Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (3 minutter siden):

Ikke hatt noe imot å cruise i en sånn nei!

Men de sensorene under grillen ser litt pussig ut. Virker nesten som det mangler ett deksel fremfor dem.

Ja så noe rart ut. Prisen var jo ganske heftig også, tipper den har en lang liste med options? Blir nok ikke avbestilling av S'en for denne nei :)

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Ja så noe rart ut. Prisen var jo ganske heftig også, tipper den har en lang liste med options? Blir nok ikke avbestilling av S'en for denne nei :)

Tøffere enn Porschen, men prisen burde vært lavere. Taycan er jo over 100 000 kr billigere, og det er en Porsche. I mine øyne er Porsche = sport og luksus, og Audi = familiebil.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 minutt siden):

Tøffere enn Porschen, men prisen burde vært lavere. Taycan er jo over 100 000 kr billigere, og det er en Porsche. I mine øyne er Porsche = sport og luksus, og Audi = familiebil.

Ja, og de er jo langt i fra å matche nye model S og over i pris. Men igjen så får en jo den Tyske kvaliteten. Men ikke verdt det, for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (8 minutter siden):

Det eneste som trigger meg er ladeport plasseringen, det er den teiteste plasseringen en kan ha... legg den på et hjørne eller i fronten så får en vertfall til å bruke alle ladestasjoner :roll:

Husk at man alltid skal rygge inn av sikkerhetsgrunner. Og at det er upraktisk å gå rundt bilen for å koble inn og ut ladekabelen.

Lenke til kommentar
Hedonism skrev (5 timer siden):

Nei, det er åpenbart en bestselger men vi har heldigvis ikke dårlig tid og mangler ikke bil i mellomtiden. Ville heller vente på å få bilen i den fargen og spec´en vi ønsket fremfor en ferdig bil forhandler har satt opp som mangler en del ting vi ønsker.

Vi endte på rett oppunder 850k med en spec vi var fornøyd med, målet var maks 900k og den kom i det minste under det. Problemet er jo at man får lyst på mer og mer utstyr når man går igjennom listen over mulig ekstrautstyr men det blir som alltids kompromisser hvor man velger bort det man ikke følger behov for. Vi gikk ikke for S-Line men Advanced Sport som grunnpakke før ekstra utstyr. 🙂 

Audi E-tron 55 i S-line Sport-edition har 766.100 kroner som grunnpris.

Gratulerer med valget av bil!

Sitter selv å venter på levering av en Sportback 55. Fått plass på fabrikken i uke 10, og forventet levering i uke 16. Brukte selv Adv Sport som utgangspunkt på min da den var det mest fornuftige når man skal begynne å legge til utstyr. 

Hvilke tillegg gikk du for i deres.?

Endret av archongamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Husk at man alltid skal rygge inn av sikkerhetsgrunner. Og at det er upraktisk å gå rundt bilen for å koble inn og ut ladekabelen.

Diskusjonen om ladeport plassering har vi vel allerede tatt i en annen tråd ganske nylig så går ikke så langt på det. Men ladeport plasseringen rett bak forhjulene slik som på E-Tron GT tillater jo verken å rygge inn eller å kjøre inn med fronten først med mindre ladekabelen er lenger enn de fleste ladestasjoner har, en lade port i fronten eller på hjørnene tillater en å bruke de fleste ladestasjoner slik de er tilltenkt.

Lenke til kommentar
archongamer skrev (13 minutter siden):

Gratulerer med valget av bil!

Sitter selv å venter på levering av en Sportback 55. Fått plass på fabrikken i uke 10, og forventet levering i uke 16. Brukte selv Adv Sport som utgangspunkt på min da den var det mest fornuftige når man skal begynne å legge til utstyr. 

Hvilke tillegg gikk du for i deres.?

Gratulerer til deg også. Sportback er flott, vi valgte den vanlige grunnet mest mulig plass i bagasjerommet fremfor peneste design. 🙂 

Når bestilte du? Vi har ikke fått plass i fabrikken enda ifølge selger, han tipper det kommer informasjon om forventet leveringsuke en gang uti mars tidligst. Kjøpskontrakten oppgir forventet levering i løpet av to første ukene i juni.

Vi gikk for isbrehvit metallic i «Black edition» som gir sorte detaljer rundt på eksteriøret og interiøret, sorte Audi-logoer og sort grill, større felger og fargede bremsekaliper. Av ekstrautstyr utover standard i «Advanced Sport» så ble det:

Bang & Olufsen Premium lydsystem med 3D-lyd

Taktrekk i sort stoff

Matrix LED-hovedlykter, LED-baklykter og lyktespyleranlegg

Sort optikkpakke

Bremsekalipere lakkert i oransje

21 tommers felger i 10-eikers rotordesign, antrasittsorte, glanspolerte

Audi Virtual Cockpit Plus

Sportsseter i sort Valcona helskinn

4-soners komfortklimaautomatikk

Sportsratt i skinn med multifunksjon, girtaster og rattvarme

Ambientbelysning Plus

Sorte Audi-logoer foran og bak

Lokal lakkforsegling

Bagasjeromsmatte

Lastekantbeskyttelse i folie

Om du legger til alt dette på Audi.no (utenom lakkforseglingen, bagasjeromsmatte og lastekantbeskyttelse som jeg ikke fant der) så kommer den med en grunnpris på 843k. Vi fikk litt rabatt og endte totalt på 847k. Det inkluderte også 20 tommer Nokian vinterhjul med pigg på sorte felger og 3 års service- og vedlikeholdsavtale uten ekstra kostnad.

Jeg vurderte lenge å legge til Nattsynsassistent men slo det fra meg da jeg syntes over 26k ble litt mye for den funksjonen. Bilen er ikke låst enda så kan endre på spesifikasjonen en liten stund fremover om vi skulle ombestemme oss for noe ekstrautstyr. Selger foreslo å velge bort Matrix LED-hovedlykter og heller leie de i vintermånedene og heller bruke de 17k på noe annet, vi får se hva vi ender opp med å gjøre eller om den går i produksjon som spesifisert over. Vi hadde med Panoramasglasstak i første utgave av bestillingen men tok det bort da vi har en cabriolet stående for solskinnsdager og syntes de 18k kunne brukes på annet utstyr. 

Du da, hva gikk du for utover standardutstyret i «Advanced Sport»-pakken? 🙂 

Lenke til kommentar
Hedonism skrev (1 time siden):

Du da, hva gikk du for utover standardutstyret i «Advanced Sport»-pakken? 🙂 

Mye av det samme som deg. Jeg tok bort matrix og leier disse i høst/vintermånedene. Tok med nattsynassistenten da jeg bor på et sted der mesteparten av kjøring foregår på mørke skogsveier og mye elg/rådyr osv som gjør at jeg følte det var verdt det. Tok også S Line interiørpakke. Fargen blir Manhattan Grey med sort optikkpakke, Sorte logoer og ingen modellbetegnelse. 

Jeg bestilte min i romjulen og de sjekket opp for meg ganske raskt når det var ledig kapasitet og booket denne da jeg bestilte. Jeg vurderte først 50 versionen, men grunnet batterimangel kunne de ikke da si når den kunne bli levert. Det koster, men er glad jeg endte opp med 55'en.

Sluttsummen kom på 906 000,-. 

Hva ligger i lokal lakkforesegling som du har bestilt? 

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (57 minutter siden):

Eg ynskje meg virkelig ein Polestar 2 - eller eg like den eksternt. Som nemnt syns eg den var trang. Men utenfra syns eg den er lekker...

...men Audi e-Tron Sportback er også attraktiv, og den er meir romslig. Frister å prøvekjøre.

Polestar 2 var en fin bil å kjøre med god komfort. Jeg liker utseendet på den mens samboeren ikke helt falt for den på utsiden men fant seg godt tilrette inne i den. Bagasjerommet ble i knappeste laget for vår brukt med sine 400 liter og det var mest det som gjorde at den falt igjennom men vil tro man blir fornøyd om man liker utseende og ikke trenger mer plass enn den tilbyr.

Det koster jo ikke noe å prøvekjøre en E-tron SB så jeg ville gjort det. Blir jo en dyrere bil enn Polestar 2 men så får du jo mer plass også.

Vi hadde egentlig bestemt oss for Tesla Model S før vi gikk i gang med å prøvekjøre mange ulike modeller i desember og januar. Sist vi vurderte bilkjøp som begynner å bli en stund siden så var prisen en del lavere på Model S som nybil og vi ble litt skuffet over opplevd kvalitet på interiør og byggekvalitet når vi fikk lånt oss en med på langtur i desember. Hadde ikke trodd vi ville ende opp i en E-tron men etter å ha tatt seg god tid til å prøve mange ulike biler så ble det fort enklere å se hva man likte og mislikte, så prøvekjøring er absolutt viktig da det som på papiret virker å være et topp kjøp kanskje gir en helt annen følelse i virkeligheten når man sitter bak rattet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
archongamer skrev (4 minutter siden):

Mye av det samme som deg. Jeg tok bort matrix og leier disse i høst/vintermånedene. Tok med nattsynassistenten da jeg bor på et sted der mesteparten av kjøring foregår på mørke skogsveier og mye elg/rådyr osv som gjør at jeg følte det var verdt det. Tok også S Line interiørpakke. Fargen blir Manhattan Grey med sort optikkpakke, Sorte logoer og ingen modellbetegnelse. 

Jeg bestilte min i romjulen og de sjekket opp for meg ganske raskt når det var ledig kapasitet og booket denne da jeg bestilte. Jeg vurderte først 50 versionen, men grunnet batterimangel kunne de ikke da si når den kunne bli levert. Det koster, men er glad jeg endte opp med 55'en.

Sluttsummen kom på 906 000,-. 

Hva ligger i lokal lakkforesegling som du har bestilt? 

Hørtes ut som en flott bil du vil få! Vi bestilte faktisk først en 50 og endret til 55 etter noen dager. Jeg brukte litt tid på å legge inn en del scenarier i Abetterrouteplanner.com og appen Zapp som viste at vi kunne ende opp med å måtte hurtiglade om vinteren på kjøreturer vi gjør en del av med flere stopp langs veien og hvor ferje er involvert, og en ladestopp potensielt vil gi oss ventetid på kaien på vinterstid. Den ekstra kapasiteten 55 gir oss vil gi grei margin selv på dager hvor man begynner kjøreturen med 80% skulle man glemme å endre ladingen til 100% før langtur, eller hvor vi må pendle til den andre boligen vår på kort varsel mens en 50 vil kreve lading med samme scenariet da å begynne med 80% ikke er nok på kaldt vinterføre.

Jeg vurderer å ta bort Matrix og heller leie det ved behov og kanskje legge til nattsynsassistenten istedet, vi kjører jo en del på mørke vestlandsveier vi også med potensiale for hjort og rådyr. Selv å leie Matrix fulltid i de maks 3 årene vi tenker å ha bilen vil jo komme på under 10k så sånn sett lønner det seg jo nesten å velge dem bort uansett og jeg tror ikke vi får igjen de 17k det koster med Matrix i bruktbilprisen når den skal selges eller i innbytte.

Lokal lakkforsegling var en Ditec-behandling selger anbefalte å ta med som en del av bilkjøpet så bilen blir levert ferdig behandlet:

https://www.ditec.no/vaare-tjenester/lakkbeskyttelser/ditec-ceramic-ultra/

Det er jo noe du kan ordne i ettertid men vi tok det med siden selger sa det ble litt billigere å kjøpe tjenesten via dem enn direkte hos dem som utfører behandlingen. Og det så ut til å stemme når jeg sjekket prisen i ettertid, vi sparte vel rundt 1500-2000 kroner på å bestille det med bilen enn å ordne det selv.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Hedonism said:

Polestar 2 var en fin bil å kjøre med god komfort.

Ja, alt anna enn sitteplassen kanskje... Det er ein stygg hump rett ved beina som eg følte gjorde plassen veldig... shoehorned er vel uttrykket eg ville brukt, og det er ikkje korleis eg like sitte i bil. Følte eg satt med beina i bøtte.

Men eg burde nok prøvekjøre ein e-Tron generelt, SB eller ei. Men berre for moro. Eg har allereie ein ioniq sjølv.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Jeg hadde lett tatt nattsynsassistenten over LED Matrix lys som dere uansett kan leie og sikkert kjøpe senere for en billigere penge når den går ned i pris. 

Nattsynsassistenten til Audi er helt konge. Jeg bare håper de inkluderer HUD slik at det man ser der kan prosjekteres på ruta istedenfor. Det hadde vært genialt. 

Lenke til kommentar
Hedonism skrev (32 minutter siden):

 Lokal lakkforsegling var en Ditec-behandling selger anbefalte å ta med som en del av bilkjøpet så bilen blir levert ferdig behandlet:

https://www.ditec.no/vaare-tjenester/lakkbeskyttelser/ditec-ceramic-ultra/

Det er jo noe du kan ordne i ettertid men vi tok det med siden selger sa det ble litt billigere å kjøpe tjenesten via dem enn direkte hos dem som utfører behandlingen. Og det så ut til å stemme når jeg sjekket prisen i ettertid, vi sparte vel rundt 1500-2000 kroner på å bestille det med bilen enn å ordne det selv.

Skjønner. Det var nok lurt om dere sparte penger på det. Jeg er over gjennomsnittlig glad i detailing og har bedt om at de ikke gjør noe med lakken eller klargjør den annet enn å fjerne beskyttelsesfolien de bruker under transport. Min erfaring med de som klargjør nye biler er blandet, og gjør det heller selv. Så får jeg overleve med at bilen ikke skinner hos Møller når jeg henter den. 

Lenke til kommentar
archongamer skrev (2 minutter siden):

Skjønner. Det var nok lurt om dere sparte penger på det. Jeg er over gjennomsnittlig glad i detailing og har bedt om at de ikke gjør noe med lakken eller klargjør den annet enn å fjerne beskyttelsesfolien de bruker under transport. Min erfaring med de som klargjør nye biler er blandet, og gjør det heller selv. Så får jeg overleve med at bilen ikke skinner hos Møller når jeg henter den. 

Jeg er det motsatte av deg, har null erfaring med detailing og om jeg ikke kjøper dette som tjeneste fra noen så blir det nok aldri gjort. Det eneste jeg gjør selv med bilen er håndvask når man har tid og polering en til to ganger i året. Men ja, jeg har hatt en dårlig opplevelse med en slik forseglingsjobb for mange år siden med en BMW jeg eide, de brukte poleringsmaskin før de la på forseglingen  som skapte stygge swirls i lakken som ikke var der fra før da jeg alltid polerer for hånd selv. 

Jeg kjenner til firmaet som gjør jobben for forhandler og har kun hørt positive ting om dem i tillegg til å ha sett biler som har vært til behandling hos dem hvor resultatet ble bra, så føler ikke det er stor risiko men vi får se hvordan det ser ut når jeg får bilen utlevert. 🙂

Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 minutter siden):

ummm... Så en får Matrix på bilen, men betaler ekstra for å bruke det, eller en kan leie de i perioder?

Mikrotransakjsoner på elbiler, sånn som vi har hatt i spill lenge..

Lampene du får på bilen er de samme med og uten Matrix ja, og aktiveringen er kun i software. Så kan man like det eller ikke, men det er nok slik bilbransjen vil gjøre det fremover når bilene blir mer og mer digitale. Skal du derimot ha HD LED Matrix lysene fra Audi er dette egne lamper, og koster deg saftige 55 000 ekstra...

Lenke til kommentar
Hedonism skrev (7 timer siden):

Jeg er det motsatte av deg, har null erfaring med detailing og om jeg ikke kjøper dette som tjeneste fra noen så blir det nok aldri gjort. Det eneste jeg gjør selv med bilen er håndvask når man har tid og polering en til to ganger i året. Men ja, jeg har hatt en dårlig opplevelse med en slik forseglingsjobb for mange år siden med en BMW jeg eide, de brukte poleringsmaskin før de la på forseglingen  som skapte stygge swirls i lakken som ikke var der fra før da jeg alltid polerer for hånd selv. 

Jeg kjenner til firmaet som gjør jobben for forhandler og har kun hørt positive ting om dem i tillegg til å ha sett biler som har vært til behandling hos dem hvor resultatet ble bra, så føler ikke det er stor risiko men vi får se hvordan det ser ut når jeg får bilen utlevert. 🙂

Det blir sikkert bra, og er dette noe du ikke har erfaringen vil du få et mye enklere bilstell og finere bil ved å velge dette. Ettersom det også gjøres gjennom et firma har du mulighet å reklamere om du ikke skulle bli fornøyd med resultatet.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...