Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

@sk0yern

At staten ikke er enig spiller ingen rolle, en av verdens rikeste stater skal ikke behøve og beslaglegge så mye av folks penger. Folk flest vet mye bedre enn staten hva de vil bruke sine pengene på.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter å ha prøvd en del forskjellig rundt, alt fra de tyske premium merkene, noen kinsere og de ikke fult så premium merkene endte jeg opp med å bytte inn i4en  i en lett brukt iX M60.  Så da var jakten på elektrisk SUV over 😁  Fantastisk bil å kjøre, og føles veldig mye mindre ut enn hva den er takket være bakhjulssving. Sparker og greit i fra for å være ett digert beist på over 2,5 tonn.  Så da gjennstår det bare å finne en destinasjon å ta seg en lenger roadtrip :wee:

TmFXVbN.jpeg

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
agvg skrev (På 22.7.2025 den 22.31):

Staten taper ingenting, fravær av avgifter er normalen, alt annet ett avvik.

Den var god, for vei er gratis, ikke sant?

Du kan i samme åndedrag si at fravær av lover og regler er normalen, alt annet er avvik, med denne logikken.

Endret av mandela
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Trestein skrev (19 timer siden):

Møkkete energi hva er det? Kullkraft, atomkraft eller hva?

Det er en elbiltråd, men ut fra konteksten så var det altså snakk om forbrenningsmotor og oljebasert drivstoff.

Endret av mandela
Skrevet (endret)
Sjørøver skrev (23 timer siden):

Forstår ikke hvordan det er mulig å lire av seg noe slikt. 

Det er muligens ikke langt unna sannheten, tror du at Braut Haaland bryr seg ett dugg om miljø når han farter rundt i privatfly? Han er et eksempel på noen fra målgruppene for luksussegmentet. Tenker også at deler av målgruppen er FRP/Høyre velger-ekvivalenter som elsker som Sylvi å kjøre en muskelbil som går på olje. Når det er sagt, så er mye også avhengig av hva som trender. Kan jo hende at elbiler i luksussegmentet rett og slett ikke er kule nok ennå. I en av sakene som ble postet gjaldt det dog manglende interesse i Kina, trolig av helt andre grunner; "sportsbilprodusenten Porsche forrige fredag advarte sine ansatte om en «alvorlig situasjon» på grunn av fallende etterspørsel i Kina."

Endret av mandela
Skrevet
mandela skrev (8 minutter siden):

Det er en elbiltråd, men ut fra konteksten så burde du ha skjønt at det er snakk om forbrenningsmotor og altså oljebasert drivstoff.

Ikke syntetisk bensin da. Ofte kan det være vanskelig å vite om det er co2 uten c14 isotopen som brennstoffet møkkete eller andre ting

Skrevet
mandela skrev (44 minutter siden):

Den var god, for vei er gratis, ikke sant?

Du kan i samme åndedrag si at fravær av lover og regler er normalen, alt annet er avvik med denne logikken.

Ja, så verdens rikeste stat trenger mer penger? De har jo mer penger enn de greier og håndtere så da må de jo få grav til seg litt til.

• Liker 1
Skrevet
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Etter å ha prøvd en del forskjellig rundt, alt fra de tyske premium merkene, noen kinsere og de ikke fult så premium merkene endte jeg opp med å bytte inn i4en  i en lett brukt iX M60.  Så da var jakten på elektrisk SUV over 😁  Fantastisk bil å kjøre, og føles veldig mye mindre ut enn hva den er takket være bakhjulssving. Sparker og greit i fra for å være ett digert beist på over 2,5 tonn.  Så da gjennstår det bare å finne en destinasjon å ta seg en lenger roadtrip :wee:

TmFXVbN.jpeg

Grattis! Tok du innbytte i I4’en eller solgte du den privat? Nesten overraska over at du ikke bytta til nye I4 M60’en jeg 😄 Vurderer den sterkt selv, men nå nærmer det seg jo Neue Klasse med stormskritt også! 

Skrevet
agvg skrev (19 minutter siden):

Ja, så verdens rikeste stat trenger mer penger? De har jo mer penger enn de greier og håndtere så da må de jo få grav til seg litt til.

Nei, der tar du feil. Problemet er heller at vi hvert år bruker alt for mye penger fra "sparebingen" vår.

Skrevet
Iterion skrev (7 minutter siden):

Grattis! Tok du innbytte i I4’en eller solgte du den privat? Nesten overraska over at du ikke bytta til nye I4 M60’en jeg 😄 Vurderer den sterkt selv, men nå nærmer det seg jo Neue Klasse med stormskritt også! 

Ix3 basert på neue klasse kommer tidlig neste år tror jeg? Var nettopp en artikkel om den på elbil24. Tidligere sa de at den ikke skulle få awd i revers, men nå får den det alikevell. Håper bare dne får solid hengervekt. 

Skrevet (endret)
Iterion skrev (20 minutter siden):

Takker! Det ble innbytte – jeg fikk en svært god deal hos Bavaria. Tror faktisk ikke jeg hadde fått like mye om jeg hadde solgt bilen privat.

Hele denne prosessen startet egentlig i desember, da jeg snakket med en selger om en ny iX60 mens i4-en var inne på service. Men den bilen havnet godt over millionen, så det ble litt for mye å legge ut for min del.

Deretter vurderte jeg en i4 M60 og fikk faktisk tilbud på den, men la det fra meg fordi jeg faktisk trenger mer plass. Jeg bestemte meg derfor for å vente på Neue Klasse, mens jeg prøvde ut litt forskjellige biler i mellomtiden.

Så dukket denne iX M60-en opp på Finn hos den lokale Bavaria-forhandleren min. Jeg sendte en e-post, mest på måfå, for å høre hva slags innbyttepris jeg kunne få dersom jeg kjøpte den. Og jeg fikk egentlig litt bakoversveis – vi snakker i området over 100 000 kroner mer enn tidligere innbyttetilbud jeg har fått.

Det gjorde at jeg kunne bytte inn i4-en uten å tape fryktelig mye penger sammenlignet med hva jeg ga for den "nesten ny" tilbake i 2023. Så da ble det plutselig handel, gitt!

Bowers & Wilkins-anlegget i den iX-en er for øvrig helt sensasjonelt – trolig det beste stereoanlegget jeg har hørt i en bil, som og var en ganske heftig bidragsyter til at det ble denne. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Skrevet
Sjørøver skrev (2 minutter siden):

Ix3 basert på neue klasse kommer tidlig neste år tror jeg? Var nettopp en artikkel om den på elbil24. Tidligere sa de at den ikke skulle få awd i revers, men nå får den det alikevell. Håper bare dne får solid hengervekt. 

Ja er snakk om det, så skal den bli annonsert nå i september! Leste den artikkelen selv og ble glad og litt letta over at Ix3’en kommer med awd. Forventer også solid hengervekt og dersom den har det i tillegg kommer den nok til å bite godt fra seg.

Blir nok forholdsvis dyr, men sånn er det jo skal man ha tysk kvalitet. Heller det enn å kjøpe en dårlig bygd bil som man må ha inn på service i et sett. Tror og forventer at den og resten av Neue Klasse kommer til å levere.

Skrevet
Evil-Duck skrev (6 minutter siden):

Takker! Det ble innbytte – jeg fikk en svært god deal hos Bavaria. Tror faktisk ikke jeg hadde fått like mye om jeg hadde solgt bilen privat.

Hele denne prosessen startet egentlig i desember, da jeg snakket med en selger om en ny iX60 mens i4-en var inne på service. Men den bilen havnet godt over millionen, så det ble litt for mye å legge ut for min del.

Deretter vurderte jeg en i4 M60 og fikk faktisk tilbud på den, men la det fra meg fordi jeg faktisk trenger mer plass. Jeg bestemte meg derfor for å vente på Neue Klasse, mens jeg prøvde ut litt forskjellige biler i mellomtiden.

Så dukket denne iX M60-en opp på Finn hos den lokale Bavaria-forhandleren min. Jeg sendte en e-post, mest på måfå, for å høre hva slags innbyttepris jeg kunne få dersom jeg kjøpte den. Og jeg fikk egentlig litt bakoversveis – vi snakker i området over 100 000 kroner mer enn tidligere innbyttetilbud jeg har fått.

Det gjorde at jeg kunne bytte inn i4-en uten å tape fryktelig mye penger sammenlignet med hva jeg ga for den "nesten ny" tilbake i 2013. Så da ble det plutselig handel, gitt!

Bowers & Wilkins-anlegget i den iX-en er for øvrig helt sensasjonelt – trolig det beste stereoanlegget jeg har hørt i en bil, som og var en ganske heftig bidragsyter til at det ble denne. 

Ikke verst det da! Heldig som har fått en så god innbyttepris, jeg kan ikke si det samme selv om jeg ikke kommer fra en BMW. 100.000 kroner mer enn det du har fått i innbytte tilbud tidligere høres nesten for godt ut til å være sant faktisk 😛 Antar at det skulle stå 2023 og ikke 2013 for øvrig? 😉 Men ja da skjønner jeg jo at du takka ja til det. Så du synes det ble litt snaut med plass i I4 M50’en?

Og hvor mange hakk opp er B&W anlegget kontra Harman Kardon synes du?   Jeg vurderer sterkt å slå til på I4 M60’en mens det fortsatt er kampanje. Skal prøvekjøre en om noen få uker så får jeg ta en vurdering. Men kommer nok til å selge Model 3’en jeg har nå privat først da jeg ikke er fornøyd med innbytteprisen hos Bilia. Samtidig så kan det jo hende at de dropper mer ned i pris når Neue Klasse kommer også, så ja, spennende tider i vente! 

Skrevet
Iterion skrev (30 minutter siden):

Ja er snakk om det, så skal den bli annonsert nå i september! Leste den artikkelen selv og ble glad og litt letta over at Ix3’en kommer med awd. Forventer også solid hengervekt og dersom den har det i tillegg kommer den nok til å bite godt fra seg.

Blir nok forholdsvis dyr, men sånn er det jo skal man ha tysk kvalitet. Heller det enn å kjøpe en dårlig bygd bil som man må ha inn på service i et sett. Tror og forventer at den og resten av Neue Klasse kommer til å levere.

Hva slags AWD er det snakk om her i revers? Jeg trodde motoren her ikke kunne bidra noe særlig i revers - at den kan kjøres i revers er en ting - men at de faktisk bidrar med litt moment er noe helt annet.  Elektriske motorer og styring er så ymse mhp AWD med ulike motorer foran og bak

Skrevet
Iterion skrev (13 minutter siden):

Ikke verst det da! Heldig som har fått en så god innbyttepris, jeg kan ikke si det samme selv om jeg ikke kommer fra en BMW. 100.000 kroner mer enn det du har fått i innbytte tilbud tidligere høres nesten for godt ut til å være sant faktisk 😛 Antar at det skulle stå 2023 og ikke 2013 for øvrig? 😉 Men ja da skjønner jeg jo at du takka ja til det. Så du synes det ble litt snaut med plass i I4 M50’en?

Og hvor mange hakk opp er B&W anlegget kontra Harman Kardon synes du?   Jeg vurderer sterkt å slå til på I4 M60’en mens det fortsatt er kampanje. Skal prøvekjøre en om noen få uker så får jeg ta en vurdering. Men kommer nok til å selge Model 3’en jeg har nå privat først da jeg ikke er fornøyd med innbytteprisen hos Bilia. Samtidig så kan det jo hende at de dropper mer ned i pris når Neue Klasse kommer også, så ja, spennende tider i vente! 

Ja, det skulle stå 2023 😅 Hadde jeg hatt en i4 i 2013, måtte jeg nok hatt en tidsmaskin.

Det største problemet jeg hadde med i4-en var bakseteplassen. Den er ganske marginal hvis man er over 180 cm og skal ha noen sittende bak seg som også er litt lange. Bagasjerommet og alt det der var egentlig stort nok, selv om jeg enkelte ganger savnet litt mer høyde.

Bowers & Wilkins-stereoen er i en helt annen klasse sammenlignet med Harman Kardon-anlegget i i4-en. Jeg var egentlig ganske misfornøyd med hvordan Harman-anlegget spilte i i4-en, så jeg pushet en del på Bass Brothers for å utvikle en oppgraderingspakke for i4 med Harman. Min i4 endte faktisk opp som den første i Norge med Harman-anlegg som fikk Match-oppgraderingen som Bass Brothers nå tilbyr (det var min bil de utviklet pakken på). Bare for å illustrere hvor høyt jeg legger lista – og hvor kresen (eller sær) jeg er når det kommer til bilstereo. For de aller fleste er Harman Kardon stereoen veldig bra, eneste jeg vet  er en ganske gjennomgående kritikk er at det mangler litt i bunnregisteret, noe som trolig skyldes at de måtte flytte subben bak i bagasjerommet og ikke under setene som de har på fosil utgavene av bilen med harman. 

B&W-anlegget i iX-en har 30 høyttalere og temmelig high-end elementer spredt rundt omkring: karbonfibersubber under setene, høyttalere i nakkeputene og vibrasjonsmotorer i seteryggen. Det var en ganske heftig opplevelse første gang jeg virkelig skrudde opp. Det er ekstrautstyr som koster 45 000 kroner – så ja. Men absolutt en opplevelse, og er vel første gangen jeg virkelig har følt at oppgradering av en original stereo er helt unødvending. 

Syar-2003 skrev (11 minutter siden):

Grattis 
Sort, tøft 👌
Men .. tenker det blir mye bilvask utover nå da 🙈 .

Takker! Hadde nok ikke blitt sort om jeg kjøpte nytt, syns oxide grey er peneste på akkurat disse bilene :). Så ja det blir nå i første omgang full shining og forsegling hos min lokale og heldigvis veldig dyktige detailer, så blir det i det minste litt enklere å holde rent, selv om sort bil uansett er ett mareritt 🫣

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
agvg skrev (4 timer siden):

@sk0yern

At staten ikke er enig spiller ingen rolle, en av verdens rikeste stater skal ikke behøve og beslaglegge så mye av folks penger. Folk flest vet mye bedre enn staten hva de vil bruke sine pengene på.

Uansett er det du skrev feil.
Staten taper åpenbart penger på å miste enn inntekt.
Så kan man selvfølgelig mene at skatte og avgiftsnivået er for høyt her til lands.

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (5 minutter siden):

Hva slags AWD er det snakk om her i revers? Jeg trodde motoren her ikke kunne bidra noe særlig i revers - at den kan kjøres i revers er en ting - men at de faktisk bidrar med litt moment er noe helt annet.  Elektriske motorer og styring er så ymse mhp AWD med ulike motorer foran og bak

Det er visstnok snak om en ASM motor i IX 3’en som skal kunne dras begge veier, ifølge Stefan Ortmann i motordivisjonen til BMW. Mer enn det vet jeg ikke, men det lover jo godt da om dette stemmer. 

Skrevet
obygda skrev (25 minutter siden):

Det skal jo noe til å slå Model Y da. Har fått ganske godt inntrykk av den de senere år, men de er fortsatt plaget med rust.

obygda skrev (26 minutter siden):

Aldri tenkt over at det er en ting, men det gir jo mening. Er så heldig at jeg har 2x permanent magnet på min polestar, så den er helt vanvittig god på sleipt føre. Har dratt ut en den biler fra snøen med den. Mye VW id biler, de virker håpløse på glatt føre.

Skrevet

Ville vært bortimot en tragedie om de ikke fikk awd i revers på ix3 eller neue klasse forsåvidt.

De kunne sikkert fått til noe bra med elektronikk. Men prøvde en mg med kun bakhjulstrekk i revers. Det var ikke rare bakken med snø som skulle til. Hadde ikke kunnet ha den på hytta hvertfall.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...