Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

 Neida men om de tenker å selge mye av denne så blir det jo litt nisjemarked med den rekkevidden til den prisen.

Forstår hvorfor fossildrevne hothatch er FWD men med 280hk på forhjulene og fult moment fra 0 omdreininger omtrent får man jo bare masse torque 

De fleste GTI biler de siste årene har jo hatt rundt 300hk, og man finner ikke mange biler på denne siden av 911 GT3 som matcher kjøreegenskapene til Megane, Civic eller Focus.

Skrevet
AL123 skrev (12 minutter siden):

De fleste GTI biler de siste årene har jo hatt rundt 300hk, og man finner ikke mange biler på denne siden av 911 GT3 som matcher kjøreegenskapene til Megane, Civic eller Focus.

Bare morsomme når man rygger!

  • Liker 1
Skrevet
25 minutes ago, AL123 said:

De fleste GTI biler de siste årene har jo hatt rundt 300hk, og man finner ikke mange biler på denne siden av 911 GT3 som matcher kjøreegenskapene til Megane, Civic eller Focus.

Og alle disse bilene er tyngst i fronten. Spesielt civic er jo veldi fremtung.
Pluss at de ikke har fult moment med en gang.. Må vente på turtall og turbo før det skjer noe.

Blir litt annet med elbiler.. Men vi får se. Kansje e-208 GTI blir en råtass det og.

Min Nissan leaf med spinville 107 elektriske hester på forhjulene sliter med veigrepet..

  • Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (3 timer siden):

Noen overlever jo flystyrt også. Tror det handler om usannsynlig griseflaks kombinert med usedvanlig idiotisk kjøring. Veien ser ut som en norsk 50-70 sone med busser, biler og busstopp, samt en gangveg bak hekken. Kjører man så idiotisk at bilen ender opp så forvrengt så er det bare griseflaks at man overlever - uansett hvilken bil det er. Skjønner at kinesiske media forsøker å spille det til at bilen er kjempetrygg.

Selvfølgelig har han griseflaks.
Derfor kommenterte jeg det som "spektakulær ulykke" med sin video og bilder.
Scenen der han fremdeles sitter helt okay i setet med hendene på rattet med bilen spredd i biter overalt kan være tatt rett ut fra et loony toones tegnefilmklipp 😅
Sprøtt..
 

Hva eller om kinesisk media spiller på eller ikke  - har jeg ikke noe forhold til 🤷‍♂️

  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (3 timer siden):

Var ikke standardutgaven da? er vel 210hk i den eller noe.

Vært morro å teste selv

Det  var en leiebil så antar det var "poverty spec" ja, viste ikke at det var flere utganger med FWD. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (På 12.6.2025 den 13.24):

Det man burde kunne kreve er at kommunen har en vettug parkeringsnorm som krever 1+ parkeringsplasser pr bolig over 40kvm og legger til rette for at det kan bygges (bygge høyde)
Grunerløkka så stemmer 25% av befolkningen MDG. Så er bare å flytte eller ha det så godt

Er ikke mye vettug å kreve 1+ p-plass per bolig i indre deler av en storby, høres ut som FRP logikk, det der. Takk og pris at MDG og andre har bidratt til at Oslo er mer tilgjengelig by for gående, syklende og el-sparkesyklende. Jeg håper at arbeidet fortsetter. Kanskje private kan bygge ut p-anlegg utenfor sentrum hvor beboere av indre by kan ha bilene sine :tease:

Endret av mandela
  • Liker 1
Skrevet

Finnes det noen pålitelig oversikt over forventet årlig verditap på elbiler for tiden? 

Synes at det er vanskelig å orientere seg på bruktmarkedet (1 til 3 år gamle bilder) og finne ut hva som er en "fornuftig" pris, med det mener jeg å unngå å overbetale, siden jeg ikke har hastverk. Ser på biler til 300-350k i ID3.5/ID4 størrelse.

Skrevet
mandela skrev (3 timer siden):

Finnes det noen pålitelig oversikt over forventet årlig verditap på elbiler for tiden? 

Synes at det er vanskelig å orientere seg på bruktmarkedet (1 til 3 år gamle bilder) og finne ut hva som er en "fornuftig" pris, med det mener jeg å unngå å overbetale, siden jeg ikke har hastverk. Ser på biler til 300-350k i ID3.5/ID4 størrelse.

Hovedregelen gjelder for elbiler også; «For en nybil kan du forvente 20 prosent første året. Deretter om lag 14 prosent av bruktprisen fra det andre året, synkende til 10 prosent det sjette året. Og fra den sjette året 10 prosent årlig.»

Men de fleste setter nok ett filter i Finn og følger med der i noen måneder, inntil de får en magefølelse av hva som er normal bruktpris.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
mandela skrev (10 timer siden):

Er ikke mye vettug å kreve 1+ p-plass per bolig i indre deler av en storby, høres ut som FRP logikk, det der. Takk og pris at MDG og andre har bidratt til at Oslo er mer tilgjengelig by for gående, syklende og el-sparkesyklende. Jeg håper at arbeidet fortsetter. Kanskje private kan bygge ut p-anlegg utenfor sentrum hvor beboere av indre by kan ha bilene sine :tease:

Selvfølgelig er det vettugt, de rødgrønne har gjort mye ugagn. Parkeringsnormen er helt på tryne, på tide med en kraftig oppdatering. Både i antall og ikke minst størrelse på parkeringsareal pr parkeringsplass.

Hver eneste bolig burde ha krav på en parkeringsplass om de trenger det. 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Har tesla klart å lage en trend i å endre på blinklys spake nå?😅 Denne gang fra audi

 

Kan du utdype? Hvordan har Tesla revolusjonert blinklysspaken?

Skrevet
Patek skrev (12 minutter siden):

Kan du utdype? Hvordan har Tesla revolusjonert blinklysspaken?

Kan du sitere meg der jeg sier at Tesla har "revolusjonert"? 

Jeg påpekte bare at Audi nå også begynner å tukle med blinkspaken slik Tesla har gjort, og stiller spørsmål om dette har blitt en trend vi kommer til å se fremover. 

Skrevet
Patek skrev (12 minutter siden):

Kan du utdype? Hvordan har Tesla revolusjonert blinklysspaken?

Det var ikke det han skrev, så hvorfor skal han utdype noe helt annet enn det han skrev? Altså "lage en trend i å endre blinklys-spaken". Audi har tydeligvis laget en ikke-tradisjonell girspak her. Det har de tydeligvis gjort etter at Tesla introduserte blinklys med knapper.

Intet i det sier noe om å revolusjonere blinklys-spaken!

Skrevet (endret)
14 minutes ago, Patek said:

Kan du utdype? Hvordan har Tesla revolusjonert blinklysspaken?

Tesla på sin 2024 Utgave av Tesla Model 3 ( Highland ) modifiserte blinklysspaken ved å endre den fra en spak på venstre side av rattet, til å være to knapper på selve rattet.

 

Signal stalks are coming to the Tesla Model 3 'Highland'

Endret av Locrin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...