Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
11 minutes ago, bzzlink said:

Prøvesatt en 7x, og den var overraskende bra bygget. Interiøret holdt høy kvalitet og masse utstyr.

Men som @onkel_jon skriver så koster den jo litt penger. at den koster like mye som konkurrerende Audi er jeg ikke helt med på, men ingen billig bil.

For min del måtte det blir leasing dersom jeg skal ha Kina bil. Stoler ikke helt på ettermarkedet, og verdifall.

Og det virker det ikke som Zeeker gjør heller når man ser på restverdien de setter på leasing.

Men ja q6`en er nok ganske ribba i forhold

image.png.faf3e897546563e5414eb6f7c6ff685a.pngimage.thumb.png.959933ef4dac60e7c9c72da42c420039.png

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
5 minutes ago, onkel_jon said:

Men ja q6`en er nok ganske ribba i forhold

image.png.faf3e897546563e5414eb6f7c6ff685a.pngimage.thumb.png.959933ef4dac60e7c9c72da42c420039.png

Du må som et minimum legge på luftfjæring på Audien.

Og oppgradere stereoanlegget, og legge på skinnseter.

Og fortsatt må du da åpne og lukke dørene selv, det slipper du i Zeekeren :) 

Havner på ca. 900.000,- Audi Q6 om man legger på 20" felger, luft, stereo og skinnseter.

Men at den er undermotorisert ser det ikke ut til at man kan gjøre noe med, uansett hvor mye penger man legger på Audi.

Screenshot 2025-06-06 at 14.22.43.png

Endret av bzzlink
Skrevet

Synes 001 og 7x er stilige. Den tredje er noe av det styggeste jeg ser rulle langs veien. 😅

001 får jeg Panamera vibes av, og det har alltid vært favoritt Porsche hos meg, av en eller annen grunn.

Skrevet (endret)

Lagt fra meg nybilkjøp for øyeblikket for det skjer så mye utvikling hele tiden, ser heller på brukt mellom 200-300k, helst med 400km++ rekkevidde. Hva er greia med at det flommer over av biler av merket MG? Ser ellers Nissan Leaf og ID3 som virker som aktuelle biler i prisklassen. Kanskje Kona eller E-Niro også. E-Niro har jo også 7 års garanti så en 2-3 år gammel en er ikke feil.

Endret av Falfal
  • Liker 1
Skrevet

Og hva er egentlig greia med Tesla Model 3 som selges brukt. Holder den seg veldig godt i bruktbilprisen eller er den dyrere ny enn hva jeg tenker i hodet mitt? Ser biler som har gått langt, er 3-4-5 år gamle og ligger ute til kun typ 100k mindre enn en flunkende ny en? Kanskje jeg ikke ser nøye nok på inkludert utstyr for jeg vil jo ikke ha Tesla, men det overrasker meg hvor dyrt den ligger ute brukt.

Skrevet
Falfal skrev (12 minutter siden):

Og hva er egentlig greia med Tesla Model 3 som selges brukt. Holder den seg veldig godt i bruktbilprisen eller er den dyrere ny enn hva jeg tenker i hodet mitt? Ser biler som har gått langt, er 3-4-5 år gamle og ligger ute til kun typ 100k mindre enn en flunkende ny en? Kanskje jeg ikke ser nøye nok på inkludert utstyr for jeg vil jo ikke ha Tesla, men det overrasker meg hvor dyrt den ligger ute brukt.

Tesla holder seg bra i pris

Skrevet
On 6/5/2025 at 11:16 AM, Snowleopard said:

Regner med du er klar over trikset med å holde inne og presse opp "pistolen" som stikkes inn i CCS2-porten på bilen. De er særdeles følsom til tider, på god kontakt under "handshake".

Når så ladingen faktisk er kommet i gang, så kan man forsiktig gi slipp på pistolen, så vil den normalt sett holde ut helt til ladeøkten stoppes på normal måte, enten fordi man avslutter med knapp eller kort, eller bilen når satt ladegrense.

Dette er nok mest myte. Bilen og ladestasjonen er i kontinuerlig kommunikasjon under hele ladeøken. Kommunikasjonsfeil vil føre til umiddelbar stopp siden bilen må oppdatere ønsket spenning flere ganger i sekundet.

Dermed er det ingen grunn til å tro at det er noe kommunikasjon som er særskilt for innledende faser som skulle la seg 'fikse' ved å holde kontakten på en spesiell måte.

Skrevet
sverreb skrev (9 minutter siden):

Dette er nok mest myte. Bilen og ladestasjonen er i kontinuerlig kommunikasjon under hele ladeøken. Kommunikasjonsfeil vil føre til umiddelbar stopp siden bilen må oppdatere ønsket spenning flere ganger i sekundet.

Dermed er det ingen grunn til å tro at det er noe kommunikasjon som er særskilt for innledende faser som skulle la seg 'fikse' ved å holde kontakten på en spesiell måte.

Hvor i innlegget skrev jeg at det sluttet å kommunisere? Absolutt ingen steder.

Det jeg skrev var at den holdt seg vanligvis i gang etter at den initialiseringen gikk i orden. Det er langt mer kommunikasjon i starten, utover ladingen skal den kun sjekke at det er kontakt.

Er altså langt mindre som skal "prates om" i den fasen, er vel mest kontrollsignaler som sendes nå og da til faste mellomrom. Men selvsagt er det fortsatt kommunikasjon gjennom hele ladeøkta.

Det er forøvrig heller ikke noe enestående at visse deler av "jobben" gjøres hovedsakelig når en prosess skal starte eller avslutte, og større sjanse for at noe kan feile da, så det er ingen myte heller, slik du antyder.

Skrevet

Ingen ekspert, men siden eg sjøl har opplevd at det fungerer ganske ofte, spesielt på chademo så tenker eg at "myten" ikke nødvendigvis er feil. Ikke opplevd på ccs noen gang...

Spurte Nissan på verkstedet om dette helt i starten og de sa nettopp dette med å holde kontakten godt under oppstart 

Chatgpt sier også det samme:

CHAdeMO-lading krever en mer intensiv kommunikasjonsutveksling i oppstarten av ladingen enn under selve ladeprosessen. Dette har praktiske konsekvenser, blant annet det du nevner: at det hjelper å holde ladekontakten godt inntil ved oppstart, spesielt hvis det er dårlig kontakt eller litt slark i pluggen.

Her er litt mer teknisk bakgrunn:

1. Kommunikasjon i oppstarten

I oppstarten av en CHAdeMO-lading skjer det en rekke trinn med digital kommunikasjon mellom bilen og laderen (via CAN-bus):

Autentisering av kjøretøyet

Forhandling av ladespenning og -strøm

Sjekk av sikkerhetsparametere (temperatur, jordfeil, etc.)

Bekreftelse av at kontakten er riktig låst og at fysisk tilkobling er sikker

Dette krever presis og stabil kontakt mellom pinnene i ladekabelen og bilens kontakt. Hvis det er dårlig fysisk kontakt (for eksempel på grunn av litt løs eller slitt kontakt), kan dette føre til at oppstarten mislykkes eller at man må prøve flere ganger.

2. Kommunikasjon under lading

Etter at ladingen har startet, blir kommunikasjonen enklere og mer periodisk:

Bilen sender ladestatus og eventuelle justeringer i strømbehov

Laderen gir status og holder ladingen gående

Dette krever ikke like tett kommunikasjon kontinuerlig, og forbindelsen er mer stabil så lenge det er kontakt – derfor er det sjeldnere at problemer oppstår underveis med mindre kabelen beveges eller løsner.

3. Praktisk erfaring

Mange CHAdeMO-brukere rapporterer at å holde kabelen godt på plass i starten kan gjøre forskjellen mellom vellykket og mislykket oppstart – særlig på eldre ladere eller med slitte kontakter.

Oppsummert:

Ja, CHAdeMO krever mer presis kommunikasjon i starten enn underveis. Det er derfor fysisk kontakt i starten er ekstra viktig, og det kan forklare hvorfor det hjelper å holde kabelen godt på plass når lading skal begynne.

Skrevet
Jotun skrev (21 minutter siden):

Ingen ekspert, men siden eg sjøl har opplevd at det fungerer ganske ofte, spesielt på chademo så tenker eg at "myten" ikke nødvendigvis er feil. Ikke opplevd på ccs noen gang...

Spurte Nissan på verkstedet om dette helt i starten og de sa nettopp dette med å holde kontakten godt under oppstart 

Chatgpt sier også det samme:

CHAdeMO-lading krever en mer intensiv kommunikasjonsutveksling i oppstarten av ladingen enn under selve ladeprosessen. Dette har praktiske konsekvenser, blant annet det du nevner: at det hjelper å holde ladekontakten godt inntil ved oppstart, spesielt hvis det er dårlig kontakt eller litt slark i pluggen.

Her er litt mer teknisk bakgrunn:

1. Kommunikasjon i oppstarten

I oppstarten av en CHAdeMO-lading skjer det en rekke trinn med digital kommunikasjon mellom bilen og laderen (via CAN-bus):

Autentisering av kjøretøyet

Forhandling av ladespenning og -strøm

Sjekk av sikkerhetsparametere (temperatur, jordfeil, etc.)

Bekreftelse av at kontakten er riktig låst og at fysisk tilkobling er sikker

Dette krever presis og stabil kontakt mellom pinnene i ladekabelen og bilens kontakt. Hvis det er dårlig fysisk kontakt (for eksempel på grunn av litt løs eller slitt kontakt), kan dette føre til at oppstarten mislykkes eller at man må prøve flere ganger.

2. Kommunikasjon under lading

Etter at ladingen har startet, blir kommunikasjonen enklere og mer periodisk:

Bilen sender ladestatus og eventuelle justeringer i strømbehov

Laderen gir status og holder ladingen gående

Dette krever ikke like tett kommunikasjon kontinuerlig, og forbindelsen er mer stabil så lenge det er kontakt – derfor er det sjeldnere at problemer oppstår underveis med mindre kabelen beveges eller løsner.

3. Praktisk erfaring

Mange CHAdeMO-brukere rapporterer at å holde kabelen godt på plass i starten kan gjøre forskjellen mellom vellykket og mislykket oppstart – særlig på eldre ladere eller med slitte kontakter.

Oppsummert:

Ja, CHAdeMO krever mer presis kommunikasjon i starten enn underveis. Det er derfor fysisk kontakt i starten er ekstra viktig, og det kan forklare hvorfor det hjelper å holde kabelen godt på plass når lading skal begynne.

Jeg har og praktisk erfaring med dette, med min Kona. Spesielt på noen av de gamle laderne som var ved Ionity Dal, men og ved Ionity ved Rygge (bak Circle K-stasjonen), men og enkelte andre steder.

Oppsummeringen din av prosessen, er vel temmelig lik som ved prosessene på CCS, så det er derfor det som regel går fint når du bare har fått i gang ladingen. Men obs, stå gjerne og hold den oppe noen sekunder etter at handshake har vært. Har opplevd at det har stanset om jeg var for rask med å gå av.

Skrevet

CCS har absolutt problemer med å opprette skikkelig kobling i starten. Eg hold godt på kontakten og sikre at lading har starta opp skikkelig før eg slipp.

Elles har eg opplevd at den er flakete og ukonsistent i resultatene. Det mest openbare var at den ikkje klarte opprette kontakt, eller at den kun hadde kontakt i kort tid før den avsluttet sesjonen uten videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...