Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (1 time siden):

Vært morro å legge til prisen eieren har betalt for service også. Premium bil krever jo premium service hvor mekaninerne skal ha litt premium betalt

E-Tron: Serviceavtale over 6 år koster 16.880.-

Model X: 5 år - mellom 20 og 30.000

Enyaq: 6 år - 16.872

🤦‍♂️ Nok en gang bare oppspinn og gjetting fra deg. 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (19 minutter siden):

Prisene er vel ganske lik på biler i denne klassen. Finnes det biler med billige reservedeler? Husker at Ford var ganske billig for 30år siden men hvordan der er nå aner jeg ikke. 

Vært nok av saker som viser at identiske deler blir godt dyrere om de kommer med Audi-logo fremfor VW, Skoda eller Seat-logo, der Skoda og Seat-logo gir de billigste prisene. Tatt opp i både Forbrukermagasinet på NRK og på "TV2 Hjelper deg" på TV2 (selvfølgelig).

Timespris på verksted er og ganske forskjellig, og følger samme hierarkiet. OG, ja. De skylder gjerne på at Audi og Porsche-godkjente servicemedarbeidere har utvidet opplæring og derfor og er dyrere for dem.

At man fort kunne se samme person mekke på biler av alle VW AG-merkene, burde vel betegne at det nok her har mer med mulighet for å melke kunder som er villig til å betale mer for bilen enn andre, mer enn at kostnadene nødvendigvis er større...

  • Liker 2
44 minutes ago, DrAlban3000 said:

E-Tron: Serviceavtale over 6 år koster 16.880.-

Model X: 5 år - mellom 20 og 30.000

Enyaq: 6 år - 16.872

🤦‍♂️ Nok en gang bare oppspinn og gjetting fra deg. 

Og man må ikke betale noe ekstra utover Audi sin serviceavtale?Screenshot_20250430_135610_Facebook.thumb.jpg.3bbc4b51d4fd8182da19a3560b1be189.jpg

 

Screenshot_20250430_140407_Facebook.jpg

Har Tesla noe serviceavtale?

Endret av Complexity
  • Liker 1
bzzlink skrev (3 timer siden):

Luksus til tilbudspris

E-tron har hatt en ganske bratt verdifall. Her må det da være mye bil for den eventyrlystne. Men det er kanskje motorproblemene som setter stopper for at folk tør å eie de uten garanti.

Temmelig nøyaktig 6 år gammel bil. https://www.finn.no/mobility/item/405152499

Nypris iflg. skatteetaten var FRA: 768 620

Så kan anta at denne kostet over 800 000.

 

Screenshot 2025-04-30 at 10.08.58.png

Elbil med 333 km rekkevidde (kilde bilens vognkort) er totalt utdatert. Denne er jo også "utbrukt" uavhengig av drivlinje. 

Jeg regner bil som forbruk, men kanskje en overraskelse for de som ser penger brukt på bil som "investering".

E-tron ser fortsatt stilig ut da!

  • Liker 1

Noen som har tips til elbil <400k med grei rekkevidde og ikke altfor stor? Brukt litt til bykjøring, mest til helgeturer for å drive med friluftsliv. Frister med småbil, men få av de har god nok rekkevidde. Har smal garasjeplass så vil helst ikke ha svær bil.

Sett litt på Hyundai Kona, eller Kia E-Niro. Eller kanskje jeg bør prøve å prute på en Kia EV3 istedetfor?

Endret av Falfal
3 hours ago, Complexity said:

Vært morro å legge til prisen eieren har betalt for service også. Premium bil krever jo premium service hvor mekaninerne skal ha litt premium betalt

Eller hva de som har kjøpt FSD har fått for pengene... 
Kanskje annenhåndsverdien hopper litt opp nå som det er like rundt hjørnet. 

  • Liker 1
39 minutes ago, Falfal said:

Noen som har tips til elbil <400k med grei rekkevidde og ikke altfor stor? Brukt litt til bykjøring, mest til helgeturer for å drive med friluftsliv. Frister med småbil, men få av de har god nok rekkevidde. Har smal garasjeplass så vil helst ikke ha svær bil.

Sett litt på Hyundai Kona, eller Kia E-Niro. Eller kanskje jeg bør prøve å prute på en Kia EV3 istedetfor?

Kia EV3 er jo en knallbil, og den har jo lang rekkevidde.

Du kan jo alltids prøvekjøre en ID3 og se om den dekker formålet ditt. Har en tidligere utgave av den og vurderer å kjøpe meg en ev3 selv.

image.thumb.png.e9a48e96cf1f22c5f0d0a7cf89baf813.png

Falfal skrev (49 minutter siden):

Noen som har tips til elbil <400k med grei rekkevidde og ikke altfor stor? Brukt litt til bykjøring, mest til helgeturer for å drive med friluftsliv. Frister med småbil, men få av de har god nok rekkevidde. Har smal garasjeplass så vil helst ikke ha svær bil.

Sett litt på Hyundai Kona, eller Kia E-Niro. Eller kanskje jeg bør prøve å prute på en Kia EV3 istedetfor?

https://elbil.no/citroen-e-c5-aircross-2025-masse-rekkevidde-til-en-rimelig-penge/

  • Liker 1
1 hour ago, Falfal said:

Noen som har tips til elbil <400k med grei rekkevidde og ikke altfor stor? Brukt litt til bykjøring, mest til helgeturer for å drive med friluftsliv. Frister med småbil, men få av de har god nok rekkevidde. Har smal garasjeplass så vil helst ikke ha svær bil.

Sett litt på Hyundai Kona, eller Kia E-Niro. Eller kanskje jeg bør prøve å prute på en Kia EV3 istedetfor?

Da hadde jeg lett tatt en fully loaded Renault 5. Hvis 411 WLTP holder

https://www.renault.no/personbil/renault-5-e-tech-electric/bygg-din-bil?s=bW90b3I9MzIwNDEmdmVyc2lvbj0zMzE4OSZjb2xvcj0zMjA2NSZlcXVpcG1lbnQ9MzI3MzIsMzI2NjgmYWNjZXNzb3JpZXM9Mzg0MDY

 

IMG_1588.jpeg

  • Liker 1

Tviler sterkt på du får prutet på noe særlig på ev3, de selger seg sjøl.

Sjekk for øvrig ut skoda elroq og, 60 versjonen med litt utsyr rett under 400k hvis den er for stor så virker citroen c3 ganske grei og men wltp er kanskje litt kort, skal komme en versjon med litt større batteri etterhvert.

1 hour ago, Falfal said:

Noen som har tips til elbil <400k med grei rekkevidde og ikke altfor stor? Brukt litt til bykjøring, mest til helgeturer for å drive med friluftsliv. Frister med småbil, men få av de har god nok rekkevidde. Har smal garasjeplass så vil helst ikke ha svær bil.

Sett litt på Hyundai Kona, eller Kia E-Niro. Eller kanskje jeg bør prøve å prute på en Kia EV3 istedetfor?

 

Endret av onkel_jon
1 hour ago, Marzo said:

Eller hva de som har kjøpt FSD har fått for pengene... 
Kanskje annenhåndsverdien hopper litt opp nå som det er like rundt hjørnet. 

De som kjøpte FSD fikk nok meget lite for pengene ja. Spesielt de som kjøpte det for snart 10 år siden og kansje ikke har bilen lenger 😅

Jeg kjenner dog ganske mange med Tesla og ingen av de brukte penger på FSD så ifølge min enkle statistikk er det ikke så mange som har kjøpt det.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Snowleopard skrev (3 timer siden):

Vært nok av saker som viser at identiske deler blir godt dyrere om de kommer med Audi-logo fremfor VW, Skoda eller Seat-logo, der Skoda og Seat-logo gir de billigste prisene. Tatt opp i både Forbrukermagasinet på NRK og på "TV2 Hjelper deg" på TV2 (selvfølgelig).

Timespris på verksted er og ganske forskjellig, og følger samme hierarkiet. OG, ja. De skylder gjerne på at Audi og Porsche-godkjente servicemedarbeidere har utvidet opplæring og derfor og er dyrere for dem.

At man fort kunne se samme person mekke på biler av alle VW AG-merkene, burde vel betegne at det nok her har mer med mulighet for å melke kunder som er villig til å betale mer for bilen enn andre, mer enn at kostnadene nødvendigvis er større...

Nesten alle deler jeg har sett fra VW har både Audi og VW merke. Også dem fra Skoda som jeg har skrudd endel på. Audi også. 

Veldig billige deler til disse fordi de bruker samme delene til mange biler. BMW har langt færre modeller og volum å fordele kostader over. Motorene gear blir nok brukt her og der med mye er unikt for bilmodellen. 

Til Audi brukes gjerne bremser drivaksler støtdempere på flere VW Seat og Skoda modeller Det gør markedet stort og stor konkurranse om ettermarked. Det presser selvfølgelig ned prisen hos forhandler også

  • Liker 2

VAG er gode på "economics of scale". På et tidspunkt var de største kunde i verden på dekk 195/65-R15. Disse dekka ble satt på nesten alt av modeller. Nesten alle biler ble utstyrt med 1.9 TDI motor. Større biler hadde 5x112, mindre 5x100. Bremser var mye likt mellom VW, Audi. Passat, A4, A6, Superb var nesten helt like biler. Skulle man reparere (ofte nødvendig i VAG verden) eller modifisere, også ganske vanlig, var det et mekka av deler og modeller å velge blant. VR6 2.8 f.eks fant man i alt fra Golf, Passat til Caravelle. 

1 hour ago, Trestein said:

Nesten alle deler jeg har sett fra VW har både Audi og VW merke. Også dem fra Skoda som jeg har skrudd endel på. Audi også. 

Veldig billige deler til disse fordi de bruker samme delene til mange biler. BMW har langt færre modeller og volum å fordele kostader over. Motorene gear blir nok brukt her og der med mye er unikt for bilmodellen. 

Til Audi brukes gjerne bremser drivaksler støtdempere på flere VW Seat og Skoda modeller Det gør markedet stort og stor konkurranse om ettermarked. Det presser selvfølgelig ned prisen hos forhandler også

Sjekk deler til e-tron da.  8000kr for å bytte klosser forran, og det er med 20% bremsekampanje? 😅 De tar seg godt betalt selv iallefall. Tipper 3eparts deler er vesentlig billigere.

 

FB_IMG_1746030728974.jpg

Endret av Complexity
8 hours ago, DrAlban3000 said:

Da har bilen tapt 2.7 kroner pr kilometer.

Ta etpar slike tester på Finn så ser du fort at det ikke er så galt. Random Model 3 fra 2019 / 77k har kostet eieren 3.9 kroner pr kilometer.

Det er jo billig. Regn ut hvor mange kroner de første 20 km (henting av nybilen fra forhandler) koster

3 hours ago, Complexity said:

De som kjøpte FSD fikk nok meget lite for pengene ja. Spesielt de som kjøpte det for snart 10 år siden og kansje ikke har bilen lenger 😅

Jeg kjenner dog ganske mange med Tesla og ingen av de brukte penger på FSD så ifølge min enkle statistikk er det ikke så mange som har kjøpt det.

Det var en god del - bl. a. undertegnede - som fikk FSD 'gratis' tidlig i 2019. Mellom ordre og levering ble Autopilot delt opp og FSD skilt ut. De kjøperne som da ble fratatt FSD og betalte en svært høy pris for kun rest-autopilot gjennom denne oppdelingen fikk da fremtidig FSD 'gratis'.

  • Liker 1
10 hours ago, DrAlban3000 said:

Da har bilen tapt 2.7 kroner pr kilometer.

Ta etpar slike tester på Finn så ser du fort at det ikke er så galt. Random Model 3 fra 2019 / 77k har kostet eieren 3.9 kroner pr kilometer. 

Så egentlig er saken oppsiktsvekkende av motsatt grunn du la ut? 

Jeg hadde aldri i verden kjøpt den, kjøper aldri biler med høy km-stand. Men dog, artig når man bryter ned tallene.

Eh, om du skal regne verditap pr km, så blir det jo litt feil å ta en som har gått kort mot en som har gått lengst av alt som ligger ute.

En Model 3 med samme kjørelengde har tapt seg 1,4 kroner pr km

https://www.finn.no/mobility/item/400124014

4 hours ago, Complexity said:

Sjekk deler til e-tron da.  8000kr for å bytte klosser forran, og det er med 20% bremsekampanje? 😅 De tar seg godt betalt selv iallefall. Tipper 3eparts deler er vesentlig billigere.

 

FB_IMG_1746030728974.jpg

Man får klosser og slitasjevarselere ink. Monterings sett for ca. 1000 lappen om man går for jalla merke.

Om man velger Textar (som er logoen du finner på Audi og Porsche OEM klosser) så kan man se at de tar seg relativt greit betalt for deler og jobb.

Greit nok at man skal dekke adm og husleie, men når bilen allerede henger på bukken for de andre jobbene, så tar ikke det klosse byttet med enn 30 min.Så sikkert derfor man får den 20% rabatten da :)

(Slo opp hos Eurodel på reg. Nr. fra fakturaen)
 

IMG_1590.jpeg

Endret av bzzlink
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...