Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
bzzlink skrev (7 minutter siden):

Hmm siste tallene jeg så, så er gjennomsnittsalderen på Tesla kunder 20 år yngre enn Toyota kjøperne. Så er det samme folka? Spørs vel hvordan man segmenterer, men jeg føler ikke at jeg har så mye til felles med pensjonister

 

For det første snakker jeg ikke om deg eller andre eiere spesifikt, men generellt ut fra min og min kontaktflates empiri, og nei, jeg snakker ikke om alder, da Tesla stort sett er lik Model Y, og de kjøpes stort sett av desperat behov for stor plass, altså småbarnsforeldre. Det jeg mener er at mens Tesla for 10-12 år siden ble kjøpt av personer som av en eller annen grunn var meget bevisst sitt bilvalg, så er det bortimot det motsatte i dag. Typisk "trenger bil, da er det vel sånn elbil en må ha? Elbil, er ikke det sånn Tesla, da? " litt satt på spissen, selvsagt, men en merker tendensen. En annen ting er at de som bevisst valgte Tesla for 10 år siden var ganske bevisste og opplyste generelt, og ville nok av politiske grunner ikke valgt Tesla i dag, selv om bilene hadde fremstått som freshe cutting edge.

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Complexity skrev (11 timer siden):

Tror nok den vil selge bra den der. Er nok lurt av Toyota å selge en høy billig bil som er lett å komme inn og ut av (Det er ikke model 3 for eldre eller folk med dårlig rygg..)

Men man burde prøve å ordne seg en serviceavtale eller så for man må jo inn på service med den minst en gang i året hos Toyota de neste 10 årene om man vil ha garantien deres..

Forhåpentligvis ikke Hyundaipriser på service da.

Den gamle Urban Cruiser tok 0-100km\t på 11,7 sekunder. Får håpe denne slår det..

Ja det gjør den nok, mye pga merket og at mange har råd til den. Du har et poeng i det med høyden og så er jo Toyota kjente for driftsikkerheten, men gud for noen trause og stygge biler de lager! 

Hehe ja hvor mange hestekrefter får denne tro? 150?  Skjønner så klart at det ikke betyr alt for alle og at mange også ikke bryr seg så mye om utseendet på bilen..

Endret av Iterion
  • Liker 2
Skrevet
Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Skulle gjerne sett en nyere oversikt, for denne er fra 2020. I mellomtiden har jo TMY solgt i bøtter og spann, og det strekker seg kanskje over en større gruppe av kjøpere.

De som står i den oversikten fra 2020, er stort sett eiere av TMS og TMX, og TM3 var "nytt og spennende", som vel helt klart trakk de yngste kjøperne. Men tror og den etterhveret har henvendt seg til en større gruppe. Dog den er lav, og ikke noe for de fleste eldre, mens TMY der sitter man nok endel høyere.

Tror nok kjøpegruppen fra 2020 har endret seg en del, ja, selv om jeg siktet til de aller første kjøperene. Har en del kunder på jobben med eldre S og X, og de fleste av dem har logisk nok kjøpt bilene brukt og en påfallende stor andel er personer med utenlandsk opprinnelse, noe som trolig er en konsekvens av den høye statusen Tesla hadde for 10 år siden.

  • Liker 1
Skrevet
Iterion skrev (3 minutter siden):

Ja det gjør den nok, mye pga merket og at mange har råd til den. Du har et poeng i det med høyden og så er jo Toyota kjente for driftsikkerheten, men gud for noen trause og stygge biler de lager! 

Hehe ja hvor mange hestekrefter får denne tro? 150?  Skjønner så klart at det ikke betyr alt for alle og at mange også ikke bryr seg så mye om utseendet på bilen..

Tror du det er en stor andel av Teslakundene som er designbevisste? 

  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Det viktigste var nok som vanlig å få ut beskjeden at vi Tesla folk ikke har peiling eller interesse for bil.. 

På ingen måte. Dette er jo et bilforum, så det sier seg jo litt selv at Teslaeierene her inne ikke er helt representative, selv om jeg har en mistanke om at de brukerene som har kommet til det siste året, kanskje ikke har et voldsomt sterkt forhold til bil...

  • Liker 2
Skrevet
AL123 skrev (5 minutter siden):

Tror du det er en stor andel av Teslakundene som er designbevisste? 

De som har valgt Model 3 over Y, definitivt! De som har valgt Y, kanskje ikke, der er det nok også pengene som rår og bil for penga. Ser fortsatt bedre ut alt Toyota har kommet ut med av elektriske biler 😛

Skrevet
AL123 skrev (1 time siden):

Eller noen som vil ha en bil der en sitter høyt? Noe de aller fleste vil. Klassen Model 3 representerer har utenfor premiumsegmentet ikke vært populær i Norge på 50 år. Billige sedaner har vært vanskelig å selge i Norge. Eller så kan det være folk som synes driftssikkerhet og høyt servicenivå er det viktigste og har hørt at Toyota scorer høyt der?

Tror vel egentlig at Tesla og Toyota appelerer til mye den samme kundegruppen. Folk som egentlig ikke er særlig interessert i bil, men som har visse assosiasjoner til de to merkene, og dermed ikke prøvekjører noe annet. Har en relativt stor kontaktflate når det gjelder bil, og for 10-12 år siden var de aller fleste jeg kjenner som kjørte Tesla, enten bilinteressert eller veldig opptatt av teknologi. Kun 1 av disse 15-20 personene kjører Tesla i dag. De fleste andre har gått over til Volvo, Polestar eller BMW.

Veldig rart at disse bil vennene dine valgte å kjøpe skranglekassen model S i 2012 om de har så "peiling" på bil. Selv jeg droppet det etter å ha prøvekjørt og ventet en god del år til de hadde fått fikset en god del og gjort justeringer. Det Tesla selger i dag vs da er jo ekstremt mye bedre...

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Iterion skrev (8 minutter siden):

Ser fortsatt bedre ut alt Toyota har kommet ut med av elektriske biler 😛


Ser fortsatt bedre ut enn alt Toyota har kommet ut med av elektriske biler 😛

Sånn! Fikset setningen din. Manglet bare ett ord. 😉

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Iterion skrev (10 minutter siden):

De som har valgt Model 3 over Y, definitivt! De som har valgt Y, kanskje ikke, der er det nok også pengene som rår og bil for penga. Ser fortsatt bedre ut alt Toyota har kommet ut med av elektriske biler 😛

Tror ikke de som kjøper Tesla aner hvem som har designet den engang. Tesla har et generisk design som er drevet dels av luftmotstand og dels av frykten for å støte noen.

  • Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Veldig rart at disse bil vennene dine valgte å kjøpe skranglekassen model S i 2012 om de har så "peiling" på bil. Selv jeg droppet det etter å ha prøvekjørt og ventet en god del år til de hadde fått fikset en god del og gjort justeringer. Det Tesla selger i dag vs da er jo ekstremt mye bedre...

Jeg skrev 10-12 år siden, mao 2013 til 2015, em kunne like godt ha skrevet 2012 til 2016-17. På den tiden hadde Tesla liten konkuranse, og ble betraktet som en teknologisk ledestjerne, også av deg. At den var en drittbil mtp driftssikkerhet er ikke nødvendigvis noe avgjørende for de som vil være disruptive. Når det er sagt, så er Model S på mange måter en bedre bil enn både Y og 3.

  • Liker 2
Skrevet
AL123 skrev (43 minutter siden):

Tror ikke de som kjøper Tesla aner hvem som har designet den engang. Tesla har et generisk design som er drevet dels av luftmotstand og dels av frykten for å støte noen.

Men hvem bryr seg om hvem som har designet bilen så lenge man synes bilen ser grom/bra ut? Toyota med sine hjulbuer av svart plast og spesielle form er ikke akkurat et mesterverk av et design. Det er ikke akkurat en bil som den yngre garde kommer til å trakte etter.

Og da snakker jeg ikke kun pga design men alt det andre også som interiør og og hestekrefter. Alt i alt vil jeg påstå at Model 3 er mer bil for pengene, selv om Toyotaen er mer enn SUV så kan jo ikke sammenlignes direkte sånnsett. 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Iterion skrev (4 minutter siden):

Men hvem bryr seg om hvem som har designet bilen så lenge man synes bilen ser grom/bra ut? Toyota med sine hjulbuer av svart plast og spesielle form er ikke akkurat et mesterverk av et design. Det er ikke akkurat en bil som den yngre garde kommer til å trakte etter.

 

Kanskje Toyotaeiere synes bilen sin ser «grombra» ut?

  • Liker 3
Skrevet (endret)

Forstår godt hvorfor Toyota gjør det så bra. Selv om bilene teknologisk henger litt etter så har en jo gjerne Toyota kunder som har hatt problemfrie bileierskap og service erfaringer som få klarer å matche. Min far har en RAV4 som han kjøpte i 2015, altså en 10 år gammel bil, det eneste som har vært en greie på den bilen gjennom de 10 årene var noen plastlister som løsnet, som de ordnet på garanti etter garantien opprinnelig hadde gått ut. Han har jo og da fylt service programmet hos en toyota forhandler og fått forlenget garantien opp til 10 år, dog med sine begrensinger etter de første 5 årene, men det faktum at bilene er såpass driftsikre som de er føler jeg det ikke er så mange som har følt så mye på disse begrensingene. 

I kontrast så har han og en Volkswagen Touran som nok blir den første og hans siste VAG med ett forhandlernettverk/importør som gjør sitt ytterste for å sno seg unna alle former for garantikrav, som det har vært en del av oppigjennom, så surnet det forholdet fort. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
obygda skrev (2 timer siden):

Sliter med samme utfordring..Var 1 sek.unna å bestille BMW i4,M50..men ryggen sa nei..samt at den ikke ville fungere i alle bruks scenarier.

Er neimen ikke lett å finne en bil som treffer godt på alle ønskemål

 

 

Forelsket meg litt i den jeg og ved første titt, men måtte bare si nei etter å ha tenkt seg litt godt om. 😅

Skrevet
AL123 skrev (43 minutter siden):

Kanskje Toyotaeiere synes bilen sin ser «grombra» ut?

Hæhæ nei! Jeg finner en ny ting å irritere meg over hver gang jeg ser min utvendig. 😂😂 (ikke ev da)

Skrevet
1 hour ago, AL123 said:

Tror ikke de som kjøper Tesla aner hvem som har designet den engang. Tesla har et generisk design som er drevet dels av luftmotstand og dels av frykten for å støte noen.

Design og følelser er veldig individuelt. Men at Tesla sitt design er generisk, må være fordi hele Kina har kopiert det. (eller bare at det er aerodynamisk, sånn at alle har kopiert det av nødvendighet)

Designspråket til Tesla som kom i 2011 på model S, og 2017 Model 3 var påvirket av andre store sedaner med lav nese og liten "grill" som Panamera, Rapide, GranTurismo, XK/XF

Når man så overførte designet til "SUV" X og Y så var Tesla ganske alene en stund (kanskje med unntak av Kina, har ikke fulgt med der) i designspråket sitt.

Resten av bilverden har kommet diltende etter, men det tok noen iterasjoner. 

Så det at Tesla sitt design var banebrytende, men har blitt generisk fordi alle andre har nærmet seg det, er min påstand

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
AL123 skrev (2 timer siden):

Jeg skrev 10-12 år siden, mao 2013 til 2015, em kunne like godt ha skrevet 2012 til 2016-17. På den tiden hadde Tesla liten konkuranse, og ble betraktet som en teknologisk ledestjerne, også av deg. At den var en drittbil mtp driftssikkerhet er ikke nødvendigvis noe avgjørende for de som vil være disruptive. Når det er sagt, så er Model S på mange måter en bedre bil enn både Y og 3.

Ja det var perioden der S var en skranglekasse som nevnt. Jeg kjøpte ikke i denne perioden av åpenbare grunner. Og bilene tesla selger i dag er langt bedre enn det de solgte da. 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
bzzlink skrev (55 minutter siden):

 

Så det at Tesla sitt design var banebrytende, men har blitt generisk fordi alle andre har nærmet seg det, er min påstand

 

Nå trår du et farvann som er skummelt! Kan fort hende at du ikke har peiling på noe som helst nå..... Ender oftest slik.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AL123 skrev (3 timer siden):

Kanskje Toyotaeiere synes bilen sin ser «grombra» ut?

Hehe ja det kan godt hende, men det er gjerne godt voksne folk vil jeg tørre å påstå. Fordelen med Model 3 er jo at det er en sportslig sefan som også kan funke som en familiebil, i alle fall til en liten familie :)  Men Urban Cruiser har vel litt mer bakkeklaring og sikkert litt bedre terrengegenskaper. Spent på hvor bra den kommer til å selge. 

Skrevet (endret)
39 minutes ago, Iterion said:

Hehe ja det kan godt hende, men det er gjerne godt voksne folk vil jeg tørre å påstå. Fordelen med Model 3 er jo at det er en sportslig sefan som også kan funke som en familiebil, i alle fall til en liten familie :)  Men Urban Cruiser har vel litt mer bakkeklaring og sikkert litt bedre terrengegenskaper. Spent på hvor bra den kommer til å selge. 

Model 3 funker bra som familiebil når man er ferdig med barnevogn og ungene klarer å sette seg i stolene sine selv :p

I mange tilfeller var min Nissan Leaf mere praktisk å ha unger i enn Teslan til tross for at den er mindre. Firkantige bakdører og ikke sedan er praktisk.. Bare å slenge inn barnevognen istedefor å måtte presse den flat og dytte den inn..

Er også utrolig hvor mye man setter pris på gode løsninger på Isofix når man har barn. Når man skal flytte rundt på de gigantiske stolene til andre sine biler kan det være utrolig knotete å få klikka dem på plass til tider.. Her var iallefall gamle Urban Cruiser meget bra med synlige kroker, og ikke kroker plassert 10cm ned under sitteputa som hos noen andre biler..

taisor-interior-isofix-child-seat-mounting-point-rear-row.webp

Endret av Complexity
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...