Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

2 hours ago, Andrè den gode said:

Det er ingen kurve på jorden som er målbar. Vannet er flatt og det er bevist. Drt er ingen som har forlatt jorden heller. Du er ikke klar enda for å skjønne dette. Jomfru innen faget er det noe som kalles. 

Så klart er kurven på jorden målbar. Den måles på mange forskjellige måter. Ett eksempel er når man styrer tunnelborring med laser. På lange tunneler må man ta hensyn til jordkurven - hvis de lages helt rette med endene på lik høyde over havet vil vann renne inn til midten av tunnelen, som vil være laveste punkt i forhold til jordkurven. Tunnelen må kurve mer enn jordkurven for at vannet heller skal renne ut av tunnelåpningene.

For å forklare litt nærmere:

1. En 10 km tunnel som er laget helt rett og har begge åpningene 100 meter over havet vil ha midtpunktet på ca 98 meter over havet. Da kan man faktisk skyte en laser fra den ene til den andre siden, altså da kunne man ganske enkelt laget tunellen ved å følge en laser. Ulempen her er at om man da ikke har pumper for å frakte ut vann vil tunnelen fylle seg med 2 meter med vann på midten.

2. For å unngå at vann samler seg kan man heller krumme tunnelen slik at åpningene er på 100 meter over havet, mens midtpunktet er på 102 m over havet. Da har man et fall på 2 meter over 5 km i hver retning fra midtpunktet, som gjør at vannet sakte renner ut. Men om man forsøker skyte en laser fra åpning til åpning har man fire meter med stein i veien på midtpunktet. Har man en god kikkert og ser inn i tunnelen vil man kunne se at tunnelen krummer ned.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Omnithunder skrev (10 minutter siden):

Flat jord trenger ikke motbevises, da den i utgangspunktet aldri er bevist.

Det er sant at den ikke er bevist, men det er mange ting som ikke er bevist som vi antar er sant.

Det er dog ingen ting som er motbevist som vi antar er sant. Flat jord er et eksempel på det. Noen slike beviser linket jeg til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Andrè den gode skrev (5 timer siden):

Det er ingen kurve på jorden som er målbar. Vannet er flatt og det er bevist. Drt er ingen som har forlatt jorden heller. Du er ikke klar enda for å skjønne dette. Jomfru innen faget er det noe som kalles. 

Jeg vil bare minne deg om at dette er et diskusjonsforum. Her er tanken å kunne diskutere sine meninger, dvs. å begrunne meningene sine, ikke bare slenge ut en haug udokumenterte påstander, slik du gjør. 

Hva om du nå tar utgangspunkt i påstandene dine over, og begrunner:

1. Hva slags kurve burde vi kunne målt hvis jorda var globe, men som vi ikke har målt?

2. Hva mener du med at vannet er flatt,  hvordan er dette bevist, og hva har det å si for jordas form? 

Konspirasjonsteorien om romfart kan du gjerne ta et annet sted for min del, da jeg synes den er uinteressant og uansett ikke beviser at jorda er flat. 

 

Nå skulle jeg gjerne sagt at jeg venter spent på svar, men det gjør jeg dessverre ikke. Jeg har forlengst lært av erfaring at dere flatjordere ikke kan eller vil begrunne påstandene deres i en diskusjon. Men jeg håper jo å bli positivt overrasket ?

Endret av theNiceOne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Andrè den gode skrev (17 minutter siden):

Man har ikke forlatt jorden. Dere har ikke bevis for det. Det finnes ingen tur fra start og ut i rommet uavbrutt. Dere er alle lurt så inne hampen at det begynner å blir artig. Begynn der.. 

Begynn hvor? Og hvorfor? Det er du som mener at resten av oss (med en håndfull unntak) tar feil. Hvorfor skal det være vårt problem?

Slik verden er skrudd sammen er bevisbyrden på godt og vondt lagt på den som mener at eksisterende viten er feil. Vi som tror på vitenskapen lever godt med det, fordi det aldri oppstår konflikter mellom vår viten og virkeligheten rundt oss. Så da kan vi stole på de erfaringene, (og forklaringene på dem, som er postet her i tråden over snart 1000 sider) eller vi kan tro på en som ikke vil begrunne eller bevise sine påstander...

Så der kan du begynne, på side 1 i denne tråden, og så kan du vise hvor vi eventuelt tar feil underveis. :) 

Geir :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har ikke et snev av bevis for at man har forlatt jorden. Men du tror selvsagt det. Jeg har fulgt bloggen i ett år her minst men driver med flere jobber og jeg bruker ikke tid nok på dette emnet. Nasa har brukt trillioner av dollar siden 1970 men det finnes ingen tur ut fra jorden som er fimnet. Spis den du :)

Lenke til kommentar
Andrè den gode skrev (10 minutter siden):

Du har ikke et snev av bevis for at man har forlatt jorden

Det skal du få mene. Så lenge du ikke gidder bevise det, så trenger vel strengt tatt ikke jeg heller. Helt ærlig: Er det noe slags bevis som ville fått deg til å endre mening? (Bortsett fra at du selv fikk være med på neste måneferd, om det blir noen.)

Andrè den gode skrev (10 minutter siden):

Spis den du :)

Jeg har fulgt vitenskapen i over 50 år, siden vi så månelandingene på TV i klasserommet. De 50 årene bytter jeg ikke mot en håndfull poster uten dokumentasjon på internett. 

(Edit: Den første så jeg nok hjemme, siden den skjedde i sommerferien.)

Andrè den gode skrev (6 minutter siden):

Tom waits du kommer aldri aldri Forbi dette pusle spillet med at mennesket aldri har forlatt jorden.

Jeg har altså kommet forbi det for flere tiår siden. Det er du som fortsatt sitter og pusler. :)

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Andrè den gode skrev (8 minutter siden):

Du har ikke et snev av bevis for at man har forlatt jorden. Men du tror selvsagt det. Jeg har fulgt bloggen i ett år her minst men driver med flere jobber og jeg bruker ikke tid nok på dette emnet. Nasa har brukt trillioner av dollar siden 1970 men det finnes ingen tur ut fra jorden som er fimnet. Spis den du :)

Hvilke krav stiller du til dokumentasjonen?

Lenke til kommentar
Andrè den gode skrev (1 time siden):

Man har ikke forlatt jorden. Dere har ikke bevis for det. Det finnes ingen tur fra start og ut i rommet uavbrutt. Dere er alle lurt så inne hampen at det begynner å blir artig. Begynn der.. 

Det er nesten artig å høre at vi har blitt lurt, ikke bare litt, men så inn i hampen, av en som ligger flat for Phuket Word, Rob Skiba, Jeranism, Bob Knodel, Sleeping Warrior, Mark Sargent, Anthony Riley, for ikke å snakke om Eric Dubay eller vår egen Christian Paaske + en del andre etterplaprere. Noen av dem er har kanskje høy innsikt og utdanning i fysikk, astrononi, geometri? Hva vet jeg, og hva vet de. Da har jeg ikke en gang nevnt perspektiv! Kanskje best å la være. Og nesten ingen av dem har økonomiske interesser i å forfekte FE-synspunkter, tror jeg da.

Nå regner jeg med at du er av dem som ikke bryr seg om de nevnte herrer, men har gjort dine egne vurderinger og tenker selv. Da er det interessant å få greie på om du har svar på et spørsmål som ingen, og jeg gjentar – ingen, flatjordinger har kommet med svar på så langt. Sikkert tilfeldig, men de har en tendens til å forsvinne som dugg for solen når spørsmålet kommer opp.

Altså:
Flytid Sydney – Santiago 12 timer
Johannesburg – Perth 14 timer
Johannesburg – Sao Paulo 9 timer

BEGGE VEIER!

Hvordan er det mulig, uten å flytte kontinenter i rasende fart, eller konstruere jetstrømmer som går begge veier samtidig. Du tar utfordringa André, gjør du ikke?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Andrè den gode said:

Tom waits du kommer aldri aldri Forbi dette pusle spillet med at mennesket aldri har forlatt jorden. Du har ingenting annet et små klips på noen få minutter og de stopper før du forlater jorden. :)

Det samme vanlige. Hva slags video kan vises for deg som du ikke vil tro er juks? Med det i bakhodet - hvorfor skal noen gidde legge krefter i å finne det du fint klarer finne selv om du faktisk er interessert?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GTrad9iY
1 hour ago, N o r e n g said:

Nå i mørketidene er det bare å ta en kikk på månen, og se hvilken form skyggen på månen tar, og hvilke mulige geometriske former som avgir en slik skygge.

Atmosfære = kuppel = ser kuleformet ut

Lenke til kommentar
Andrè den gode skrev (5 timer siden):

Man har ikke forlatt jorden. Dere har ikke bevis for det. Det finnes ingen tur fra start og ut i rommet uavbrutt. Dere er alle lurt så inne hampen at det begynner å blir artig. Begynn der.. 

Så du fortsetter med å komme med ubegrunnede påstander, i stedet for å diskutere og begrunne noen av dine gamle påstander. Jeg kan ikke si jeg er overrasket, og du skal ha takk for så tydelig å illustrere tesen min om at dere flatjordere hverken kan eller vil begrunne noen av tullepåstandene deres i en diskusjon. ?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...