Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Nizzen skrev (28 minutter siden):

Folk kjøper 10900K for at man kan overklokke. De som ikkje overklokker, kjøper heller non k cpu.

De som vil ha mest cpu for pengene, kjøper en brukt AMD 3600 cpu.  Vi kan nok bli enige om å være uenige. Helt greitt på et forum det. 

Det er alltid plass for folk med "alternative" sannheter 😅

"Ingen overklokker i 2020, bare de ytterst få entusiaster"

100 tusenvis har lastet ned Ryzencalculator bare på guru3d..... Neida INGEN tuner minne eller overklokker 😂
Millioner av nedlastninger av MSI afterburner.... Neida INGEN overklokker skjermkort 😜

Det er nok ikke helt riktig. Kjenner selv flere som har kjøpt K varianten uten å drive med overklokking (utenom kanskje default on core enhancer osv.). K varianten har vanligvis høyere hastigheter ut av boksen og koster ikke alltid så mye mer enn ikke-k varianten (ikke alltid det eksisterer en ikke-K variant).

Ikke at det finnes noe særlig tall på dette, men jeg vil påstå at de som bygger systemet sitt selv er en nisje og blant dem er overklokking en nisje. Diskusjonsforum slik som dette vil nok få det til å se langt vanligere ut enn det er.

100k vis (900k if. techpowerup som trolig er alle versjoner sammenlagt) av DRAM calc nedlastinger på verdensbasis trenger ikke si stort. Jeg har selv lastet den ned flere ganger og det er ikke sikkert de som laster ned ender opp med å bruke den heller. Skal sies at den er et ganske godt hjelpemiddel.

Endret av PantZman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut Som Asrock ikke kommer med AGESA 1.1.0.0 oppdatert bios før rett ved eller ett over release av 5000 serien så da spørs det om jeg ikke kjøper "Dark Hero" uansett for å slippe hassle med ennå en ny bios som muligens suger på Taichi når man heller vil ha alt opp å kjøre fortest mulig.

AGESA 1.0.8.0 skal hvistnok være "early support" men da må jeg kjøre på en ræva bios og det gidder jeg ikke.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
3 hours ago, Centy88 said:

Hvilken skal du ha 5800x eller 5900x? 

Tipper 5900x, men om de skrur opp prisen hinsides ift. USD så vet jeg ikke. Mest pga. de ekstra kjernene og cachen. Hadde 5800x hatt like stor cache så hadde jeg vært mer i tvil om valget ;)

Cache har gjort underverker før, og har vært noe som er ekstremt viktig i en slik sak. Spesiellt siden CPU-cache gjerne bare er enormt rask ift. mange andre former for cache, så vil jeg anta at det har ganske mye å si faktisk.

Lenke til kommentar
5 hours ago, PantZman said:

Det er nok ikke helt riktig. Kjenner selv flere som har kjøpt K varianten uten å drive med overklokking (utenom kanskje default on core enhancer osv.). K varianten har vanligvis høyere hastigheter ut av boksen og koster ikke alltid så mye mer enn ikke-k varianten (ikke alltid det eksisterer en ikke-K variant).

Ikke at det finnes noe særlig tall på dette, men jeg vil påstå at de som bygger systemet sitt selv er en nisje og blant dem er overklokking en nisje. Diskusjonsforum slik som dette vil nok få det til å se langt vanligere ut enn det er.

100k vis (900k if. techpowerup som trolig er alle versjoner sammenlagt) av DRAM calc nedlastinger på verdensbasis trenger ikke si stort. Jeg har selv lastet den ned flere ganger og det er ikke sikkert de som laster ned ender opp med å bruke den heller. Skal sies at den er et ganske godt hjelpemiddel.

Når man kommer i fra en tidsalder hvor bærbar PC kun kom i digre kofferter med begredelig ytelse, så har man ordentlig forhold til et Mini-, Midi, Full-tower kabinett :fun:

Edit:

Herregud aksjemarkedet er ikke nådige i dag. Ned over 4 % for AMD, ikke like mye ned for Nvidia. Kan ha litt å gjøre med 30 milliarders avtalen (at penger må ut fra bok), men kan ha mye å gjøre med andre ting enn det. Hva vet vel jeg. Nvidia ble jo også straffet like etter sin papirlaunch. Syke tider.

Men, generellt så skulle man tro at å hale i land en avtale som sikrer framtidige inntekter burde sees positivt på.

 

Edit2:

Tror at jeg har funnet en måte å gjette hva Komplett.no-prisene blir for f.eks. 5900x:

Ved å ta det Linus forteller og gjøre en konversjon fra 10900K som finnes som produkt og ende på forventninger til utsalgspris hos denne nettbutikken basert på dagens:

10900K prising, som er kr 6199,-:

https://www.komplett.no/product/1164838/datautstyr/pc-komponenter/prosessorer/intel-core-i9-10900k-prosessor-limited

 

Så 529 dollar for 10900K gir komplettpris delt på 529 dollar lik 11,718...

Så 11,718..... ganger 5900x dollarprisen blir kr 6433,36 norske kroner (inkl. MVA)

Forventninger:

5950X blir kanskje kr 9362,95 -- tallknuseren

5900X blir kanskje kr 6433,36 -- gamer pro

5800X blir kanskje kr 5261,53 -- gamer

5600X blir kanskje kr 3503,78 -- gamer light / allround light og i tillegg power consumption light?

 

Differansen inkl. MVA for 100 dollar blir da lik kr 1171,83

Dette gir ihvertfall en grei budsjettmessig måte å planlegge til lanseringdato på.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (6 timer siden):

Når man kommer i fra en tidsalder hvor bærbar PC kun kom i digre kofferter med begredelig ytelse, så har man ordentlig forhold til et Mini-, Midi, Full-tower kabinett :fun:

Digresjon, men husker jeg ble vist en form for laptop en gang på 90 tallet. Så ut som en symaskin med lokk over og tastaturet på siden som skjulte skjermen. Var nok ancient allerede den gang.

Spoiler

1585827149_Utennavn.png.4943e0ae7f86f8ae5ff32b044d68b786.png

Lignet litt på den. Bare ikke like rektangulær og kablet tastatur som slottes inn fremfor skjermen slik jeg husker den. Tror ikke det var noe som het batteritid den gang.

Endret av PantZman
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quote

All ASUS 500 series motherboards (X570, B550 and A520) are optimized and ready for AMD Ryzen Zen 3 processors.

ASUS is committed to providing the best BIOS support and will continue to optimize the BIOS to offer the best performance and user experience. For a full list, please refer to the table below. ASUS did not yet announce support for any 400 series motherboards.

index.php?ct=news&action=file&id=39272

https://www.guru3d.com/news-story/asus-announces-bios-updates-for-zen-3.html

 

ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi

https://www.asus.com/us/Motherboards/ROG-Crosshair-VIII-Hero-WI-FI/HelpDesk_BIOS/

Quote

Version 2206 2020/08/17 19.24 MBytes

ROG CROSSHAIR VIII HERO (WI-FI) BIOS 2206
"-Update AMD AM4 AGESA V2 PI 1.0.8.0


-Improve system performance.
-Improve system stability
-Improve M.2 storage compatibility
-Improve DRAM stability

Dette var en gammel bios, fra august :hmm:men er nå den som er oppgitt i tabellen ovenfor da.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (27 minutter siden):

index.php?ct=news&action=file&id=39272

https://www.guru3d.com/news-story/asus-announces-bios-updates-for-zen-3.html

 

ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi

https://www.asus.com/us/Motherboards/ROG-Crosshair-VIII-Hero-WI-FI/HelpDesk_BIOS/

Dette var en gammel bios, fra august :hmm:men er nå den som er oppgitt i tabellen ovenfor da.

Det som er oppgitt i tabellen for det hovedkortet er version 2206, mao: Asus har ikke gitt ut oppdatering enda for Ryzen 5000 serien. Den vil komme snart.

Endret av koford
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, koford said:

Det som er oppgitt i tabellen for den hovedkortet er version 2206, mao: Asus har ikke gitt ut oppdatering enda for Ryzen 5000 serien.
Den vil komme snart.

Fikk endelig sett ferdig Linus Tech Tips video. Han forteller at man sannsynligvis vil klare seg med den bios-versjonen man allerede har. Virker som om at det er for store likheter med Zen2 for 500-serie chipset'ene:

 

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (14 minutter siden):

Fikk endelig sett ferdig Linus Tech Tips video. Han forteller at man sannsynligvis vil klare seg med den bios-versjonen man allerede har. Virker som om at det er for store likheter med Zen2 for 500-serie chipset'ene:

 

Okey, har ikke sett den videoen.

Lenke til kommentar

Skrytevideo av Moore's Law Is Dead, om hvor bra han traff :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=SE5eYTIwoT0

 

Edit:

More bios claims:

Quote

While the early BIOS revisions ensure basic functionality, you'll have to update to AGESA 1.1.0.0 (or better) BIOSes for the best performance. These revisions are coming soon and will be available for all 500-series motherboards by the November 5th launch date.

https://www.tomshardware.com/news/amd-zen-3-ryzen-5000-announcement-19-percent-ipc-1080p-gaming-lead

Endret av G
Lenke til kommentar
7 hours ago, PantZman said:

Digresjon, men husker jeg ble vist en form for laptop en gang på 90 tallet. Så ut som en symaskin med lokk over og tastaturet på siden som skjulte skjermen. Var nok ancient allerede den gang.

  Reveal hidden contents

1585827149_Utennavn.png.4943e0ae7f86f8ae5ff32b044d68b786.png

Lignet litt på den. Bare ikke like rektangulær og kablet tastatur som slottes inn fremfor skjermen slik jeg husker den. Tror ikke det var noe som het batteritid den gang.

I herrens år 1982 hadde min far fått med seg en spennende stresskoffert. Dvs. det var ikke en koffert men en sort laptop med tapespiller. Nysjerrig som jeg var klarte jeg å skape litt hodebry for stakkars far en morgen jeg stod opp for å nysje litt på den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, meg0709 said:

Proshop har priser tydeligvis.
5950X 9490kr
5900X 6390kr
5800X 5190kr
5600X 3499kr

Ikke så veldig overraskende priser, lansering 5 november ifølge proshop.
https://www.proshop.no/Prosessor/AMD-Ryzen-9-5950X-Prosessor-16-kjerner-34-GHz-AMD-AM4-AMD-Boxed-WOF-ingen-kjoeler/2884175

Nice, jeg er nesten mer spent på prisene på hovedkort og når man eks. kan få Dark Hero i butikkene.

2 hours ago, Dubious said:

Får se om en kan spare noe på Black Friday da 🙃

Jeg ville hvertfall ikke basert meg på DNB kampanje hos Power, der blir man pushet bakerst i køen. Jeg ventet 6mnd før jeg ga opp mens andre som bestilte etter meg fikk.

Ellers spørs det om nylansert hardware kommer på tilbud første måneden. Men lov å håpe :)
 

5 hours ago, koford said:

Det som er oppgitt i tabellen for det hovedkortet er version 2206, mao: Asus har ikke gitt ut oppdatering enda for Ryzen 5000 serien. Den vil komme snart.

Når det gjelder bioser, så lenge man har AGESA 1.0.8.0 så skal man hvistnok være innenfor "early support" for 5000 serien. Dvs. man kan sette den inn og det funker. Best support får man med AGESA 1.1.0.0.

Jeg har også funnet løsninger på det viktigste issues for ASRock X570 Taichi bios v3.40 og kommer derfor til å oppgradere fra v3.00 igjen for å komme til AGESA 1.0.8.0 og dermed være klar for 5000 serien Det som er viktig å være klar over er at man da også må ha AMD Chipset drivere v2.70 ellers kan man oppleve problemer.

Samt greit tips for de som står uten CPU el.

Quote

 

Your board does actually support BIOS Flashback.

All you need to do is download the BIOS image for Zen3 once it comes out, put it on an USB stick, insert it in the back panel (I think there's a specific USB slot to use, you have to check manual), press on the BIOS Flashback button and wait a few minutes, then you're done.

No need for CPU/RAM, just power from PSU to 24-pin ATX on MOBO (ofc you'll need a different PC/laptop to format the USB stick).

 

 

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, N o r e n g said:

Mens dere venter på at ASUS og ASRock kommer med oppdaterte BIOS har mitt MSI X570 Unify kjørt AGESA 1.1.0.0 i snart 2 uker 😛

*geipe* 1.0.8.0 er godt nok for 5000 inntil det slippes 1.1.0.0 på launch 😛

Ellers fornøyd med AGESA 1.1.0.0?  Noe du vil fremheve med den?
Og det er dette kortet du har fått så bra klokkeresultater på?

EDIT:
Da forstår jeg hvorfor du får så gode resultater ;)

Quote

 

Highlights include:

  • Optimized compatibility for AMD Ryzen 3000-Series and Ryzen 4000 G-Series Desktop Processors and future AM4 socket processors
  • solve some specific OC failure issues
  • updated SMU module
  •  optimized DDR4 memory overclocking

MSI will keep announcing BIOS news. Please find the latest information of the complete product list and more details about the Combo PI V2 1.1.0.0 and newer BIOS update on this blog.

 

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...