosbilene og dermed ikke gir ulemper for de, men at de vil hegne såpass etter sine rene elbilplattform-konkurrenter at de vil slite med konkurransen og dermed like gjerne kunne spart seg hele innsatsen. De burde heller lagt innsatsen i å få ut en ren elbilplattform tidligere.

Synes dette er litt for idealistisk. Ta f.eks. Peugeot e-208/208 som selger 25% som elbil og resten som fossil. Hadde de kjørt en egen produksjonslinje og plattform på e-208 så måtte de betalt dobbel R&D og toolingkostnad for 1/4 mer salg.

Så er spørsmålet hva ulempen med dagens løsning er. Ja den er fremtung, ja den har batterier pakket i tuneller, nei batteriet er ikke en del av strukturen til bilen og nei den har ikke en frunk. Det er fremdeles en steike god elbil med en attraktiv prislapp, og jeg tror ikke den gjennomsnittlige e-208 eier bryr seg noe om de negative punktene jeg nevnte.

Jeg kan ikke regne her og nå hva en ren elbil e-208 hadde kostet PSA, men med marginene i bilindustrien så vil jeg anta at den ville vært særdeles mye mindre konkurransedyktig enn den er i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Gavekort said:

Synes dette er litt for idealistisk. Ta f.eks. Peugeot e-208/208 som selger 25% som elbil og resten som fossil. Hadde de kjørt en egen produksjonslinje og plattform på e-208 så måtte de betalt dobbel R&D og toolingkostnad for 1/4 mer salg.

Så er spørsmålet hva ulempen med dagens løsning er. Ja den er fremtung, ja den har batterier pakket i tuneller, nei batteriet er ikke en del av strukturen til bilen og nei den har ikke en frunk. Det er fremdeles en steike god elbil med en attraktiv prislapp, og jeg tror ikke den gjennomsnittlige e-208 eier bryr seg noe om de negative punktene jeg nevnte.

Jeg kan ikke regne her og nå hva en ren elbil e-208 hadde kostet PSA, men med marginene i bilindustrien så vil jeg anta at den ville vært særdeles mye mindre konkurransedyktig enn den er i dag.

Føler det er litt mere greit på e208/2008. Det er en billig bil. Topputgaven av 2008 koster vel 350 tusen.

EQC'en jeg testa kosta 700, og da svir det liksom litt ekstra å se hvor mye de har "juksa" for å få fossilbilen sin elektrisk. Stusser og litt på at den ikke har luftfjæring, noe Mercedes jo er godt kjent for.

Pengene går vel i kvaliteten, for den er upåklagelig.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, oophus said:

Merkelig at man fokuserer på dette, når bilen i seg selv for min del har vært den elbilen som har vært mest nydelig å kjøre av dem alle jeg har testet. Selv om den er en "halvfabrikat". Hakket over e-Tron rundt kvalitetsfølelse og stillheten man får nytt i dem. 

Som nevnt er det en god bil, bare ikke så god elbil. 

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...