Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

[ masse tekst ]

Du bruker mange ord, og bruker en del sofistikerte ord. Men mange og lange ord oppveier ikke for manglende innhold. Teksten du skriver er en sammenblanding av subjektive betraktninger som du framstiller som vedtatte sannheter, stråmannstolkninger av fysikk, direkte feilrepresentasjon av fysikk, og tekst som du prøver å framstille som en objektiv filosofisk betraktning av....noe. Du skriver altfor mye svada til at jeg skal orke å kommentere alt, men siden fysikk er mitt fagfelt kan jeg ta tak i dette:

 

F.eks. går vi ut fra at lysstråler ikke kan bøyes, ergo må jorda være en globe siden sola ikke er synlig hele tiden. Men samtidig tror vi på Einstein's teori som sier at lyset bøyes under påvirkning av sterk gravitasjon.

Non sequitur. Avbøyning av lys pga generell relativitetsteori og rund jord har ikke noe med hverandre å gjøre her. Og sistnevnte følger ikke av førstnevnte.

 

 

Relativitetsteorien representerer et skritt utenfor de tradisjonelle mekanistiske (Newton'ske) forklaringsmodeller, over i det ikke-empiriske, der ting faktisk ikke kan måles, eller påvirkes når de måles.

Joda, relativitetsteori er i høyeste grad både påvisbar, målbar og har en trygg base i empiri. I det øyeblikket du brukte en datamaskin for å skrive innlegget ditt utnyttet du relativistiske effekter. Og kvantemekaniske effekter. Og mye annen fysikk med basis i solid empiri.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det etterlyses ett enkelt bevis på at jorda er flat.

 

Jeg vil si at det faktum at du puster, beviser at jorda ikke er omsluttet av vakuum, uten noen barriere imellom. Sant nok beviser ikke det at jorda er flat, men det er et godt argument for at vi befinner oss i et lukket system, og et argument for at Bibelens himmelvelving faktisk eksisterer.

 

Fysiske beviser er vel og bra, men å la tilgjengeligheten av slike bli avgjørende for ens stilling til temaet, tror jeg blir å ta det litt for lett.

 

Jeg vil heller anbefale å lete etter tegn på at den mekanistiske metafysiske modellen ikke er så rådende blant de som fronter "outer space" og alt det der.

 

Ta f.eks. det faktum at mange astronauter er frimurere. Hele det systemet har sin rot i de gamle mysteriereligionene. Wernher von Braun var også en interessant type, som kom fra Nazi-Tyskland via Operation Paperclip sammen med 1.600 andre tyske vitenskapsfolk og endte opp som direktør for NASA's Saturn V rakettprogram.

 

Det høyst merkverdige er at von Braun på sin gravsten brukte et meget relevant Bibelvers fra Salmene 19:1,

 

"Himlene forteller Guds ære, hvelvingen forkynner hans henders verk".

 

Hvorfor er dette så relevant? Fordi hele von Braun's livsverk var basert på at himmelvelvingen som ugjennomtrengelig barriere ikke eksisterte! Hans jobb var jo å få folk ut i rommet. Å bruke et slikt vers på gravsteinen er vanskelig å forstå, men tyder på at von Braun ikke akkurat var noen radikal empirist. Gravsteinen er aller siste mulighet for å komme med et budskap man vet mange vil lese i kommende tider. Det er ikke uten grunn at folk har et ganske personlig forhold til hva som skal stå der.

 

von Braun skrev også en bok i 1949 - "The Mars Project" - der han på side 177 skriver følgende:

 

"The Martian government was directed by ten men, the leader of whom was elected by universal suffrage for five years and entitled “Elon.” Two houses of Parliament enacted the laws to be administered by the Elon and his cabinet."

 

Pussig at vi i dag har en mann ved navn Elon Musk som er involvert i "space projects" og i tillegg spekulerer høyt over å dra til Mars. Musk ble ikke født før i 1971, dvs. 22 år etter von Braun's bok. En tilfeldighet? Eller enda en liten sprekk i den radikale empirismen? Uansett en litt morsom kuriositet.

 

von Braun hadde også en assistent - Dr. Carol Rosin - som etter hans død gikk ut og avslørte at han hadde avdekket en konspirasjon for å stage en "fake alien invasion" for å trigge en prosess som skulle lede til en Ny Verdensorden. von Braun var i en spesiell posisjon og kom åpenbart over informasjon som ikke var ment for hans øyne, og skjønte etter hvert at han bare var en brikke i et langt større spill. Kanskje han ble troende på sine siste dager?

 

Bibelverset på von Brauns gravsten åpner uansett for mange interessante spørsmål.

Endret av zupern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det etterlyses ett enkelt bevis på at jorda er flat.

 

Jeg vil si at det faktum at du puster, beviser at jorda ikke er omsluttet av vakuum, uten noen barriere imellom. Sant nok beviser ikke det at jorda er flat, men det er et godt argument for at vi befinner oss i et lukket system, og et argument for at Bibelens himmelvelving faktisk eksisterer.

Ikke i det hele tatt. Vi vet at ting blir trukket mot hverandre. Hvorfor skulle ikke atmosfæren bli trukket mot jorden? Uten å kunne si dette har du heller ingen grunn til å si at det burde være noen barriere for at vi skal kunne puste.

 

Fysiske beviser er vel og bra, men å la tilgjengeligheten av slike bli avgjørende for ens stilling til temaet, tror jeg blir å ta det litt for lett.

Det tror jeg nok. For om man gjør dette viser det at du tar feil. Så du søker å finne mellomveien hvor du ikke overser virkeligheten samtidig som du åpner for overtro. Mer ser det ikke ut til at det ligger bak din utbrodering av metafysikk.

 

Jeg vil heller anbefale å lete etter tegn på at den mekanistiske metafysiske modellen ikke er så rådende blant de som fronter "outer space" og alt det der.

Ah. Så du, som alle andre flat jordere, bare leter etter en autoritet du kan stole på så du slipper å tenke selv. Da går man selvfølgelig veien om å diskreditere de man tror er autoriteter for de som sier jorden er en globe - som om dersom de tar feil får dere rett. Dere er ingenting om ikke forutsigbare, hvertfall.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det etterlyses ett enkelt bevis på at jorda er flat.

 

Jeg vil si at det faktum at du puster, beviser at jorda ikke er omsluttet av vakuum, uten noen barriere imellom. Sant nok beviser ikke det at jorda er flat, men det er et godt argument for at vi befinner oss i et lukket system, og et argument for at Bibelens himmelvelving faktisk eksisterer.

 

Så beviset ditt for at jorda er flat, har som forutsetning at Newtons gravitasjonslov og alt vitenskapen vet om gravitasjon, ikke stemmer.

 

For at dette skal være noe slags bevis, må du først bevise at vi ikke har gravitasjon som trekker atmosfæren mot jorda. Det beviset tror jeg blir vanskelig å komme med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Ok, jeg ser ikke noe som helst sammenheng i dette...at horisonten blir høyere fordi flata er stor? Altså, ikke en flat jord likevel? Dette høres bare ut som tull og tøys. Jeg ser at det er en viss humor i å fantasere om at vi lever på en flat pannekake i verdensrommet. Så hvis dere syns det er verdt tiden å fortsette å tøyse om det her så slå dere løs!

Ja. For hvis du går høyere opp ser du lengre og dermed ser horisonten høyere ut. Men dette gjelder bare horisonten. Når solen går lengre bort vil den tvert imot gå lengre ned slik at den går under horisonten som går høyere opp.

Logisk, er det ikke?

 

Se ikke noe logisk i det her nei. Hvis jeg står på bakken, og jeg ser sola sakte gå nedover mot horisonten, og deretter UNDER horisonten, så har dette ingen sammenheng med hvor langt unna meg sola er. STØRRELSEN på sola blir mindre når den er lenger unna, men den vil ikke bevege seg noe lenger ned dersom jorda er flat. Hvis sola er oppe i lufta så vil den hele tiden være synlig over bakken, uansett hvor langt unna der jeg står. Det vil se ut som den er litt nærmere bakken hvis den er langt unna, men den vil aldri havne UNDER bakkenivået. Ikke dersom jorda faktisk er flat og sola hele tiden er over bakkenivået. Da ville sola vært synlig hele tiden, uansett hvorpå overflaten den er. Noe som viser at jorda ikke kan være flat.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Ok, jeg ser ikke noe som helst sammenheng i dette...at horisonten blir høyere fordi flata er stor? Altså, ikke en flat jord likevel? Dette høres bare ut som tull og tøys. Jeg ser at det er en viss humor i å fantasere om at vi lever på en flat pannekake i verdensrommet. Så hvis dere syns det er verdt tiden å fortsette å tøyse om det her så slå dere løs!

Ja. For hvis du går høyere opp ser du lengre og dermed ser horisonten høyere ut. Men dette gjelder bare horisonten. Når solen går lengre bort vil den tvert imot gå lengre ned slik at den går under horisonten som går høyere opp.

Logisk, er det ikke?

 

Se ikke noe logisk i det her nei. Hvis jeg står på bakken, og jeg ser sola sakte gå nedover mot horisonten, og deretter UNDER horisonten, så har dette ingen sammenheng med hvor langt unna meg sola er. STØRRELSEN på sola blir mindre når den er lenger unna, men den vil ikke bevege seg noe lenger ned dersom jorda er flat. Hvis sola er oppe i lufta så vil den hele tiden være synlig over bakken, uansett hvor langt unna der jeg står. Det vil se ut som den er litt nærmere bakken hvis den er langt unna, men den vil aldri havne UNDER bakkenivået. Ikke dersom jorda faktisk er flat og sola hele tiden er over bakkenivået. Da ville sola vært synlig hele tiden, uansett hvorpå overflaten den er. Noe som viser at jorda ikke kan være flat.  

 

 

Enig. Og dette er bevis som alle kan observere og måle hver dag, men av en eller annen grunn finner flatjordere på alskens bortforklaringer av typen "jeg mener/føler...." og "det sies at..." og ikke minst "en youtube-film viser at...". Hurra for etterretteligheten!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"The Martian government was directed by ten men, the leader of whom was elected by universal suffrage for five years and entitled “Elon.” Two houses of Parliament enacted the laws to be administered by the Elon and his cabinet."

 

Pussig at vi i dag har en mann ved navn Elon Musk som er involvert i "space projects" og i tillegg spekulerer høyt over å dra til Mars. Musk ble ikke født før i 1971, dvs. 22 år etter von Braun's bok. En tilfeldighet? Eller enda en liten sprekk i den radikale empirismen? Uansett en litt morsom kuriositet.

Gitt at dette faktisk ikke skulle være en ren tilfeldighet. Kan du gi oss litt innsikt i hvordan du mener man rent praktisk går frem for å gjøre noe slikt? Har Eliten da etter 22 års planlegging valgt ut et tilfeldig barn født i Sør-Afrika på 70-tallet og overbevist foreldrene om å døpe han Elon, for så å ha planlagt hele hans liv og karriere for å plassere han i den posisjonen han besitter i dag?

Lenke til kommentar

Jeg er også nysgjerrig på hvordan det henger sammen..

 

Ventet egentlig på en fin historie om simulator robot Elon som ikke eldres, han har nå jobbet i over 2000 år med å overtale verden om at jorden er rund med falske doktriner som matematikk og fysikk, om at månen sirkulerer rundt jorden og at begge deler roterer rundt solen.

Videre står han bak masse falske ting som evolusjon, tyngdekraften og generell relativitet - han var forresten den egentlige grunnleggeren av NASA.

Helt siden Jesu tid så har Elon, også kjent som Lone, Lucifer eller Satan drevet i det skjulte med å trekke i snorene som styrer verden.

 

Gud bevare oss alle.. ~~ \o/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Brukeren zupern er et friskt pust, men det er grunn til å frykte at vedkommende har gitt seg allerede... Og hvorfor ikke, en må være litt sprø for å skrive i denne tråden i årevis. For å si det rett ut. Som meg. 

 

 

Du står i Oslo, og jeg står i Cape Town i Sør Afrika (litt over 10 000km fra hverandre) - er du med på dette lille tankeeksperimentet? Hvis solen er midt over ekvator ved jevndøgn og det er soloppgang i Cape Town og soloppgang i Oslo. Ved hvor mange grader vil vi se denne soloppgangen på disse to stedene? Om jorda er flat? 

Ser du hvorfor dette ikke går, når dere hevder at sola er:
- Så liten som dere sier den er, 51km på tvers

- Så kort distanse fra jorda, 4500km fra jordoverflaten, som er nærmere enn avstanden mellom Oslo-Cape Town

 

 

Vi vet ikke at infoen som er oppgitt på timeanddate.com er fullstendig korrekt. 

 

Hvem har hevdet at sola er "51 km på tvers"...

 

Jevndøgn betyr vel tradisjonelt at alle har dag og natt som er like lange. 

 

Så din kilde for vinkelen er timeanddate.com?

 

Tro bare ikke at jeg en dag annonserer at jeg tok feil i jevndøgn-spørsmålet :) Jeg er sta, nemlig. 

Lenke til kommentar

Min kilde er min egen måling her i Norge, der jeg bor, og i Angola der jeg har jobbet i over 4 år. At sola står opp ved 90 grader over hele verden på jevndøgn er et faktum, og den setter ved 270grader vest på samme dag. Timeanddate.com er korrekt. 

Kilden jeg bruker når jeg sier at sola er 51km i diameter, er deres egen Flat Earth Society wiki:
https://wiki.tfes.org/Sun

 

Igjen, jeg ønsker at du prøver å ta inn over deg at dette, for dette fenomenet er komplett umulig på en flat jord. Dette er ikke en påstand, men et faktum. Nå er det opp til deg (dere) å finne ut av dette, for om du ikke greier å komme med noe her så har du ingen andre valg enn å innrømme at jorda er en sfære. Og lykke til, absolutt INGEN av disse sørstats-hippiene (forskerne deres) har greid å knekke denne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Det det gjelder vel alt? Altså tror du nok egentlig at jorden er rund men vil ikke "tape" diskusjonen:) "

 

Nei, for jeg har i motsetning til dere skiftet standpunkt i løpet av livet. 

 

Og i begynnelsen føltes det litt dumt å gå inn for et slikt eldgammelt synspunkt. Men ser nå at jorda må være flat. 

 

Fantomtegningen:

Ser ingen Keanu Reeves. Hvor er han???

 

Hva mennesker er, når vi ikke er pattedyr... Eeeh... Mennesker? Skapninger som står litt høyere enn dyrene. Selv om vi ikke er helt som vi burde være eller helt som vi ble skapt i begynnelsen, stemmer det fortsatt at menneskene står litt høyere enn dyrene, har språk, kultur og evne til å konstruere noe. 

Lenke til kommentar

han var forresten den egentlige grunnleggeren av NASA.

Helt siden Jesu tid så har Elon, også kjent som Lone, Lucifer eller Satan drevet i det skjulte med å trekke i snorene som styrer verden.

 

Gud bevare oss alle.. ~~ \o/

 

Se alltid på det reverserte, - reversert er Elon "Nole". Merk deg det ordet. 

Lenke til kommentar

Nei, for jeg har i motsetning til dere skiftet standpunkt i løpet av livet.

Tror du virkelig ikke vi andre her har skiftet standpunkt på noen områder i løpet av livet?

 

Eksempelvis syns jeg i dag at Rødt har flere viktige poenger, til tross for at jeg for 10 år siden var overbevist om at Rødt var hobbykommunister.

 

NEI! Jevndøgn! OMG!  :wallbash: 

 

Gir opp, du er bare ikke kapabel til slike spørsmål, du har ikke sjans til å ta dette innover deg i det heletatt. Så du får leve i din egen virkelighet (fordi du ble motbevist, men ikke forstår det), mens vi andre lever i virkeligheten

Gjennomsnittlig IQ i Norge er kanskje på 100, men det finnes både de med 75 og 125.

 

Utfordringen er at festus har en svært dårlig evne til å vurdere erfaring og tankeeksperimenter opp mot virkeligheten, og sammen med en oppvekst som har lært henne at "Bibelen kan svare på alt" ender hun opp med disse vrangforestillingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...