Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Og vips, så var unnamanøveren på plass. Om du er litt seriøs, ser du ikke dette selv? At når jeg spør om "2+2=?" så svarer du noe sånt som at "i bibelen så lærer man at ... ett eller annet"? Hvorfor greier du ikke å svare på spørsmålet mitt? Hvorfor driver du med disse unnamanøverne dine? 

Noreng; ja, jeg er helt enig med deg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var først i 20-årene jeg begynte å tro på at Bibelen kan svare på de grunnleggende spørsmål. Før det virket det lite sannsynlig at jeg skulle bli en konservativ kristen.

Ah. Men der ligger en stor forskjell. "Gi svar" og "svare på" er ikke det samme.

Bibelen kan svare på alt som er. Men den gir ingen svar.

Jeg kan godt svare på hva som gjør at partikler kopierer hverandre. Svaret vil være feil, men det vil være et svar.

Det å gi et svar er ikke nok.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Var først i 20-årene jeg begynte å tro på at Bibelen kan svare på de grunnleggende spørsmål. Før det virket det lite sannsynlig at jeg skulle bli en konservativ kristen.

 

 

Bittelitt misunnelig på slike mennesker som frøken festus, i hvertfall i noen sekunder. De har en eiendommelig evne til å skyve virkeligheten bort og leve i sin egen lille problemfrie boble. For de trenger ikke ta over seg vanskelige og uhåndterlige ting som f.eks at jorda er en klode, fordi hjernen deres og troen forteller dem at de slipper dette. Må være utrolig lettvint! Sneversyn i sammenheng med påklistrede skylapper av uant lengde, så vandrer de intetanende og tanketom inn i solnedgangen. For et liv! For en sjelsutvikling! :D

Lenke til kommentar

Jeg tenker at en slik tro må føre til mye problemer. Jeg misunner dem ikke. Det er i grunn bare trist. Tenk alle viktige avgjørelser som kan bære galt av sted når man ikke forstår eller er villig til å forsøke å forstå helt grunnleggende ting her i verden. Helse, økonomi, utdanning, samvær med andre mennesker, i det hele tatt fungere i samfunnet vil være utfordrende når man er såpass på sidelinjen i sine fantasier. Og ja ikke minst hvordan det negativt kan påvirke andre, at fanatikerne kan være i stand til å påvirke andre godtroende eller svakerestilte mennesker til å ta gale avgjørelser, mange som sikkert har det vanskelig nok fra før og så får de attpåtil helvetes forstillinger å bekymre seg for i tillegg. Tenk alle de som roter seg inn pyramidespill (MLM), skepsis mot legevitenskap og sinnssyke sekter. Det kan fort gå på helsa løs når man tror at bønn kan kurere kreft eller homofile. Eller det at de stifter egne familier og oppdrar barna sine med slike vrangforestillinger, skader dem for livet og påvirker dem igjen til gjøre andres liv jævlige. 

 

Det er trist og skadelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vel, her er ei nettside som er lagd av noen som tror på jordklode. Det står at det er over ekvator sola er direkte over hodene våre, eller 90 grader fra horisonten. Denne beskrivelsen høres ut til å kunne matche et flat jord-kart.  https://mydarksky.org/2009/12/22/solstices-and-equinoxes/ Legg også merke til at noen av figurene ser flate ut. 

 

Sitat:

 

 

During equinoxes, the sun is directly over the Earth’s equator. At these times, the length of day and night are very nearly equal all over the world (equinox means “equal night”). On the equator, solar altitude (height of the Sun) reaches its maximum during the equinoxes (directly overhead or 90 degrees from the horizon). These are also the time when the Sun will rise exactly in the east and sets exactly in the west.

 

Lenke til kommentar

 

Vel, her er ei nettside som er lagd av noen som tror på jordklode. Det står at det er over ekvator sola er direkte over hodene våre, eller 90 grader fra horisonten. Denne beskrivelsen høres ut til å kunne matche et flat jord-kart.  https://mydarksky.org/2009/12/22/solstices-and-equinoxes/ Legg også merke til at noen av figurene ser flate ut. 

 

Sitat:

 

 

During equinoxes, the sun is directly over the Earth’s equator. At these times, the length of day and night are very nearly equal all over the world (equinox means “equal night”). On the equator, solar altitude (height of the Sun) reaches its maximum during the equinoxes (directly overhead or 90 degrees from the horizon). These are also the time when the Sun will rise exactly in the east and sets exactly in the west.

 

Men vi bor ikke ved ekvator. Så hvordan kan sola da stå opp ved 90 grader her på jevndøgn?

 

Cazper, kan du lage et lite utdrag til meg? Blir litt mye videoer :p

Lenke til kommentar

Men vi bor ikke ved ekvator. Så hvordan kan sola da stå opp ved 90 grader her på jevndøgn?

Cazper, kan du lage et lite utdrag til meg? Blir litt mye videoer :p

 

Fordi du pleier å innta et tvilsomt stoff ved jevndøgn for å feire, og du måler feil  :closedeyes:

 

Det er litt lengde på Cazper sin video, ja. Men hvis vi går ut fra tittelen "Why Lie?" virker det som han mener "hvorfor flatjordere fortsatt lyver". Noe som forsåvidt er en ny vinkling (rett vinkel?) på en video. Sannsynligvis vil konklusjonen deres være kognitiv dissonans. 

Lenke til kommentar

Bshagen. Kort oppsummert så går det på hvilket ståsted den ene parten har i forhold til den andre. Mtp. Hvordan man ser på evidens og det man kan oppfatte og teste selv.

 

Samtidig tar han opp utfordringene FE har mtp. Denne konspiratoriske løgnen som NASA, frimurerne og de etablerte Vitenskappersonene er med på. Og kanskje det viktigste av alt. Det å forske bygger på prinsippet med å utfordre sine egne hypoteser og forsøke å motbevise dem. Samtidig at vitenskap som går imot (ved å bevise med fakta) det vi vet om «ting» (generelt og vidt begrep, men her mener jeg alt som er) er noe som blir godt tatt imot blant forskere. Ikke dysset ned og at alle blir enige om å lyve om det.

 

Poenget er vel at dersom jorden var flat, og forskere kunne bevise dette med bevis så er det noe som ville ha kommet frem og vist frem. Selv om det kanskje ikke hadde vært populært i befolkningen (bare se på motstanden mot Einstein, de greske filosofene og Charles Darwin). Så ville det allikevel stått seg basert på bevisene. Noe FE feiler på alle punkter...

 

Og til slutt det store spørsmålet. Hvorfor?

 

Hvorfor alle løgnene? Hvordan kan så mange nasjoner (noen som også ikke liker hverandre) bare bli enige om å bruke milliarder på å finansiere det som ville vært verdens største armada med båter for å vokte isveggen? Det er praktisk talt umulig....

Lenke til kommentar

Hvorfor alle løgnene? Hvordan kan så mange nasjoner (noen som også ikke liker hverandre) bare bli enige om å bruke milliarder på å finansiere det som ville vært verdens største armada med båter for å vokte isveggen? Det er praktisk talt umulig....

 

Er ikke dette et argument for flat jord? Nasjonene som ikke liker hverandre klarer å gå sammen om to ting, Antarctic Treaty og utforskning i "verdensrommet". 

Lenke til kommentar

 

Hvorfor alle løgnene? Hvordan kan så mange nasjoner (noen som også ikke liker hverandre) bare bli enige om å bruke milliarder på å finansiere det som ville vært verdens største armada med båter for å vokte isveggen? Det er praktisk talt umulig....

Er ikke dette et argument for flat jord? Nasjonene som ikke liker hverandre klarer å gå sammen om to ting, Antarctic Treaty og utforskning i "verdensrommet".
Nei... langt ifra. Se videoen du... enn å dra en slik slutning av et av mange poeng. Summen av poengene taler ikke direkte for FE :-p

 

Men skjønner at man skal klamre seg til den minste detalj som kan bikke i FEs favør. De få som finnes ?

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Cazper, jeg forstår. Dette har vært tatt opp før også, og det er smått utrolig - det å eventuelt skjule jordas form vil være praktisk talt umulig, så man kan jo begynne å undre. Men det har seg slik at jordas form ikke er "en mening", det er bare et faktum. At den ene eller andre siden setter seg opp i en slags "stalemate" rundt dette spørsmålet er jo i grunn irrelevant. Syns jeg i alle fall :)

 

Fordi du pleier å innta et tvilsomt stoff ved jevndøgn for å feire, og du måler feil  :closedeyes:

 

Greit, da får vi måle begge to da? Skal vi ta denne utfordringen - igjen? Eller gidder du ikke denne gangen heller? Max orket ikke, har spurt ved hvert eneste jevndøgn omtrent, og det er faen meg helt ufattelig at dere ikke gidder å lette ræva for å bare kikke på enten soloppgang eller solnedgang. Så, deal? Eru litt med på dette?

EDIT: Siden du bor vest på, så er det vel kanskje enklest ved solnedgang? For da har du sjøen du kan se på? For den 18 mars, altså om ca halvannen uke så er det jevndøgn. Sola vil sette ved Stavanger kl. 18:46 og vil være direkte vest ved 270grader. Greier du å måle dette for oss?

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Greit, da får vi måle begge to da? Skal vi ta denne utfordringen - igjen? Eller gidder du ikke denne gangen heller? "

 

Burde visst bedre enn å besøke denne tråden så ofte like før jevndøgn  :)

 

Litt pinlig å spørre, men om jeg så greier å finne en soloppgang eller solnedgang, hva gjøres konkret for å måle den? Ja, bare kom igjen med huet som dunker i veggen, enda en gang. Men helt klart må det gjøres mer enn å se på solnedgangen... Kan også se på nettsider om dette, "how to track the sun" og lignende. 

Lenke til kommentar

Det er enkelt. Du tar et kompass i hånden, finner nord, så ser du hvor sola setter. Det er antall grader. Tar ikke ett minutt en gang

Ikke bare er det enkelt, men det er også en skuddsikker måte å finne jordas form på. 270 grader og man kan da med 100% sikkerhet si at jorda er en sfære

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man ikke har en smarttelefon, så får man også vanlige spritkompass i sportsbutikken eller på steder som Clas Ohlson og Biltema for en billig penge:

http://www.biltema.no/no/Fritid/Jakt/Kikare-och-Kompass/Kompass-2000021832/

https://www.clasohlson.com/no/view/content/search?N=0&Ntk=All&Ntt=kompass&Nty=1&D=kompass&Ntx=mode+matchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true

https://www.xxl.no/search?q=kompass&Categories=Turutstyr

Om man enda ikke får tak i, så er dette noe folk kanskje også har liggende som man kan låne 

:)

Lenke til kommentar

Om man ikke har en smarttelefon, så får man også vanlige spritkompass i sportsbutikken eller på steder som Clas Ohlson og Biltema for en billig penge:

 

http://www.biltema.no/no/Fritid/Jakt/Kikare-och-Kompass/Kompass-2000021832/

https://www.clasohlson.com/no/view/content/search?N=0&Ntk=All&Ntt=kompass&Nty=1&D=kompass&Ntx=mode+matchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true

https://www.xxl.no/search?q=kompass&Categories=Turutstyr

 

Om man enda ikke får tak i, så er dette noe folk kanskje også har liggende som man kan låne 

 

:)

 

Og om man fortsatt ikke får tak i et kompass så er det ganske enkelt å lage selv..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...