Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Har i det siste fundert på om Festus noengang kan gjøre en feil i det hele tatt. For make til perfeksjonistisk Norsk skriftlig har jeg sjelden sett. Aldri en redigering som skjer.

 

Men der kom den: "på Sandnes".  Det heter nok "I Sandnes". Kanskje mer en misforståelse enn feil da, men..

 

 

Haha. Vil heller hevde at det er en gammeldags form, - er såpass gammel at da jeg vokste opp sa alle "på Sandnes". (Som viste til et relativt lite sted). Og det skurret litt for meg da mange begynte å si "i Sandnes". Av ren stahet sier jeg som oftest på Sandnes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Har i det siste fundert på om Festus noengang kan gjøre en feil i det hele tatt. For make til perfeksjonistisk Norsk skriftlig har jeg sjelden sett. Aldri en redigering som skjer.

 

Men der kom den: "på Sandnes".  Det heter nok "I Sandnes". Kanskje mer en misforståelse enn feil da, men..

 

 

Haha. Vil heller hevde at det er en gammeldags form, - er såpass gammel at da jeg vokste opp sa alle "på Sandnes". (Som viste til et relativt lite sted). Og det skurret litt for meg da mange begynte å si "i Sandnes". Av ren stahet sier jeg som oftest på Sandnes. 

 

 

Sjokk at du er sta  :wee:

Lenke til kommentar

Å ja. Det var mer enn jeg visste :hm:

 Såså, det hender jeg skriver feil jeg også. 

Men altså, disse plakatene må ha kostet endel penger, ikke minst den skinnende "avgudsfiguren" av en globus. Parken kan nås like nedenfor Coop Brueland (er det Obs eller Mega?), men de skammelige plakatene er også på andre sida av jernbanelinja, ved starten av runden rundt Stokkelandsvannet.

Lenke til kommentar

 

Å ja. Det var mer enn jeg visste :hm:

 Såså, det hender jeg skriver feil jeg også. 

Men altså, disse plakatene må ha kostet endel penger, ikke minst den skinnende "avgudsfiguren" av en globus. Parken kan nås like nedenfor Coop Brueland (er det Obs eller Mega?), men de skammelige plakatene er også på andre sida av jernbanelinja, ved starten av runden rundt Stokkelandsvannet.

 

Hva er det med disse plakatene du ikke liker?

Lenke til kommentar

Du har enda til gode å komme med faktiske beviser, så status pr nå er fortsatt at jorden er rund :)

Så inntil du har beviser, så kan man nok konkludere med at plakatene inneholder fakta.

 

Fakta man antagelig også kan sjekke selv, noe man aldri kan med flat-jord-"fakta", ettersom det er ren løgn..

Løgn kan ikke faktasjekkes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hva er det med disse plakatene du ikke liker?

 

Det er jo det om de gir feilinformasjon. Du ville heller ikke likt det om disse plakatene ble byttet ut med plakater med Bibelvers om flat jord, og hele området ble kalt for Bibelstien :)

 

Kan du bevise at plakatene gir feilinformasjon?

Du har rett i at jeg ikke hadde likt at barneovergriperne kom med jesus propaganda i en slik tursti.

Hadde det dog vært norrøn mytologi, hadde det faktisk vært lærerikt om gammel tro der rasjonell tenkning satt høyt på lista. :)

Lenke til kommentar

Som nevnt, det er ingen forsøk jeg kan utføre for å bevise at det finnes et ytre (verdens)rom. 

 

Det er å gå noe langt å påstå at rasjonell tenkning stod høyt på lista i norrøn tro. Forøvrig, denne troen var en flat jord-tro!

De var opptatt av spådommer, ofringer, fyll, blodhevn og erobringer. Foruten flat jord.

Lenke til kommentar

Merko: Hvis du kan engelsk og hører godt, kan du da se noen flat jord-videoer selv... Det koster ikke milliarder å feste noe aluminiumsfolie på et metallskjelett, men det å sende opp store raketter (som deretter krasjer i havet) koster selvfølgelig noe. På den annen side sendes det daglig raketter mot f.eks. Israel?

Har sett noen. Dersom du også kan litt engelsk og hører godt (faktisk ikke et krav!), så kan du se andre filmer som -beviser- at jorden er en "rund".

 

Har du noen gang vært i nærheten av en rakettoppskyning av enten SpaceX eller NASA? Da hadde du forstått at det ikke er bare litt "aluminiumsfolie" de har klistret på.

 

Tror nok rakettene som skytes mot Israel og andre land er noe mindre enn de som de bruker på verdensrommet.

Bare tenk hvor mange raketter vi skyter opp på nyttårsaften :-)

 

Liker dog at du unngikk de andre spørsmålene mine :)

Lenke til kommentar

Merko skrev:

"Har sett noen. "

"Liker dog at du unngikk de andre spørsmålene mine :)"

 

 

Hvis du har sett noen, er det rart at du fortsatt spør om slike ting. Dine spørsmål var ganske omfattende, men du kan forsøke å mase. 

 

 

Fantomtegningen:

Fin illustrasjon, men det er sikkert en moderne illustrasjon som ikke sier hvordan det var i vikingtida. Trolig Yggdrasil, verdenstreet som er på bildet. Dette treet skal ha stått i midten av en flat jord, som du vil se om du googler "norse cosmology" eller lignende. Den som har lagd den moderne illustrasjonen kan ha misforstått, og plassert for mye oppi det store treet. 

Lenke til kommentar

 

 

Fantomtegningen:

Fin illustrasjon, men det er sikkert en moderne illustrasjon som ikke sier hvordan det var i vikingtida. Trolig Yggdrasil, verdenstreet som er på bildet. Dette treet skal ha stått i midten av en flat jord, som du vil se om du googler "norse cosmology" eller lignende. Den som har lagd den moderne illustrasjonen kan ha misforstått, og plassert for mye oppi det store treet. 

Yggdrasil har aldri blitt beskrevet om å stå på en flat jord.

Den har 3 røtter som går til Æsir, Jötnar og Niflheim. Forskjellige verdener om du vil.

Lenke til kommentar

 

Hadde du takket ja eller nei til en tur til den internasjonale romstasjonen ISS?

 

 

Trolig ja. 

 

Dette bildet viser faktisk en dom der det står en pil med "Bifrost" på. Eller det kalles ei bru.

 

cosmo.jpg

 

Edit: Dette gir muligens svar på hva som er under jordas søyler, nemlig Mimes Brønn og Urdarbrønn! Vanaheim, Niflhel, Nidafjell, Surts og Hvergelmir.

Endret av festus haggen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...