Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Hanhijnn skrev (50 minutter siden):

Visste at du kom til å gripe det halmstrået der. 😄 Men jeg kom inn i tråden mye senere, så sorry kompis.

Ellers har du det bra 👍 
Til info er det slik at undertegnede også kan svare ironisk med dramatiske gloser likt første tesla-koristen. 
Ditt stadige svar her og feiloppfatning av ironi og spøk viser absolutt at du er tredjesopran i koret deres😛

  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Ellers har du det bra 👍 
Til info er det slik at undertegnede også kan svare ironisk med dramatiske gloser likt første tesla-koristen. 
Ditt stadige svar her og feiloppfatning av ironi og spøk viser absolutt at du er tredjesopran i koret deres😛

😆 Jotakk, bare bra. Og IKKE gi deg. Ikke på tørre møkka. 🤪

  • Hjerte 1
Skrevet
Jalla21 skrev (17 timer siden):

Her skal man lese mye rart - her er hva 640 mrd kunne vært brukt til.

 

  • Vesentlig mer enn alt staten har brukt på utbygging, drift og vedlikehold av jernbane siden 2007
  • Tre ganger det Nordlandsbanen mellom Fauske og Tromsø skal koste
  • Gratis årskort på buss, trikk og T-bane i 90 år for alle innbyggere i Oslo
  • Gratis elsykkel til alle innbyggere i Norge
  • 10 ganger mer enn prisanslaget for ferjefri E39 mellom Stavanger og Bergen
  • Dagens bompengeinntekter i 100 år
  • 13 nye regjeringskvartal
  • 20 nye rikshospital

Lurer på hvor det bare er innbyggerne i Oslo som skal få gratis årskort på kollektivtransport...?
I 90 år til og med!
Ikke snakk om heller si 20 år og la hele Norge kjøre gratis...😄

En ting som jeg synes ikke kommer godt nok fram i denne saken; Disse milliardene er ikke noe Staten har "brukt" på det grønne skiftet; de har bare unnlatt å forsyne seg med de milliardene fra våre lommer i form av avgifter og moms som er latterlig høye uansett.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

De ønsker altså at elbilistene (og ladbare hybrider) skal gå tilbake til kun bensin og diesel, fordi det øker salget av disse produktene som altså har CO2-avgift. Det er disse tapte avgiftene, og utslippene de vil ha tilbake.

Det blir litt som hvis antall fartsbøter går ned, så ønsker de mer råkjøring sånn at de kan opprettholde det statlige inntektsgrunnlaget.

Er det ingen som tar et steg tilbake og ser at dette er en helt syk måte å regne tapte inntekter på?

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Det blir litt som hvis antall fartsbøter går ned, så ønsker de mer råkjøring sånn at de kan opprettholde det statlige inntektsgrunnlaget.

Er det ingen som tar et steg tilbake og ser at dette er en helt syk måte å regne tapte inntekter på?

Det er jo omtrent det AP-regjeringen driver på med etter at de opprettet et eget punkt på Statsbudsjettet for inntekt fra trafikk-kontroller. Færre og færre blir tatt i farskontroller, så da bøtesatsene opp, for å holde samme inntektsnivået. Selv om det er vitenskapelig bevist at det har INGEN trafikksikkerhets-effekt å øke bøtesatsene ENDA mer. Spiller ingen rolle. Penga skal inn, one way or another.

  • Liker 2
Skrevet
oldboy skrev (14 timer siden):

Personlig så liker jeg designet. Ser ut til at dette kommer til å bli en bil som selger bra her til lands med tanke på batteri og andre kvaliteter. Nissan har fått en solid kundegruppe med sine to forrige versjoner av denne bilen.

Et skritt i riktig retning dette, men jeg ser at høy-ræv syndromet har fotsatt å gro hos Nissan. Ser helt jævlig ut, men dette problemet tilhører generasjonen vår og er ikke Nissan sin feil.

image.png.cbcac9d9b23647767b6946a16977ae3b.png

 

 

Skrevet
ozone skrev (3 timer siden):

Lurer på hvor det bare er innbyggerne i Oslo som skal få gratis årskort på kollektivtransport...?

Men du lurer ikke på hvorfor det står "13 nye regjeringskvartal"? Det er bare eksempler på hva pengene kunne vært brukt til.

ozone skrev (3 timer siden):

Disse milliardene er ikke noe Staten har "brukt" på det grønne skiftet; de har bare unnlatt å forsyne seg med de milliardene fra våre lommer i form av avgifter og moms som er latterlig høye uansett.

Å gi noen et skatte- eller avgiftsfritak betyr at det er subsidier, og penger brukt for staten.

Skrevet
frohmage skrev (11 minutter siden):

Å gi noen et skatte- eller avgiftsfritak betyr at det er subsidier, og penger brukt for staten.

Men er alle pengene tapt? Tror du alle ville fortsatt kjøpt de samme bilene i samme antallet om de fikk avgiftene på toppen av prisen de har betalt?

Jeg tror folk flest ville gått for billigere biler, for de hadde ikke brukt noe mere penger likevel. Mange ville måtte fortsette med gamle ice-biler istedet for ny elbil. Det er helt garantert hva jeg hadde måtte gjort. Ergo ville de ikke fått inn disse avgiftskronene, foruten det som kommer fra fortsatt kjøp av diesel og bensin. Eller i mitt tilfelle, hadde kanskje valgt å være billøs.

Ergo er nok tallene langt høyere enn de faktisk ville vært.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Snowleopard skrev (16 minutter siden):

Men er alle pengene tapt? Tror du alle ville fortsatt kjøpt de samme bilene i samme antallet om de fikk avgiftene på toppen av prisen de har betalt?

Neida, jeg tror mange ville kjøpt en bil til 500k enten den hadde avgifter eller ei. MVA-kostnaden for staten burde regnes utifra det.

Skrevet
frohmage skrev (57 minutter siden):

Å gi noen et skatte- eller avgiftsfritak betyr at det er subsidier, og penger brukt for staten.

Nei, nok en gang tas det for gitt at og beslaglegge medt mulig penger fra folk er ett gode, verdens rikeste stat som drukner i penger trenger virkelig ikke enda mer.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
frohmage skrev (1 time siden):

Men du lurer ikke på hvorfor det står "13 nye regjeringskvartal"? Det er bare eksempler på hva pengene kunne vært brukt til.

Å gi noen et skatte- eller avgiftsfritak betyr at det er subsidier, og penger brukt for staten.

Å innføre avgifter og skatter tar Staten penger fra andre. Dvs. folket og bedrifter.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (5 timer siden):

De ønsker altså at elbilistene (og ladbare hybrider) skal gå tilbake til kun bensin og diesel, fordi det øker salget av disse produktene som altså har CO2-avgift. Det er disse tapte avgiftene, og utslippene de vil ha tilbake.

Det blir litt som hvis antall fartsbøter går ned, så ønsker de mer råkjøring sånn at de kan opprettholde det statlige inntektsgrunnlaget.

Er det ingen som tar et steg tilbake og ser at dette er en helt syk måte å regne tapte inntekter på?

Hvis man heller tenker mer på miljøet enn hvor mye det har kosta staten å få folk over på elbiler..https://www.motor.no/aktuelt/miljo-sa-kjapt-tar-elbiler-igjen-fossilbiler/306955

https://www.motor.no/aktuelt/best-a-skrote-alt-fossilt-skjulte-elbil-rapport/318864

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Jarmo skrev (5 timer siden):

Her var det ikke lett å forstå fiksen. På en side sier de at verkstedene har software for å fikse men så sier de at den rulles ut de neste dagene. Er det verkstedene som laster opp software til de lokale bilene eller må bilene inn?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (25 minutter siden):

Her var det ikke lett å forstå fiksen. På en side sier de at verkstedene har software for å fikse men så sier de at den rulles ut de neste dagene. Er det verkstedene som laster opp software til de lokale bilene eller må bilene inn?

Godt poeng...
Sannsynligvis er det vanlige: journalisten som farer med harelabb over enda en artikkel om noe de har null peiling på.

Noen her som vet om Volvo får OTA updates? Jeg vet ikke, men jeg har aldri hørt noe skryt fra Volvo kompiser om det nei, så tipper de må på verksted med OBD kontakt og hele pakka ja.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Jarmo skrev (1 time siden):

Å innføre avgifter og skatter tar Staten penger fra andre. Dvs. folket og bedrifter.

Selvfølgelig. Det er statens (vår) viktigste inntektskilde. Om staten (vi) gir DEG skattefritak, så må noen andre av oss betale mer. Det er ikke veldig komplisert.

På samme måte koster det penger med subsidier til kollektivtransport. Noen av oss må betale for det.

Endret av frohmage
Skrevet
ozone skrev (6 minutter siden):

Godt poeng...
Sannsynligvis er det vanlige: journalisten som farer med harelabb over enda en artikkel om noe de har null peiling på.

Noen her som vet om Volvo får OTA updates? Jeg vet ikke, men jeg har aldri hørt noe skryt fra Volvo kompiser om det nei, så tipper de må på verksted med OBD kontakt og hele pakka ja.

Når jeg leser det igjen ser det ut som det er en del eldre modeller som inngår også. Så kanskje det er en splitt der de eldre bilene må inn mens de nyere får OTA. Håper iallefall det! Er jo over 10 år siden OTA kom til verden i bil verden så snart må da de eldre komme på banen..

  • Liker 2
Skrevet

Da jeg leste artikkelen tidligere i dag mener jeg det sto at eierne kunne velge mellom å besøke verksted eller oppdatere på egenhånd, men finner det ikke igjen nå..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...