Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, Hanhijnn said:

Snakker om resirkulert diskusjon... Hvor mange ganger har det vært diskutert plassering av instrumentcluster / instrumentskjerm?

De fleste franske bilene jeg har hatt hadde midtstilt instrumentcluster, men det var nok kun basert på cheapscate, og ikke fornuft eller design. Jeg mener, hva vet vel franskmenn om bildesign...? 🤪

Vel utvending design så har jo franskmen designet noen av de peneste bilene men også de styggeste 😛 

Skrevet
onkel_jon skrev (11 minutter siden):

Vel utvending design så har jo franskmen designet noen av de peneste bilene men også de styggeste 😛 

Tja, I hvilke sine øyne? Det er jo flere 'eksperter' her inne som mener denne er noe av det bedre designet av alle biler:IMG_1051.thumb.webp.cc97f5ea21af71e58b200a1569afdfda.webp

Så jeg har funnet ut at å diskutere design på biler er helt håpløst😅 

  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Tja, I hvilke sine øyne? Det er jo flere 'eksperter' her inne som mener denne er noe av det bedre designet av alle biler:IMG_1051.thumb.webp.cc97f5ea21af71e58b200a1569afdfda.webp

Så jeg har funnet ut at å diskutere design på biler er helt håpløst😅 

Nei, smaken er som baken, og den er brun delt. DELT var det jeg mente...

Og den der Fiat'en er IKKE fransk. 😄

  • Liker 4
Skrevet
Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Nei, smaken er som baken, og den er brun delt. DELT var det jeg mente...

Og den der Fiat'en er IKKE fransk. 😄

Det jeg mener å ha vært kommentert som positivt om designet till Multipla var at designet da var genialt for utnyttelsen innvendig og ikke ekteriør-utseendet.

Skrevet
bzzlink skrev (16 minutter siden):

Ser at Oslo folk er ute å sutrer over at andre ikke vil betale for at de har bil igjen.

Hva mener du med å "sutre over at andre ikke vil betale" ?

Det gjelder for de med forhåndsbetalt beboerparkeringsplass må betale parkeringsgebyr i tillegg når de plugger i lader fordi prismodellen går ikke på at man betaler "for strøm" men men betaler for selve parkeringen i nåværende politisk bestemte modell.

De med beboerparkering vil bare ha det slik at man skal faktureres for ladestrømmen/ladegebyr isolert,  ikke å belastes for parkering to ganger.

Helt berettiget "klaging" spør du meg som tilfeldigvis bor i Oslo (uten å måtte være avhengig av gatelading). Men som alle sliter med å finne parkeringsplasser når man er med bil og har ærend innenfor ring 3/2.

 

Sitat

Flere elbilsiter i Oslo poengterer at de nå betaler dobbelt opp for parkering.

«Vi som har beboerparkering i et område, må betale «dobbelt» når vi lader. Vi har jo allerede betalt for en plass i bydelen og så må vi i tillegg betale for parkering mens vi lader», skriver en elbileier i en klage til elbilforeningen.

«Oslos beboere betaler fra før Beboerparkering. Med de nye ladeprisene betaler vi altså ekstra for parkering vi allerede har betalt for, og ikke bare for elektrisiteten», skriver en annen.


 

Interessant nok har Oslo kommune valgt en betalingsmodell hvor ebilister betaler for hvor lenge man står og lader, og ikke for selve strømmen.

Løsningen skiller seg fra standarden vi kjenner fra hurtiglading.

- I dag betaler elbilister i Oslo en pris som baseres på hvor lenge bilen står til lading. Vi ønsker en prismodell hvor man betaler for hvor mye strøm man faktisk tilfører batteriet, sier Maltun bestemt.

Sara Teige Kalsås er rådgiver for e-mobilitet i Bymiljøetaten. Hun forklarer at prisene for gatelading er politisk bestemt og at ladeprisene følger de generelle parkeringsprisene.

Overfor Avisa Oslo bekrefter Kalsås at det ligger et forslag til politisk behandling om ny prismodell, hvor en av problemstillingene er om strøm eller parkeringstid skal ligge til grunn.

 

  • Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (32 minutter siden):

Ser at Oslo folk er ute å sutrer over at andre ikke vil betale for at de har bil igjen.

Sånn jeg forstår så får de altså tre avgifter på en gang:

  1. Parkeringsavgift
  2. Okkupere en lader-avgift
  3. Ladeavgift (energi og effekt)

Klagene går på at de oppfatter 1 og 2 som to avgifter for samme tjeneste. Dette angår ikke meg så jeg bryr meg ikke så mye, men vil bare skyte inn at det ikke finnes et slikt kommunalt tilbud i min kommune. Sånn sett er Oslofolk priveligerte. Hadde jeg bodd i Oslo så ville jeg ment at parkering og gatelading burde være kommunal eller privat tjeneste avhengig av hvem som eier veien. Og dersom det er kommunen, mener jeg de burde sikte seg inn på selvkost både for å unngå at skattebetalerne subsidierer folks ladebehov og unngå at elbileierne utnyttes som skattemessig melkeku. Renovasjon går etter selvkostprinsippet og det burde kommunalt eid gatelading også gjøre.

Skrevet
Syar-2003 skrev (37 minutter siden):

Det jeg mener å ha vært kommentert som positivt om designet till Multipla var at designet da var genialt for utnyttelsen innvendig og ikke ekteriør-utseendet.

Og det stemmer jo faktisk spot-on. Morsom bil, men ingen design-perle.

  • Liker 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (11 minutter siden):

Det gjelder for de med forhåndsbetalt beboerparkeringsplass må betale parkeringsgebyr i tillegg når de plugger i lader fordi prismodellen går ikke på at man betaler "for strøm" men men betaler for selve parkeringen i nåværende politisk bestemte modell.

Hvis det er knapphet på ladeplasser bør det være et incentiv til å flytte bilen til en plass uten lader. Hvis det derimot er knapphet på andre parkeringsplasser så blir det meningsløst å betale et okkuper laderen-gebyr.

Skrevet
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Hvis det er knapphet på ladeplasser bør det være et incentiv til å flytte bilen til en plass uten lader. Hvis det derimot er knapphet på andre parkeringsplasser så blir det meningsløst å betale et okkuper laderen-gebyr.

Kjent med forholdene i Oslo hører jeg 😛 
 

  • Liker 2
Skrevet
Hanhijnn skrev (13 minutter siden):

Og det stemmer jo faktisk spot-on. Morsom bil, men ingen design-perle.

Et godt design skal jo ivareta begge deler på best mulig måte. 

Det er ikke vanskelig å lage en bil med god plass til en rimelig penge hvis man lager den firkantet og gir blaffen i aerodynamikk, utseende og andre ting. 

Godt design er i mitt hode et samspill mellom noe som ser lekkert og følger tiden, samtidig som andre ting som plass og ergonomi etc. blir tatt hensyn til. 

Å da blir bilen fort dyrere. 

Slik jeg ser det så har Tesla klart seg ganske greit og truffet en bred kundemasse. En bil som ser helt ok ut, er laget på en litt spartansk og billig måte med tanke på interiøret etc. og har en fin pris sammenlignet med konkurrentene. Den tesla taper på opplevd kvalitet og noe spartansk interiør tar dem igjen på rekkevidde og effekt. 

BMW i4 M50 feks. er bygget med litt mer kjærlighet slik jeg ser der. Utseendemessig og ergonomi og rent teknisk vinner BMW i mitt hode. Opplevd kvalitet er høyere. Men så koster den også noe mer enn en tilsvarende Tesla og den er bittelitt treigere på papiret. 

Men Tesla selger langt flere biler og har vunnet massene, mens BMW sikter seg nok trolig mer inn på entusiastene. Det er vertfal slik jeg ser det. 

Skrevet

Folk som har bil i oslo begynner vel å bli et mindretall snart ihvertfall innenfor ring 3 unntaket er kanskje vestkanten typ frogner, bodde sjøl i gamle oslo fram til ifjor, hadde garasjeanlegg under bakken, bodde der 5 år og så at det ble mindre biler fra år til år, flere som hadde byttet til el sykkel eller kollektiv.

Skrevet
Syar-2003 skrev (18 minutter siden):

Kjent med forholdene i Oslo hører jeg 😛 
 

Hehe .. ikke min by :p 

Har vært der med elbil for mange år siden, men jeg bodde langt utenfor ring 3, med gode muligheter for både parkering og lading, så jeg var vel bortskjemt.

Skrevet
57 minutes ago, Syar-2003 said:

Hva mener du med å "sutre over at andre ikke vil betale" ?

Det gjelder for de med forhåndsbetalt beboerparkeringsplass må betale parkeringsgebyr i tillegg når de plugger i lader fordi prismodellen går ikke på at man betaler "for strøm" men men betaler for selve parkeringen i nåværende politisk bestemte modell.

De med beboerparkering vil bare ha det slik at man skal faktureres for ladestrømmen/ladegebyr isolert,  ikke å belastes for parkering to ganger.

Helt berettiget "klaging" spør du meg som tilfeldigvis bor i Oslo (uten å måtte være avhengig av gatelading). Men som alle sliter med å finne parkeringsplasser når man er med bil og har ærend innenfor ring 3/2.

 

 

Jeg har også bodd i Oslo i mange år. Jeg mener at dersom man skal ha bil, så må man belage seg på å ha parkeringsplass på privat eiendom.

Offentlige plasser bør være forbeholdt korttidsparkering, ikke dagligparkering

Dette betyr opparbeidelse av private parkeringshus, og parkeringsplasser for beboere, som en del av leilighetsnorm/parkeringsnorm.

MDG har ødelagt noe vanvittig for Oslo beboere over lang tid i sitt korstog mot privatbilisme. 

  • Liker 2
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (33 minutter siden):

Hehe .. ikke min by :p 

Har vært der med elbil for mange år siden, men jeg bodde langt utenfor ring 3, med gode muligheter for både parkering og lading, så jeg var vel bortskjemt.

Det er ladeplikt på alle de kommunale gateparkeringene inne i byen med ladestolpe. Ladestasjonene førøvrig er 3.6Kw for det meste. Hvis du ikke betaler for parkering eller ikke lader, kan du risikere å få et gebyr på 600 kroner.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (36 minutter siden):

Dette betyr opparbeidelse av private parkeringshus, og parkeringsplasser for beboere, som en del av leilighetsnorm/parkeringsnorm.


Mange bydeler i Oslo med fredet bygningsarkitektur. Disse er henvist til kommunale beboerparkeringsplasser på gateplan uansett hva slags type bil de måtte ha.
Dette er kun Grunerløkka https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_kulturminner_i_bydel_Grünerløkka
I tillegg har man steder med massevis av beboere i liknende bygninger som på Sagene/Torshov, Majorstua, Frogner, Nordre og Vestra Aker, Vålerenga m.fl

Endret av Syar-2003
Skrevet
bzzlink skrev (53 minutter siden):

Jeg har også bodd i Oslo i mange år. Jeg mener at dersom man skal ha bil, så må man belage seg på å ha parkeringsplass på privat eiendom.

Offentlige plasser bør være forbeholdt korttidsparkering, ikke dagligparkering

Dette betyr opparbeidelse av private parkeringshus, og parkeringsplasser for beboere, som en del av leilighetsnorm/parkeringsnorm.

MDG har ødelagt noe vanvittig for Oslo beboere over lang tid i sitt korstog mot privatbilisme. 

Når det koster 250 000 kvm for en leilighet på størrelse med en parkeringsplass så kan det ikke være mange som har mulighet til bil i Oslo med den tankegangen :p seier ikke at den er feil altså 

Skrevet

Alle som bygger ladere der det tar mer en 5 minutter for å starte ladeprosess fortjener dødsstraff! (Dette inkluderer dem som bygger ladere der det tar 4 minutter og noe blir feil ila første lademinutt og prosess må startes på nytt!)

  • Hjerte 1
Skrevet
Duriello skrev (3 minutter siden):

Alle som bygger ladere der det tar mer en 5 minutter for å starte ladeprosess fortjener dødsstraff! (Dette inkluderer dem som bygger ladere der det tar 4 minutter og noe blir feil ila første lademinutt og prosess må startes på nytt!)

Er det noen som faktisk gjør dette?😅 altså at de har en timer på 5 minutter før det starter?😅

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...