Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bugle skrev (9 timer siden):

Nå hører jeg ikke forskjell på et lydanlegg til 20k eller 200k. Samme gjelder på bildefronten, fordi jeg ikke har den interessen.

Jeg hadde prøvd en del VR før jeg kjøpte quest 1 i sin tid, men det ga meg aldri mersmak fordi jeg var stuck-on med ledninger bak hodet og et begrenset området. Da kunne jeg like gjerne spille på PC.

Med Quest kan jeg tegne opp et område, og bevege meg fritt. Enten ute eller i større rom - hjemme i huset var det ikke like artig. Riktig nok begrenset batteritid, men med powerbank holder det mer enn hva jeg gidder i spille. Kontrollene varer en god stund.

Utvalget er begrenset, men ikke mer enn at jeg heller velger å spille store utgivelser på pc fremfor et VR-headset med begrenset bevegelighet.

Disse betraktninger har jeg hatt siden 2018/19 ettersom jeg kun har vært fornøyd med Quest 1.

Folk er forskjellig. Jeg er i overkant interessert i lyd/bilde/hjemmekino... Hehe. Tør ikke tenke på hvor mye jeg har brukt på det.. Ser/hører forskjell med andre ord. Derimot skjønner jeg ikke disse som bruker masse penger på ulik merker med vin f.eks. For meg smaker alt samma gjæret saft... ;) 

Med VR vil man vel alltid ha et begrenset område--- kanskje et stort et med ute en i park eller noe, men altså begrenset for de fleste normale folk - inne i et rom i huset. Med møbler osv... døtta oppetter veggen osv... Så det kommer man ikke utenom. Og er nok også en av grunnene til at jeg for det meste spiller ting i VR som er ment for å sitte rolig - altås bilspill og flysimulatorer. Open world spill blir spilt på konsoll eller PC på  TV eller projektor :) Dog - det hender jeg tester litt skytespill og sånn i VR - trådløst tilkoblet PC i hvert fall. Så jeg slipper ledningene. 

Har nok likevel skjedd en del siden Quest1 da :)

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (1 time siden):

I grunn samme med meg i dette valget mellom pest eller kolera. Men i dette tilfellet er jeg mer skeptisk til Pico som er eid av Kinesiske Bytedance som også eier TikTok.

Jeg har Pico 4. Men jeg ser også problemet med Bytedance - eller hvilket som helst kinsesisk IT/hardware selskap. Ikke helt greit med Meta heller - men hadde hardwaren deres vært like god (eller bedre) enn Pico 4 så ville jeg  valgt Meta løsningen. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, CaZpeR said:

Salgstall viser svært lunkent interesse for PSVR2 og at prisreduksjon er sannsynlig for å selge flere enheter. Hva om de hadde lansert en SDK for PC? Ser for meg vesentlig mye salg til PC-VR gjengen mtp. de gode spesifikasjonene til PSVR2.

 

Kilde: https://www.resetera.com/threads/bloomberg-sony-psvr2-headset-off-to-slow-start-“price-cut-may-be-needed-to-avoid-complete-disaster”.703069/

Jeg leser reporter om at denne Journalisten hos Bloomberg lkke er til å stole på. Han har vist tidligere diktet opp ting og virker å ha et bias. Så ta det med en klype salt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ah, i dag kommer nytt skjermkort, 4080. Skal bli deilig å få spillt litt VR igjen. Kortet jeg har nå er et halveis defekt 1080Ti som jeg må underclocke 20% for at det skal fungere "ok". Men PCen fryser helt random, som er jævlig irriterende når jeg spiller DCS. Hver gang jeg endelig kommer i luften og er godt i gang med et mission, så fryser PCen og jeg må starte på nytt..

Så jeg har ikke spilt på mange måneder nå. Må vell lære meg alt på nytt igjen 😅. Blir også spennende og se hvor mye bedre grafikk jeg får. Har nå spilt stort sett alt av VR spill på laveste grafikk for å unngå at skjermkortet koker.

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Dr.Peedee said:

Det kommer ann på hardwaren din det. Jeg hadde grøteffekt på Quest 2 og Pico4 på min forrige maskin. Ikke på den jeg har nå. Nå har jeg klart bilde, og i motsetning til G2 så har jeg det over hele bildeflaten så og si. Det er en stor fordel for meg da.  Men er du fornøyd med G2 - hvilket man kan ha god grunn til, så må man spørre seg om det er verdt med ca 5000 spenn til for et nytt headsett. Eller om man skal vente til nye generasjoner kommer og får en større oppgradering.

På simulatorer og bilspill spiller jeg med USB-C ledning koblet til en ladeplugg koblet i stikkontakt for å ikke gå tom for strøm. Så der er jeg ikke "trådløs" - dog jeg er trådløs koblet til PCn. Men en annen fordel med Picoen blir at jeg trenger ikke det ladeapteret for andre type spill - og da kan jeg fritt bevege meg rundt - med fantastisk grafikk  fra PCVR via Virtual Desktop trådløst. Men hvis det ikke er av interesse, kun simulatorer, så må du påregne en tynn USB-C kabel tilkoblet hvis det å gå tom for strøm blir en bekymring - og det gjør det fort. Jeg orker mye lengre simulator sessions med Pico4 enn G2 på grunn av den bedre vekt/vektfordelingen, innebygd vifte. Så jeg går tom for strøm uten USB-C til ladeplugg. Men den USB-C kabelen er lettere og mindre merkbar enn G2 kabelen i hvert fall. 

Grøt effekten kommer vel av for dårlig wifi, jeg hadde wifi 6 router, men det var ikke bra nok pga distanser og slikt

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (3 timer siden):

Jeg leser reporter om at denne Journalisten hos Bloomberg lkke er til å stole på. Han har vist tidligere diktet opp ting og virker å ha et bias. Så ta det med en klype salt.

Det skal jeg så gjøre. Men har alltid hatt et positivt øye til bloomberg. Takk for opplysningen!

Lenke til kommentar
13 hours ago, Bugle said:

Jeg trodde VR skulle appeller til flere fordi man kunne kombinere fysisk bevegelse med spill.

Mulig jeg tar feil.

Tja... Jeg tror ikke det nødvendigvis er nok i seg selv. Men en faktor er det jo og da er jo også viktig at det er noen såkalte killer apps som drar nytte av dette som appellerer til folk som ikke er gamere. Forløpig har vi Beatsaber, men det trengs nok enda flere appellerende bruksområder hvis VR skal bli en mer utbredt suksess.

Jeg vil også påstå at en Quest med Beatsaber som et koblet opp mot Facebook/Meta tjenester har en mer folkelig appell enn PSVR som er rettet mot gamere. Quest er også hakket mer lettvint å sette opp og komme i gang med og krever kun headsettet i seg selv pluss kontrollere, den har også eksperimentell håndsporing som med tiden kan gjøre den mer appellerende for folk flest samt billigere.

Men fortsatt er det kanskje et visst nivå av stiga og nerdefaktor som må overgås her. Det er fortsatt en murstein som stenger ute omverden. Og her tror jeg at AR/MR kan bli viktig samt en enda mindre formfaktor mer lik briller eller en skimaske. Meta vet nok alt dette veldig godt så de satser både på utvikling av apps og hardware som skal dra folk flest på sikt. Og i kulissene ligger Apple å lurer... 

Teknologigigantene har ikke råd til å komme på etterskudd her og gå glipp av et potensielt iphone øyeblikk. Så utviklingen fortsetter for fult.

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (4 timer siden):

Grøt effekten kommer vel av for dårlig wifi, jeg hadde wifi 6 router, men det var ikke bra nok pga distanser og slikt

Hos meg hjalp det med ny PC. Gikk fra I9 9900k og rtx 3090 til I9 13900k og RTX 4090. Wifi forble den samme. Grøteffekten ble borte da jeg samtidig kunne supersample opp kraftig. 
 

Tror du vil høre samme situasjon og historie fra andre som har gått samme rute. Man trenger helst 4090 med bra CPU for flysim og Pico 4. :) Hvis ikke vil ting i distanse bli grøtete.

På vanlige spill med ikke så lang draw distance, ex Half Life Alyx osv., så greier man seg med svakere PC. 

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Dr.Peedee said:

Hos meg hjalp det med ny PC. Gikk fra I9 9900k og rtx 3090 til I9 13900k og RTX 4090. Wifi forble den samme. Grøteffekten ble borte da jeg samtidig kunne supersample opp kraftig. 
 

Tror du vil høre samme situasjon og historie fra andre som har gått samme rute. Man trenger helst 4090 med bra CPU for flysim og Pico 4. :) Hvis ikke vil ting i distanse bli grøtete.

På vanlige spill med ikke så lang draw distance, ex Half Life Alyx osv., så greier man seg med svakere PC. 

Hadde ikke noe med distanse å gjøre når jeg prøvde quest 2. Alt var grøt, uansett distanse. Som om oppløsninga var type 480p. Når jeg beveget meg i skyrim vr var det som å gå i grøt. Om jeg sto stille ble bilde bedre,  men en hver bevegelse lagde grøt

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (14 minutter siden):

Hadde ikke noe med distanse å gjøre når jeg prøvde quest 2. Alt var grøt, uansett distanse. Som om oppløsninga var type 480p. Når jeg beveget meg i skyrim vr var det som å gå i grøt. Om jeg sto stille ble bilde bedre,  men en hver bevegelse lagde grøt

Usikker på hva slags grøt effekt det er snakk om, men Pico 4 er i utg. litt uskarp(kan vel også kalles "grøt") inntil man går inn alle de riktige stedene og jekker opp oppløsningen + har god wifi streaming. Man må vel også kjøpe enn app, da Pico sin egen Wifi streaming app ikke gir like bra bilde. 

Nå alt det ble i orden er den på høyde med G2 på kabel etter min mening, kan ikke si jeg opplevere noe "grøt". 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (51 minutter siden):

Hadde ikke noe med distanse å gjøre når jeg prøvde quest 2. Alt var grøt, uansett distanse. Som om oppløsninga var type 480p. Når jeg beveget meg i skyrim vr var det som å gå i grøt. Om jeg sto stille ble bilde bedre,  men en hver bevegelse lagde grøt

Stemmer nok med Quest 2. Hadde samme opplevelse som det men min Quest 2  også.
 

Pico 4 har over 30% flere piksler og bedre optikk. Så kun på lengre distanse som led inntil jeg fikk kraftig nok maskin. 
 

 

Lenke til kommentar

Tenkte å installere Vivecraft (uoffisiell VR Minecraft) for å se hvordan situasjonen er der nå og så bruke Natural Locomotion for å spille det for å omgå problemene jeg har med Index kontrollerne mine (litt utrolig at jeg ikke har tenkt den muligheten før nå!). Jeg har jo hundrevis av timer i Vivecraft for mange år siden da jeg hang på rollespillserven Nornia. Men så sluttet jeg å spille fordi jeg ikke var fornøyd med ytelse og grafikk.

Noen som har spilt Vivecraft her og har erfaringer?

 

Lenke til kommentar

Ikke ute enda men her er en ny trailer til Low-Fi:

https://store.steampowered.com/app/395830/LOWFI/

Det forrige spillet til denne utvikleren; Techolust (hovedsakelig laget av en fyr) hadde noen imponerende demoer tilbake i de glade Oculus DK2 dager. Etter den lille testscenen med skrivebordet og potteplanten når man starter opp DK2 så var dette min andre og kanskje virkelige første opplevelse i VR. Husker jeg ble helt vanvittig syk av det men faen så rått det var!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/1/2023 at 3:27 PM, Enceladus said:

Ikke ute enda men her er en ny trailer til Low-Fi:

https://store.steampowered.com/app/395830/LOWFI/

Det forrige spillet til denne utvikleren; Techolust (hovedsakelig laget av en fyr) hadde noen imponerende demoer tilbake i de glade Oculus DK2 dager. Etter den lille testscenen med skrivebordet og potteplanten når man starter opp DK2 så var dette min andre og kanskje virkelige første opplevelse i VR. Husker jeg ble helt vanvittig syk av det men faen så rått det var!

Ser helt rått ut! Har fulgt med på dette siden de første trailerne ble lansert. Veldig spent på å prøve det når det kommer på Steam.

Noen her som har testet Vertigo 1 og 2? Har sett en del små klipp fra 2, og det ser jo veldig bra ut! Veldig gira på å spille gjennom begge om de er bra.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Alak87 said:

Ser helt rått ut! Har fulgt med på dette siden de første trailerne ble lansert. Veldig spent på å prøve det når det kommer på Steam.

Noen her som har testet Vertigo 1 og 2? Har sett en del små klipp fra 2, og det ser jo veldig bra ut! Veldig gira på å spille gjennom begge om de er bra.

Har du prøvd Aircar? Det er en veldig kul tech demo! Jeg håper Low-Fi føles som en utvidet versjon av det. https://store.steampowered.com/app/1073390/Aircar/

Low-Fi kan kjøpes i early Access via itch.io. Men jeg venter til det er ferdig og fås på Steam: https://anticleric.itch.io/low-fi

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (På 1.4.2023 den 15.27):

Ikke ute enda men her er en ny trailer til Low-Fi:

https://store.steampowered.com/app/395830/LOWFI/

Det forrige spillet til denne utvikleren; Techolust (hovedsakelig laget av en fyr) hadde noen imponerende demoer tilbake i de glade Oculus DK2 dager. Etter den lille testscenen med skrivebordet og potteplanten når man starter opp DK2 så var dette min andre og kanskje virkelige første opplevelse i VR. Husker jeg ble helt vanvittig syk av det men faen så rått det var!

Ser veldig interessant ut. :) 

Enceladus skrev (2 timer siden):

Har du prøvd Aircar? Det er en veldig kul tech demo! Jeg håper Low-Fi føles som en utvidet versjon av det. https://store.steampowered.com/app/1073390/Aircar/

Low-Fi kan kjøpes i early Access via itch.io. Men jeg venter til det er ferdig og fås på Steam: https://anticleric.itch.io/low-fi

Aircar er ganske kult og avslappende. :D Men er best å kjøre rolig og bedagelig.

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (På 31.3.2023 den 18.36):

Tenkte å installere Vivecraft (uoffisiell VR Minecraft) for å se hvordan situasjonen er der nå og så bruke Natural Locomotion for å spille det for å omgå problemene jeg har med Index kontrollerne mine (litt utrolig at jeg ikke har tenkt den muligheten før nå!). Jeg har jo hundrevis av timer i Vivecraft for mange år siden da jeg hang på rollespillserven Nornia. Men så sluttet jeg å spille fordi jeg ikke var fornøyd med ytelse og grafikk.

Noen som har spilt Vivecraft her og har erfaringer?

 

Spilte litt Vivecraft i fjor / året før, fungerte ganske greit. Optifine fungerte også godt. Tror jeg brukte Curseforge med Forge for å installere. Putta på noen ekstra mods også, men husker ikke hvilke. Prøvde den da jeg ikke var førnøyd med VR versjonen av Minecraft via Oculus launcheren (Rift S).
Kjekt at det også er støtte for vanlig gamepad i tillegg til VR kontrollerene. (Kan ha vært en mod til Vivecraft). :) 

Natural Locomotion er kjekt. Prøvde den blant annet i Skyrim VR i kombinasjon med VRIK Avatar.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Laserbeam (tidligere Sarcoex) said:

Spilte litt Vivecraft i fjor / året før, fungerte ganske greit. Optifine fungerte også godt. Tror jeg brukte Curseforge med Forge for å installere. Putta på noen ekstra mods også, men husker ikke hvilke. Prøvde den da jeg ikke var førnøyd med VR versjonen av Minecraft via Oculus launcheren (Rift S).
Kjekt at det også er støtte for vanlig gamepad i tillegg til VR kontrollerene. (Kan ha vært en mod til Vivecraft). :) 

Natural Locomotion er kjekt. Prøvde den blant annet i Skyrim VR i kombinasjon med VRIK Avatar.

Ikke hørt om optifine, googla det og ja det skal testes! Takk for tipset!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...