Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Complexity skrev (12 minutter siden):

Er vel registrert 607 Honda e i Norge siden 2020.

Registreres vel flere Model Y per uke enn det..

Så den var en stor flopp, men veldig kul da.

ja, jeg har ikke kjøpt den selv men liker utseende både utvendig og innvendig. Men alt for liten til mitt bruk nå. Håper noen overlever til den dagen jeg trenger en slik liten bil 😛

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
9 hours ago, Salvesen. said:

ja, jeg har ikke kjøpt den selv men liker utseende både utvendig og innvendig. Men alt for liten til mitt bruk nå. Håper noen overlever til den dagen jeg trenger en slik liten bil 😛

Ja når f.eks en Nissan Leaf er mye større og billigere så er det vanskelig å gå for Honda e..
De har vel også tilsvarende rekkevidde.

Bakhjulsdrift og veldig god svingradius er nice på Hondan da, så sikkert mye morsommere å kjøre enn Leaf.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet

Tanker om Renault Scenic-kampanjen som er nå? 50k i avslag er jo en del, og da får man en bil med >600km rekkevidde til ca 400k. Gode tester har den også.

Leser på nett at Renault er vanskelig å få solgt som bruktbil, og mangel på AWD er jo åpenbar, men for en som bor langs vestlandskysten og sjelden trenger AWD, er det så ille? 

Skrevet (endret)
1 hour ago, Falfal said:

Tanker om Renault Scenic-kampanjen som er nå? 50k i avslag er jo en del, og da får man en bil med >600km rekkevidde til ca 400k. Gode tester har den også.

Leser på nett at Renault er vanskelig å få solgt som bruktbil, og mangel på AWD er jo åpenbar, men for en som bor langs vestlandskysten og sjelden trenger AWD, er det så ille? 

Helt grei men er et ryddesalg, de skal få ut gamle modeller før de tar inn nye, er noen små endringer bla støtte for v2l og en pedals kjøring. Prøvde å snakke med forhandler når det evt kommer og han visste ikke, trolig etter 30 juni når kampanjen er over.

https://media.renault.com/scenic-e-tech-electric-new-features-to-make-the-ev-life-simpler-and-more-pleasant-than-ever/

Testkjørte en for en ukes tid siden, forhandler har ringt meg 2 ganger alt for å få til et salg, virker som motorforum er ganske desp å selge dem, er kanskje litt tungsolgte her til lands trolig pga fransk og mangel på awd.

Var helt grei å kjøre men forhjuls trekk og elbil er jeg ikke så fan, var heftig torque steer på den, kjørte en elroq samme uken og var mye bedre å kjøre.

Endret av onkel_jon
Skrevet
onkel_jon skrev (1 minutt siden):

Testkjørte en for en ukes tid siden, forhandler har ringt meg 2 ganger alt for å få til et salg, virker som motorforum er ganske desp å selge dem, er kanskje litt tungsolgte her til lands trolig pga fransk og mangel på awd.

Samme skjedde meg, prøvekjørte og fikk en selger som virkelig var på jobb.

Skrevet

Typisk at V2L kommer i neste utgave ☹️ Det er den ene strengt tatt unødvendige tingen som jeg virkelig har lyst på, for fleksibilitet og mulighet for fine stunder feks på campingtur eller lignende. Da ble det hele mye vanskeligere. Ser også de ikke deltok i Naf sin vintertest til tross for å ha havnet på topp i Naf sommerfest. Virker litt sleipt.

Spørsmål, har franske biler dårlig rykte på seg i Norge? Jeg følger lite med i bilverden.

Skrevet
Falfal skrev (3 timer siden):

Spørsmål, har franske biler dårlig rykte på seg i Norge? Jeg følger lite med i bilverden.

Jeg kan kun svare basert på dem jeg har skrudd på personlig, alle pre-2000.

Ja, det har vært mye dritt fra Frankrike. 😅

(Mulig ting er bedre nå?)

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan bilene deres er skrudd sammen... men franskmenn generelt blåser seg fort opp uten å ha fysikken som trengs i bunn, er ofte litt sidrumpa og myke, tar litt for lett på de viktige tingene, men henger seg selvfølgelig opp i bagatellene.
Høres det kjent ut for dere som har kjørt fransk?

Skrevet
4 hours ago, ozone said:

Jeg vet ikke hvordan bilene deres er skrudd sammen... men franskmenn generelt blåser seg fort opp uten å ha fysikken som trengs i bunn, er ofte litt sidrumpa og myke, tar litt for lett på de viktige tingene, men henger seg selvfølgelig opp i bagatellene.
Høres det kjent ut for dere som har kjørt fransk?

Jeg synes TopGear hadde en fantastisk re-enactment av hva som gikk feil i den franske bilindustrien.

De lager kjipe biler for folk som ikke er opptatt av bil. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Falfal skrev (På 23.5.2025 den 15.18):

Har franske biler et dårlig rykte i Norge? Ja. Er det begrunnet? Nei. Det baserer seg stort sett på rykter fra 60-70-tallet når norske bilmekanikeres kompetanse var lav og franske biler avanserte.

• Liker 1
Skrevet
AL123 skrev (14 minutter siden):

Har franske biler et dårlig rykte i Norge? Ja. Er det begrunnet? Nei. Det baserer seg stort sett på rykter fra 60-70-tallet når norske bilmekanikeres kompetanse var lav og franske biler avanserte.

Ja i dag tror jeg alle er like dårlige. Ikke relativt sett men pga kompleksitet. En 75corilla eller en 75 kadett var ufattelig enkle biler. Franske var nok mere sofistikerte med hydraulisk hjuloppheng osv

Skrevet
22 hours ago, bzzlink said:

De lager kjipe biler for folk som ikke er opptatt av bil. 

Spent på hvilke produsenter du mener lager "biler for folk som er opptatt av bil", når A110, 508 PSE og Chiron ikke når opp. 

• Liker 1
Skrevet
Lord Britishface skrev (2 minutter siden):

Spent på hvilke produsenter du mener lager "biler for folk som er opptatt av bil", når A110, 508 PSE og Chiron ikke når opp. 

For ikke å snakke om  at frankrike stort sett uten unntak har vært landet å handle GTI-biler fra i iallfall 40 år.

Skrevet
Trestein skrev (14 minutter siden):

Ja i dag tror jeg alle er like dårlige. Ikke relativt sett men pga kompleksitet. En 75corilla eller en 75 kadett var ufattelig enkle biler. Franske var nok mere sofistikerte med hydraulisk hjuloppheng osv

Nja, stort sett, men man merker forskjell. Generellt er tyske biler mest kompliserte, mens franske og italienske er noe enklere. Asiatiske biler er stort sett noen år bak der igjen.

Skrevet
3 hours ago, Lord Britishface said:

Jeg er glad i franske biler, men de mista ballen litt etter millenniumskiftet synes jeg. 
Kjørte en del 106 Rallye veldig kul bil. 205 GTI var drømmen når jeg fylte 18, men det var for dyrt.

De putta ut mye søl. Hadde en 407 som firmabil rundt w 2005 en gang, forferdelig bil

og nå kom jeg på 3008 med ECG girkasse 

Skrevet (endret)
33 minutes ago, bzzlink said:

Jeg er glad i franske biler, men de mista ballen litt etter millenniumskiftet synes jeg. 
Kjørte en del 106 Rallye veldig kul bil. 205 GTI var drømmen når jeg fylte 18, men det var for dyrt.

De putta ut mye søl. Hadde en 407 som firmabil rundt w 2005 en gang, forferdelig bil

og nå kom jeg på 3008 med ECG girkasse 

Legg og til at pureshit er kjent ordtak, har hørt at puretech motorene til psa er tragisk dårlig hvor registerreim som bader i oljebad smuldrer opp etter noen år, bra for verksted da som tjener bra på service 🤣

Elektronik har jo vært en kjent svakhet på franske biler i flere år og.

Endret av onkel_jon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...