Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Kan rapportere om at VR Performance Toolkit fungerer bra i både Subnautica og Elite Dangerous. Ga meg en god framerate boost som gjorde at jeg kan øke grafikken til et nivå det går an å leve med. Det er litt som å få et nytt grafikkort, gratis :) Men jeg ønsker meg stadig et faktisk nytt grafikkkort også :p

Kan lastes ned her:

https://github.com/fholger/vrperfkit

Installeres ved å legge følgende filer i samme mappa som .exe fila til spillet ligger.

perfkitvr.jpg.dcf7e088a0179e546d19c3e0d87a462a.jpg

For Elite blir det: C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\Elite Dangerous\Products\elite-dangerous-64

og Subnautica: C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\Subnautica

 

Og så kan man ytterlige finjustere på innstillingene ved å åpne vrperfkit.yml fila i en tekst editor. Jeg lot det bare være på default siden det så bra nok ut. Fixed foveated rendering er også aktivert ved default.

 

 

 

 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Walkind Dead: Saints & Sinners til 99kr på PS Store.

https://store.playstation.com/no-no/concept/10007284

Folk sier det vistnok både ser og kjører veldig bra på PSVR2. Vel vi får se... Jeg tester det senere i dag. Jeg er alltid skeptisk. Det er sånn varierende kvalitet på spillene synes jeg. Noen spill er bra optimalisert andre ikke.

W&D Retribution er også ute nå på Steam og PS Store.

 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Enceladus said:

Walkind Dead: Saints & Sinners til 99kr på PS Store.

https://store.playstation.com/no-no/concept/10007284

Folk sier det vistnok både ser og kjører veldig bra på PSVR2. Vel vi får se... Jeg tester det senere i dag. Jeg er alltid skeptisk. Det er sånn varierende kvalitet på spillene synes jeg. Noen spill er bra optimalisert andre ikke.

W&D Retribution er også ute nå på Steam og PS Store.

 

Saints and Sinners er en av de beste VR spillene til nå. Digger det og jeg liker ikke zombier en gang. Og kan ikke fordra tv serien.

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Gunfreak said:

Saints and Sinners er en av de beste VR spillene til nå. Digger det og jeg liker ikke zombier en gang. Og kan ikke fordra tv serien.

Testet det litt i lunsjen i dag. Spilte tutorial og frem campingvogna.

Jeg er så langt veldig fornøyd! Som folk sier så både ser det veldig bra ut og kjører bra i 90fps! Det slik jeg vil ha spillene på PSVR2! Og ikke det kjipe reprojection tullet i lav oppløsning som er i Horizon.

Spillet opplevdes også veldig bra på gameplay! Her tror jeg vi har litt av et røverkjøp til 99kr! Dog med forbehold om at jeg bare har spilt det i en knapp time. Men veldig bra førsteinntrykk!

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Enceladus said:

Testet det litt i lunsjen i dag. Spilte tutorial og frem campingvogna.

Jeg er så langt veldig fornøyd! Som folk sier så både ser det veldig bra ut og kjører bra i 90fps! Det slik jeg vil ha spillene på PSVR2! Og ikke det kjipe reprojection tullet i lav oppløsning som er i Horizon.

Spillet opplevdes også veldig bra på gameplay! Her tror jeg vi har litt av et røverkjøp til 99kr! Dog med forbehold om at jeg bare har spilt det i en knapp time. Men veldig bra førsteinntrykk!

Med tanke på at de får det til å kjøre på quest 2. Er det sikkert godt optimalisert og så har de sikkert lagt på bedre grafikk som på PC versjonen. Tror jeg må ta en ny runde med det. Har hørt oppfølgeren ikke er like bra, spesielt at det er veldig kort.

Lenke til kommentar

Hva foretrekker spillerne her av

HTC VIVE PRO 2 Full Kit

eller

HP Reverb G2 VR Headset

 

Lener mer mot Reverb G2 da denne har inne bygd tracking. Slipper de eksterne sensorene.
Men, kun 90 hertz mot vive pro 2 sine 120 hertz.

 

Dere som har prøvd det ene eller begge ? Hvilke syns dere enn burde gå for ?

 

Tilleggspørsmål:

Når det gjelder disse eksterne sensorene ? Hvor nærme eller hvor langt unna kan dem plasseres fra der enn sitter med hodesettet ?  Bør kanskje kjøpe kamerastativ (halv til en meter høyt? og plasseres på gulv ) monteres sensorene på ? grunn til at jeg lurer er fordi jeg egentlig ikke har noen plass å henge dem opp, verken vegg eller hyller. Hvor får enn evt kjøpt slike kameratativ som er høye nok ?

Verd å vente på at HP Reverg G2 skal komme på lager eller bare bestille Vive pro 2 som allerede på lager i butikk? Men, da ønsker jeg at noen foreslår hvilke og hvor kan bestille kamerastativ jeg kan ha stående på gulv med disse sensorene.

 

Ps: pris har ingen betydning ang disse 2 . Har råd til begge uansett.

 

 

 

Endret av spetter
Lenke til kommentar

Kommer ann på hva du skal bruke de til. Har aldri prøvd vive, men har ikke noe godt inntrykk av de.

Skal du bruke de som et standard spill headset ville jeg gått for Pico 4 i stede. Bedre hand tracking enn G2 men uten noen eksterne saker.

Skal du bruke den til simming, bil eller fly ville jeg gått for G2. Eventuelt siden penger er en none issue. Er Pimax 8k et alternativ. Dårligere clarity enn G2, men en enrom FOV som er kult når man flyer eller kjører bil, men da er du tilbake til å trenge eksterne saker igjen.

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (6 minutter siden):

Kommer ann på hva du skal bruke de til. Har aldri prøvd vive, men har ikke noe godt inntrykk av de.

Skal du bruke de som et standard spill headset ville jeg gått for Pico 4 i stede. Bedre hand tracking enn G2 men uten noen eksterne saker.

Skal du bruke den til simming, bil eller fly ville jeg gått for G2. Eventuelt siden penger er en none issue. Er Pimax 8k et alternativ. Dårligere clarity enn G2, men en enrom FOV som er kult når man flyer eller kjører bil, men da er du tilbake til å trenge eksterne saker igjen.

Blir for spilling via PC., Og som GunFreak nevner for Simming, bil, fly, strategim, ++ Ser ut som G2 blir det beste valget da.

bryr meg ikke om muligheter oppkobling mot android, Playstation, xbox, etc.

Endret av spetter
Lenke til kommentar

Jeg ville unngått Vive Pro 2. Jeg kan ikke se at den har mange gode egenskaper bortsett fra oppløsning og kanskje 120hz; men der virker uansett 90hz å være en sweetspot, jeg merker liten forskjell mellom de to. Jeg må opp til 144hz før jeg merker forskjell og da merker jeg det kun i spill hvor det er høy fart, racing spill f.eks. Det dårligste jeg har hørt om Vive Pro 2 er at den har et problem med overlappingen av bildet med de to linsene, det ville vært nok til at jeg skygget unna. Slikt er viktig å få riktig til!

Til PC akkurat nå så virker Pico 4 som det eneste gode alternativet med virtual desktop for trådløs oppkobling, kanskje HP Reverb G2 hvis man kan finne en.

Ellers synes jeg det er dårlig utvalg til PC. Jeg sitter bare å venter på noe bra som kan erstatte min Index.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (8 minutter siden):

Jeg ville unngått Vive Pro 2. Jeg kan ikke se at den har mange gode egenskaper bortsett fra oppløsning og kanskje 120hz; men der virker uansett 90hz å være en sweetspot, jeg merker liten forskjell mellom de to. Jeg må opp til 144hz før jeg merker forskjell og da merker jeg det kun i spill hvor det er høy fart, racing spill f.eks. Det dårligste jeg har hørt om Vive Pro 2 er at den har et problem med overlappingen av bildet med de to linsene, det ville vært nok til at jeg skygget unna. Slikt er viktig å få riktig til!

Til PC akkurat nå så virker Pico 4 som det eneste gode alternativet med virtual desktop for trådløs oppkobling, kanskje HP Reverb G2 hvis man kan finne en.

Ellers synes jeg det er dårlig utvalg til PC. Jeg sitter bare å venter på noe bra som kan erstatte min Index.

Får  google og sjekke sammenlingninger mot p4 og G2 her.

Ser også at pico4 er nyere samt rimmligere enn G2. og Pancake mot fresnel linser

Endret av spetter
Lenke til kommentar
15 minutes ago, spetter said:

Får  google og sjekke sammenlingninger mot p4 og G2 her.

Ser også at pico4 er nyere samt rimmligere enn G2. og Pancake mot fresnel linser

Ja, og i de aller aller fleste tilfeller vil Pico 4 være bedre om du har bra wifi. Men da bruker den batteri.

Skal du sitte timesvis i en stol og fly eller kjøre i VR gir G2 fordeler med sin display port tilkobling som gir fordeler grafisk i sims samt du trenger ikke tenke på batterier. Jeg kan selv sitte 4-7 timer i DCS. Da er ikke batteri headset det beste.

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (7 minutter siden):

Ja, og i de aller aller fleste tilfeller vil Pico 4 være bedre om du har bra wifi. Men da bruker den batteri.

Skal du sitte timesvis i en stol og fly eller kjøre i VR gir G2 fordeler med sin display port tilkobling som gir fordeler grafisk i sims samt du trenger ikke tenke på batterier. Jeg kan selv sitte 4-7 timer i DCS. Da er ikke batteri headset det beste.

Pico4 ser at bruker compress grafikk (ikke bra) ..  Og kun batteri og ikke kablet (evt ikke lang nok kabel) ?, heller ikke å foretrekke

 

Har foreløpig en bestilliing inne hos komplett for G2 ubekreftet dato 18 mars.

Endret av spetter
Lenke til kommentar
13 minutes ago, spetter said:

Pico4 ser at bruker compress grafikk (ikke bra) ..  Og kun batteri og ikke kablet (evt ikke lang nok kabel) ?, heller ikke å foretrekke

 

Har foreløpig en bestilliing inne hos komplett for G2 ubekreftet dato 18 mars.

Vet ikke hva de mener med compress grafikk.  Men av de som har testa det har Pico 4 det beste bilde du kan få i et headset i dag med mindre du vil punge ut med 25 000kr for en varjo.

Du kan bruke USB-C for å koble Pico 4 til PCn, den bruker vel fremdeles batteri men varer mye lenger,  men tydeligvis får man bedre bilde ved å koble den til PCn tråløst. 

 

Selv bruker jeg G2 og er veldig glad i den, bruker den nesten hver dag og syns egentlig den er perfekt til det jeg bruker den til(fly sim 95% av tiden) eneste jeg kunne ønske meg var bedre FOV.

Lenke til kommentar

Det er kjipt og litt uforståelig at det ikke finnes bedre VR for PC. Selv de dyreste entusiast løsningene som Varjo ville jeg ikke hatt, også de har problemer.

Det jeg ser komme i overskuelig fremtid som kan være brukendes er Quest 3. (Kommer i år sies det). Men det blir jo først og fremst et standalone headset. Og om det faktisk blir bra gjenstår å se, men Meta har penger og nok kompetanse til å kunne lage noe bra.

Ellers kan det også være at Bigscreen Beyond blir bra, det har noen appellerende egenskaper. Men egentlig ikke noe jeg personlig er interessert i. Også det kommer i år.

Pimax ville jeg ikke stolt på, men jeg vet at noen ser frem til Crystal.

 

 

 

Lenke til kommentar
spetter skrev (11 timer siden):

Pico4 ser at bruker compress grafikk (ikke bra) ..  Og kun batteri og ikke kablet (evt ikke lang nok kabel) ?, heller ikke å foretrekke

 

Har foreløpig en bestilliing inne hos komplett for G2 ubekreftet dato 18 mars.

Compressed via wifi er ikke problem hvis du har kraftig nok grafikk kort og bra wifi løsning. 
 

Jeg bruker VR kun (så godt som da) for simulatorer og bilspill. Jeg har både Reverb G2 og Pico 4 hjemme. Jeg bruker ikke G2 lenger for dette, kun Pico 4! Med Pico 4 får jeg større Field of view, og med pan cake linsene skarp grafikk helt ut mot kantene. På G2 er det kun helt i midten som er skarp. Og når man sitter i en virtuell cockpit så er skarphet over hele bildet og større FOV viktig synes jeg. 
 

I tillegg - når jeg flyr oppdrag i DCS kan jeg sitte ganske lenge om gangen og da har Pico 4 en klar fordel. Det er lettere med vesentlig bedre vektfordeling enn G2.

Pico 4 har i tillegg innebygd vifte som begrenser varmeutviklingen. Opplevelsen blir mye mer behagelig totalt sett.

USB strømkabelen jeg har plugget inn i Pico4 for disse lange simulator oppdragene er lettere, smalere og mykere enn kabelen til G2, og det gjør også opplevelsen/immersion bedre på Pico4. Føler mindre at du har noe sittende på hodet. I dogfight når jeg snur fort på hodet merker jeg mindre til Pico4 pga denlavere vekten/vektfordeling og behageligere kabel.

Og nei, du går ikke tom for strøm da. Begge headset må ha kabel for lange oppdrag, men kabel med Pico 4 er som sagt en bedre opplevelse. Og du KAN gjøre Pico 4 kabelfritt for kortere oppdrag hvis du vil. På G2 er du alltid kablet.

Altså - Pico 4 skarpere over hele bildet, større FOV, mye mer behagelig enn G2. Min G2 brukes ikke lenger til noe. 
 

Krever dog kraftig PC og bra Wifi slik at du ikke merker compression. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...