Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
onkel_jon skrev (12 timer siden):

Kommer nok sikkert elbil lagd fra de og om noen år, er ikke alltid en fordel å være først ute heller, Norske markedet er ganske lite forhold til andre, hvorfor satse på å selge et par tusen i Norge når man kan selge et par hundre tusen ice biler i usa som er i tillegg billigere å lage.

Norge? Vi er en bagatell når det kommer til salg av elektriske biler, vente og se vil vel ende opp med at Mazda blir ett kinesiske bilmerke, Mazda vil aldri greie og konkurrerer på teknologi med Kineserne, bygge gode EVer er nye vanskeligere enn mange gamle produsenter trodde, spesielt på software og integrering av software og elektronikk, VW har slitt med dette i årevis og har vel kjøpt seg inn i Rivian for og få tak i teknologien, Rivian selger 50000 biler i året men enda så knuser de VW på teknologi. Mazda er japansk og da er i grunn løpet kjørt, kineserne vil filleriste de.

 

https://rivianvw.tech/

Videoannonse
Annonse
Skrevet
kremt skrev (På 15.8.2025 den 22.24):

Står at den kommer med Rwd da, er kanskje en mangel for noen. Men så er vel ikke endelig specs klart ennå heller. 

Sikkert helt greit, har vokst opp og kjørt 70.000 i året i Nordnorge uten 4x4 så det skal vel gå på østlandet hvor jeg bor nå :)
Den er helt klart aktuell for meg, skal visstnok være en presentasjon hos min lokale forhandler neste uke, så jeg får sett den 'live'. 
Er bare SR som er aktuell, når jeg ser på ladespecs vs. pris på LR
At den ikke er en SUV gjør den spesielt aktuell, altfor mye designmessig dusinvare for tiden :)

Skrevet
jr_605 skrev (7 timer siden):

Sikkert helt greit, har vokst opp og kjørt 70.000 i året i Nordnorge uten 4x4 så det skal vel gå på østlandet hvor jeg bor nå :)
Den er helt klart aktuell for meg, skal visstnok være en presentasjon hos min lokale forhandler neste uke, så jeg får sett den 'live'. 
Er bare SR som er aktuell, når jeg ser på ladespecs vs. pris på LR
At den ikke er en SUV gjør den spesielt aktuell, altfor mye designmessig dusinvare for tiden :)

Ser ut som de tømmer lageret for "fjorårets" modell, så ned 50K nå, og rekkevidde opp til 622 km, som vel er ganske greit!

https://www.renault.no/personbil/scenic-e-tech-electric

https://rn-nordic-prod.objects.frb.io/Cars/Personbil/Scenic-E-Tech-electric/PDF/Prisliste-Renault-Scenic-MY24-01.07.2025-1.pdf

Skrevet
jr_605 skrev (24 minutter siden):

Nå var det Mazda 6e jeg mente, glemte å skrive det. 

Hehehe! Der missforstod jeg deg gitt.

Men da ble det mer klart hva du mente med "ladespecs vs pris". Trodde du tenkte den Renaulten i LR-versjon var for dyr sammenlignet med andre konkurrenter med tilsvarende rekkevidde, så lenge ladefarten var så dårlig! ;) 

Skrevet (endret)

Er det noko poeng i å ta BE-lappen med dei fleste elbilane eller er B96 nok?

Pdd. har eg ein Enyaq 80x og Model Y.

Enyaq: 2746 tillatt totalvekt, 1200 maksvekt henger m/brems, 3946 maks vogntogvekt.
Model Y: 2518 tillatt totalvekt, 1600 maksvekt henger m/brems, 4018 maks vogntogvekt.

Om eg trekker tillatt totalvekt frå 4250 så får eg 1504 på Enyaq og 1732 på Model Y. Begge er over maksvekt for tilhenger. Forstår eg det riktig at eg då uansett ikkje kan trekke meir enn 1200 og 1600 kg med BE enn B96?

--------------------------------------------------------------------------------

På Enyaq-en går det opp med tillatt totalvekt, maks tilhengervekt og maks vogntogvekt (2746+1200 = 3946), men på MY blir det (2518+1600 = 4118), mens det står maks vogntogvekt på 4018 iht. SVV. Er det ein trykkfeil på MY? Det står likt i vognkortet.

Endret av Zeph
Skrevet
Zeph skrev (12 minutter siden):

Er det noko poeng i å ta BE-lappen med dei fleste elbilane eller er B96 nok?

Pdd. har eg ein Enyaq 85x og Model Y.

Enyaq: 2746 tillatt totalvekt, 1200 maksvekt henger m/brems, 3946 maks vogntogvekt.
Model Y: 2518 tillatt totalvekt, 1600 maksvekt henger m/brems, 4018 maks vogntogvekt.

Om eg trekker tillatt totalvekt frå 4250 så får eg 1504 på Enyaq og 1732 på Model Y. Begge er over maksvekt for tilhenger. Forstår eg det riktig at eg då uansett ikkje kan trekke meir enn 1200 og 1600 kg med BE enn B96?

--------------------------------------------------------------------------------

På Enyaq-en går det opp med tillatt totalvekt, maks tilhengervekt og maks vogntogvekt (2746+1200 = 3946), men på MY blir det (2518+1600 = 4118), mens det står maks vogntogvekt på 4018 iht. SVV. Er det ein trykkfeil på MY? Det står likt i vognkortet.

Husk at det med B96 er maksimalt tillatt totalvekt du må forholde deg til, mens med BE så er det faktisk vekt. Det kan slå ut på om du har lov å trekke tilhengeren eller ei.

Er jo bare selve oppkjøringen som er forskjell, så ville gitt det en sjanse, selv om det ikke trenger å påvirke komboen med bil og henger du skal bruke nå. Men med neste bil eller henger, er det kanskje en annen sak!

2022 TMY B96 kan du dra tilhenger med max totalvekt 1631 kg, maks aktuell 1600 kg
Med BE kan Max tillatt totalvkt på hengeren være 3500 kg, maks aktuell 1600 kg. Dvs du kan dra henger med maxs totalvekt på f.eks 1800 kg, så lenge du ikke overstiger 1600 aktuell vekt.

2025 TMY B96 så er maks totalvekt 1733 kg.

2025 Skoda Enyaq 85X så er maks totalvekt 1500 kg, mens maks aktuell totalvekt er 1200 kg.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Den store fordelen med be er at det er reell last som gjelder. Det betyr at du kan trekke tunge hengere med lite last 

Som nettopp sagt

Endret av Jotun
  • Liker 1
Skrevet

Så forskjellen er at med BE kan du bruke ein større henger (med høgare tillatt totalvekt) til å trekke maksvekt for bilen, men uansett aldri meir enn 1200/1600 kg.

I praksis blir det gjerne mindre last pga. tyngre henger, men du kan trekke fleire typer hengere.

Kjem ein borti bilar med høgare hengarvekt er det sjølvsagt endå meir ein kan trekke med BE.

Skrevet
Zeph skrev (1 minutt siden):

Så forskjellen er at med BE kan du bruke ein større henger (med høgare tillatt totalvekt) til å trekke maksvekt for bilen, men uansett aldri meir enn 1200/1600 kg.

I praksis blir det gjerne mindre last pga. tyngre henger, men du kan trekke fleire typer hengere.

Kjem ein borti bilar med høgare hengarvekt er det sjølvsagt endå meir ein kan trekke med BE.

Greit oppsummert! ;) 

Skrevet
Femtekolonne skrev (På 18.8.2025 den 16.44):

Er Renault scenic 87kwt det beste kjøpet i familieklassen under 500K? Er det noen større krise å basere ett 10års bileierskap med Renault fremfor Skoda, xpeng eller andre?

Tja, iallefall et av de beste kjøpene. Brilijerer ikke på noen punkter, men scorer jevnt høyt på det meste. God kvalitetsfølelse og fine kjøreegenskaper. Hvordan den er i forhold til Skode er vel litt smak og behag. Xpeng kjøper man ikke dersom man faktisk har bruk for bil evt har råd til å tape pengene.

Skrevet
agvg skrev (På 18.8.2025 den 22.07):

Norge? Vi er en bagatell når det kommer til salg av elektriske biler, vente og se vil vel ende opp med at Mazda blir ett kinesiske bilmerke, Mazda vil aldri greie og konkurrerer på teknologi med Kineserne

Hvilke kinesere? Er vel godt over en milliard av de? Eller er ikke det så nøye når man bare slenger ut av seg ting en ikke har belegg for.

agvg skrev (På 18.8.2025 den 22.07):

 Rivian selger 50000 biler i året men enda så knuser de VW på teknologi. 

Virkelig? Kan du utdype det? Hviken teknologi knuser Rivian VW på?

Skrevet
Zeph skrev (13 timer siden):

Er det noko poeng i å ta BE-lappen med dei fleste elbilane eller er B96 nok?

Pdd. har eg ein Enyaq 80x og Model Y.

Enyaq: 2746 tillatt totalvekt, 1200 maksvekt henger m/brems, 3946 maks vogntogvekt.
Model Y: 2518 tillatt totalvekt, 1600 maksvekt henger m/brems, 4018 maks vogntogvekt.

Om eg trekker tillatt totalvekt frå 4250 så får eg 1504 på Enyaq og 1732 på Model Y. Begge er over maksvekt for tilhenger. Forstår eg det riktig at eg då uansett ikkje kan trekke meir enn 1200 og 1600 kg med BE enn B96?

--------------------------------------------------------------------------------

På Enyaq-en går det opp med tillatt totalvekt, maks tilhengervekt og maks vogntogvekt (2746+1200 = 3946), men på MY blir det (2518+1600 = 4118), mens det står maks vogntogvekt på 4018 iht. SVV. Er det ein trykkfeil på MY? Det står likt i vognkortet.

Her får du alltid rett svar: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/tilhenger/tilhengerkalkulator/

  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

50/50 MB og Geely, og bygges i Kina. Helt klart Kina-bil i mine øyne. Men ser snerten ut, og med de nye prisene, virker langt mer fristende.

Ah, hadde ett håp om at den var bygd dels i europa. 😂 

Fin pris ja, og virker som en bra totalpakke (uten at jeg kan noe om merket annet en at mercedes er med), og liker noe av designet. 

 

Skrevet

Dem har faktisk forhandler her i byen. Ser ut som det er 6 forhandlere spredt rundt i landet. Leste at de bare hadde solgt ca 100 av disse Smart elbilene av typen 1 og 3. Så veldig sjelden. Lavere priset enn Volvo Ex30 med nummer 1 og nummer 3, men prisen går raskt oppover når man legger til utstyr. 36 tusen for vinterhjul f.eks, ganske stivt, hengerkrok for 18 tusen. Volvo EX30 er faktisk en trillingbil der Smart 1 og 3 samt Zeekr X er de andre variantene, men Volvo-en er langt mer vanlig og kommer trolig til å holde seg litt bedre. 

Jeg ville trolig vært relativt bekymret for andrehåndsverdi med en slik bil. En gunstig leasing kampanje kunne kanskje kickstartet salget noe for dem, f.eks Smart-3 for ca 150 tusen totalpris på 3 år - 40 tusen km. Sånn som det er nå vet man jo ingenting om merke, modell eller forhandler vil være her om 3-5 år. Modeller skiftes jo kontinuerlig ut og det som var populært i går er jo helt utdatert i morgen tydeligvis. Møller solgte jo ca 1000 biler fra Seat på ganske kort tid med billig leasing. Det var gode avtaler. 

Skrevet

Måtte på youtube å sjekke testene til elbilforeningen av nyskjerrighet. Virker jo som morsomme biler. 

Kjipe interiør da.

Men kina, så uaktuelt. 👍

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...