Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Jeg vet jeg biter på trollets agn her, men jeg legger ved denne. Vet ikke hvorfor jeg gidder, for å være ærlig. "Den er klippet." "Alt som skjer inne i den såkalte cockpiten er bare fra et studio" "Det at gravitasjonen forsvinner er bare filmtriks" osv osv.

Det finnes uttallige videoer av romferder, det er endeløse bilder av stjerner og planeter fra verdensrommet, og hvor mye dokumentasjon av jorden fra satelitter, værballonger og div. andre kilder er det ikke? Men alt dette er falskt, og det er umulig å komme gjennom med noe til noen som har bestemt seg så innmari for at alt er feil, uansett hvilke argumentasjoner man prøver å komme med. Det er ingen diskusjon her, det er en monolog. Vi prøver å komme med fakta, men blir bare møtt med "Feil. Dere vet ikke bedre" Denne tråden burde bare stenges, for å være helt ærlig, hadde det ikke vært for underoldningsaspektet.

Jeg har ingen bedre argumenter å komme med enn alle mine medpostere som prøver å gi dere gode svar på hvordan fysikken fungerer med globen. Dvs. jeg plukker opp igjen popcornskålen og fortsetter å lese det dere hiver ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hapi70 skrev (14 timer siden):

Det som jeg har spurt om i flere slike tråder er at det finnes flere gamle kilder som viser at man mente jorden var rund lenge før NASA, så hvor gammel er denne konspirasjonen egentlig? En av kildene er dette flere tusen år gamle Sumeriske seglet med sol og planeter, hvordan forklarer man det?

Svaret på det er egentlig veldig enkelt: Flatjordere forklarer det simplethen ikke.  De som tror på flat jord forklarer stort sett ingenting, de kommer bare med påstander helt uten bevis, slik som André den gode har vist nylig. Når vi bringer opp faktiske observasjoner som motbeviser flat jord, gjør de ingen forsøk på å forklare det, men kommer bare med en ny ubegrunnet påstand, eller youtube-video.

 

Psykake skrev (33 minutter siden):

Flytid Johannesburg til Perth : 9t 25m.

Avstand rett linje 8312km

Flytid Johannesburg til Sao Paulo: 9t 50m.

Avstand rett linje 8417km

Flytid Sydney til Santiago (Chile??) 12t 40m

Avstand rett linje : 11367km

Hva skal du frem til? 

 

At flytider og avstander passer fint her på kloden vår, men at avstandene i følge flatjordmodellen er 3-4 ganger så lange, og dermed ikke stemmer med flytidene i det hele tatt. Et eksempel på en enkel, objektiv observasjon som flatjordere hverken kan eller vil forklare.

Endret av theNiceOne
Lenke til kommentar


At noen konstruerer et kart over den flate jorden hvor de tidene og avstandene stemmer, og tilsvarende tider og avstander her oppe i "nord" stemmer samtidig. Eventuelt forklarer hvordan de flytidene kan forklares på de kartene vi så langt har sett av en flat jord:

Map.png

Geir :) 

 

Edit: theNiceOne var før meg.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
theNiceOne skrev (23 minutter siden):

Svaret på det er egentlig veldig enkelt: Flatjordere forklarer det simplethen ikke.  De som tror på flat jord forklarer stort sett ingenting, de kommer bare med påstander helt uten bevis, slik som André den gode har vist nylig. Når vi bringer opp faktiske observasjoner som motbeviser flat jord, gjør de ingen forsøk på å forklare det, men kommer bare med en ny ubegrunnet påstand, eller youtube-video.

 

At flytider og avstander passer fint her på kloden vår, men at avstandene i følge flatjordmodellen er 3-4 ganger så lange, og dermed ikke stemmer med flytidene i det hele tatt. Et eksempel på en enkel, objektiv observasjon som flatjordere hverken kan eller vil forklare.

Takk for oppklaring ?

Lenke til kommentar
Psykake skrev (1 time siden):

Flytid Johannesburg til Perth : 9t 25m.

Avstand rett linje 8312km

Flytid Johannesburg til Sao Paulo: 9t 50m.

Avstand rett linje 8417km

Flytid Sydney til Santiago (Chile??) 12t 40m

Avstand rett linje : 11367km

 

 

Hva skal du frem til? 

 

Jeg ser du har fått minst to svar allerede, så dette er egentlig litt unødvendig. Beklager at jeg nok slurvet litt med flytidene, uten at det har noen stor betydning for temaet. Jeg synes det med flytider er ekstra morsomt, for det er noe av det som er mest håpløst å bortforklare for flatjordinger. Til og med de skjønner at en jetstrøm ikke kan få et fly til å gå tre ganger fortere enn normalt - begge veier, og de skjønner nok også at å påstå at alle flyrutene mellom disse byene er fake, er bare tull. Så hva gjør de? Jo, enten forsvinner de stille og rolig i noen uker, eller så begynner de febrilsk å snakke om noe annet. Det er tydeligvis ikke snakk om å sette seg ned og lure på om jorda virkelig er rund likevel. Det ville et hvert vettig menneske gjort. Nok om det. Jeg tror det blir stille en stund, før noen drar i gang med perspektiv, atmosfæren ville bli sugd ut av vakuumet i verdensrommet, månelandinger er fake, NASA lyver, i bibelen er jorda flat (synes de), osv. osv. Flytider blir nok ikke nevnt er jeg redd.

Lenke til kommentar
matteus skrev (6 minutter siden):

Jeg ser du har fått minst to svar allerede, så dette er egentlig litt unødvendig. Beklager at jeg nok slurvet litt med flytidene, uten at det har noen stor betydning for temaet. Jeg synes det med flytider er ekstra morsomt, for det er noe av det som er mest håpløst å bortforklare for flatjordinger. Til og med de skjønner at en jetstrøm ikke kan få et fly til å gå tre ganger fortere enn normalt - begge veier, og de skjønner nok også at å påstå at alle flyrutene mellom disse byene er fake, er bare tull. Så hva gjør de? Jo, enten forsvinner de stille og rolig i noen uker, eller så begynner de febrilsk å snakke om noe annet. Det er tydeligvis ikke snakk om å sette seg ned og lure på om jorda virkelig er rund likevel. Det ville et hvert vettig menneske gjort. Nok om det. Jeg tror det blir stille en stund, før noen drar i gang med perspektiv, atmosfæren ville bli sugd ut av vakuumet i verdensrommet, månelandinger er fake, NASA lyver, i bibelen er jorda flat (synes de), osv. osv. Flytider blir nok ikke nevnt er jeg redd.

Det ble jo påstått her tidligere at hele australia var fake, så, joda..

Lenke til kommentar
matteus skrev (32 minutter siden):

Jeg ser du har fått minst to svar allerede, så dette er egentlig litt unødvendig. Beklager at jeg nok slurvet litt med flytidene, uten at det har noen stor betydning for temaet. Jeg synes det med flytider er ekstra morsomt, for det er noe av det som er mest håpløst å bortforklare for flatjordinger. Til og med de skjønner at en jetstrøm ikke kan få et fly til å gå tre ganger fortere enn normalt - begge veier, og de skjønner nok også at å påstå at alle flyrutene mellom disse byene er fake, er bare tull. Så hva gjør de? Jo, enten forsvinner de stille og rolig i noen uker, eller så begynner de febrilsk å snakke om noe annet. Det er tydeligvis ikke snakk om å sette seg ned og lure på om jorda virkelig er rund likevel. Det ville et hvert vettig menneske gjort. Nok om det. Jeg tror det blir stille en stund, før noen drar i gang med perspektiv, atmosfæren ville bli sugd ut av vakuumet i verdensrommet, månelandinger er fake, NASA lyver, i bibelen er jorda flat (synes de), osv. osv. Flytider blir nok ikke nevnt er jeg redd.

Det var jeg som ikke var med på notene i det hele tatt. Igjen takk for forklaring. Interessant at ingen flatjordere kan gi noe svar. 

Lenke til kommentar
matteus skrev (35 minutter siden):

 Jeg synes det med flytider er ekstra morsomt, for det er noe av det som er mest håpløst å bortforklare for flatjordinger. Til og med de skjønner at en jetstrøm ikke kan få et fly til å gå tre ganger fortere enn normalt - begge veier, og de skjønner nok også at å påstå at alle flyrutene mellom disse byene er fake, er bare tull. 

Faktisk så er det ikke så enkelt heller. I 2019 var AnArv aktiv her, og hen hevdet faktisk at vi ikke kunne vite hvor fort flyene fløy, og at flyprodusentene godt kunne være en del av konspirasjonen som skjulte at flyene fløy 3-4 ganger så fort som oppgitt når de fløy øst/vest på sørlige halvkule.

Men jeg tror aldri jeg fikk svar på om det gjaldt alle biler som kjørte øst/vest i Australia også...

Lenke til kommentar
theNiceOne skrev (17 minutter siden):

Faktisk så er det ikke så enkelt heller. I 2019 var AnArv aktiv her, og hen hevdet faktisk at vi ikke kunne vite hvor fort flyene fløy, og at flyprodusentene godt kunne være en del av konspirasjonen som skjulte at flyene fløy 3-4 ganger så fort som oppgitt når de fløy øst/vest på sørlige halvkule.

Men jeg tror aldri jeg fikk svar på om det gjaldt alle biler som kjørte øst/vest i Australia også...

Det stemmer. Jeg husker det når du sier det. Det var jo et skremmende godt argument, og det er forbausende at ingen flatjordinger har gjentatt det. Det spørs nå da.....

Lenke til kommentar
matteus skrev (36 minutter siden):

Det stemmer. Jeg husker det når du sier det. Det var jo et skremmende godt argument, og det er forbausende at ingen flatjordinger har gjentatt det. Det spørs nå da.....

Det er ikke et godt argument. Du trenger bare to observatører utstyrt med sekstanter, synkroniserte klokker (holder at sekundet er omtrent likt) med noen kilometer mellom dem, så er resten trigonometri for å beregne omtrentlig hastighet.

Lenke til kommentar

SVarer på

Da er det kanskje et håp om å få et svar fra en som har diskutert i tre år og vinner alle diskusjoner. Dette behøver ikke bli noen lang diskusjon.

Altså, jeg gjentar spørsmålet mitt:

Flytid Sydney – Santiago 12 timer
Johannesburg – Perth 14 timer
Johannesburg – Sao Paulo 9 timer

Santiago Sydney er 15 timer. Sjekk på nettet.

Jeg har sett og hørt med en kar som tok Flyruten Santiago til New Zealand, det tok 14-15 timer. Vi vet nyeste flyene går 19 timer. Så ja det er nok mulig...det er ikke mange rutene som går den veien men.. Pluss at de kan fly ca 1000 km/t Det han merket seg var at kompasset endret seg under turen og stemte ikke med globen og det kartet han hadde på sin inboard skjerm på flyet.

Lenke til kommentar
Andrè den gode skrev (26 minutter siden):

SVarer på

Da er det kanskje et håp om å få et svar fra en som har diskutert i tre år og vinner alle diskusjoner. Dette behøver ikke bli noen lang diskusjon.

Altså, jeg gjentar spørsmålet mitt:

Flytid Sydney – Santiago 12 timer
Johannesburg – Perth 14 timer
Johannesburg – Sao Paulo 9 timer

Santiago Sydney er 15 timer. Sjekk på nettet.

Jeg har sett og hørt med en kar som tok Flyruten Santiago til New Zealand, det tok 14-15 timer. Vi vet nyeste flyene går 19 timer. Så ja det er nok mulig...det er ikke mange rutene som går den veien men.. Pluss at de kan fly ca 1000 km/t Det han merket seg var at kompasset endret seg under turen og stemte ikke med globen og det kartet han hadde på sin inboard skjerm på flyet.

Jeg har sjekket med nettet, og der står det 12 timer og 30 min. Men 12 eller 15 timer er ikke poenget. Uansett må du flytte Sør-Amerika mye nærmere Australia enn det Gleasonkartet viser, for å få flytidene til å stemme. Det samme kan du gjøre med Johannesburg og Afrika. Da får du flytiden Johannesburg- Perth til å stemme. Spørsmålet er hva skjer da med avstanden Johannesburg - Sao Paulo? Og hva skjer med Gleasonkartet? Jeg vet at flatjordinger sier at Gleason ikke er offisielt flatjordkart. Neivel, men er det i det hele tatt mulig å få de flytidene til å stemme på ei flat jord. Det har jeg ALDRI sett noen forklaring på. Det er ikke snakk om små forskjeller i tid og avstand, men helt enorme. Hvordan i all verden ……?

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (53 minutter siden):

Det er ikke et godt argument. Du trenger bare to observatører utstyrt med sekstanter, synkroniserte klokker (holder at sekundet er omtrent likt) med noen kilometer mellom dem, så er resten trigonometri for å beregne omtrentlig hastighet.

Når jeg sa skremmende godt argument, var det ment som ironi.

Endret av matteus
Lenke til kommentar
matteus skrev (32 minutter siden):

Jeg vet at flatjordinger sier at Gleason ikke er offisielt flatjordkart.

Det kommer aldri noe "offisielt" flatjordkart. Hverken i den ene eller andre forstand. For da ville sånne som oss straks sette oss ned og regne på distansene og på sol og måne. Det må være sånn litt i det blå hvor stort det egentlig er...

Geir :)

Lenke til kommentar
Andrè den gode skrev (17 timer siden):

Santiago Sydney er 15 timer. Sjekk på nettet.

Direkte flyvninger er 12:25 fra Sydney til Santiago, og 14:15 motsatt vei. Helt normalt gitt jetstrømmene. Hvordan forklarer du forresten at det tar ulik tid på en flat jord? Hva skyldes det der?

Andrè den gode skrev (17 timer siden):

Pluss at de kan fly ca 1000 km/t

Ja, det kan de, og da er skulle det altså være 12-14000 km mellom Sydney og Santiago. Det er litt over 11000, ifølge google maps. Så det er ikke så altfor galt. Men det går litt saktere.

Det tar altså 12:25 fra Sydney til Santiago. Men samtidig tar det over 20 timer (pluss mellomlandinger) å fly fra København til Sydney. Hvordan forklarer du det på den flate jorden, der er jo København bare 2/3 så langt unna (etter øyemål.) Om de fløy med samme hastighet burde København-Sydney ta 8 timer, ikke 20...?

Edit: Og hvorfor mellomlander København-Sydney i Singapore eller Bangkok, når den på den flate jorden burde mellomlandet i Tokyo.

Edit 2: Hvorfor er det ingen av dine amerikanske meningsfeller som legger merke til flyene fra Santiago til Chile som angivelig flyr over Mexicogolfen og Seattle på veien dit? Man skulle tro det var et godt bevis å kunne dokumentere at de flyr den veien. Hvorfor ser de som reiser med flyene bare hav fra start til slutt?

Geir :)

 

Map.png

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Et annet morsomt eksperiment:

Vi sier altså at Santiago - Sydney er 11300 km. La oss sammenligne med vårt eget land, som vi vet hvor langt er: I rett linje fra sørligste til nordligste punkt ca 1750 km. Legge vi "Norge" langs strekningen Santiago - Sydney får vi plass til 12 stykker. 12 x 1750 = 21000 km.

Så hvordan får vi det til å stemme? Er det i virkeligheten 21000 km fra Santiago til Sydney, hvilket betyr at flyene flyr i overlydsfart for å komme fram på 12,5 timer? Eller er det Norge som i bare er 90 mil langt, og i virkeligheten slutter i Mosjøen?

Geir :)

1280px-Azimuthal_equidistant_projection_SW.jpg

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
tom waits for alice skrev (1 time siden):

Et annet morsomt eksperiment:

Vi sier altså at Santiago - Sydney er 11300 km. La oss sammenligne med vårt eget land, som vi vet hvor langt er: I rett linje fra sørligste til nordligste punkt ca 1750 km. Legge vi "Norge" langs strekningen Santiago - Sydney får vi plass til 12 stykker. 12 x 1750 = 21000 km.

...og da har du antatt at flyet på den flate jorda flyr korteste vei, og krysser Nord-Amerika. Hvis flyet ikke gjør dette, men flyr gankse rett øst-vest i steden for, vil buen du tegner på den flate jorden, bli enda mye lenger, fort vekk 30000km.

Og at de faktiske flyrutene mellom Santiago og Sydney ikke krysser Nord-Amerika, og dermed er enda mer feil på flat jord enn du sier, er jo lett å verifisere.

Lenke til kommentar
theNiceOne skrev (31 minutter siden):

...og da har du antatt at flyet på den flate jorda flyr korteste vei, og krysser Nord-Amerika.

Ja. Det er dog ikke min antagelse, men derimot en konsekvens av at Andrè mener at de skal kunne rekke fram på 12,5 timer med en toppfart på 1000 km/t. Da må de fly strake veien for at regnestykket skal gå opp på en flat jord.

Det er derfor jeg utfordrer flatjorderne til finne fram sine P900 kameraer og filme ett av dem over Seattle. (Eller ta flyet selv, og filme Seattle fra vinduet.) Skjønt om de klarer det, så gjenstår det jo å forklare hvorfor lengden og bredden av Norge plutselig er krympet med 50% på flatjordskartet.

Geir :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...