Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

3 hours ago, Complexity said:

800V biler har jo litt problemer på visse 400V ladere og. Ioniq 5 med 800V får vel 37kW eller noe i max effekt på noen Tesla Superchargers f.eks grunnet inkompablitet. Ganske frustrerende.

Så om 400V er billigere og gir mindre trøbbel så er det vel ikke noe stor ulempe at de har gått for det.

800V (eller 400V for den del er et vidt spektrum) en '800V' bil kan jo fint ha en nominell spenning på si 650V, som betyr at på en 400V stasjon ratet til 200kW vil den bare ta 325V og dermed maks ta 162kW

Om stasjonen leverer så lite som 37kW, da er det noe annet som er problemet. Teslas ladere har rykte på å være dårlige på kompatabilitet, så første tips er å velge en annen ladeoperatør.

Vi kan altså ikke si kategorisk at 400V er billigere. Det kommer an på hvilke krav bilen skal oppnå. 800V vil bli billigere på noen biler 400V på andre. I hovedsak vil 800V bli relativt billigere ettersom kapasitet, ladeeffekt og motorytelse går opp. (I.e. faktorer som gir behov for mer matriale om man velger lavere spenning)

Ettersom elektronikk blir billigere (Noe den gjerne gjør) vil også terskelen for at 800V skal bli billigere enn 400V gjerne gå ned, men ettersom man lager større celler kan det dytte nålen andre veien. Jeg gjetter det er i hovedsak det siste elementet her som vil holde en del særlig mindre biler på 400V ettersom kraftelektronikk som kan takle 1kV er blitt temmelig modent og dermed nær kostparitet med 500V.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
43 minutes ago, sverreb said:

800V (eller 400V for den del er et vidt spektrum) en '800V' bil kan jo fint ha en nominell spenning på si 650V, som betyr at på en 400V stasjon ratet til 200kW vil den bare ta 325V og dermed maks ta 162kW

Om stasjonen leverer så lite som 37kW, da er det noe annet som er problemet. Teslas ladere har rykte på å være dårlige på kompatabilitet, så første tips er å velge en annen ladeoperatør.

Vi kan altså ikke si kategorisk at 400V er billigere. Det kommer an på hvilke krav bilen skal oppnå. 800V vil bli billigere på noen biler 400V på andre. I hovedsak vil 800V bli relativt billigere ettersom kapasitet, ladeeffekt og motorytelse går opp. (I.e. faktorer som gir behov for mer matriale om man velger lavere spenning)

Ettersom elektronikk blir billigere (Noe den gjerne gjør) vil også terskelen for at 800V skal bli billigere enn 400V gjerne gå ned, men ettersom man lager større celler kan det dytte nålen andre veien. Jeg gjetter det er i hovedsak det siste elementet her som vil holde en del særlig mindre biler på 400V ettersom kraftelektronikk som kan takle 1kV er blitt temmelig modent og dermed nær kostparitet med 500V.

Er vist 697V på Ioniq 5 77kWt.
Om man lader på en 400V lader benyttes motoren bak til å konvertere det opp til ønsket spenning. 
105kW er vel det man teoretisk max kan få da med en Ioniq 5 på 400V lader.

Så ønsker man å lade en slik hurtig må man nok velge seg 800V ladere..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trodde 37 var reellt i worst case på ver 2 laderne.

Ionic 5 lader med halv hastighet på 400V sier kompisen min hvertfall. En ver 2 ladestasjon som deler effekt vil da gi 37.


Det er hvertfall ikke bare tesla stasjonene han kompisen med ionic 5 lader saaaakte på.....

Endret av Jotun
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Jotun said:

Trodde 37 var reellt i worst case på ver 2 laderne.

Ionic 5 lader med halv hastighet på 400V sier kompisen min hvertfall. En ver 2 ladestasjon som deler effekt vil da gi 37.


Det er hvertfall ikke bare tesla stasjonene han kompisen med ionic 5 lader saaaakte på.....

Ja V3 og V4 ladere gir litt mere futt til Ioniq 5 vistnok. Er de gamle den sliter med som forøvrig kun var designet for at Tesla skulle bruke dem.

V4 leverer jo opptil 1000V (som sikkert blir aktivert når tesla og går over på det) så på sikt forsvinner vel problemet helt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er Tesla 3 virkelig så bra som folk vil ha det til her? Som utenforstående ser jeg egentlig ikke hypen, prøvekjørt den kun en gang dog, og likte ikke setene, den dårlige plassen til føtter i baksetet og betjeningen.

Bilen har ikke hatchback som betyr mindre praktisk bagasjerom for mange, den har omstridte dørhåndtak, blinklysknapper, midtstilt skjerm hvor alt (?) må betjenes med trykkskjerm, tvilsom kvalitet og verdi etter utløpt garantitid, relativt kort garantitid, tvilsomt rykte pga. profilerte kundeklagesaker i Norge og utlandet osv. osv. Hvorfor kjøpe den i stedet for f.eks. Kia sin EV3 eller liknende modeller?

Endret av mandela
  • Liker 3
Lenke til kommentar
mandela skrev (3 minutter siden):

Er Tesla 3 virkelig så bra som folk vil ha det til her? Som utenforstående ser jeg egentlig ikke hypen, prøvekjørt den kun en gang, og likte ikke setene, svært dårlig plass i baksetet og betjeningen.

Bilen har ikke hatchback som betyr mindre praktisk bagasjerom for mange, den har omstridte dørhåndtak, blinklysknapper, midtstilt skjerm hvor alt (?) må betjenes med trykkskjerm, tvilsom kvalitet og verdi etter utløpt garantitid, relativt kort garantitid, tvilsomt rykte pga. profilerte kundeklagesaker i Norge og utlandet osv. osv. Hvorfor kjøpe den i stedet for f.eks. Kia sin EV3 eller liknende modeller?

Hvor lenge har KIA EV3 vært i salg? Den er altså ikke lansert ennå. Er først til høsten/vinteren den blir et hyggelig alternativ, ihvertfall om de klarer å gjøre prisen lav nok.

Per i dag er TM3 og TMY en av bilene med best totalpakke, både på pris, rekkevidde, ladefart, ytelser og plass, i tillegg til å ha et ganske godt system med god infotainment og navigering, med forvarming av batteripakken for å yte godt ved SuC-stasjonene først og fremst, der man bare trenger å plugge inn og gå å gjøre noe annet i mellomtiden.

Jeg synes du virker svært farget i din fremstilling av bilen(e), og kritiserer masse av de tingene bilene er egentlig best på. Ja, det har vært litt med rammeløse vinduer og flush dørhåndtak, men det virker som problemet er sterkt overdrevet, siden man kan starte forvarming av kupé i god tid før man er fremme ved bilen, som gjør at problemene du nevner, knapt merkes av de som benytter slike komfortfunksjoner.

Så er det litt med noen som ikke liker at de fjernet sensorer, selv om nå er Tesla Visio blitt såpass bra, at det er tilnærmet om-par med biler med sensorer. Og så er det mange som uttaler seg negativt om det med å fjerne blinklyshendler, men virker som de fleste ikke har testet det ut med åpent sinn, om overhode testet det.

Kvalitetsproblemene med TMS og spesielt TMX, og da først og fremst de tidligste versjonene, henger tydeligvis igjen. Men både TM3 og TMY viser seg jo hovedsakelig å være godt sammenskrudd, ihvertfall biler bygd i Shanghai og Berlin, som er de eneste fabrikkene som leverer til Europeiske kunder.

Men klart, dette er ikke en bil eller et merke folk er likegyldig til. De fleste har sterke meninger i den ene eller andre retningen. Men uansett, så er det noe av det mest komplette du kan kjøpe for en relativt billig pris. Spesielt etter siste prisreduksjonen.

Selvsagt fullt lov å stille spørsmålet om "hvorfor kjøpe Tesla, og ikke noen av de andre gode alternativene". Men det er mulig å gjøre det, uten å virke å være så veldig farget i måten det fremlegges.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
34 minutes ago, mandela said:

Er Tesla 3 virkelig så bra som folk vil ha det til her? Som utenforstående ser jeg egentlig ikke hypen, prøvekjørt den kun en gang, og likte ikke setene, svært dårlig plass i baksetet og betjeningen.

Bilen har ikke hatchback som betyr mindre praktisk bagasjerom for mange, den har omstridte dørhåndtak, blinklysknapper, midtstilt skjerm hvor alt (?) må betjenes med trykkskjerm, tvilsom kvalitet og verdi etter utløpt garantitid, relativt kort garantitid, tvilsomt rykte pga. profilerte kundeklagesaker i Norge og utlandet osv. osv. Hvorfor kjøpe den i stedet for f.eks. Kia sin EV3 eller liknende modeller?

Høres jo mere ut som du burde prøvekjørt Model Y.
Det er samme bil som Model 3 bare større så den løser mye av det du ikke liker.

Ellers er det jo teknologien som selger en del. Tesla har f.eks en fantastisk app som alltid funker, noe som ikke er helt vanlig blandt de andre merkene. Hurtiglading er så enkelt som å bare plugge i kabelen og ferdig med det. Begynner vel heldigvis å komme lignende løsninger for andre merker og nå da.

Trykkskjermen brukes til alt ja, og mange reviews klager på at man f.eks må inn på skjermen for å justere speil eller ratt istedefor å ha en manuell spake til det. Det som dog sjelden nevnes er at endringer man gjør lagres til din profil så man trenger jo bare gjøre det en gang så husker bilen dine instillinger hver gang du hopper i førersetet. Dette lagres også i skyen så låner du en annen Tesla kan du logge inn og alle dine seteinstillinger og speil osv blir det samme i den.

Er helt fantastisk da jeg og dama har helt forsjellig seteposisjon\ratt og speilposisjon så med min forrige bil var det alltid masse justering etter hun hadde lånt bilen min. Hun liker også å kjøre med creep mode aktivert og servoen på max, og jeg liker å ha servoen på minimum og creep mode avslått. Trenger ikke tenke på det da det automatisk blir riktig når jeg hopper inn i bilen med min mobil i lomma.

Men om du driter i slikt og manuelle seter å ratt er noe du foretrekker så er det drøssevis av andre biler å velge mellom.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (30 minutter siden):

Per i dag er TM3 og TMY en av bilene med best totalpakke, både på pris, rekkevidde, ladefart, ytelser og plass, i tillegg til å ha et ganske godt system med god infotainment og navigering, med forvarming av batteripakken for å yte godt ved SuC-stasjonene først og fremst, der man bare trenger å plugge inn og gå å gjøre noe annet i mellomtiden.

Selvsagt fullt lov å stille spørsmålet om "hvorfor kjøpe Tesla, og ikke noen av de andre gode alternativene". Men det er mulig å gjøre det, uten å virke å være så veldig farget i måten det fremlegges.

At noen kan oppfatte et innlegg som farget betyr ikke at det er det, jeg sammenstilte noen vesentlige negative punkter som til stadighet dukker når denne bilen omtales, både her og i media, det kan jo naturligvis hende at det gir en feil oppfatning av virkeligheten hvor avvikene får stor oppmerksomhet, derfor jeg spurte.

Det er kanskje også slik at mens en del entusiaster legger mye vekt på papirspesifikasjonene og noen kule, kanskje unødvendige funksjoner, så er andre mer opptatt av et uanstrengt bileierskap, med problemfritt bilhold, service og den faktiske dagligdagse brukeropplevelsen.

 

Takk for et veldig informativt svar Complexity, inkludert kommentaren angående " manuelle seter og ratt"! :=) den traff mitt i blinken.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Complexity said:

Men om du driter i slikt og manuelle seter å ratt er noe du foretrekker så er det drøssevis av andre biler å velge mellom.

Nei for ingen andre bilmerker har profiler man kan lage😂😂

Det er greit at du elsker Tesla og hvordan de lager bil, men ikke spre svada for den grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, oldboy said:

Nei for ingen andre bilmerker har profiler man kan lage😂😂

Det er greit at du elsker Tesla og hvordan de lager bil, men ikke spre svada for den grunn.

Hvilken annen ny bil til 350k har det?


Sier ikke bare Tesla har dette, men at det er noe som gjør Model 3 populært. Og det forsvarer litt mangel på knapper da man ikke trenger dem til slikt.
Kjørte i dag en Enyaq som er nyere enn min Tesla og den hadde manuelt førersete..

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (34 minutter siden):

Hvilken annen ny bil til 350k har det?


Sier ikke bare Tesla har dette, men at det er noe som gjør Model 3 populært. Og det forsvarer litt mangel på knapper da man ikke trenger dem til slikt.
Kjørte i dag en Enyaq som er nyere enn min Tesla og den hadde manuelt førersete..

Jeg kjøpe en BMW 316i i 2008 som hadde to ulike profiler. Den kostet 286 000kr. Tror vel at bmw har hatt dette i 20år minst. Det virker som mange tesla eiere kommer rett fra Folkevogn boble eller Lada 1500. Svært mye av det tesla eiere skryter av har mange bilfabrikanter hatt lenge. Se bare på Matrik lys, varmepumpe, ventilerte seter, el hengerfeste, justerbare dempere, forvarming av kupe osv osv. Alt dette er helt vanlig. App til bilen har vel BMW hatt siden 2008? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Complexity said:

Hvilken annen ny bil til 350k har det?


Sier ikke bare Tesla har dette, men at det er noe som gjør Model 3 populært. Og det forsvarer litt mangel på knapper da man ikke trenger dem til slikt.
Kjørte i dag en Enyaq som er nyere enn min Tesla og den hadde manuelt førersete..

Poenget er at folk har forskjellig smak. Det er mye ved en Tesla som du liker godt. Andre liker det ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Trestein said:

Jeg kjøpe en BMW 316i i 2008 som hadde to ulike profiler. Den kostet 286 000kr. Tror vel at bmw har hatt dette i 20år minst. Det virker som mange tesla eiere kommer rett fra Folkevogn boble eller Lada 1500. Svært mye av det tesla eiere skryter av har mange bilfabrikanter hatt lenge. Se bare på Matrik lys, varmepumpe, ventilerte seter, el hengerfeste, justerbare dempere, forvarming av kupe osv osv. Alt dette er helt vanlig. App til bilen har vel BMW hatt siden 2008? 

286 tusen i 2008 tilsvarer 430 tusen i dag da..
Og for å få en ny BMW elbil med dette i dag må man kansje nærmere millionen?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, oldboy said:

Poenget er at folk har forskjellig smak. Det er mye ved en Tesla som du liker godt. Andre liker det ikke. 

Ser ikke helt hvorfor du reagerte sånn på det. Vedkommende lurte på hva som var hypen med Tesla Model 3 og jeg forklarte at teknologien fenger mange. I den prisklassen er det ikke mange (om noen) som matcher det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

286 tusen i 2008 tilsvarer 430 tusen i dag da..
Og for å få en ny BMW elbil med dette i dag må man kansje nærmere millionen?

Jeg har det på min BMW el bil fra 2023. Også på en BMW jeg kjøpte ny i 2012.Den kostet ikke en million. Da må du kjøpe en i7 el. Tror egentlig det er på alle BMWer siste 20år. Så alminnelig at det ikke blir brukt i markedsføring

Lenke til kommentar
Just now, Complexity said:

Ser ikke helt hvorfor du reagerte sånn på det. Vedkommende lurte på hva som var hypen med Tesla Model 3 og jeg forklarte at teknologien fenger mange. I den prisklassen er det ikke mange (om noen) som matcher det.

Vi lar det ligge😉 

Lenke til kommentar
oldboy skrev (4 minutter siden):

Poenget er at folk har forskjellig smak. Det er mye ved en Tesla som du liker godt. Andre liker det ikke. 

Tesla er vel for en stor gruppe mennesker som har samme smak. Ekstremt få variasjoner av /Skinn/stoff farger i interiør(Fremdeles kun sort/Hvitt?) Ekstremt få farger på eksteriør. Ingen mulighet for soltak eller el hengerfeste. Kjempedyr autopilot. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...