Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Trestein skrev (5 minutter siden):

Medbrakte ladekabler var noe man hadde bruk for når batteriene var 20kWh. I dag er batteriene så store at det blir meningsløst å lade med 10kW på et 100kWh barreri når man er på tur. Det går sakte nok når man hurtiglader med 200KW

Med e moderne el bil kan du ha akkurat like stor batteribuffer som var vanlig på en bensin bil. Jeg lader som regel lenge før jeg har 100km rekkevidde igjen. Noe annet er ansvarsløst

Hovedpoenget er at plassen er der, og da er det dumt å ikke gjøre det mulig å benytte den. Så kan de som ikke bryr seg, la det være tomt og vi andre kan ha ladekabler og annet liggende i frunken, til bruk når man finner det fordelaktig. Jeg synes ihvertfall det er digg å ha muligheten,  og ha de lett tilgjengelig selv om bagasjerommet er fyllt opp med annet.

Og hvorfor skal man absolutt innom en hurtig/lynlader om man likevel skal bruke noen timer der man kan stå tilkoblet en AC-lader? Dette er helt personlige valg hvilke ladestrategi man velger. En annen ting er at de fleste biler lader raskere fra lav SoC, så det kan faktisk være en fordel å komme nærmere null. 

100 km igjen, altså hvor mange ladestasjoner finnes det over en slik strekning? F.eks. så er Oslo til Fredrikstad akkurat under 100 km fra hverandre. For min del rekker det fint å ha 40 km å gå på, da vet jeg at jeg rekker frem uansett, og så kan bilen "drikke energi" mens jeg f.eks går meg en tur rundt i byen, gjerne tar meg en matbit ved vannkanten og titter litt på livet. Eller gjør det jeg trengte å gjøre på det stedet.

Og skulle det bli knapt pga ett eller annet langs veien, så er det som sagt flere alternativer langs veien. Kanskje skulle man uansett ikke lengre enn bare deler av den marginen du legger opp til. Da kjører man som regel helt frem istedet for å ta en ladestopp.

Jeg respekterer at du mener det er ansvarsløst å ikke lade før man passerer 100 km restrekkevidde, men jeg er overhode ikke enig.

  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Hovedpoenget er at plassen er der, og da er det dumt å ikke gjøre det mulig å benytte den. Så kan de som ikke bryr seg, la det være tomt og vi andre kan ha ladekabler og annet liggende i frunken, til bruk når man finner det fordelaktig. Jeg synes ihvertfall det er digg å ha muligheten,  og ha de lett tilgjengelig selv om bagasjerommet er fyllt opp med annet.

Og hvorfor skal man absolutt innom en hurtig/lynlader om man likevel skal bruke noen timer der man kan stå tilkoblet en AC-lader? Dette er helt personlige valg hvilke ladestrategi man velger. En annen ting er at de fleste biler lader raskere fra lav SoC, så det kan faktisk være en fordel å komme nærmere null. 

100 km igjen, altså hvor mange ladestasjoner finnes det over en slik strekning? F.eks. så er Oslo til Fredrikstad akkurat under 100 km fra hverandre. For min del rekker det fint å ha 40 km å gå på, da vet jeg at jeg rekker frem uansett, og så kan bilen "drikke energi" mens jeg f.eks går meg en tur rundt i byen, gjerne tar meg en matbit ved vannkanten og titter litt på livet. Eller gjør det jeg trengte å gjøre på det stedet.

Og skulle det bli knapt pga ett eller annet langs veien, så er det som sagt flere alternativer langs veien. Kanskje skulle man uansett ikke lengre enn bare deler av den marginen du legger opp til. Da kjører man som regel helt frem istedet for å ta en ladestopp.

Jeg respekterer at du mener det er ansvarsløst å ikke lade før man passerer 100 km restrekkevidde, men jeg er overhode ikke enig.

Der jeg bor kan veier bli stengt, ras og lange køer. Ofte med resultat at man plutselig må kjøre en lang omvei. 

Kjører aldri bensin bilen lenger ned heller. Har ikke lyst til å forårsake at 100vis ikke kommer seg hjem pga at jeg skulle tyne de siste km ut av batteriet og stoppet midt i en tunell.

Skrevet
Trestein skrev (2 minutter siden):

Der jeg bor kan veier bli stengt, ras og lange køer. Ofte med resultat at man plutselig må kjøre en lang omvei. 

Kjører aldri bensin bilen lenger ned heller. Har ikke lyst til å forårsake at 100vis ikke kommer seg hjem pga at jeg skulle tyne de siste km ut av batteriet og stoppet midt i en tunell.

Klart, har man slike hensyn å ta, så blir det selvsagt noe man ikke må ignorere og håpe det går bra. Men det er noe annet enn å mene at alle andre er ansvarsløse om de ikke følger samme strategi/tankesett, når de kjører langs veier der det er flust av alternative steder å stoppe, på varme sommeren.

Og ja, selvsagt er det en fordel å heller lade en gang ekstra, når man f.eks. kjører om vinteren langs ruter med dårlig med omkjøringsalternativer, og der det kanskje til og med er varslet at være kan være skummelt og kan stikke kjepper i hjulene.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Ladekabler brukes sjelden så de ligger i rommet under bagasjerommet. Frunken brukes til barnevogn, handleposer, skittne sko og klær osv. Om vinteren er frunken det yppelig som kjøleboks.

Og når man rydder søppel i garagen og fyller bilen med søppelsekker går det gjerne enda en sekk under panseret.

Selvfølgelig ikke noe alle har behov for men mye mere praktisk enn å bare ha ubrukelig tomrom der som f.eks BMW har hatt tidligere. Så fint de endelig tar til vettet selv om 50 liter er litt snevert. 117 liter i Tesla Model Y og det er meget praktisk.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

 

Snapdragon Ride Platform Powers Automated Driving in BMW´s Neue Klasse
The ADAS system in the all-new BMW iX3 is built on Snapdragon Ride, which integrates high-performance, automotive-grade systems-on-chip (SoCs) for centralized sensor data processing, advanced computer vision modules for perception, and Snapdragon Ride Automated Driving software stack co-developed with BMW – including drive policy and safety guardrails.

The automated driving system of the BMW iX3 enables advanced capabilities including:

  • Contextual lane change and overtaking: the system initiates maneuvers based on subtle driver cues like mirror glances or steering nudges.
  • Active lane change and highway assistant: hands-free driving on approved road networks.
  • Ecosystem provided AI-powered slot detection parking assistance and camera-based in-cabin monitoring

BMW's “Superbrain of Automated Driving” – a central intelligent computer powered by Snapdragon Ride SoCs – combines automated driving functions, offering 20 times higher computing power than the previous generation. The system uses a unified architecture which includes an array of high definition 8M pixel and 3M pixel cameras and radar sensors enabling 360-degree coverage and along with high-definition mapping and precise GNSS localization enables a robust system helping to enable safe and reliable automated driving.

The BMW iX3 is also equipped with Qualcomm Technologies’ V2X 200 chipset to support vehicle-to-everything (V2X) communications for enhanced safety. V2X communications allows vehicles to "see" and "hear" beyond line-of-sight ADAS sensors, helping reduce collisions by uncovering unseen risks through direct communication between vehicles and their surroundings, such as road infrastructure, pedestrians, and other road users.

 

Les mer her :
https://www.qualcomm.com/news/releases/2025/09/qualcomm-and-bmw-group-unveil-groundbreaking-automated-driving-s

 

Skrevet (endret)

Autogefuhl tar en titt på nye GLC electric.

Liker eksteriøret, første gang på mange år jeg har sagt det om en Mercedes. Ikke helt solgt på stussen, men det var noe med fronten som trigga ett eller annet. Litt mye bling kanskje, men stjerna var sjef.

Interiøret blir for masete for min del, jeg har lysømfindtlige øyne. 😂

 

 Edit* Lurer på om den får bedre bakkeklaring, det var jo en svakhet med forrige utgave. 🤔

Endret av Duriello
Skrevet
Duriello skrev (5 timer siden):

Edit* Lurer på om den får bedre bakkeklaring, det var jo en svakhet med forrige utgave. 🤔

Forrige versjon ekuse (EQC) var jo en ombygd ICE-bil, hvor de hang batteripakken oppunder bilen. Ergo fikk den lavere bakkeklaring enn en Porsche 911.

Ergo har nok denne nye fått en mye mer normal bakkeklaring som en moderne nydesignet elbil-SUV.

  • Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (5 timer siden):

Autogefuhl tar en titt på nye GLC electric.

Liker eksteriøret, første gang på mange år jeg har sagt det om en Mercedes. Ikke helt solgt på stussen, men det var noe med fronten som trigga ett eller annet. Litt mye bling kanskje, men stjerna var sjef.

Interiøret blir for masete for min del, jeg har lysømfindtlige øyne. 😂

 Edit* Lurer på om den får bedre bakkeklaring, det var jo en svakhet med forrige utgave. 🤔

Så forskjellig kan smaken være...

Jeg synes fronten var grufull,  og grillen er helt klart med påå gjøre det. Men frontn har en litt forkortet versjon av "London Taxi", og det var ikke vellykket i min øyne.

Hekken synes jeg egentlig var bra. fikk litt assosiasjoner på lysrekka til den nye Kina-Mazdaen. Interiøret så langt mer bling ut på de vinklene som fremkom i videoen, men ser nydelig ut på det bildet jeg delte litt tidligere.

Nei,  Neue Klasse BMW iX3 er en klar favoritt i mellom de 2. IMHO

  • Liker 1
Skrevet (endret)
AL123 skrev (På 6.9.2025 den 20.55):

Tror ikke du skal se for mye på Tiktok. Mercedes kan saktens kritiseres for sitt design, enten det er å ofre utseendet for aerodynamikk, eller for kinatilpasning i skjermbruk. Når det kommer til interiørkvalitet, så er det imidlertid ikke mye som kan konkurere med Mercedes, Audi og BMW.

Det er historisk korrekt, men de siste generasjonene har slitt veldig. Jeg har erfaring med en C180T med Amg interiør som var min første firmabil i selskapet jeg nå jobber, hardplasten knirket noe vannvittig. Alt av paneler hadde lyd ved at man trykket på de, jeg lagde en video med en kollega som hadde BMW 3 serie (som var i en annen liga).

Året etter leide jeg en S560 i Tyskland. Gledet meg til luksus, men samme hardplast og knirkeinteriør i den, føltes ut som en rimelig Kia. På toppen av dette hadde den helt forferdelig belysning, litt samme farge og feeling man får på dossen på oslo s.

Dette kan dog ha forbedret seg vesentlig, dette er 5+ år gamle erfaringer.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Snowleopard skrev (4 timer siden):

 

Nei,  Neue Klasse BMW iX3 er en klar favoritt i mellom de 2. IMHO

Smaken er som baken heldigvis. 😁👍

Ix3 vant nok her og, tror interiøret gjorde utslaget. (Selv om jeg ikke nødvendigvis er fan av det nye rattet)

Skrevet
Duriello skrev (24 minutter siden):

Smaken er som baken heldigvis. 😁👍

Ix3 vant nok her og, tror interiøret gjorde utslaget. (Selv om jeg ikke nødvendigvis er fan av det nye rattet)

Nye rattet i entall? BMW pleier vanligvis å ha 2-3 ulike ratt alternativer?

Skrevet
Trestein skrev (4 minutter siden):

Nye rattet i entall? BMW pleier vanligvis å ha 2-3 ulike ratt alternativer?

Nye rattene blir vel mer rett. Er 2 du kan velge i konfigurator. Jeg ser dog ikke forskjell på de og gidder ikke inn for å sjekke i detalj. Rattene er greie nok, hovedsaklig knappene jeg ikke er fan av.

Skrevet (endret)
Duriello skrev (1 time siden):

Nye rattene blir vel mer rett. Er 2 du kan velge i konfigurator. Jeg ser dog ikke forskjell på de og gidder ikke inn for å sjekke i detalj. Rattene er greie nok, hovedsaklig knappene jeg ikke er fan av.

De er ganske ulike da...
Standard rattet (det hvite) har vertikale spokes mens msport rattet er åpent og har horisontale spokes kl 16/20 og annet grep på oversiden . Ganske sikkert at msport rattet har nappa skinn også (delvis perforert).
Og så man skal ikke dømme knappene nord og ned før de er prøvd. Selv om jeg også er skeptisk til "haptiske" kontra ekte mekaniske brytere.

 

2026-BMW-iX3-NA5-M-Sport-43-850x566.jpg

BMW-iX3-50-24-850x478.jpg

Endret av Syar-2003
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...