Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Dubious said:

Ikke for å spore av tråden, men forhåpentligvis så kommer det mer enn 1 hovedkort denne gangen
Uansett hvem man spørr, og hva det skal brukes til, så blir man anbefalt Tomahawk 

<spøk> Funker ganske greit i RDR2 :wee:

1553.png

</spøk>

Men, til saken, hvem, hvor mange anbefaler egentlig hovedkortmodellen Tomahawk? Høres ut som en løssluppen påstand om mengde.

 

1 hour ago, Theo343 said:

Helt enig i at det ikke vil komme, det var ryktet før presentasjonen. Og hvordan CCXene og Chiplets ville se ut visste vi ikke før presentasjonen. Det ville blitt veldig unødvendlig med 2 chiplets for 2 ekstra kjerner.

Ellers er nok jeg en av de få her inne som ikke forventet mirakler med 5000 serien men satset på en maks. ~20% økning. Men i det la jeg også at 5000 serien skulle få en ny IO løsning aka renoir som ville gitt vesentlig bedre minne og IF klokk.

Nå fikk vi ikke IO biten/løftet  som var veldig synd men et godt IPC løft og singlecore ytelse fikk mann omtrent i det landskapet. Det kan også være noe å hente på nytt hovedkort for mange, selv de som i dag sitter med X570 (ift. minneklokk, CRT etc.) men den sitter litt lenger inne nå som 5000 viser seg å være mer en finpuss/optimalisering av 4000 serien (mer en toc enn tic). Er det i gaming man er mest opptatt av maks ytelse i og liker å klokke litt så er nok 10900K med noen gode minnebrikker et bedre kjøp selv i dag. Men når det er sagt er nok også 5800X et flott kjøp.

Sikkert mye fornuft i det du sier. For min del så er jeg jo låst til x570, så da blir det på det hovedkortet. Helt enig med folk i dårlig ift. i/o forandringer.

For meg så blir det mer sånn, at jeg stod over 3900x og 3950x etter reviews av disse, og kan nå kjøpe nesten det samme med en ørliten boost i 5800x (nærmere 3700x pga. kjerneantallet) eller 5900x som gir meg litt kjerneøkning. Var egentlig villig til å satse de nesten 3 tusen kronene ekstra for 5950x, så jeg kunne leve lenge i gaminglandet med antall kjerner. Men, kan sikkert ha de tusenlappene klar når man likevel må bytte ut alt av HK, RAM, CPU + litt til.. KLAR til neste generasjon, hva nå det måtte bli.

Har Intel greid å lusekjemme bort alt av sine HW-bugs inntil da? Jeg er tvilsom til det, tvilsom til Intels framtid. Om da ikke alle leirer skifter over på ARM, det hadde lukt godt i bedet.

 

  

20 minutes ago, Merko said:

Hvor mye raskere var AMD foran Intel på stock? Rundt 25%? Sånn I snitt altså 

Du mente, hvor mye RGB må man kompensere med for å få samme FPS?

 

  

51 minutes ago, scuderia said:

Jeg er nesten litt skuffet. Spesielt på to punkter

1. IO forblir den samme som er merkelig da vi vet AMD har Renoir som er mye bedre.

2. Samme node når vi vet at TSM har 7n klar

Men da blir det også ekstra imponerende når vi vet at zen3 klarte 20-30% økning uten å ta i bruk de to punktene over. Kan være at de holder tilbake ytelse som jeg absolutt ikke tror. Kan være at siden designet av chippen trolig startet for 2-3 år siden så var 7n usikker og samme med IO'en.. hvem vet .. eneste jeg er sikker på er at Zen4 kommer til å bli skummelt rask...

Eller må den egentlig bli så veldig mye raskere. AMD kan kanskje gimpe det så lenge det går, slik at de får solgt flere ulike SKU's på samme tidsrom (årene). Until AMD gets sufficient competition from Intel.

Endret av G
Lenke til kommentar

Tenker både AMD og Intel brukere vil være fornøyd i tiden fremover. Hvem som har den absolutte tronen er akademisk og kun interessant for dem som ikke gjør annet enn å benche. Gamingytelsen til 5900x+3080 og 10900k+3080 er uansett så høy at ingen merker forskjell i praksis.

Endret av BioNor
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Nizzen said:

Quoter denne, så får vi se når den tid kommer ;)

Har kjørt 3200c14 på 4600c17 her, så ikkje si det :D

:) 

Man kan ha flaks men jeg misstenker at returlageret til komplett og proshop er stappa av returnerte i9'er og b-die's fra en knippe forumbrukere her.

Vi kan i det minste være enige om at dette blir en spennende høst med zen3, bignavi, ps5 og ny xbox :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Helt enig i at det ikke vil komme, det var ryktet før presentasjonen. Og hvordan CCXene og Chiplets ville se ut visste vi ikke før presentasjonen. Det ville blitt veldig unødvendlig med 2 chiplets for 2 ekstra kjerner.

Ellers er nok jeg en av de få her inne som ikke forventet mirakler med 5000 serien men satset på en maks. ~20% økning. Men i det la jeg også at 5000 serien skulle få en ny IO løsning aka renoir som ville gitt vesentlig bedre minne og IF klokk.

Nå fikk vi ikke IO biten/løftet  som var veldig synd men et godt IPC løft og singlecore ytelse fikk mann omtrent i det landskapet. Det kan også være noe å hente på nytt hovedkort for mange, selv de som i dag sitter med X570 (ift. minneklokk, CRT etc.) men den sitter litt lenger inne nå som 5000 viser seg å være mer en finpuss/optimalisering av 4000 serien (mer en toc enn tic). Er det i gaming man er mest opptatt av maks ytelse i og liker å klokke litt så er nok 10900K med noen gode minnebrikker et bedre kjøp selv i dag. Men når det er sagt er nok også 5800X et flott kjøp.

Mulig Zen4 vil komme med forbedret IO , mulig de krymer den fra 14nm ned til ?? Hmm i dont know.
Var vel noe som nevnte monolich greier og Zen3 er ikke.. hva er forskjellen btw? Uansett, oppgradere min 3700x til 5800x, så det blir spennende.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, scuderia said:

:) 

Man kan ha flaks men jeg misstenker at returlageret til komplett og proshop er stappa av returnerte i9'er og b-die's fra en knippe forumbrukere her.

Vi kan i det minste være enige om at dette blir en spennende høst med zen3, bignavi, ps5 og ny xbox :) 

Skjønner at du ALDRI har testet noe b-die eller i9 😅

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (41 minutter siden):


Tar man ut maks potensial fra begge, så er det rettferdig. Altså slik ALLE cputester skulle blitt kjørt. Skjønner at de som liker AMD litt bedre enn Intel, ikkje vil dette. Da blir jo ikkje resultatet slik de vil ha det :p

XOC Norway skal nok få overklokket dritten ut av 5000 serien, så får vi se hva de er gode for.

Det er jo litt vanskelig å teste maks potensial pga silikonlotteri. 

Men ja, det hadde vært interessant om de kunne ha testet både AMD og Intel med en overklokk som alle chippene vil klare, og da også med høyere RAM hastighet.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (Akkurat nå):

Det er jo litt vanskelig å teste maks potensial pga silikonlotteri. 

Men ja, det hadde vært interessant om de kunne ha testet både AMD og Intel med en overklokk som alle chippene vil klare, og da også med høyere RAM hastighet.

I2hard på youtube bruker det. De roter litt med ramtimings, men jevnt over bra. Kommer nok test fra dem i slutta av November. 

10900K blir nok kongen i flertallet av spillene nå og med deres testing, men sist lå AMD ca 20% etter, nå er det nok nærmere 5%.

Lenke til kommentar
Knutgrus skrev (1 time siden):

Jeg blir dratt inn i dragsuget...

Det er nettopp dette jeg mener. 

Og det er ikke rettferdig da det ligger tett opp mot det du får til med AMD og langt under hva du får til med Intel. Det blir aldri rettferdig.

Å bruke overklokkede systemer i fremvisning av produkt blir i så fall galt da det ikke er dette kundene får når de kjøper produktet. Det er heller ikke selvsagt at kunden klarer å oppnå samme overklokkingsresultat.
Dette er nok årsaken til at de fleste testere ikke legger særlig stor vekt på overklokking da resultat/potensiale fra produkt til produkt kan variere.

Et dyrere RAM kitt er sikkert bedre binnet og har trolig litt strammere XMP.  Men Kjører du f.eks 4400Mhz XMP så økes CL generelt i forhold til 3600Mhz XMP så det er ikke sikkert resultatet blir så veldig mye bedre.
De store forbedringene av ytelse kommer mer fra stramming av CL/timings (gjerne sammen med økning av Mhz) og ikke økning av MHz/XMP alene men igjen så er nok dette et godt stykke utenfor hva den generelle kunden klarer og er villig å sette seg inn i.

Gains utenom vanlig XMP/DOCP er nok utenfor rekkevidde for de aller fleste brukere. For ikke å nevne at f.eks et 4400Mhz Samsung B-die kit kommer til å koste langt mer enn det smaker i forhold til et på 3200/3600Mhz.

Prøvde å finne noe tester på dette (f.eks ~4400 XMP vs 3600 XMP) uten særlig hell.
Ikke helt det jeg var ute etter men ifølge denne testen (Polsk) med 10600K så de en 12~20% økning fra 2666 til 3600Mhz. Problemet er at de bruker samme CL16-18-18-32 med alle hastighetene og ikke f.eks 3600CL16 vs 3200CL14 osv.

Denne videoen viser nok litt bedre hva jeg har prøvd å forklare.

Endret av PantZman
typo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Referanse for sammenligning bør være uklokka for alle systemer med default ram på XMP.
Så får reviewers og brukere ta seg av testing av potensiale med klokking. Men derfor mener jeg også at reviewers bør få mulighet til å teste og skrive artikler i forkant av salgstart.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, PantZman said:

Å bruke overklokkede systemer i fremvisning av produkt blir i så fall galt da det ikke er dette kundene får når de kjøper produktet. Det er heller ikke selvsagt at kunden klarer å oppnå samme overklokkingsresultat.

Et dyrere RAM kitt er sikkert bedre binnet og har trolig litt strammere XMP.  Men Kjører du f.eks 4400Mhz XMP så økes CL generelt i forhold til 3600Mhz XMP så det er ikke sikkert resultatet blir så veldig mye bedre.
De store forbedringene av ytelse kommer mer fra stramming av CL/timings (gjerne sammen med økning av Mhz) og ikke økning av MHz/XMP alene men igjen så er nok dette et godt stykke utenfor hva den generelle kunden klarer og er villig å sette seg inn i.

Gains utenom vanlig XMP/DOCP er nok utenfor rekkevidde for de aller fleste brukere. For ikke å nevne at f.eks et 4400Mhz Samsung B-die kits kommer til å koste langt mer enn det smaker i forhold til et på 3200/3600Mhz.

Prøvde å finne noe tester på dette (f.eks ~4400 XMP vs 3600 XMP) uten særlig hell.
Ikke helt det jeg var ute etter men ifølge denne testen med 10600K så de en 12~20% økning fra 2666 til 3600Mhz. Problemet er at de bruker samme CL16-18-18-32 med alle hastighetene og ikke f.eks 3600CL16 vs 3200CL14 osv.

Denne videoen viser nok litt bedre hva jeg har prøvd å forklare.

Folk kjøper 10900K for at man kan overklokke. De som ikkje overklokker, kjøper heller non k cpu.

De som vil ha mest cpu for pengene, kjøper en brukt AMD 3600 cpu.  Vi kan nok bli enige om å være uenige. Helt greitt på et forum det. 

Det er alltid plass for folk med "alternative" sannheter 😅

"Ingen overklokker i 2020, bare de ytterst få entusiaster"

100 tusenvis har lastet ned Ryzencalculator bare på guru3d..... Neida INGEN tuner minne eller overklokker 😂
Millioner av nedlastninger av MSI afterburner.... Neida INGEN overklokker skjermkort 😜

Endret av Nizzen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dersom det blir noen brukte 3600 å få tak i da. Regner nesten med at en del føler at de betalte så mye for dem, at det finner veien inn i et lite støtte-PC-bygg de ønsker å ha noe som småsurrer med noe / lettbruk.

Endret av G
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (6 minutter siden):

Folk kjøper 10900K for at man kan overklokke. De som ikkje overklokker, kjøper heller non k cpu.

De som vil ha mest cpu for pengene, kjøper en brukt AMD 3600 cpu.  Vi kan nok bli enige om å være uenige. Helt greitt på et forum det. 

Det er alltid plass for folk med "alternative" sannheter 😅

"Ingen overklokker i 2020, bare de ytterst få entusiaster"

100 tusenvis har lastet ned Ryzencalculator bare på guru3d..... Neida INGEN tuner minne eller overklokker 😂
Millioner av nedlastninger av MSI afterburner.... Neida INGEN overklokker skjermkort 😜

Jeg klokker ikke en dritt. Plug and play baby. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...